Forum.Szybowce.Com

Komisja Szybowcowa Aeroklubu Polskiego => Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP => Wątek zaczęty przez: MirekMatkowski w Kwiecień 01, 2016, 00:08

Tytuł: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: MirekMatkowski w Kwiecień 01, 2016, 00:08
Nowo powołana Komisja Szybowcowa w ciągu pierwszych tygodni swej działalności wprowadziła szereg zmian w regulaminach, mających na celu uatrakcyjnić latanie zawodnicze, zwiększyć aktywność zawodnicza oraz podnieść bezpieczeństwo.

Oto kilka z nich:
- Od tego sezonu wprowadzono Event Marker i Ciszę Radiową na wszystkich Mistrzostwach Polski (w tym Kobiet i Juniorów).
- Na SMP Klub A wprowadzono obowiązkowe ważenie szybowców od roku 2016. W SMP w pozostałych klasach wymóg ten będzie obowiązywał od 2017.
- Po kontrowersyjnej dyskusji zdecydowano się na wdrożenie programu „Bezpieczeństwo bez kompromisów”, obejmujący m. in.  wyposażenie wszystkich samolotów holujących we FLARM od roku 2016, dokładną analizę plików igc pod kątem niebezpiecznych zbliżeń szybowców w trakcie krążenia (i wprowadzenie dotkliwych kar), nagrywanie startów i dolotów, zobowiązanie organizatorów do monitorowania sytuacji w powietrzu przy użyciu co najmniej jednego (moto)szybowca, latającego również jako sonda (w tym nagrywania za pomocą kamer GoPro) i inne.
- W Rankingu wprowadzono punktację dla obu  pilotów startujących w klasie Wielomiejscowej.
- Dokonano korekty niektórych współczynników szybowców. Dodatkowo został wprowadzony współczynnik zawodnika. Podstawą jego obliczania jest pozycja rankingowa z poprzedniego roku  http://www.szybowce.com/wp-content/uploads/2016/03/Zatwierdzona_Lista_Rankingowa_PL_2015.pdf (http://www.szybowce.com/wp-content/uploads/2016/03/Zatwierdzona_Lista_Rankingowa_PL_2015.pdf) . Będzie on miał zastosowanie we wszystkich zawodach w Polsce. Dzięki temu będzie na przykład (wzorem naszych sąsiadów) możliwy start mężczyzn w SMP Kobiet. Jest więc szansa, że SMPK w tym roku się rozegrają.
Nowa wersja regulaminów została wczoraj zatwierdzona i będzie w następnych dniach opublikowana na stronie http://www.szybowce.com/?doc-zawody=rekordy-dokument (http://www.szybowce.com/?doc-zawody=rekordy-dokument)

Życzymy udanego i bezpiecznego sezonu.
Wasza KS
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Marek J w Kwiecień 01, 2016, 00:20
Będzie on miał zastosowanie we wszystkich zawodach w Polsce.

Tzn wszystkich zawodach "organizowanych przez polskie kluby" czy "na terytorium Polski" ?
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Marian w Kwiecień 01, 2016, 08:08
Żeby było jasne - doceniam i popieram wszelkie działania prowadzące do poprawy bezpieczeństwa na zawodach. Zakładam również, że dokonano pogłębionej analizy skuteczności proponowanych rozwiązań. Tym nie mniej zwracam uwagę, że najbliższe zawody (SMPO w Turbi) zaczynają się za mnie niż miesiąc i obawiam się, że wprowadzenie poszczególnych wymogów od 2016 roku nie ułatwia życia zarówno zawodnikom jak i organizatorom, pozostawiając skrajnie mało czasu na dostosowanie się nowych wymogów od strony techniczno-organizacyjnej, jak i praktyczne przećwiczenie proponowanych rozwiązań.

