Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych  (Przeczytany 43591 razy)

MirekMatkowski

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Liked: 39
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwiec 02, 2014, 20:23 »
Witam,

Skladam po raz ktorys (mozna powiedziec z uporem maniaka) wniosek o
”obowiazek stosowania FLARMU w zawodach rangi Mistrzostw Polski i w zawodach ktore sa jednoczesnie rozgrywane na tym samym lotnisku od roku 2015”

Uzasadnienie:
Problem jest b. powazny i jedna z najlepszych mozliwosci zmniejszenia prawdopodobienstwa kolizji jest powszechne stosowanie flarmu.
System jest ciagle udoskonalany a ostatnie doswiadczenia pokazaly koniecznosc zastosowania drugiej anteny w nowoczesnych szybowcach z tworzywa weglowego.

Druga prosba do KS jest usystematyzowanie i stworzenie systemu przekazywania informacji spolecznosci szybowcowej na temat bezpieczenstwa w mozliwie dostepnej i skutecznej formie.

Przy okazji odsylam do moich prezentacji "Widziec i byc widzianym", "Systemy ratunkowe" i "Jak przezyc szybownictwo"
http://www.soaring-systems.com/pl/safety.htm

Pozdrawiam
MC
(PL)    Safety isn't free
(GER) Freedom isn't free
www.soaring-systems.com

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 442
  • Liked: 202
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 02, 2014, 21:57 »
Myślę że ważną sprawą jest poczytać, jak Flarm działa od strony technicznej, czyli jak jest tworzona predykcja trajektorii lotu. Miałem okazję przyglądać się działaniu Flarma w Nitrze, czasami kilkanaście szybowców w jednym kominie w przedziale max 200m. Uważam że w takich sytuacjach Flarm generuje bardzo nadmiarową ilość alarmów i pilot nie jest w stanie śledzić tych wszystkich sygnałów nie przerywając obserwacji otoczenia. Może to powodować złudzenie (nie-) bezpieczeństwa. Nie można też założyć, że jak wszyscy zawodnicy będą mieli Flarma, to nie trafi się jakiś nie-zawodnik bez Flarma, albo że wtedy będzie bardziej bezpiecznie.

Sam mam Flarma i parę razy się przydał - tzn. zasygnalizował obecność kogoś wcześniej, niż sam zauważyłem.

MirekMatkowski

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Liked: 39
FLARM NIE JEST RECEPTA NA BEZMYSLNOSC
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 04, 2014, 16:45 »
...Może to powodować złudzenie (nie-) bezpieczeństwa. Nie można też założyć, że jak wszyscy zawodnicy będą mieli Flarma, to nie trafi się jakiś nie-zawodnik bez Flarma, albo że wtedy będzie bardziej bezpiecznie.

Trzeba takze wiedziec jak mozna dopasowac FLARMa do swoich potrzeb tak aby nadmiernie nie absorbowal i nie generowal nadmiernej ilosci informacji.


FLARM NIE JEST RECEPTA NA BEZMYSLNOSC

Oczywisty jest fakt ze Flarm nie zabezpiecza calkowicie przed kolizjami i nie zwalnia nas z obserwacji i skanowania.
Jest tylko pomoca ktora zmniejsza prawdopodobienstwo kolizji np. 10-cio krotnie a to powinno sie oplacac.

Pamietajmy ze kolizji nie przezywa co trzeci   Tylko ulamki sekundy brakowaly zeby w Pile nie byl to co drugi

MC
(PL)    Safety isn't free
(GER) Freedom isn't free
www.soaring-systems.com

ZK

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 215
  • Liked: 158
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 04, 2014, 23:41 »
Witam,

Skladam po raz ktorys (mozna powiedziec z uporem maniaka) wniosek o
”obowiazek stosowania FLARMU w zawodach rangi Mistrzostw Polski i w zawodach ktore sa jednoczesnie rozgrywane na tym samym lotnisku od roku 2015”



Jeżeli z takim uporem jak piszesz maniaka zglaszasz wniosek o obowiazek posiadania Flarma dlaczego ograniczasz sie tylko do zawodów rangi MP.Czy w zawodach krajowych i innych niższej rangi gdzie startują mniej doswiadczeni piloci to nie jest potrzebne?Czy może ochrona należy się tylko kadrze i wybranym.Czy w pierwszym zderzeniu uczestnicy nie mieli go na pokładzie?Flarmy: Elty :Transpondery: a gdzie będzie i czy bedzie jeszcze miejsce w szybowcu na myślenie.


