Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Zderzenie w Prievidzy  (Przeczytany 6073 razy)

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 629
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Pozdrawiam
Żółw

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 546
  • Liked: 252
Odp: Zderzenie w Prievidzy
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 18, 2018, 14:53 »
Dzięki Żółwiu za podzielenie się raportem.

No i najlepszego z powodu kolejnych urodzin!

pozdr
Dino

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 449
  • Liked: 203
Odp: Zderzenie w Prievidzy
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 20, 2018, 03:11 »
Z logów wynika, że A nie mógł zobaczyć P2, a P2 mógł zobaczyć A, ale musiał się patrzeć 90...100 stopni w prawo i mógł to zrobić na max 2...3 sekundy przed zderzeniem, czyli prawdopodobnie nic nie zdążyłby zrobić.
Ponadto 1 minutę przed zderzeniem A miał przewagę wysokości ok. 20 m. Bezpośrednio przed zderzeniem P2 wybrał zmniejszając prędkość IAS  o ok. 15 km/h i zyskując ok. 50m. A zmniejszył prędkość o ok. 30 km/h i zyskał "tylko" 30m pomimo tego że miał lepsze wskazania netto wario i to była przyczyna tego, że szybowce znalazły się na tej samej wysokości - prawdopodobnie A wszedł do komina w sposób powodujący duże straty energii lub miał istotnie mniejsze obciążenie jednostkowe skrzydła. W okolicy nie było innych szybowców. Symulacja z raportu słowackiego nie oddaje rzeczywistej skali i sytuacji przestrzennej - nie widać pola widzenia pilotów.
Wg mnie w tej sytuacji kluczowa zasada do stosowania to jest widzieć i być widzianym. Czyli należało lecieć torem lotu P2 bo on pierwszy był w kominie, nawet jak ten tor lotu był nieoptymalny. Każdy inny tor lotu za P2 łamie zasadę "widzieć i być widzianym"

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 449
  • Liked: 203
Odp: Zderzenie w Prievidzy
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 20, 2018, 09:54 »
I jeszcze na temat flarma. Jak flarmy w obu szybowcach działały prawidłowo, to alarm byłby generowany od momentu kiedy P2 zaczął wybierać. Do tego czasu w zależności od trybu mógł coś pokazywać albo nic (jak były w trybie zawodniczym). Wczoraj w Prievidzy w kominie miałem taką sytuację że flarm zaczął pokazywać alarm na pozycji dokładnie za mną powyżej i trwało to około 1 minuty, pomimo tego że od razu odprostowałem ...
1. Czy są procedury, co w takiej sytuacji robić? Ja nie trafiłem na takie zasady, co należy wtedy zrobić i prawdę mówiąc czułem się bardzo niekomfortowo
2. Sprawdziłem wieczorem logi i okazało się że owszem był powód do takiego alarmu ale przez kilka sekund, a flarm generował alarm dopóki go nie rozłączyłem na chwilę. Najwyraźniej się "zawiesił"
3. Czy zasady krążenia są takie same we wszystkich krajach? Bo mam wątpliwości po lekturze tego raportu i po obejrzeniu obrazków które wiszą na ścianie pokoju sędziowskiego w Prievidzy

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 629
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: Zderzenie w Prievidzy
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 23, 2018, 15:59 »
W załączniku obrazki z pokoju sędziów w Prievdzy. Napisy są po czesku - zapewne są to rzeczy z czasów Czechosłowacji.

To reguły unikania zderzeń. W Polsce mamy coś takiego?
Pozdrawiam
Żółw

Jacek Rosik

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Liked: 2
Odp: Zderzenie w Prievidzy
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 23, 2018, 17:34 »
W prawie lotniczym nie jest to skodyfikowane. Jezeli tak jest to sa to ustalenia AP  i takie  nie moga byc sprzeczne z obowiazujacym prawem lotniczym.

Wez na przyklad obrazek nr III, sytuacje z lewego gornego rogu, jest to sprzeczne z obowiazujacym prawem lotniczym. W tym wypadku pierwszenstwo ma szybowiec B i A musi mu ustapic drogi. Inna sprawa ze B nie powinien tego robic ale zgodnie z SERA statek powietrzny  nadlatujacy z prawej strony ma pierwszenstwo i zadne ustalenia nie moga tego zmienic.

A jezeli chodzi o te wszystkie obrazki to sytuacja sie odmieni jezeli odwrocimy kierunek krazenia.

(przepraszam za brak polskich liter ale to forum nie pozwala mi na ich wprowadzenie)
« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2018, 17:42 wysłana przez Jacek Rosik »
Pozdrawiam,
Jacek