Kilka pytań szczegółowych w tekście poniżej:

- Od tego sezonu wprowadzono Event Marker i Ciszę Radiową na wszystkich Mistrzostwach Polski (w tym Kobiet i Juniorów). - Event Marker - pytanie do zawodników jeśli chodzi o przygotowanie sprzętowe oraz do sędziego i jego oprogramowanie do analizy plików. Co natomiast oznacza Cisza Radiowa?
-
- Po kontrowersyjnej dyskusji zdecydowano się na wdrożenie programu „Bezpieczeństwo bez kompromisów”, obejmujący m. in.  wyposażenie wszystkich samolotów holujących we FLARM od roku 2016 (kto zapewni Flarm dla samolotów holujących i kto ma zapewnić ich właściwą konfigurację, kto zapewni odpowiednie przeszkolenie pilotów holujących?), dokładną analizę plików igc pod kątem niebezpiecznych zbliżeń szybowców w trakcie krążenia (i wprowadzenie dotkliwych kar), nagrywanie startów i dolotów (kto zapewni odpowiedni sprzęt i ludzi?), zobowiązanie organizatorów do monitorowania sytuacji w powietrzu przy użyciu co najmniej jednego (moto)szybowca, latającego również jako sonda (w tym nagrywania za pomocą kamer GoPro) (pytanie jak wyżej) i inne.

A może jakieś przykłady odnośnie powyższych rozwiązań i trybu ich wprowadzania na dużych imprezach rangi Mistrzostw Świata i Europy? Jakieś wymagania w tym zakresie w przepisach FAI...?

Pozdrawiam,

Marian


Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Bartek Neroj w Kwiecień 01, 2016, 08:44
czy mężczyzna startujący w SMP Kobiet będzie miał obowiązek zakładania silikonowych protez piersi w celu wyrównania szans jak ma to miejsce w innych krajach i czy w czasie lotu będzie musiał sikać do pampersa (butelki i cewniki w innych krajach też są zabronione)
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Olek w Kwiecień 01, 2016, 09:53
Teraz obowiązuje "GENDER", wystarczy że poczujesz się kobietą i już.
Nie musisz silikonowych piersi sobie przyprawiać ;-)
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Izydor w Kwiecień 01, 2016, 10:42
Jak masz zaświadczenie od lekarza, że przynajmniej.p 7 dni przed zwodami przyjmujesz odpowiednie hormony, to startujes bez handicapu
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Marian w Kwiecień 01, 2016, 11:58
Zostawiając może na moment na boku temat silikonów - czy (mam nadzieję, że tak) Komisja Szybowcowa przewiduje zakup 8 - 10 sztuk Flarm Mobile w celu udostępniania organizatorom zawodów dla odpowiedniego do powyższych wymagań wyposażenia samolotów holujących...? Jeżeli mówimy o  „Bezpieczeństwie bez kompromisów” to zakładam, że jednorazowy wydatek rzędu 6.000 - 8.000 Euro powinien mieć priorytet przed np. zakupem silnika do kadrowego JS-a...

Nie ma żadnego uzasadnienia, aby każdy z organizatorów zawodów wyposażał się we Flarmy do samolotów holujących, jak również nie ma przekonywujących argumentów aby we Flarmy wyposażyć wszystkie samoloty, które potencjalnie mogą holować na zawodach... 
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: kk w Kwiecień 01, 2016, 12:18
Zostawiając może na moment na boku temat silikonów - czy (mam nadzieję, że tak) Komisja Szybowcowa przewiduje zakup 8 - 10 sztuk Flarm Mobile...
Myślę, że temat silikonowych piersi jest co najmniej równie ważny. Dlatego parafrazując kolegę, zapytam czy Komisja Szybowcowa przewiduje zakup 8 - 10 sztuk silikonowych piersi? Myślę, że dostęp do SMPK powinien być równy dla wszystkich, niezależnie od tego, czy stać ich na kupno swoich własnych piersi, czy nie. Pytanie jest tym bardziej ważne, że w tym roku w Ostrowie są standardy a SMPK są w clubach A!
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Luk w Kwiecień 01, 2016, 12:20
Dzwoniłem do AP - Komisja Szybowcowa została rozwiązana miesiąc temu. Podobno zajmowali się głupotami zamiast poważną robotą, a do kwestii bezpieczeństwa podchodzili niepoważnie.
W związku z tym powyższe ustalenia nie mają mocy prawnej.
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Olek w Kwiecień 01, 2016, 12:25
Interesująca jest również informacja o przyznawaniu punktów rankingowych obu pilotom w klasie dwumiejscowej.
Jak to będzie, czy Oni będą się dzielić tymi punktami, czy każdy z Nich dostanie pełną ilość punktów?
Jest to o tyle ciekawe, że często "Mistrz" zabiera na pokład drugiego pilota, który podczas konkurencji samodzielnie nie leci ani minuty, pełni raczej rolę sponsora ;-)
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Marian w Kwiecień 01, 2016, 12:42
Jest w tym jakaś logika - bez "sponsora" "Mistrz" nie poleci... :-) Chociaż, czy "sponsor" bez "Mistrza" w ogóle oderwałby się od ziemi, względnie jak szybko i w jakim stanie by na nią wrócił... ???
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: MirekMatkowski w Kwiecień 01, 2016, 12:47
często "Mistrz" zabiera na pokład drugiego pilota, który podczas konkurencji samodzielnie nie leci ani minuty, pełni raczej rolę sponsora ;-)

