Forum.Szybowce.Com

Sekcja Szybowcowa => Bezpieczeństwo lotnicze => Wątek zaczęty przez: SebKaw w Kwiecień 10, 2016, 20:20

Tytuł: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: SebKaw w Kwiecień 10, 2016, 20:20

Jak wiecie od dawna wypowiadam się negatywnie o holowaniu Robinem DR-400 235 na Żarze. To dobra holówka, ale nie na to lotnisko. Potrzebuje dłuższego pasa i starty za nią na Żarze wyglądają dramatycznie. Na końcu pasa zespół dopiero odrywa się od ziemi. Gdy jest mokro ...
W czasie ostatniego Grand Prix na Żarze również krytykowałem holowanie szybowców Robinem, tym razem dużo cięższych niż zwykle, bo 18m szybowce mogą ważyć do 600kg ( 551 dla 50kg/m). Mówiłem, że po odjęciu długości liny dostępna długość pasa może mieć tylko 380 m, a Robin potrzebuje do startu z takimi szybowcami ponad 400m. Zostałem zbesztany podczas odprawy przez Wojtka Kosa, który zarzucił mi, cytuję: „bezczelnie kłamiesz”, nie przedstawiając jednocześnie żadnych dokumentów dotyczących parametrów samolotu i lotniska. Efektem mojej interwencji – przyznaję ostrej, bo sprawy bezpieczeństwa, jeśli są lekceważone wymagają ostrej reakcji – była zgoda organizatora na wybór holówki przez startujących zawodników. Dobre i to.

Bez rozważnego spojrzenia na problem kontynuowano holowanie. Używają argumentu, że wedle Instrukcji Użytkowania w Locie, którą posługują się na Żarze Robin DR-400 235 ma rozbieg krótszy niż pas startowy. I mają rację, tylko, że zapominają, że rozbieg, to nie cały start. Podtrzymuję swoją tezę, że starty Robinem z Żaru są niebezpieczne, a teraz po przeprowadzeniu dokładnych obliczeń uważam, ze są nielegalne. Dlaczego zrobiłem obliczenia? Czytajcie dalej.

W zasadzie każdy start zespołu holówka-szybowiec nadaje się do zgłoszenia jako incydent do PKBWL. Ne robimy tego, bo po wyprzedaniu holówek z Żaru mogłoby się to skończyć całkowitym zakończeniem latania na Żarze w ogóle, a lubimy przecież tu latać. W ten sposób jesteśmy zmuszani do niebezpiecznego latania. Tak byłoby dalej, ale Górska Szkoła Szybowcowa zgłosiła moje ostrzeżenia o niebezpiecznym holowaniu na zawodach Grand Prix na Żarze do… Komisji Dyscyplinarnej AP! Zawsze w świecie lotniczym było tak, że zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych nie było piętnowane. Teraz to się ma zmienić. Chyba potrzeba działania całego środowiska, bo jeśli moje ostrzeżenia o niebezpieczeństwie spotykają się z taką reakcją, to czy młody pilot odważy się zwrócić uwagę w aeroklubie?
Postępowanie dyscyplinarne jest jawne, dlatego postanowiłem opublikować wszystkie dokumenty:
Wniosek Górskiej Szkoły Szybowcowej (z 27 lipca 2016) do Komisji Dyscyplinarnej, Postanowienie Arbitra AP o rozprawie, która ma się odbyć jutro, w poniedziałek 11 kwietnia (powiadomienie otrzymałem pocztą przedwczoraj, w piątek 9 kwietnia!). Oczywiście w AP wiedzą, że w poniedziałek jestem w Previdzy.
Mój wniosek o odroczenie rozprawy, bo chcę mieć możliwość osobistego wykazania, że Wnioskodawca nie umie wyliczyć parametrów bezpiecznego startu samolotu i naraża startujących na niebezpieczeństwo, moją odpowiedź na zarzuty z obliczeniami wskazującymi, że holowanie szybowców Robinem DR-400 235 na Żarze jest nie tylko niebezpieczne, ale i nielegalne
oraz Instrukcję Operacyjną Lotniska Żar, gdzie jak byk jest napisane: „Pas startowy PS 04 / 22 – 430m (TORA, TODA, ASDA, LDA)”, której – nota bene – wnioskujący nie załączył do swojego wniosku.
Oczywiście powinienem był przygotowywać się do pierwszych ważnych zawodów w tym roku, ale musiałem pisać odpowiedź, żeby Arbiter zrozumiał, że długość rozbiegu, to jeszcze nie długość startu.
Piloci! Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane. Dołączcie się do mojego apelu.