ZK

MirekMatkowski

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Liked: 39
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 05, 2014, 00:15 »

...dlaczego ograniczasz sie tylko do zawodów rangi MP.Czy w zawodach krajowych i innych niższej rangi gdzie startują mniej doswiadczeni piloci to nie jest potrzebne?Czy może ochrona należy się tylko kadrze i wybranym.Czy w pierwszym zderzeniu uczestnicy nie mieli go na pokładzie?Flarmy: Elty :Transpondery: a gdzie będzie i czy bedzie jeszcze miejsce w szybowcu na myślenie.

ZK

Dobrze by bylo ale czy sadzisz ze jak KS nie byla w stanie ustalic tego obowiazku przez ostatnie lata w zadnych zawodach to myslisz ze zrobia to nagle powszechnie ? Od czegos trzeba zaczac. Moj wniosek i tak obejmuje prawie wszystkie zawody jakie sa rozgrywane w Polsce. Przeczytaj jeszcze raz to zrozumiesz.
O mysleniu takze pisalem powyzej.
Najwieksze opory wprowadzenia tego obowiazku pochodza wlasnie z klasy klub i zawodow regionalnych to sie w koncu zdecyduj czego chcesz.

MC
(PL)    Safety isn't free
(GER) Freedom isn't free
www.soaring-systems.com

Marek J

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 373
  • Liked: 297
  • Try not! Do or do not! There is no try!
    • KSS Jeżów Sudecki
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwiec 05, 2014, 07:30 »
Flarm jest wsparciem, ale nie jest receptą.
W kominie Flarm wydziera się przez 50% czasu. Gdy dolatuje się do komina, w którym krąży kilkanaście szybowców, bardziej rozprasza niż pomaga.

Oczywiście, uważam że FLARM jest bardzo pomocny, ale jeśli miałby być wprowadzany OBOWIĄZEK jego stosowania, to należałoby NAJPIERW wypracować mechanizmy, dzięki którym stałby się bardziej dostępny. Bez tego wyeliminujemy z zawodów 75% szybowców klubowych - chyba że zawody mają być tylko dla elity.
Zatem - zanim obowiązki, najpierw pomysły JAK je zrealizować bez szkody dla dostępności latania.

Wniosek AP do ULC o dofinansowanie zakupy byłby tu jak najbardziej uzasadniony.
Przeprowadzenie dużego konkursu ofert wśród producentów, także.
Pytanie kto ma się tym zająć?
Pomysłów wiele, ale chętnych do pracy jakoś brak.
Ktoś pisał "oczekuję od komisji szybowcowej", a zaraz potem dodał "widać pierwsze objawy zmęczenia". No to nie oczekuj i nie krytykuj, tylko działaj.

Znacznie prostszą, tańszą i bardziej oczywistą zmianą, możliwą do wprowadzenia od "już" byłoby wprowadzenie OBOWIĄZKOWEJ codziennej odprawy bezpieczeństwa (3 minuty od zawodników dla zawodników) - o której pisał bodajże Jurek.
Bardzo sensowny wydaje mi się też pomysł Żółwia na zwiększenie kontroli nad tym co wyprawiamy w czasie zawodów ("analiza zbliżeń" czy jak to zwał).