I o to nam chodzilo, kasy sa puste i szukamy nowych sposobow na bezplatny trening.

Co do zakupu FLARMow to KS chetnie by takie  zakupila ale po ostatnich porządkach świątecznych w AP nie ma z czego.
Czy EASA sponsoruje nowe radia pomimo ze wprowadzila taki obowiazek od nastepnego roku?
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Olek w Kwiecień 01, 2016, 13:11
Żebym nie został źle zrozumiany !
Nie kwestionuję zasadności zabierania przez Mistrzów na pokład ucznia, sam z takiej formy nauki wielokrotnie korzystałem.
Chodzi mi o to, że otrzymywanie na takim etapie przez tego Ucznia, punktów rankingowych mogło by doprowadzić do dziwnych sytuacji na liście rankingowej.

Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: kp w Kwiecień 01, 2016, 13:40
często "Mistrz" zabiera na pokład drugiego pilota, który podczas konkurencji samodzielnie nie leci ani minuty, pełni raczej rolę sponsora ;-)
I o to nam chodzilo, kasy sa puste i szukamy nowych sposobow na bezplatny trening.
Raczej sposób na oficjalny zakup punktów rankingowych ;)

Co do zakupu FLARMow to KS chetnie by takie  zakupila ale po ostatnich porządkach świątecznych w AP nie ma z czego.
Czy EASA sponsoruje nowe radia pomimo ze wprowadzila taki obowiazek od nastepnego roku?
EASA wprowadzała obowiązek używania nowego odstępu 8.33 stopniowo, rozłożony na mniej więcej 20 lat http://www.eurocontrol.int/services/vhf-833-khz (http://www.eurocontrol.int/services/vhf-833-khz)

Jestem za wprowadzeniem FLARM-ów dla samolotów holujących, ale nie powinno być to robione nagle na początku sezonu szybowcowego. KS powinna raczej wprowadzić przynajmniej jednoroczny okres przejściowy. Da to czas właścicielom holówek i organizatorom zawodów na zakup odpowiedniego sprzętu i stworzenie systemu wzajemnej pomocy.

Na przykład każdy organizator zawodów zakupi jednego przenośnego FLARM-a dla holówki i będzie pożyczać go innym organizatorom w trakcie rozgrywanych zawodów. Mamy mniej więcej 5 organizatorów zawodów w Polsce a raczej na zawodach nie ma więcej niż 5 samolotów holujących, więc taki system wystarczyłby na wyposażenie holówek w FLARM-y.
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: MirekMatkowski w Kwiecień 01, 2016, 14:03
często "Mistrz" zabiera na pokład drugiego pilota, który podczas konkurencji samodzielnie nie leci ani minuty, pełni raczej rolę sponsora ;-)

Raczej sposób na oficjalny zakup punktów rankingowych ;)

Cos za cos, w ten sposob rosnie "cena rynkowa" Mistrza.
Ta droga (tzn. te same punkty rankingowe) bedzie mogl Mistrz szybciej porzucic dotychczasowa prace zawodowa i przejsc na zawodowstwo  szybowcowe.

