Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Rejestracja szybowca sprowadzonego z innego kraju UE  (Przeczytany 3589 razy)

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 629
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: Rejestracja szybowca sprowadzonego z innego kraju UE
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 20, 2023, 10:59 »
Wydanie świadectwa sprawności technicznej tzw CofA
Wysyłasz wniosek o wydanie CofA wraz z załącznikami :
1) kopia CofA i oryginał ważnego ARC,
2) Sprawozdanie z ważenia i wyznaczania środka ciężkości - kopia
3) Instrukcja użytkowania w locie – kopia. WAŻNE: Instrukcja dla TWOJEGO egzemplarza - aktualną dla biuletynów i dyrektyw wdrożonych na TWOIM egzemplarzu - dla starszych szybowców może być z tym różnie - tak jak dla mojego ASW19B

Jeśli masz ważne długo ARC - wysyłasz to wszystko pocztą (instrukcje na płycie CD) - i dostajesz z powrotem CofA plus oryginał ważnego ARC z adnotacją ULC.

Jeśli nie masz ważnego ARC to musisz :
a) razem z wnioskiem o CofA złożyć wniosek o przegląd ARC - roczna inspekcja. LUB
b) przedłużyć ARC u mechanika lub w organizacji obsługowej z uprawnieniami

O przeglądzie ARC czyli nadawaniu tzw klasie - przeczytasz w innych wątkach na tym podforum.
Pozdrawiam
Żółw

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 629
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: Rejestracja szybowca sprowadzonego z innego kraju UE
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 20, 2023, 11:06 »
Podsumowanie
Moje ASW-19B było gotowe do lotu z polskimi papierami 05.04.2023 roku czyli dwa miesiące po zakupie.

Trwało to stosunkowo długo ponieważ musiałem jednocześnie zrobić przegląd ARC.
Szybowiec był zarejestrowany na firmę - zatem nie mogłem zrobić obsługi pilota właściciela a co za tym idzie znaleźć mechanika, którymi zrobi przegląd roczny - tuż przed sezonem gdy są zawaleni robotą.

Samo przerejestrowanie tzn wydanie świadectw rejestracji i sprawności technicznej oraz pozwolenia radiowego powinno trwać ok 2-3 tygodni  o ile szybowiec ma ważne ARC.
Pozdrawiam
Żółw

Andrzej Siembida

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 165
  • Liked: 16
Odp: Rejestracja szybowca sprowadzonego z innego kraju UE
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 26, 2023, 10:49 »
Dzięki Żółwiu za podzielenie się "ścieżką zdrowia", myślę że przyda się innym!

Drobna korekta/sprostowanie:

PCC obowiązuje w przypadku umów zawartych na terytorium RP, czyli jeżeli mamy umowę podpisaną np. w Niemczech, to PCC nie mamy obowiązku zapłacić.
(patrz strony 4-5 broszury MF: https://www.podatki.gov.pl/media/6740/broszura_mf_podatek_od_czyn-_cyw-pr-_od_um-_sprzedazy_2020_internet.pdf)

Andrzej

13.02.2023 wieczorem wysłałem ePuapem zgłoszenie do rejestru statków powietrznych. Słyszałem że ePuapem jest OK. W zgłoszeniu nie pisze o tym że mają być oryginały.

Wynikiem będzie wydanie Świadectwa rejestracji. Można to robić równolegle do wniosku o pozwolenie radiowe.

Załączniki:
a) fotografie statku powietrznego lub ich zapis cyfrowy;
Czyli zdjęcia szybowca z polskimi znakami - wystarczy z boku. Skrzydła od spodu nie trzeba.
b) dokument o nabyciu prawa własności; Umowa kupna - sprzedaży lub faktura
UWAGA 1: Lepsza faktura - bo nie płacisz 2 % podatku PPC
UWAGA 2: Lepiej dwa osobne dokumenty na wózek i szybowiec. Wydział komunikacji zabierze Tobie oryginał podczas rejestracji wózka.
UWAGA 3: Od razu przygotuj polskie tłumaczenia - po to aby nie tracić kasy i czasu na tłumacza przysięgłego.
c) umowa potwierdzająca władanie statkiem powietrznym przez użytkownika, w przypadku oddania statku
powietrznego do użytkowania;
Większości przypadków nie dotyczy ;)
d) dokument potwierdzający wyrejestrowanie w państwie eksportującym;
Nie czekałem na papier z Niemiec. Napisałem oświadczenie iż jest wyrejestrowany. ULC i tak sprawdzi.

Dane w zgłoszeniu podobnie jak dla rezerwacji znaków.