Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Schemat oglądu kabiny. Jak obserwować przestrzeń w locie? Wpływ stresu.  (Przeczytany 3810 razy)

szymon. s

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 64
  • Liked: 35
Odp: Schemat oglądu kabiny. Jak obserwować przestrzeń w locie? Wpływ stresu.
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 17, 2016, 21:08 »
Kluczowe kwestie jako podsumowanie materiału FAA (dla tych którym nie chciało się do niego zaglądać):


Obszar najostrzejszego widzenia na odległość obejmuje kąt zaledwie 1 stopnia,

Poza 10-cio stopniowym obszarem centralnym ostrość widzenia spada o 90%.

Obserwuj cały widnokrąg, nie tylko przestrzeń naprzeciw swojego statku powietrznego.

Szansa zderzenia z obiektem lecącym w tym samym kierunku jest 5 razy większa niż prawdopodobieństwo kolizji z nadlatującym z naprzeciwka.


Unikaj czynników osłabiających wzrok, takich jak niektóre leki bez recepty, spożycie alkoholu, palenie, niedocukrzenie, zaburzenia snu czy zmęczenie.

Nie używaj soczewek monowizyjnych w czasie lotu.

W czasie lotów nocnych powyżej 1,5 km używaj instalacji tlenowej.

Każdy pilot może doznać złudzeń wzrokowych. Zawsze polegaj na przyrządach pokładowych by zweryfikować swoje odczucia w trakcie lotu.


Jeśli prawdą jest stwierdzenie, że szansa zderzenia z obiektem lecącym w tym samym kierunku jest 5 razy większa niż prawdopodobieństwo kolizji z nadlatującym z naprzeciwka, to myślę że poza Flarmem warto umieć korzystać z lusterka wstecznego zwłaszcza na zawodach, podczas obserwacji widnokrągu wraz z krążącymi szybowcami, szybowiec który leci wtedy blisko na ogonie jest w takim lusterku widoczny (czasem troszkę niżej, czasem wyżej za nami) daje to lepsze uzmysłowienie o sytuacji wokół nas. Moim zdaniem jeśli ktoś używa komend głosowych we Flarmie to powinien ustawić te komendy tak by były odczytywane jak najkrócej i szybko np. front-left-below, behind-right-above itp. Widziałem filmik gdzie komendy z Flarma są czytane bardzo powoli i są przy tym dość długie ("traffic bla bla bla" mija 5 sekund.. po co informacja na początku komendy o traffic skoro wiadomo że do tego służy Flarm) - podczas zawodów gdzie otoczenie jest dynamiczne taki sposób podawania komend jest moim zdaniem bez sensu, zanim sobie uzmysłowimy sytuacje ona już będzie nieaktualna.
To moje 5 groszy w temacie.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2016, 21:18 wysłana przez szymon. s »