Jest to tylko czesc innowacyjnych zmian, ktorymi zamierzamy zreformowac w najblizszym czasie nasza dyscypline sportowa.
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: luniewski w Kwiecień 01, 2016, 16:05
Mirku a ja myslałem żę w Niemczech już nie ma pirma aprilis
a Ty takie żarty sobie robisz
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: MirekMatkowski w Kwiecień 01, 2016, 16:52
Krzysiek! żebyś się nie zdziwił. Czy znalazles na swoim LXie klawisz EventMarker? Najpozniej w Stalowej bedziesz go potrzebowal.
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: MirekMatkowski w Kwiecień 01, 2016, 17:16
Jest w tym jakaś logika - bez "sponsora" "Mistrz" nie poleci... :-) Chociaż, czy "sponsor" bez "Mistrza" w ogóle oderwałby się od ziemi ???

Jak to u nas jest? Czy funkcja "Mistrza" wyklucza zeby byc jednoczesnie Sponsorem?
Zeby zostac "Mistrzem" nie ma czasu na prace.
Jak sie pilnuje pracy, nie mozna zostac "Mistrzem".
Czy nie nadszedl czas zeby i to zmienic tzn. byc Sponsorem i Mistrzem.
Czy Ktos przetarl ta droge i pochwali sie doswiadczeniami?
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: ZK w Kwiecień 01, 2016, 17:16




Jest to tylko czesc innowacyjnych zmian, ktorymi zamierzamy zreformowac w najblizszym czasie nasza dyscypline sportowa.

Piękne innowacyjne zmiany jedna osoba sobie wyprowadziła tyle ludzi w pole (poniekąd tak zdolnych) a teraz "nawiedza" KS życzę wam jak najlepiej choć przy pustej kasie zabawa będzie mizerna.Nawet z okazji 1 kwietnia... :D


ZK


Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: kp w Kwiecień 01, 2016, 18:13
Krzysiek! żebyś się nie zdziwił. Czy znalazles na swoim LXie klawisz EventMarker? Najpozniej w Stalowej bedziesz go potrzebowal.
To ja się zapytam, nie bez pewnej złośliwości, jak KS chce wymusić używanie Event Marker w certyfikowanych loggerach które tej funkcji nie mają ? Choćby w ulubionych przez KS Flarmach IGC ?  ;D

Nie muszę dodawać, że każdy zawodnik z FLARM-em IGC może go podać na zawodach jako główny FR...
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: kp w Kwiecień 01, 2016, 18:26
Jak to u nas jest? Czy funkcja "Mistrza" wyklucza zeby byc jednoczesnie Sponsorem?
Zeby zostac "Mistrzem" nie ma czasu na prace.
Jak sie pilnuje pracy, nie mozna zostac "Mistrzem".
Czy nie nadszedl czas zeby i to zmienic tzn. byc Sponsorem i Mistrzem.
Czy Ktos przetarl ta droge i pochwali sie doswiadczeniami?
Raczej próbujecie zawrócić kijem rzekę. Czas zawodowych Mistrzów się skończy wraz z bankructwem AP.
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: luniewski w Kwiecień 01, 2016, 18:43
KS informując wszystkich pilotów w taki sposób trzy tygodnie przed Mistrzostwami Polski
o nowych wynalazkach na pewno zyska wiele słów aprobaty.
A ja napewno będę bardzo zdziwiony.
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: szymon. s w Kwiecień 01, 2016, 19:00
Dla użytkowników LX NANO 3 -> event marker aktywuje się Rocker Buttonem - (załączam screen'a z manuala).

Może komuś się przyda ta informacja.

Nie wiem jak kotwicom, im raczej nie  ;)  8)

A co do piersi - cóż wygląda na to że Kolas będzie miał w tym roku pełne ręce roboty :p
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: kk w Kwiecień 01, 2016, 19:06
Powiem szczerze, że z podziwu wyjść nie mogę, jak to wszystko czytam. Nie chcę psuć zabawy, ale jak już część kolegów event markera szuka, to żeby się zaraz nie okazało, że któryś sobie jednak te piersi dorobił, bo się dopiero posypią gromy na KS ;)
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: kp w Kwiecień 01, 2016, 19:19
Powiem szczerze, że z podziwu wyjść nie mogę, jak to wszystko czytam. Nie chcę psuć zabawy, ale jak już część kolegów event markera szuka, to żeby się zaraz nie okazało, że któryś sobie jednak te piersi dorobił, bo się dopiero posypią gromy na KS ;)

KS miała wcześniej podobne pomysły i może 1 kwietnia testuje co może przejść a co nie. W razie czego jutro ogłosi, że co bardziej kontrowersyjne decyzje były żartem  prima aprilisowym ;D
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Dzida w Kwiecień 01, 2016, 19:21
To ja się zapytam, nie bez pewnej złośliwości, jak KS chce wymusić używanie Event Marker w certyfikowanych loggerach które tej funkcji nie mają ? Choćby w ulubionych przez KS Flarmach IGC ?  ;D
Nie muszę dodawać, że każdy zawodnik z FLARM-em IGC może go podać na zawodach jako główny FR...