Sebastian Kawa.
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: przemek łośko w Kwiecień 10, 2016, 20:36
Wszyscy, którzy stoją za tą prowokacją zostaną ukarani.
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: m..m w Kwiecień 10, 2016, 20:51
Just Culture made by AP

Nie umiem tego skomentować bez użycia wulgaryzmów.
M..M
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Czop w Kwiecień 10, 2016, 21:28
Wszyscy, którzy stoją za tą prowokacją zostaną ukarani.

Nie powinno być z tym problemu, skoro ktoś składa nieprawdziwe oświadczenie przed kancelarią prawną. W KPK jest odpowiedni paragraf na taką okoliczność.
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: GOL w Kwiecień 10, 2016, 21:55
Już kiedyś pisałem, że start ciężkich szybowcow z Żaru jest ....problematyczny. Sebastian nie należy do Tych, którzy szafują słowem "bezpieczeństwo"
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: trzesnk w Kwiecień 10, 2016, 23:23
Ludzie w AP powinni odesłać żenujący pod względem merytorycznym wniosek  z powrotem, bo pomylenie długości rozbiegu z długością startu nie powinno się zdarzyć nawet początkującemu lotnikowi, a już na pewno nie operatorowi lotniska.

To, że ktoś w ZAP zdecydował się skierować wniosek do Komisji Dyscyplinarnej w sprawie ostrzegania o niebezpieczeństwie to chyba najlepszy dowód na to, że rozum ich opuścił, bo nie rozumieją dramatycznych efektów tego kroku dla przyszłości otwartego rozmawiania o bezpieczeństwie.

To, że zgłaszają ten wniosek w sytuacji gdy merytorycznie w sposób oczywisty nie mają racji świadczy o szaleństwie.


Zróbmy wszystko co możliwe, żeby w naszych aeroklubach piloci, szczególnie niedoświadczeni, usłyszeli od nas wyraźnie i na pewno wiedzieli, że w naszym środowisku nie piętnuje się za zgłaszanie uwag dotyczących bezpieczeństwa, a ten wniosek do Komisji Dyscyplinarnej nigdy nie powinien był się zdarzyć. Każda uwaga o bezpieczeństwie będzie w naszym środowisku przedyskutowana jak najszerzej, a każde wątpliwości będą wyjaśnione, bo strach przed ujawnieniem wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa ZABIJA!!!


Krzysiek Trześniowski
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: J w Kwiecień 10, 2016, 23:44
  Oby to był przysłowiowy gwóźdź do trumny !!!!!!!  >:(
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: SiaRA w Kwiecień 10, 2016, 23:46
Przychylam się do zdania Sebastiana Kawy. Starty ciężkich szybowcow za "Robinem" dalece odbiegają od "normalnych". Jesienią zeszłego roku (po kilku startach z uczniami) podjąłem decyzję o zaprzestaniu lotów szkolnych na Puchaczu gdyż w mojej ocenie start nie tylko nie zapewniał żadnego marginesu bezpieczeństwa ale zdecydowanie go naruszal.

Instruktor pilot
Mirosław Majchrzak
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: Izydor w Kwiecień 11, 2016, 06:55
Człowiek?  Człowiekowi zgotowł ten los.
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: SebKaw w Kwiecień 11, 2016, 11:44
Pierwsza konkurencja w Prievidzy za 20 minut.  Panowie będą sądzić, gdy my będziemy rywalizować.

Idzie Baca z  Juhasem po Tatrach, patrzą a tu g.... na szlaku.

Juhas do bacy:
Dam ci dychę jak zjesz to g....
Baca potrzebował cosik grosza by se cycnąć wieczorem to i zjadł.
Po chwili Juhasowi zrobiło się żal grosiwa więc mówi do Bacy:
Wiesz co, ja też się założę. Jak dasz mi dychę to zjem to g....
I Zjadł, baca mu dychę oddał a po chwili  mówi,
Cosik mi się zdaje, żeśmy się tego g... za darmo najedli.


Z życzeniami smaczniejszej strawy dla wszystkich.

SK
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: J w Kwiecień 11, 2016, 13:17
Przychylam się do zdania Sebastiana Kawy. Starty ciężkich szybowcow za "Robinem" dalece odbiegają od "normalnych". Jesienią zeszłego roku (po kilku startach z uczniami) podjąłem decyzję o zaprzestaniu lotów szkolnych na Puchaczu gdyż w mojej ocenie start nie tylko nie zapewniał żadnego marginesu bezpieczeństwa ale zdecydowanie go naruszal.

