Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: ARC  (Przeczytany 35457 razy)

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: ARC
« Odpowiedź #75 dnia: Marzec 19, 2018, 14:06 »
Zamiast pisac na Berdyczow, pisz tu:
Société Nouvelle CENTRAIR

Pisząc tu, piszesz na Berdyczów  8)
CENTRAIR nie jest już właścicielem certyfikatu typu. Szybowiec jest eksploatowany na podstawie SAS (SPECIFIC AIRWORTHINESS
SPECIFICATION) więc nowe biuletyny się nie pojawią a ewentualne dyrektywy zdatności będzie można znaleźć na stronach EASA.

Pozdrawiam

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 546
  • Liked: 252
Odp: ARC
« Odpowiedź #76 dnia: Marzec 19, 2018, 14:20 »
Zamiast pisac na Berdyczow, pisz tu:
Société Nouvelle CENTRAIR

Pisząc tu, piszesz na Berdyczów  8)
CENTRAIR nie jest już właścicielem certyfikatu typu. Szybowiec jest eksploatowany na podstawie SAS (SPECIFIC AIRWORTHINESS
SPECIFICATION) więc nowe biuletyny się nie pojawią a ewentualne dyrektywy zdatności będzie można znaleźć na stronach EASA.

Dane wzialem z EASAowego kwitu - chyba tez nie nadazaja...
Bedac swiecie przekonanym, ze TCH bedzie mial aktualna liste, to sobie jeszcze raz porownalem co mowi EASA a co DG na temat biuletynow na LS4.
I zasadniczo - "niezly macia burdel w tym Archeo, siostry!".

Oby sie nie skonczylo na tym, ze trzeba bedzie pytac gugla i fejsbunia.

pozdr
Dino

Olek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 223
  • Liked: 18
Odp: ARC
« Odpowiedź #77 dnia: Marzec 19, 2018, 14:23 »
Dzięki za info :-)
W tej chwili mam wszystko na bieżąco. Jeżeli ewentualne nowe dyrektywy będą się pojawiać na stronie EAS'y, to wszystko jest OK.

Pozdrawiam !
Olek
Aeroklub Jeleniogórski

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: ARC
« Odpowiedź #78 dnia: Marzec 19, 2018, 15:56 »
Dane wzialem z EASAowego kwitu - chyba tez nie nadazaja...
Bedac swiecie przekonanym, ze TCH bedzie mial aktualna liste, to sobie jeszcze raz porownalem co mowi EASA a co DG na temat biuletynow na LS4.
I zasadniczo - "niezly macia burdel w tym Archeo, siostry!".

Oby sie nie skonczylo na tym, ze trzeba bedzie pytac gugla i fejsbunia.
Na temat Centraira i jego typów jest wiele sprzecznych informacji. 13 listopada 2017 na grupie właścicieli Pegase pojawiła się notatka ze spotkania nowego właściciela Centrair (LAUAK-group) z Aeroklubem Francuskim. Wynikało z niej, że nowy właściciel chce wspólnie z Aeroklubem Francuskim współpracować aby utrzymać zdatność do lotów szybowców Centrair...

Dla Centraira chyba najlepsze jest monitorowanie grupy Yahoo

« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2018, 15:59 wysłana przez kp »

Rafal Siankowski

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 94
  • Liked: 48
Odp: ARC
« Odpowiedź #79 dnia: Marzec 26, 2018, 18:37 »

kraskiewicz

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 489
  • Liked: 36
    • Szybowcowy Szczecin
Odp: ARC
« Odpowiedź #80 dnia: Marzec 30, 2018, 11:46 »
Chcialem wrocic do tematu kosztow D vs PL.

Bedac oredownikiem rejestrowania na SP, z roznych przyczyn zdecydowalem jednak, ze na razie nasz w grudniu kupiony szybowiec zostanie na znakach D.

Niedawno przyszlo pozwolenie radiowe na 10 lat - koszt 130 EUR (a w Polsce 82 PLN)

LBA od miesiaca mieli kwity zeby go zerejestrowac, a sezon blisko..... Ostatnio koledze zajelo to w ULC 7 dni.