No właśnie już kombinuję jak to zrobić Event Marker w moim Flarmie MiniMouse IGC LXNAV zakupionym w ubiegłym roku w programie Cumulus i nie mam pomysłu.
Może ktoś jest bardziej techniczny i mi podpowie... :-\

Rozumiem, że kwestie bezpieczeństwa na zawodach to poważna sprawa.
Wiem że z powołaniem KS były duże problemy i czasami ma się chęć nadrobić wszystko za jednym zamachem.
Wypadałoby jednak wprowadzić zdecydowanie dłuższy okres przejściowy.
Moim zdaniem okres 6-mcy jest to minimum jaki powinno się dać organizatorom zawodów.
Uważam za bardzo rozsądną propozycję zorganizowania się organizatorów zawodów w sprawie wspólnego używania flarmów.
Niestety jest tu jedna przeszkoda, a co zrobić jak terminy się nakładają?
Skoro wiadomo że u nikogo w Polsce się nie przelewa, to może jednak warto przemyśleć jeszcze raz decyzje powodujące nagłe, nieplanowane znaczne wydatki. ???   
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Dino w Kwiecień 01, 2016, 19:23
Powiem szczerze, że z podziwu wyjść nie mogę, jak to wszystko czytam. Nie chcę psuć zabawy, ale jak już część kolegów event markera szuka, to żeby się zaraz nie okazało, że któryś sobie jednak te piersi dorobił, bo się dopiero posypią gromy na KS ;)
Ejże!
To ja już zainwestowałem w grubego markera (niezmywalny) i dwie tuby silikonu (sprzedawca nie potrafił określić, czy starczy na miseczkę B czy C).
No i mam nadzieję, że kobiety w ciąży będą mogły startować, bo wtedy mam szansę przekonać sędziego, że miejsce w SMPK mi się
należy z racji na zaawansowaną ciąże.
A Ty mi każesz w kalendarz spoglądać?

pozdr
Dino
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: kp w Kwiecień 01, 2016, 19:43
No właśnie już kombinuję jak to zrobić Event Marker w moim Flarmie MiniMouse IGC LXNAV zakupionym w ubiegłym roku w programie Cumulus i nie mam pomysłu.
Może ktoś jest bardziej techniczny i mi podpowie... :-\

FlarmMouse nie ma przycisku Event Marker.

Flarm RedBox sponsorowany w zeszłym roku przez KS w praktyce też nie ma takiego przycisku. Dokładniej mówiąc, RedBox ma przycisk Event Marker na obudowie, ale RedBox jest przeznaczony do zabudowy pod tablicą przyrządów. Trochę niewygodnie będzie lecieć z śrubowkrętem i przez punktem zwrotnym odkręcać tablicę (albo otwierać owiewkę w locie) aby wcisnąć Event Marker. Ale w końcu jakich wyrzeczeń się nie robi dla sportu  :D
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Dzida w Kwiecień 01, 2016, 20:05
Dobre z tym śrubokrętem ha,ha,ha ;D ;D ;D ;D ;D
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Izydor w Kwiecień 01, 2016, 21:17
Jeśli w klasie dwusterów obaj załoganci zdobywaja punkty rankingowe, to jeśli kobiete/meżczyzna(z handiczpem) startujący w SMPK jest w "stanie błogosławionym" to zdobywa punky rankinowe dla dziecka. Super jestem ZA.To nasze ,szybowcowe 500+.  ;)
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Dino w Kwiecień 01, 2016, 21:57
Jeśli w klasie dwusterów obaj załoganci zdobywaja punkty rankingowe, to jeśli kobiete/meżczyzna(z handiczpem) startujący w SMPK jest w "stanie błogosławionym" to zdobywa punky rankinowe dla dziecka. Super jestem ZA.To nasze ,szybowcowe 500+.  ;)
Ja bym poszedł dalej.
Dla każdego szybownika/każdej szybowniczki, na każde (drugie i kolejne) dziecko przyznawać punkty za przelot 500+ awansem.
W końcu się należy.