Małe kroczki moi drodzy, byle konsekwentne.
Pzdr
MkJ
---
Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

ZK

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 215
  • Liked: 158
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwiec 05, 2014, 08:29 »

Dobrze by bylo ale czy sadzisz ze jak KS nie byla w stanie ustalic tego obowiazku przez ostatnie lata w zadnych zawodach to myslisz ze zrobia to nagle powszechnie ? Od czegos trzeba zaczac. Moj wniosek i tak obejmuje prawie wszystkie zawody jakie sa rozgrywane w Polsce. Przeczytaj jeszcze raz to zrozumiesz.
O mysleniu takze pisalem powyzej.
Najwieksze opory wprowadzenia tego obowiazku pochodza wlasnie z klasy klub i zawodow regionalnych to sie w koncu zdecyduj czego chcesz.
MC




Czytałem parę razy i dla mnie reglamentowanie urządzeń które wspomagają bezpieczeństwo jest nieporozumieniem.Jeżeli jest ograniczenie predkości na drodze to dotyczy to wszystkich a nie tylko samochodów wyższych np. klas.KS ma inne zajęcia np ustalanie współczynników, największą aktywość w sprawie Flarmów wykazywały osoby które zajmuja się ich dyscybrucją co jest zrozumiałe kasa jest niezła.A co jak spadają patyki wyposażone w te cudowności instalować drugie czy kolejne.Dla mnie związek jest taki jak posiadanie alkomatu w samochodzie od ilości trzeźwych na drogach (byla taka propozycja po wypadku na pomorzu).Największym urządeniem w szybowcu jest pilot który MYŚLI.


  ZK

MirekMatkowski

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Liked: 39
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwiec 05, 2014, 10:56 »
Pytanie kto ma się tym zająć?
Pomysłów wiele, ale chętnych do pracy jakoś brak.
Ktoś pisał "oczekuję od komisji szybowcowej", a zaraz potem dodał "widać pierwsze objawy zmęczenia". No to nie oczekuj i nie krytykuj, tylko działaj.

Marku, splaszczasz zupelnie temat tak jak to wielu robi. Powiedzialbys wprost ze jestes na nie i by sie zgadzalo.
Najlatwiej przerzucac odpowiedzialnosc za siebie na innych. To takze nalezy do tej mentalnosci o ktorej mowimy.
NISKA SWIADOMOSC ZAGROZEN.

Kilka lat temu podalem mozliwosc aktualnych programow dotacji (takze ubezpieczalni)  i wystarczylo sie tylko do tego dolaczyc. Poza tym mialem kontakt i zapewnienie producenta o rabatach zaleznych od ilosci zamowionych urzadzen. Zero organizacji  i bylo ZERO odzwieku, nikt sie nie zglosil ! Nie chce zajac sie dystrybucja urzadzen bo zarzucono by mi prywatne korzysci jak to sie juz stalo powyzej.
Sam latam bardzo malo w Polsce ale pomimo to angazuje sie spolecznie chociaz nie musial bym tego robic. Widze jednak deficyty obok ktorych nie mozna przejsc obojetnie.

A tak naprawde KTO NIANCZYL WAS jak wprowadzono obowiazek stosowania rejestratorow ? Przeciez byly to wielokrotnie wieksze koszty.
Czy 200 Euro to za duza cena za Twoje zycie ?
To jest wlasnie roznica cen miedzy Logerem a logerem z funkcja rejestratora i to bez dotacji. Ile kazdy wydaje na latanie i zawody w roku ? Jak wyposazone sa niektore szybowce klasy klub ?
Skierowanie dyskusji na te  tory ze jeden moze sobie na wiecej pozwolic, inny na mniej nie jest fair. Za ta systuacje jest takze kazdy SAM odpowiedzialny. Marku mam wrazenie ze chcesz na nowo wprowadzic komune  :)

Jeszcze raz powtarzam.
OCZEKUJE OD KOMISJI SZYBOWCOWEJ KONKRETNYCH DZIALAN POPRAWIAJACYCH SKUTECZNIE BEZPIECZENSTWO LATANIA. DLA MNIE JEST TO M.INNYMI WPROWADZENIE OBOWIAZKU STOSOWANIA FLARMU.

