Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Wniosek o zmianę współczynnika ASW20  (Przeczytany 2787 razy)

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Wniosek o zmianę współczynnika ASW20
« dnia: Styczeń 24, 2014, 08:20 »
Wpłynął wniosek Marka Sawczuka z propozycją zmiany współczynnika szybowca ASW20.

Szanowni Koledzy,

  Zwracamy się do Komisji Szybowcowej w celu korekty współczynników wyrównawczych na zawodach w Polsce. Nasza prośba dotyczy szybowców ASW-20 w klasach STD i 15m (dopuszczonych do startu z wodą) oraz Klub.

  Z puntku widzenia rynkowego powyższe szybowce są bardzo atrakcyjne jeżeli chodzi o cenę w stosunku do ich osiągów. Ostatnie doświadczenia na zawodach szybowcowych pokazują jednak, że dobrane współczynniki wyrównawcze do tych szybowców absolutnie nie oddają ich rzeczywistych osiągów. W chwili obecnej konstrukcja ASW-20 ma przypisany współczynnik 0,888. Oznacza to, że powinien mieć osiągi istotnie lepsze niż szybowce takie jak Discus 2, LS-8.
  Potwierdzenie tezy, że obecny współczynnik jest nieodpowiedni można szukać w:
 - historii konstrukcji
 - potwierdzonych rzeczywistych osiągach oraz limitach wagowych, jakim te konstrukcje podlegają.

  Szybowiec ASW-20 (wersje A i jej francuski odpowiednik F) powstał w 1977 roku. Na swój czas była to konstrukcja bardzo udana w klasie 15m, co zostało potwierdzone wynikami w zawodach najwyższej rangi. W tamtym czasie w tych klasach obowiązywał limit masy 454 kg.
Później, aby utrzymać pozycję w tej klasie po 1983 roku została wprowadzona nowe wersja: B oraz C. Wersja B posiada zwiększony limit masy z wodą do 525 kg w stosunku do 454kg w wersji starszej. Zwiększenie limitu masy w klasie 15m przez FAI, wejście na rynek szybowca Ventus 1 spowodowało konieczność modyfikacji ASW-20.
  Wersje B (zwiększona masa max. do 525kg) i C (nowy profil) posiadały też szereg ulepszeń konstrukcyjnych, które wprost wpływały na osiągi tego szybowca (np. turbulizatory pneumatyczne). Jednak nawet nowsze wersje ASW-20 były słabsze niż wprowadzony na rynek Ventus 1.

 Patrząc na współczynniki stosowane w innych krajach, wartości przypisane ASW-20 istotnie odbiegają od polskiego regulaminu w klasie 15-metrowej, chociaż nadal faworyzują nowoczesne konstrukcje.
Przykład regulaminu i współczynników stosowanych przez BGA: http://www.gliding.co.uk/forms/competitionrules2013.pdf
Stosowany w niemieckim DAeC indeks wynosi 1,10 dla ASW20 we wszystkich wersjach. Można tutaj wnioskować, że podstawowym zamysłem było uwzględnienie najlepszej wersji ASW-20B i ASW-20C pod względem osiągów w klasie 15m. Jednak w klasie klub jest już inaczej: współczynnik jest słabszy i wyklucza wersję C. W polskiej tabeli w klasie klub współczynnik ASW jest również bliżej właściwego. W tej tabeli jednak również proponujemy rozróżnienie pomiędzy wersjami tego szybowca.
 Na podstawie danych technicznych oraz obserwacji w trakcie rozegranych zawodów w Polsce, rozsądna wydaje się modyfikacja współczynników tego szybowca zgodnie z propozycją:
 - Wartość 0,923 (zgodną z LS-7 WL) dla ASW-20 A i F. Obserwacje na zawodach potwierdzają, że ta konstrukcja jest słabsza od np. ASW-24
 - Wartość 0,90  dla (zgodną z LS-8) ASW-20 B i C.

