Nie wiem kto gdzie byl i co tak na prawde widzial. Moze na pierwszy rzut oka nie wszystkie procedury i systemy sa czytelne.
Moge Wam opisac jak to dziala u nas.
Od poczatku uzytkownaia u nas wyciagarki stosujemy systemy niemieckie - wszak ze Szczecina mamy blizej do Niemiec niz do morza
. Niemiecka IWL dla szybowcow jest tu:
http://www.daec.de/fileadmin/user_upload/files/2012/sportarten/segelflug/download/sbo/SBO2009Sept.pdfZerknijcie na rozdzial 2.4.1 - Schemat konstrukcji calej liny.
Jak widac zasadnicza lina wyciagarkowa konczy sie lacznikiem i dalej osobno jest zespol spadochronika, bezpiecznika, kolek do zaczepu oraz bardzo waznych lin posrednich.
Laczenie liny wyciagarkowej z zespolem spodochronika nastepuje za pomoca takiego lacznika (szybko i pewnie):
http://friebe.aero/Segelflugzubehoer/Schleppseile-und-Zubehoer/Seil-Zubehoer/Schnelltrennstelle--zweiteilig--EGGER.htmlLiny wyciagarkowe po zwinieciu do wyciagarki sa pozbawiane spadochronikow (ktore jada w bagazniku i nie sa szurane zbednie po ziemi) i dociagane do szybowcow na start. Spadochroniki wyjmuje sie z bagaznika i rozklada przed szybowcami (przy okazji samoczynnie sa przegladane).
Zaleznie od sytuacji zaraz potem mozna do pierwszego szybowca w kolejce podczepic zespol spadochronika. Moze to zrobic sam pilot lub przejzec jakosc podczepienia etc przed lotem. Nie ma tu zadnego zagrozenia, a wrecz przeciwnie - caly uklad jest odlaczony od wycagarki. Nie mozna sie w nic zaplatac, nie trzeba sie bac urwania reki jesli wyciagarka mialaby pociagnac z nieokreslonych przyczyn.
Kiedy zaloga zajela miejsce w kabinie i zamyka sie owiewka (czyli w razie czegos dziwnego jest juz ktos w kabinie kto wyczepi line), nastepuje podczepienie do zasadniczej liny wyciagrkowej i dalej podniesienie skrzydla.
Gdy pierwsza lina zostanie dociagnieta do wyciagarki a drugi szybowiec jest juz podczepiony do zaczepu, podczepienie zostalo sprawdzone i zaloga jest gotowa wystarczy szybko zapiac szybkozlacze do liny wyciagarki i jazda.
Nam taki system wydaje sie bezpieczniejszy (wyciagarka nie pociagnie liny ze spadochronikiem trzymanym w czyjejs rece lub ze stojacym na nim ucziem), mniej zuzywa spadochroniki (nie sa ciagane po ziemi) i jest szybszy, gdyz podczepianie moze nastapic przed lub w trakcie wsiadania zalogi.
Pozdrawiam
Bogdan
PS. Szybkozlacze nigdy sie nie rozlaczylo samoczynnie i jesli ktos mial je w rekach to wie ze nigdy sie nie rozlaczy.