KS przejela nie tylko wygodne tematy (jak bawienie sie wspolczynnikami itp.), ale jest odpowiedzialna za funkcjonowanie i dalszy rozwoj szybownictwa w Polsce. Najwiekszym priorytetem powinny byc tematy bezpieczenstwa.
Jezeli my nie poprawimy sytuacji wewnatrz srodowiska, to mozliwe ze zostanie nam cos narzucone z zewnatrz, czego nie chcemy i bedzie znowu lament ze mamy martwe przepisy.
MC
(PL)    Safety isn't free
(GER) Freedom isn't free
www.soaring-systems.com

Marek J

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 373
  • Liked: 297
  • Try not! Do or do not! There is no try!
    • KSS Jeżów Sudecki
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 05, 2014, 13:01 »
Mirku, niestety, Twoja argumentacja jest całkowicie nietrafna.
Nie chciałbym odnosić się do wycieczki personalnej - bo wiele można mi zarzucić, ale na pewno nie postulat powrotu komuny.
To samo z przerzucaniem odpowiedzialności za siebie , na innych.  Jeśli ja czegoś oczekuję, to zabieram się za robotę, a nie apeluję żeby ktoś to za mnie zrobił.
I - last but not least - sam jestem użytkownikiem flarma i sobie go chwalę.
Ale także jestem przeciwnikiem obowiązku jego wprowadzania, bez zapewnienia jakiegoś "amortyzatora" dla tych, dla których 200 euro to JEST koszt. Myślę tu głównie o szybowcach klubowych.

Wiem jak są wyposażone "niektóre" szybowce klasy klub.
Ale wiem też jak wyglądają inne, te z klubów. Bez akustycznego vario. Z wymiętolonym, brudnym spadochronem. Z dziurami w tablicy zamiast przyrządów. I pożyczonym od kolegi collibri albo volksem, lub wręcz zwykłym najtańszym gpsem, który jest dopuszczony na KZSach (nie zawsze konieczny jest logger z igc).

Nie rozumiem też logiki którą się posłużyłeś. "Najlatwiej przerzucac odpowiedzialnosc za siebie na innych. "
Jak ma się do tego cały wywód:  "oczekuję od KS" ?

Jeśli uważam że to podniesie moje bezpieczeństwo, to biorę się do roboty, żeby
a) uświadomić korzyści z korzystania z Flarma
b) wynegocjować dobrą ofertę
c) wyszukać źródła refinansowania
d) ->dopiero wtedy lobbować za obowiązkiem korzystania.

Niezależnie od tego czy chodzi o Komisję Szybowcową, czy o jakiekolwiek działania - chętnych do konsumpcji i wysuwania oczekiwań jest wielu.
Tych do pracy - jak na lekarstwo.  Jako środowisko pod tym względem leżymy na łopatkach.
Nie odbieraj tego personalnie - piszę o generaliach.

Nie musisz daleko szukać, żeby znaleźć moją informację, że KSS przy współpracy z Komisją Szybowcową właśnie zajął się zbiorowym zamówieniem urządzeń elektronicznych (audiowariometrów i komputerów).
A więc nie tylko "dostaliśmy kontakt", ale wzięliśmy się do pracy.
Kto chce - może dołączyć do zamówienia.

Pamiętam doskonale o programach dotacji - jeśli to Ty je prezentowałeś, to być może właśnie dzięki Tobie ta informacja do mnie dotarła, za co dziękuję... Niestety w tym roku ULC się z nich wycofał (mam nadzieję że jedynie je zawiesił). Naszą wspólną rolą, jest pokazanie, że finansowane z nich zakupy, realnie wpływają na bezpieczeństwo naszego latania.
BTW - Szkoda, że np kluby wolą zajmować się polityką i kombinowaniem z dotacjami niż szeroko informować o tego rodzaju programach.

