Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Wariometr S100 w polskim szybowcu  (Przeczytany 5335 razy)

Marek Niewiadomy

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 50
  • Liked: 23
Wariometr S100 w polskim szybowcu
« dnia: Maj 29, 2020, 20:39 »
Czołem,
chciałbym zamontować wariometr S100 w Jantarze. Jak to zrobić od strony papierowej, żeby nie mieć problemów przy ARC?

Pozdrawiam
Marek Niewiadomy

Łukasz K.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 14
Odp: Wariometr S100 w polskim szybowcu
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 30, 2020, 10:35 »
Według CS-STAN  ;D. Jak nie wiesz o co chodzi pod nosem masz kilka serwisów które Ci przeprowadza proces od A do Z.
Jantar jantar owi nie równy - inny właściciel typu - więc napisz konkretnie o którego Ci chodzi

Marek Niewiadomy

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 50
  • Liked: 23
Odp: Wariometr S100 w polskim szybowcu
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 30, 2020, 16:06 »
Std 2

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Wariometr S100 w polskim szybowcu
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 30, 2020, 16:40 »
Jak to zrobić od strony papierowej
Jeśli zabudowę wariometru wykonał pilot-właściciel lub mechanik z licencją PART 66, wystarczy wpis do książki szybowca o zabudowie przyrządu. Jeśli zrobiła to certyfikowana organizacja obsługowa, dostaniesz CRS na zewnętrznym druku. Poproś dodatkowo o wpis w książce lub sam wpisz do książki zabudowę z powołaniem się na nr CRSa. I to wystarczyłoby, gdyby nie zdarzający się czasami "nadgorliwi" inspektorzy, którzy zaraz powiedzą Ci, że zmieniła się przecież masa szybowca.

Aby więc być super poprawnym, należałoby wprowadzić zmianę do IUwL polegającą na korekcie masy pustego szybowca o te marne kilkadziesiąt dkg.
Można też tłumaczyć się, że wybudowałeś stary wariometr a zabudowałeś nowy. Szczęśliwym trafem obydwa ważyły dokładnie tyle samo i masa się nie zmieniła.

Łukasz K.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 14
Odp: Wariometr S100 w polskim szybowcu
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 01, 2020, 01:24 »
Std 2
No dobra moje pytanie było jednak trochę głupie bo niemal wszystkie Jantary mają to samo w TCDS a dotyczący tylko jantara st 3 SIL-002/SZD/2012 dotyczy instalacji przyrządów mających ETSO - czego podejrzewam S100 nie ma?
Pozostaje Ci więc CS-STAN a dokładnie CS-SC402b gdzie niestety znajdziesz:
"This SC is not suitable for release to service by the Pilot-owner."

W mojej opinii sposób podany przez WaldekK nie do końca jest legartis. Ale ja się na tym nie znam, w ULC nie pracowałem na szczęście :P

Cytując konkretne zapisy CS-STAN:
Standard Change CS-SC402b
INSTALLATION OF SAILPLANE EQUIPMENT
1. Purpose
Installation of gliding equipment considered as a ‘standard part’ in accordance with AMC 21.A.303 (c) 2 (i.e.
electrical variometers, bank/slip indicators ball type, total energy probes, capacity bottles (for variometers),
final glide calculators, navigation computers, data loggers, barographs, cameras and bug wipers).
The installation of external antennas or additional batteries is not covered by this SC.
This Standard Change covers the installations of equipment which are not already described in another specific
Standard Change.
2. Applicability/Eligibility
Sailplanes including powered sailplanes, as defined in ELA2.
3. Acceptable methods, techniques, and practices
The following standards contain acceptable data:
— FAA Advisory Circular AC 43.13-2B.
Additionally, the following applies:
— the design of the equipment installation must take into account crashworthiness, arrangement and
visibility, interferences with other equipment, the canopy jettison and the emergency exit;
— the design of the equipment installation must take into account the structural integrity of the instrument
panel or any other attachment point. Special consideration is necessary for equipment installed at a
location behind the occupant(s);
— a data bus/data connectivity between the installed equipment and other equipment which is:
 ETSO authorised (or equivalent), or
 required by the TCDS, AFM or POH,
 required by other applicable requirements such as those for operations and airspace, or
 mandated by the respective MEL, if this exist;
is not allowed unless the equipment being installed is explicitly listed as compatible equipment by the
manufacturer of the equipment to be connected to;
— fuses or circuit breakers are to be used when connecting the sailplane equipment with the electrical
system;
— the electrical load of the installed sailplane equipment should be considered; in case of a powered
sailplane equipped with a generator by an electrical load analysis;
— a switch is required which allows to turn off the installed equipment independently;
— instructions and tests defined by the equipment manufacturer have to be followed; and
— the equipment is suitable for the environmental conditions to be expected during normal operation.
4. Limitations
— The provided information is used in an advisory or supplementary manner (no hazard, no credit basis).
— Any limitations defined by the equipment manufacturer apply.
Annex to ED Decision 2019/010/R
CS-STAN
CS-SC402b
CS-SC402b — 2
5. Manuals
The AFMS shall, at least, contain:
— the system description, operating modes and functionality;
— the limitations and, warnings;
— the emergency and normal operating procedures and limitations; and
— instructions for software and database updates.
Amend ICA to establish maintenance actions/inspections and intervals, as required.
6. Release to service
This SC is not suitable for release to service by the Pilot-owner.

 

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Wariometr S100 w polskim szybowcu
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 01, 2020, 12:07 »
Zacytowane przez Ciebie przepisy odnoszą się do projektowania i produkcji statków powietrznych a nie ich obsługi czy eksploatacji. Właściwe przepisy dot. dyskutowanego przypadku znajdziesz w PART-ML. I zgodnie z tymi przepisami, pilot-właściciel może wykonać zabudowę/wybudowę wariometru elektrycznego i poświadczyć wykonanie tej czynności.

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: Wariometr S100 w polskim szybowcu
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 16, 2020, 22:22 »
Czesc,

troche późno odpowiadam ale moim zdaniem pilot właściciel może zamontować taki przyrząd jako "część standardowa" gdzieś można by dodać że wpięce w instalacje pneumatyczną jest zrobione w taki sposób że nie powoduje błędów wskazaćń przyrządów a szczelność została sprawdzona i to samo z instalacją elektryczną. Należy w dokumentach załaczyć instrukcje obsługi tego przyrządu i odnotować że ma to pomijalny wpływ na wyważenie.

Całe uzasadnienie jest w moim odwołaniu od słynnej inspekcji bo też się o to boksowałem. W skrócie, jak chcesz zamontować w szybowcu latarkę albo mikrofon albo wymienić śrubkę to nie musi to być część z Form1. Idziesz do Leroy'a, kupujesz tą standardową część i montujesz.

Pozdrawiam,
Karol.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.