pozdr
Dino
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: MirekMatkowski w Kwiecień 01, 2016, 22:05
Kilka pytań szczegółowych w tekście poniżej:

- Od tego sezonu wprowadzono Event Marker i Ciszę Radiową na wszystkich Mistrzostwach Polski (w tym Kobiet i Juniorów). - Event Marker - pytanie do zawodników jeśli chodzi o przygotowanie sprzętowe oraz do sędziego i jego oprogramowanie do analizy plików. Co natomiast oznacza Cisza Radiowa?
-
- Po kontrowersyjnej dyskusji zdecydowano się na wdrożenie programu „Bezpieczeństwo bez kompromisów”, ..
analizę plików igc pod kątem niebezpiecznych zbliżeń szybowców w trakcie krążenia (i wprowadzenie dotkliwych kar), nagrywanie startów i dolotów (kto zapewni odpowiedni sprzęt i ludzi?), zobowiązanie organizatorów do monitorowania sytuacji w powietrzu przy użyciu co najmniej jednego (moto)szybowca,
latającego również jako sonda (
w tym nagrywania za pomocą kamer GoPro) (pytanie jak wyżej) i inne.

A może jakieś przykłady odnośnie powyższych rozwiązań i trybu ich wprowadzania na dużych imprezach rangi Mistrzostw Świata i Europy? Jakieś wymagania w tym zakresie w przepisach FAI...?

Ponizej odpowiedzi na powyzsze pytania:

"Co natomiast oznacza Cisza Radiowa" => Przytocze zapis regulaminowy:

5.3.1 f    W zawodach rangi Mistrzostw Polski wprowadza się zakaz korespondencji dla celów taktycznych pomiędzy  awodnikami, od startu do lądowania

8.7.   LISTA PUNKTÓW KARNYCH
Naruszenie zakazu korespondencji radiowej do celów taktycznych (5.3.1.f)
Pierwsze przekroczenie   200 pkt
Następne przekroczenia   niezaliczenie konkurencji
Maksymalna kara               dyskwalifikacja
         
Powyższy wymóg obejmuje wszystkie rodzaje korespondencji tzn. także telefony krótkofalówki,. Itp.
Największa przeszkoda w wprowadzeniu Ciszy Radiowej był sposób przestrzegania i nadzorowania.
Także ta przeszkodę udało sie pokonać.
Mamy do dyspozycji kilka cyfrowych zestawów skaner/nagrywarka. Cześć Bedzie wędrować "z peletonem" tzn. nikt nie wyjdzie poza zasięg kontroli.
Od naszego przedstawiciela d/s kontaktów z NSA otrzymaliśmy informacje ze w przypadku skrajnych przypadków potrzeby udowodnienia rozmów telefonicznych możemy liczyć na wsparcie odpowiednich służb.

monitorowania sytuacji w powietrzu przy użyciu co najmniej jednego (moto)szybowca => Jest przygotowany

w tym nagrywania za pomocą kamer GoPro) => Każdy nasz Junior ma conajmniej dwie kamery GoPro i na pewno jedna organizatorowi zawodów pożyczy. Druga potrzebują koniecznie do dokumentacji swoich niskich przelotów, co moim zdaniem powinno być punktowane. W tym wieku jest to najważniejsza faza przelotu.