I na koniec:
Jezeli my nie poprawimy sytuacji wewnatrz srodowiska, to mozliwe ze zostanie nam cos narzucone z zewnatrz, czego nie chcemy i będzie znowu lament ze mamy martwe przepisy.
Tu zgadzam się w 100%.
Pzdr
MkJ
---
Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 442
  • Liked: 202
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 05, 2014, 22:38 »
Mam jedno pytanie - ile było zderzeń szybowców nie w kominach?
O ile mnie pamięć nie myli, to chyba nie było takiego zderzenia. FLARM w kominach nie pomaga, a wręcz przeszkadza i nie jest to kwestia ustawień. Żeby FLARM w kominach nie generował alarmów, to separacja nie może być 50m, a minimum 300m. Problem bezpieczeństwa jest znacznie szerszy niż zakup jednego urządzenia, które i tak w większości byłych zderzeń i wypadków szybowcowych nie pomogłoby...
Flarm mógłby być urządzeniem dobrym również w kominach, gdyby:
- generował komunikaty głosowe niezależnie od alarmu tonowego z podaniem przybliżonej pozycji szybowca (przód, tył, prawa, lewa, niżej, wyżej, ta sama wys., itp)
- predykcja trajektorii byłaby znacznie węższa niż aktualnie
- conajmniej 4 poziomy alarmu tonowego
- każdy obiekt latający miałby obowiązek używania Flarmu
- alarm otrzymywałby tylko ten, który ma obiekt w polu widzenia
Odnośnie ostatniej uwagi - miałem kilka razy sytuację, kiedy w polu widzenia nic nie widziałem, a Flarm wył maksymalnie. W takiej sytuacji następuje nieodparta chęć zrobienia jakiegoś uniku, tylko w którą stronę jak nikogo nie widzę? Czy ten, co się zbliża mnie widzi? Na pewno jest gdzieś pode mną albo za mną, to zostaje tylko zakręt - ale jak leci szybciej ode mnie? Rozsądek podpowiada w takiej sytuacji lecieć swoje bez gwałtownych uników, ale Flarm wyje dalej...
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 05, 2014, 22:58 wysłana przez Andrzej Czop »

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #25 dnia: Czerwiec 05, 2014, 23:38 »
Mam jedno pytanie - ile było zderzeń szybowców nie w kominach?
O ile mnie pamięć nie myli, to chyba nie było takiego zderzenia. FLARM w kominach nie pomaga, a wręcz przeszkadza i nie jest to kwestia ustawień. Żeby FLARM w kominach nie generował alarmów, to separacja nie może być 50m, a minimum 300m. Problem bezpieczeństwa jest znacznie szerszy niż zakup jednego urządzenia, które i tak w większości byłych zderzeń i wypadków szybowcowych nie pomogłoby...
Flarm mógłby być urządzeniem dobrym również w kominach, gdyby:
- generował komunikaty głosowe niezależnie od alarmu tonowego z podaniem przybliżonej pozycji szybowca (przód, tył, prawa, lewa, niżej, wyżej, ta sama wys., itp)
- predykcja trajektorii byłaby znacznie węższa niż aktualnie
- conajmniej 4 poziomy alarmu tonowego
- każdy obiekt latający miałby obowiązek używania Flarmu
- alarm otrzymywałby tylko ten, który ma obiekt w polu widzenia
Odnośnie ostatniej uwagi - miałem kilka razy sytuację, kiedy w polu widzenia nic nie widziałem, a Flarm wył maksymalnie. W takiej sytuacji następuje nieodparta chęć zrobienia jakiegoś uniku, tylko w którą stronę jak nikogo nie widzę? Czy ten, co się zbliża mnie widzi? Na pewno jest gdzieś pode mną albo za mną, to zostaje tylko zakręt - ale jak leci szybciej ode mnie? Rozsądek podpowiada w takiej sytuacji lecieć swoje bez gwałtownych uników, ale Flarm wyje dalej...