Bede raportowal co dalej i opisze pozostale koszty.

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: ARC
« Odpowiedź #81 dnia: Marzec 30, 2018, 13:02 »
Chcialem wrocic do tematu kosztow D vs PL.

Bedac oredownikiem rejestrowania na SP, z roznych przyczyn zdecydowalem jednak, ze na razie nasz w grudniu kupiony szybowiec zostanie na znakach D.

Niedawno przyszlo pozwolenie radiowe na 10 lat - koszt 130 EUR (a w Polsce 82 PLN)

LBA od miesiaca mieli kwity zeby go zerejestrowac, a sezon blisko..... Ostatnio koledze zajelo to w ULC 7 dni.

Bede raportowal co dalej i opisze pozostale koszty.
Prześledź wędrówkę listu z PL do DE. W moim wypadku do z PL do DE listy polecone priorytet były dostarczane po ponad tygodniu. Gdy wykupiłem Pocztexa (za 160zł), który gwarantował dostarczenie przesyłki w ciagu 48 godzin, to przesyłka dostała doręczona również po ponad tygodniu, z czego wegług trackingu tydzień przesyłka spędziła w Polsce.

Listy z DE do PL potrafią iść po parę tygodni - ostatnio średni czas to 3 tygodnie. Ktoś może się upierać, że nie jest to wina Poczty Polskiej, ale równie dobrze może dołączyć do Miłośników Płaskiej Ziemi...

Gdy już papiery są dostarczone do LBA, to załatwienie sprawy zajmuje im parę dni.

A tak przy okazji może drobna lekcja ekonomii aeroklubowej. Czy do swoich wyliczeń kosztów używania szybowca SP-xxxx w CAMO doliczyłeś sobie koszt zatrudniania mechanika koniecznego, aby obsługiwać szybowiec w polskim CAMO ? Jeśli nie, to roczne koszty zatrudnienia mechanika (pensja, podatki, ZUS itp) i podziel przez ilość statków powietrznych i wyjdzie Ci koszt dodatkowy koszt na statek powietrzny. Lekko licząc będzie tego z 5000zł

kraskiewicz

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 489
  • Liked: 36
    • Szybowcowy Szczecin
Odp: ARC
« Odpowiedź #82 dnia: Marzec 30, 2018, 15:03 »
Oj Krzysiu, Krzysiu.

Podaje sie jakis twardy, sprawdzalny argument, a Ty juz jestes przy krytyce Poczty Polskiej. Wyhamuj prosze bo robi sie groteskowo.

Umiem korzystac z Poczty. List wyslalem z Niemiec. Doszedl po dwoch dniach. Odeslany ma byc na moj adres w Niemczech wiec  chyba na Poczte Polska tego nie zwalisz jakbys nie probowal. (Tak na marginesie, list polecony do ULC kosztuje ze 4 PLN a Ty za list do LBA musisz placic 160 PLN  ;) ).

CAMO nie obsluguje niczego. Moze zlecic obsluge komu chce, kto ma odpowiednie uprawnienia. Czyli np mi, bo jestem mechanikiem. A ze jestem taki glupi jak koledzy w Niemczech to robie wszystko za darmo.

Od dawna mamy zewnetrzne CAMO i nie mamy zadnych mechanikow na etacie. Jak dla mnie jest dokladnie jak w Niemczech, ale Ty mi na pewno wytlumaczysz, ze nie ;)

Pozdrowienia,
Bogdan
« Ostatnia zmiana: Marzec 30, 2018, 15:05 wysłana przez kraskiewicz »

boruh.com.pl

  • Administrator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 151
  • Liked: 101
  • latać, nie s....
    • http://www.boruh.com.pl
Odp: ARC
« Odpowiedź #83 dnia: Marzec 30, 2018, 19:42 »
chyba czas na stworzenie specjalistycznego podforum "spedycja polska-niemcy" :)