" przykłady odnośnie powyższych rozwiązań i trybu ich wprowadzania na dużych imprezach rangi Mistrzostw Świata i Europy?" => Powyzsze rozwiazania beda najpierw przetestowane w Polsce i pozniej wprowadzone na imprezach rangi Mistrzostw Świata i Europy


Nowe wersje regulaminow zostaly przeslane do SG AP i po ich zatwierdzeniu zostana natychwiast opublikowane.
Prosze zaznajomić sie także ze szczegółami stosowania EM. Przyjęta została bardzo liberalna wersja tego zapisu:

a.   Minimalny interwał czasowy pomiędzy kolejnymi deklarowanymi odejściami zawodnika na trasę wynosi 10 minut. Organizator może ustalić inny dłuższy interwał czasowy lub dopuścić tylko jednorazowe odejście.
b.   Odejście na trasę jest ważne, jeśli Znacznik Startu został zarejestrowany przez rejestrator GNSS w dowolnym czasie → przed przecięciem linii startu lotnego przez zawodnika.
c.   Kolejny start lotny jest nieważny, gdy:
i.   Jest dozwolony tylko jeden zadeklarowany start lotny, lub

ii.   Znacznik Startu nie został zarejestrowany przez rejestrator GNSS.
d.    Jeżeli interwał czasowy pomiędzy poprzednim zadeklarowanym a kolejnym zadeklarowanym startem lotnym jest mniejszy od interwału ustalonego przez Organizatora w RL (liczą się czasy przecięcia linii startu), to za ważny start lotny przyjmuje się ostatni start lotny, lecz zastosowana zostaje kara – czasu oblotu trasy przez danego zawodnika, powiększony o różnicę:
   (10 minut) – (różnica pomiędzy poprzednim zadeklarowanym a kolejnym startem lotnym).
Np. Jeżeli zadeklarowany start lotny 1 – 13.30.00, zadeklarowany start lotny 2 – 13.39.30, to czas oblotu zawodnika powiększa się o 30 sekund. Ma to zabezpieczyć przed pomyłką w przypadku niedokładnego obliczenia interwału i zmniejszyć obciążenie zawodnika ewentualną koniecznością dokładnego pilnowania tej wartości.
e.   Jeżeli interwał czasowy pomiędzy poprzednim zadeklarowanym a kolejnym startem lotnym jest mniejszy od 2 minut, to ten kolejny start lotny jest ważny.
Ma to umożliwić natychmiastowe ponowienie startu w przypadku, gdy zawodnik nie jest pewien prawidłowości startu.
f.   Jeśli żaden start lotny nie został zadeklarowany przez Znacznik Startu, to za ważny start lotny przyjmuje się ostatni start lotny, lecz zastosowana zostaje kara:
i.   Za pierwsze przewinienie podczas zawodów – czasu oblotu trasy przez danego zawodnika, powiększony o 5 minut.
ii.   Za kolejne przewinienia – czasu oblotu trasy przez danego zawodnika, powiększony o 10 minut.
g.    Jeśli ostatni start lotny zawodnika nie został prawidłowo zadeklarowany, a spełnia on warunek minimalnego interwału czasowego od wcześniejszego prawidłowo zadeklarowanego startu (punkt a), to należy uznać ten start za ważny, lecz zostaje zastosowana kara: czasu oblotu trasy przez danego zawodnika, powiększony o 10 minut.h.    W przypadku używania przez zawodnika jako zapasowego urządzenia rejestrującego GNSS nie posiadającego funkcji EM – pilot musi pisemnie zadeklarować ten fakt do Komisji Sędziowskiej (w zgłoszeniu rejestracyjnym i/lub deklaracji GNSS podstawowego i zapasowego, lub przed konkurencją, w której takie urządzenie będzie użyte). W przypadku konieczności użycia urządzenia zapasowego bez funkcji Znacznika Startu, za czas odejścia przyjmuje się pierwsze przecięcie linii startu lotnego po otwarciu startu lotnego lub czas ostatniego przecięcia linii startu lotnego, powiększony o 10 minut.
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: kp w Kwiecień 01, 2016, 23:04
Coś mi się wydaje, że KS chce sprawdzić przy okazji Prima Aprilis swoje pomysły :)

Co do Event Marker, to KS musi zmienić nieco regulamin aby uwzględnić możliwość zgłoszenia jako głownego FR bez Event Marker. W przeciwnym wypadku uczestnicy "Bezpieczniej pod CU" zwrócą się do KS o zwrot pieniędzy za Flarmy, które KS wybrała a następnie w znaczym stopniu ograniczyła ich przydatność.
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: MarekS w Kwiecień 01, 2016, 23:09
Coś mi się wydaje, że KS chce sprawdzić przy okazji Prima Aprilis swoje pomysły :)

Co do Event Marker, to KS musi zmienić nieco regulamin aby uwzględnić możliwość zgłoszenia jako głownego FR bez Event Marker. W przeciwnym wypadku uczestnicy "Bezpieczniej pod CU" zwrócą się do KS o zwrot pieniędzy za Flarmy, które KS wybrała a następnie w znaczym stopniu ograniczyła ich przydatność.