Andrzeju,
Sam Flarm podłączony do lusterka lub innego "telewizora" jak np. LX9000 nie wiele daje oprócz gadania. Flarm, aby właściwie ostrzegał musi mieć widoczne zobrazowanie w postaci róży wiatrów. Wówczas natychmiast można się zorientować z której strony jest zagrożenie. Flarm posiada 4 stopnie ostrzeżenia/sygnalizacji dźwiękowej.
Mam wylatane prawie 2000h, większość na zawodach i właściwie nigdy nie latałem bez Flarmu. Uważam, że to urządzenie nie zastąpi zdrowego rozsądku, dobrego wyszkolenia oraz prawidłowych nawyków, ale jest znakomitą pomocą zwłaszcza w dużym zagęszczeniu, właśnie w kominach. Flarm pomógł mi bardzo wiele razy. To jest bardzo przydatne urządzenie, ale warunek - musi być odpowiednio skonfigurowane i podłączone.
MS

Rafal Siankowski

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 93
  • Liked: 48
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #26 dnia: Czerwiec 06, 2014, 02:18 »

Odnośnie ostatniej uwagi - miałem kilka razy sytuację, kiedy w polu widzenia nic nie widziałem, a Flarm wył maksymalnie. W takiej sytuacji następuje nieodparta chęć zrobienia jakiegoś uniku, tylko w którą stronę jak nikogo nie widzę? Czy ten, co się zbliża mnie widzi? Na pewno jest gdzieś pode mną albo za mną, to zostaje tylko zakręt - ale jak leci szybciej ode mnie? Rozsądek podpowiada w takiej sytuacji lecieć swoje bez gwałtownych uników, ale Flarm wyje dalej...

........ i właściwie nigdy nie latałem bez Flarmu. Uważam, że to urządzenie nie zastąpi zdrowego rozsądku, dobrego wyszkolenia oraz prawidłowych nawyków, ale jest znakomitą pomocą zwłaszcza w dużym zagęszczeniu, właśnie w kominach. Flarm pomógł mi bardzo wiele razy. To jest bardzo przydatne urządzenie, ale warunek - musi być odpowiednio skonfigurowane i podłączone.


I właśnie w tym miejscu dochodzimy do sedna sporu. Przytoczona przez Andrzeja sytuacja, zdarzyła mi się kilkukrotnie (nie latam na co dzień z FLARM'em) w takiej sytuacji mój stres osiągał poziom maksymalny, dokładnie tak jak Andrzej to opisał.

Z drugiej zaś strony, Marek pisze, że FLARM jest znakomitą pomocą zwłaszcza w dużym zagęszczeniu w kominie. Może właśnie tu tkwi problem, że wielu z nas nie zna zasad funkcjonowania systemu, nie potrafi właściwie zobrazować zagrożenia, a być może recepta tkwi nie w samym FLARMIE, a w jego zobrazowaniu - czyli oprócz urządzenia, potrzebny będzie zakup dodatkowego wyświetlacza, który w sposób jednoznaczny bedzie wskazywał pozycje wszystkich alarmów.

W tym sezonie dwukrotnie sam się przekonałem jak z bardzo, bardzo bliska można zobaczyć inny szybowiec pod sobą. Poziom stresu - poza skalą. Ciekawy jestem czy koledzy, którzy wybierali byli świadomi tego co zrobili? Pewnie nie, w drugim przypadku jestem wręcz pewny, że gdyby koledze się FLARM odzywał, to tego manewru by nie zrobił. W przypadku pierwszym - mam wątpliwości, krążyliśmy. Po ladowaniu koledzy przeprosili, mam nadzeję że wnioski wyciągną.
Każdy popełnia błędy, ja też miałem wyrzuty sumienia jak na dolocie zmieniłem kierunek bo ... chciałem bliżej wylądować, przez co kolegę wprawiłem w kłopoty i "podniosłem" ciśnienie. Po lądowaniu natychmiast ze skruchą poszedłem przeprosić ... Zapamiętałem, to co zrobiłem i mam świadomość jakie mogło to zrodzić konsekwencje. Nie warto!
RF