wesołych jajek życzę

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: ARC
« Odpowiedź #84 dnia: Marzec 31, 2018, 11:24 »
Podaje sie jakis twardy, sprawdzalny argument, a Ty juz jestes przy krytyce Poczty Polskiej. Wyhamuj prosze bo robi sie groteskowo.
Ten wątek traktuję jako metodę do instruktażu w jaki sposób można nadać ARC na D-xxxx, dzięki temu osoby dzwoniące do mnie z pytaniami moge odesłać na to forum.  Opisuję jakie są z tym problemy i nie jest moim celem cokolwiek podkolorywać a opóźnienia spowodowane Pocztą Polską ostatnio napsuły mi sporo krwi gdy chciałem zdążyć z zarejestrowaniem swojego szybowca przed FCC. Na szczęście dzięki skanom przesyłanym emailem udało się zdążyć na czas :)  A gdy pewnemu koledze nadmieniłem, że jest problem z Pocztą Polska to usłyszałem odpowiedźć 'Jaki masz dowód, że to wina Poczty Polskiej' Wymiękłem w tym momencie :D

Umiem korzystac z Poczty. List wyslalem z Niemiec. Doszedl po dwoch dniach. Odeslany ma byc na moj adres w Niemczech wiec  chyba na Poczte Polska tego nie zwalisz jakbys nie probowal. (Tak na marginesie, list polecony do ULC kosztuje ze 4 PLN a Ty za list do LBA musisz placic 160 PLN  ;) ).
List polecony do Niemiec kosztuje 16 zł jeśli dobrze pamiętam, Pocztex 160, ale nie ma żadnej różnicy w jakości usługi. Lepiej już użyć jakiejś normalnej firmy kurierskiej w której przesyłka kosztuje mniej więcej 80zł a przesyłka dojdzie znacznie szybciej. Jednak w Niemczech nie mieści sie im w głowach, że poczta może źle działać i przesyłki dokumentów do Polski nie da się przyśpieszyć :(

A co do LBA, to chyba współpracujemy z innymi urzędami ;) Po dostarczeniu dokumentu do nich (zgodnie z potwierdzeniem odbioru) to wystawiali dokumenty (albo żądali nowych informacji) max po paru dniach. Gdy mi zależało aby zdążyć na FCC to urzędnik wystawil COFA i Swiadectwo Rejestracji w przeciągu jednego dnia.
Jeśli masz problem z papierami to możesz zadzwonić do LBA (znajdz odpowiednią osobę na podstawie znaków szybowca) https://www.lba.de/DE/LBA/Organisation/Abteilung_T/T4/Zustaendigkeiten/Zustaendig_node.html

CAMO nie obsluguje niczego. Moze zlecic obsluge komu chce, kto ma odpowiednie uprawnienia. Czyli np mi, bo jestem mechanikiem. A ze jestem taki glupi jak koledzy w Niemczech to robie wszystko za darmo.

Od dawna mamy zewnetrzne CAMO i nie mamy zadnych mechanikow na etacie. Jak dla mnie jest dokladnie jak w Niemczech, ale Ty mi na pewno wytlumaczysz, ze nie ;)

No cóż, jeśli działasz w swoim aeroklubie całkowicie charytatywnie, nie jesteś tam na żadnum etacie i nie bierzesz za to żadnych pieniędzy w inny sposób to tylko podziwiać i widać światełko w tunelu dla polskich aeroklubów :D

Jednakże gdy rozmawiałem z wieloma osobami decyzyjnymi w areoklubach (zarząd, dyrektor itp) to wychwalali oni jak to fajne i tanie jest CAMO, jednocześnie zatrudniając mechaników na etacie, bo gdy szybowiec jest w pelnym CAMO to wtedy odpada obsługa na zasadzie pilota-właściciela i trzeba wykonywać wszystke czynności przez organizacje obsługową). Dlatego w większości aeroklubów, jak twierdzisz z wyjątkiem Twojego, faktyczny koszt utrzymania szybowca na SP-xxxx jest dramatycznie wysoki...