Szybowce ASW-20 mogą również występować w wersji o rozpiętości 16,6 (oznaczone literą L). Zgodnie z zasadą stosowaną w polskich tabelach współczynników dla szybowców takich jak LS-8, ASG-29, Ventus różnica współczynnika wynosi około 3% pomiędzy wersją 15 a 18 metrów. Stusując tutaj zmianę współczynnika po 1% na metr rozpiętości, proponujemy, aby każdy model w wersji 16,6m miał współczynniki:
 - 0,908 ASW20 L i FL,
 - 0,886 ASW-20 BL i CL

Proponowane zmiany uwzględniają przede wszystkim obserwacje podczas zeszłorocznych zawodów, gdzie kilka osób z dużym doświadczeniem lotniczym miało okazję do porównania osiągów tych szybowców do Jantara STD 3, ASW-24, LS-4, SZD-55 (Robert Ślęczkowski na SMP 15m, Mirosław Izydorczak na SMP 15m, SMP Klub). Jako przykład efektywności tego szybowca na dolocie może posłużyć wspólnie rozpoczęty przez kilka szybowców dolot na konkurencji w dniu 16.05.2013 (http://www.soaringspot.com/smp_klub_a_2013/results/club/daily/day3.html)

W załączeniu przesyłam zmodyfikowaną odpowiednio tablicę współczynników dla klas STD, 15m i Klub. Naniesione przeze mnie zmiany są pogrubione.

Z wyrazami szacunku,
Marek Sawczuk, Mirosław Izydorczak

[załącznik usunięty przez administratora]
MS

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Wniosek o zmianę współczynnika ASW20
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 31, 2014, 12:06 »
Uchwalona została nowa tabela współczynników. Rozpatrzony został wniosek kol. Sawczuka oraz dodane zostały współczynniki nowych szybowców.

[załącznik usunięty przez administratora]
MS

bagger

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 21
  • Liked: 0
Odp: Wniosek o zmianę współczynnika ASW20
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 31, 2014, 18:44 »
Marek,

   a może podasz listę zmian, może macie takiego gotowca?


Pozdrawiam,


Jarek

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Wniosek o zmianę współczynnika ASW20
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 31, 2014, 18:57 »
Zmiany wyróżnione są w załączonym pliku kolorem czerwonym.
MS

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Wniosek o zmianę współczynnika ASW20
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 04, 2014, 19:48 »
Komisja Szybowcowa Aeroklubu Polskiego wprowadziła zmiany w „tabeli współczynników wyrównawczych”.
Tabela 1b - klasa Klub A i Klub B - pozostaje bez zmian w stosunku do poprzedniej wersji dokumentu.
Tabela 1a - wprowadzono następujące zmiany:
- ASW 20 - zostały rozróżnione różne wersje szybowca.
- Wprowadzono nowe typy szybowców: Antares 18, 20, 23; ASH 25 EB 28; ASH 30;
ASH31; JS 1 (21m); Quintus;
- Wprowadzono zmianę nazewnictwa klasy szybowcowej - poprzednia nazwa „15M”
obecnie nosi nazwę „Klapowa”.
- Zmiana zakresu współczynników klasy „18M” zgodnie z Kalendarzem na sezon 2013

[załącznik usunięty przez administratora]
MS

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Wniosek o zmianę współczynnika ASW20
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 11, 2014, 20:31 »
Uchwała 1/31/01/2014 w sprawie „zatwierdzenia zmian w tabeli współczynników
wyrównawczych szybowców - tabela 1a i 1b v.6 edycja 31.01.2014” zawiera błąd edytorski.
 
W uchwale zapisano:
„Tabela 1b - klasa Klub A i Klub B - pozostaje bez zmian w stosunku do poprzedniej wersji dokumentu.”
 
Natomiast powinno być:
„Tabela 1b - klasa Klub A i Klub B - została dostosowana do oficjalnej tabeli IGC.”
MS