Jako, że Flarmy były sprzedawane przez KS w cenach ok. 50% niższych niż oficjalne to ja chętnie wszystkie odkupię, jeśli tylko ktoś byłby zainteresowany  ;)
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany z 1 kwietnia
Wiadomość wysłana przez: MirekMatkowski w Kwiecień 02, 2016, 12:57
Sorry, powyższe zmiany opublikowałem o rok za wcześnie :)
Za piękne żeby były prawdziwe.
Koledzy, którzy mieli ambicje żeby zostać Mistrzynią Polski musza jeszcze trochę poczekać.

Na poważniej w innym wątku
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: ZK w Kwiecień 02, 2016, 18:58
.....  Za to wieści Z Nitry są z dzisiaj ktoś mi powie że flarm to antidotum na te sytuacje.... czy może jego brak powodował by częstsze wypadki.


ZK
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Mars w Kwiecień 03, 2016, 12:25
Ja to słyszałem, że właśnie go nie było...
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Wojtuś w Kwiecień 03, 2016, 12:51
Ja to słyszałem, że właśnie go nie było...
Obawiam się, że w tej kwestii prawdy nigdy się nie dowiemy.
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Izydor w Kwiecień 03, 2016, 14:43
A jak zdrowie Aviatorów?
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Kwiecień 03, 2016, 18:23
Czech po skoku ma troche otarć i  złamany nos , ale poza tym ok
Drugi kolega wylądował na lotnisku bez uszczerbku na zdrowiu.

http://nasanitra.sme.sk/c/20129950/lietadlo-narazilo-do-strechy-domu-na-zobore.html?ref=trz (http://nasanitra.sme.sk/c/20129950/lietadlo-narazilo-do-strechy-domu-na-zobore.html?ref=trz)
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Izydor w Kwiecień 03, 2016, 18:52
Dzieki Andrzej,
mialłem na myśli informacje bezpośrednie a nie sieciówki
Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: MirekMatkowski w Kwiecień 03, 2016, 22:17
KS informując wszystkich pilotów w taki sposób trzy tygodnie przed Mistrzostwami Polski
o nowych wynalazkach na pewno zyska wiele słów aprobaty.

Krzysiek,
KS dziala dopiero od miesiaca i byly zaleglosci wynikajace z kilku miesiecznej przerwy w dzialalnosci KS za ktora nie jestesmy odpowiedzialni. Wychodzimy ale na prosta.
Poza tym EM to nie nowy wynalazek. Sygnalizowane bylo to juz w styczniu.

Jesli chcesz poznac wszystkie nowinki i szczegoly to zagladaj na:
http://www.szybowce.com/?doc-o-nas=uchwaly (http://www.szybowce.com/?doc-o-nas=uchwaly)
http://www.szybowce.com/?doc-zawody=rekordy-dokument (http://www.szybowce.com/?doc-zawody=rekordy-dokument)
i do PO / RL zawodow ktore Cie interesuja.

Tytuł: Odp: Informacje o pracach Komisji Szybowcowej AP , najnowsze zmiany.
Wiadomość wysłana przez: Żółw w Kwiecień 04, 2016, 16:16
.....  Za to wieści Z Nitry są z dzisiaj ktoś mi powie że flarm to antidotum na te sytuacje.... czy może jego brak powodował by częstsze wypadki.


ZK

Drugi szybowiec nie miał FLARM to fakt. Ja miałem. Jak będę coś wiedział więcej to napiszę. Nawet gdyby to miała być "moja wina". Mój log w załączniku.
Paru ludzi powiedziało mi że powinienem sobie to przemyśleć. Zgadzam się z tym w pełni. Nie znam drugiej osoby z takim że tak powiem "dorobkiem".
O wynikach przemyśleń postaram się z Wami podzielić.

Czy FLARM by tutaj pomógł? Nie mnie o tym sądzić.