I tak przy okazji problem Karola z przedłużeniem ARC wcale nie jest odosobniony i bynajmniej nie najdziwniejszy. Na pewno znany jest Ci przypadek pewnego Juniora na wschodzie Polski który od pół roku nie może mieć nadanej klasy. Pewna pani inspektor młoda stażem, ale w terminalnym stadium zULCowienia umysłu wyczytała w certyfikacie typu, że Junior ma być cały biały. A ponieważ ten Junior miał pomalowane koncówki i 'dzióbek' w inny kolor to odmówiła nadania klasy. I nie ma znaczenia, że z fabryki wychodzą (i wychodziły) tak pomalowane Juniory. Sprawa oparła się o dyrektora w ULC-u, a problem w tym, że zgodnie z pokrętną logiką ULC-ową rodem z 'Dobrego Wojaka Szwejka' ta pani inspektor ma rację. I jeśli nie zostanie to rozwiązane to prawie wszystkim Juniorom w Polsce grozi uziemienie (PW5 zresztą też, bo mają taki sam zapis w TDCS) :D

 
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2018, 11:40 wysłana przez kp »

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: ARC
« Odpowiedź #85 dnia: Marzec 31, 2018, 14:17 »
no z tymi juniorami to rzeczywiście prawda... Można by scignąć fabryke aby przemalowała skoro wyprodukowała szybowiec niezgodnie z certyfikatem. Pytanie jak wyglądają inne certyfikaty z szd, może takich bubli jest więcej.

http://szd.com.pl/downloads/TCDS_A.309_SZD-51-1_EASA_issue_02.pdf

2. All glider outside surfaces must be white painted. No registration number or any colour
marks on the wings and stabilizer upper surfaces are allowed


Co ciekawe, nawet na stronie producenta
http://szd.com.pl/pl/products/szd-51-1-junior

są zdjęcia pomalowanych różnorako Juniorów.

W którym to aeroklubie jest uziemiony ów Junior?

Pozdrawiam,
Karol.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

PRE

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 71
  • Liked: 18
  • LXNAV Polska
    • LXNAV Polska
Odp: ARC
« Odpowiedź #86 dnia: Marzec 31, 2018, 14:43 »
Jako że mam podpisaną umowę z firmami kurierskimi, mogę zaoferować wysyłkę dokumentów do Niemiec kurierem UPS za 120 PLN i powinna być następnego dnia u odbiorcy, chyba ze dokument zapakujecie w karton wtedy jest taniej bo około 85 Pln i paczka idzie 2 dni :)

Piszecie do mnie, opłacacie fakturę, ja wysyłam list przewozowy i kurier puka do waszych drzwi następnego dnia.

Odkąd Poczta Polska zgubiła mój wniosek z zaświadczeniem w drodze do ULC, co ważniejsze dokumenty zacząłem wysyłać kurierem.

Taki mały offtopic ale może komuś na "D" się przyda :)
"Trzeba młotka wytrwałości, by wbić gwóźdź do sukcesu!"

Autoryzowany dealer w Polsce:
LXNAV, Naviter, SoaringXX, Jaxida Covers, Novak Wingcovers, SkySight.io
Radiostacje 8,33 kHz

www.lxnav.pl // info@lxnav.pl // 508 396 803
www.facebook.com/lxnavpolska

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: ARC
« Odpowiedź #87 dnia: Kwiecień 02, 2018, 23:32 »
Odwołanie i odpowiedź ULC w załączniku.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: ARC
« Odpowiedź #88 dnia: Kwiecień 02, 2018, 23:36 »
a tu jak ktoś lubi sobie poczytać.


Nie wiem czy coś to zmieni, ale wiem że nikt się nie skarży więc jest jak jest, inspektorzy żyją w swoim świecie, bawią się w prawników, szukają dziury w całym i są przekonani że działają właściwie dla dobra nas wszystkich...

Pozdrawiam,
Karol.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 05, 2018, 19:11 wysłana przez Karol Staryszak »
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 546
  • Liked: 252
Odp: ARC
« Odpowiedź #89 dnia: Kwiecień 03, 2018, 09:53 »
Karol,
Ty sie utopisz w tym morzu piwa, które teraz wszyscy będą Tobie stawiać.
Męki może ukrócić tylko jakiś inspektor, który po prostu Cie udusi ;) 

Pełen szacunku i podziwu,
pozdr
Dino