Instruktor pilot
Mirosław Majchrzak

Nie no to wielki zaszczyt mieć takiego HT :-)
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: R2 w Kwiecień 11, 2016, 16:31
Tego typu ohydne zachowanie włodarzy AP, zasługuje na ostateczny i nieodwracalny wymiar kary... Wierzę że nadejdzie wkrótce... Wierzę również że nadejdzie dzień gdy nastanie normalność, a ludzie kierujący się niskimi pobudkami, chcąc nas poróżnić i skłócić znikną raz na zawsze z naszego otoczenia...
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: Dino w Kwiecień 11, 2016, 18:40
Przychylam się do zdania Sebastiana Kawy. Starty ciężkich szybowcow za "Robinem" dalece odbiegają od "normalnych". Jesienią zeszłego roku (po kilku startach z uczniami) podjąłem decyzję o zaprzestaniu lotów szkolnych na Puchaczu gdyż w mojej ocenie start nie tylko nie zapewniał żadnego marginesu bezpieczeństwa ale zdecydowanie go naruszal.
Gdzież mi tam do doświadczenia Sebastiana czy Siary, na Żarze za Robinem nie latałem,
ale kilka siwych włosów mam na pamiątkę próby startu DuoDiscusem za Robinem z miękkiego, mokrego, lekko nachylonego pasa.
780m było za mało.
Gdyby więcej lotników potrafiło stawiać sprawę bezpieczeństwa tak jasno (nawet w ostrych słowach i publicznie się wypowiadając),
to wczoraj nie mielibyśmy kolejnej rocznicy (i pewnie paru innych też nie).

pozdr
Dino
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: SzymonStarosolski w Kwiecień 11, 2016, 21:07
Nie wiem czemu ma służyć kolejna debilna wrzutka. Rozumiem że włodarze AP zakładając milijon pińćset kont bankowych nad którymi kontrole miała tylko Księgowa, nie działali na szkodę AP. Mam nadzieje że zdyskwalifikują Sebastiana... Dwa jego słowa w Dzień dobry TVN i ta banda jest pozamiatana.

Subiektywnie, Dzięki Sebastianowi (Powinienem przez Per Pan, ale przeca wszyscy jesteśmy lotnikami) Coś się o nas w telewizji mówi, i jedyny szum medialny jest dzięki niemu.

Swoją drogą, w EASA będą bili brawa jak się dowiedzą w jaki sposób AP realizuje główne założenia SMS. Ręce się same do oklasków składają.

Cytat zupełnie nie na temat: " ... I nie wiem czy jestem w stanie was obrazić, bardziej niż sami się obrażacie..." Kazik
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: trzesnk w Kwiecień 16, 2016, 15:23
Sebastian napisał na innym podforum, więc na wszelki wypadek link:

http://forum.szybowce.com/sprawy-aeroklubowe/nie-robmy-dziadostwa/msg17965/#msg17965 (http://forum.szybowce.com/sprawy-aeroklubowe/nie-robmy-dziadostwa/msg17965/#msg17965)
Tytuł: Odp: Nie pozwólmy, żeby zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych było piętnowane!
Wiadomość wysłana przez: trzesnk w Kwiecień 18, 2016, 01:17
W miniony czwartek miałem okazję zapytać osobiście pana prezesa Skalika o to kto zdecydował o przekazaniu do procedowania Arbitrowi Dyscyplinarnemu, wniosku, w sprawie ostrzegania przez zawodnika o niebezpieczeństwie na zawodach szybowcowych. Czy to ZAP, czy Rada Szkoły? Pan Skalik stanowczo zaprzeczył i wskazał jednoznacznie pana Ochmanka, byłego prezesa GSSu.

Nie spodziewałem się takiej odpowiedzi, więc zadzwoniłem do pana Ochmanka, bo to sprawdzić. Usłyszałem: "Nie mam z tym nic wspólnego". Pan Ochmanek powiedział mi, że nie przygotowywał "wkładu merytorycznego" do Wniosku i w ogóle był zdumiony, że Wniosek był dalej procedowany. Był pewien, ze sprawa nie zostanie przekazana do Arbitra. "Sam łagodziłem konflikt w tej sprawie", dodał pan Ochmanek.

Panie Prezesie! Wiem, że czyta Pan to forum. Nie dopytuję się dalej, bo nie o to chodzi. Aeroklub Polski podpisał deklarację Just Culture (http://www.ulc.gov.pl/pl/247-aktualnosci/3854-zaproszenie-do-podpisania-deklaracji-just-culture (http://www.ulc.gov.pl/pl/247-aktualnosci/3854-zaproszenie-do-podpisania-deklaracji-just-culture)). Nieskrępowana dyskusja o sytuacjach niebezpiecznych oraz kultura otwartego dzielenia się obawami o bezpieczeństwie muszą być promowane, bo naszym zachowaniem musimy dawać przykład, szczególnie młodym pilotom. Próba dyscyplinowania za zgłaszanie sytuacji niebezpiecznych, to bardzo niebezpieczny pomysł, a w sytuacji, gdy, jak się okazało, pilot ma podstawy do zgłoszenia sytuacji niebezpiecznej, podwójnie szkodliwy. Czy będzie Pan coś robił, żeby takie sytuacje się nie powtarzały?

Krzysztof Trześniowski.