MirekMatkowski

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Liked: 39
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwiec 06, 2014, 08:50 »
Latam z Flarmem prawie 10 lat i moge potwierdzic calkowicie slowa MarkaS  ze Flarm dziala bardzo dobrze takze w kominach pod warunkiem ze kominy sa uporzadkowane. Nawet jak sie ograniczymy do samych alarmow tzn. sygnalizacja jest uaktywniana jezeli zagrozenie jest ponizej 20 sek to przy ciaglej zmianie predkosci, pozycji,.. jestesmy ponizej 20 sek co generuje mnostwo alarmow. Zdarzylo mi sie latac w kominach z kilkunastoma szybowcami gdzie tych alarmow prawie nie bylo.
Kazdy mial ustabilizowana pozycje (porownal bym to do stabilizacji samolotu komunikacyjnego na prostej do ladowania gdzie nie wykonuje sie niepotrzebnych manewrow). Latlismy dosyc ciasno w odleglosci 20m i alarmow nie bylo jezeli nasze pozycji wzglednie sie nie zmienialy.
JAKOSC WSKAZAN FLARMU ZALEZY TAKZE OD NASZEGO ZACHOWANIA.

Kilka rodzaji wskaznikow do Flarma mozna zobaczyc w pliku:
http://www.soaring-systems.com/pl/2_FLARM_PL_K2.pdf

MC
(PL)    Safety isn't free
(GER) Freedom isn't free
www.soaring-systems.com

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 442
  • Liked: 202
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwiec 06, 2014, 09:22 »
Flarm, aby właściwie ostrzegał musi mieć widoczne zobrazowanie w postaci róży wiatrów. Wówczas natychmiast można się zorientować z której strony jest zagrożenie. Flarm posiada 4 stopnie ostrzeżenia/sygnalizacji dźwiękowej.
Marek ja mam znacznie znacznie mniej godzin  ;), ale widzę że z podobnym doświadczeniem do mojego zdarzają się startujący w zawodach.
Mój Flarm ma 2 poziomy i różę wiatrów i działa tak jak napisałem wcześniej oraz nie ma możliwości konfiguracji. Albo nie doczytałem, jak takie rozwiązanie można konfigurować.
Ale w Nitrze miałem więcej czasu na obserwację Flarmu niż pilot latający sam i nie sądzę, żeby DuoDiscus miał jakąś starą wersję Flarmu. Były sytuacje, kiedy Flarm pokazywał 2...3 szybowce na kolizyjnym kursie a trzeba było mieć uwagę na 10 innych szybowców w pobliżu, a kolejnych 5 szybowców nie było widać. Który szybowiec był na wyświetlaczu? Dzieliliśmy się z Adamem strefami obserwacji, a i tak 2 pary oczu to było za mało, żeby przeanalizować 50% alarmów. Adam rozsądnie unikał "takich walk na noże" z 2 wyjątkami, kiedy byliśmy nisko nad Zoborem i kiedy była podstawa ok. 800m.
Obecny Flarm nie rozwiąże takich najbardziej "gorących" momentów, chociaż przydaje się bardzo w innych sytuacjach. Urządzenie wymaga usoskonaleń.
Załatwienie tematu bezpieczeństwa w taki sposób, że wprowadzamy wymóg Flarmu i na tym koniec może spowodować, że część pilotów uzna - teraz jest bezpieczniej, ryzyko zderzenia jest mniejsze a w rzeczywistości w "akwariach" będzie dokładnie odwrotnie.
Potrzebne są spisane w postaci regulaminu zasady zachowania w takich sytuacjach, a każde odstępstwo powinno być karane mandatem jak za jazdę na czerwonym świetle.
W regulaminie AP było wiele absurdalnych kar, ale takich spisanych zasad zachowania w akwariach i kar za sytuacje niebezpieczne zabrakło - może to należałoby zmienić?

Osobna sprawa to rozgrywanie konkurencji "na siłę" - jaki jest ich sens, jeżeli wyniki są wtedy losowe a poziom niebezpieczeństwa zasadniczo wzrasta? Można zastanowić się, jak zmodyfikować regulamin zawodów na taką słabą pogodę - może np. ograniczenie liczby klas? (w takim dniu startuje np tylko jedna klasa)

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 588
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: Zgłaszanie wniosków - propozycji zmian w regulaminach sportowych
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwiec 06, 2014, 10:55 »
Mam jedno pytanie - ile było zderzeń szybowców nie w kominach?
O ile mnie pamięć nie myli, to chyba nie było takiego zderzenia. FLARM w kominach nie pomaga, a wręcz przeszkadza ...

No to z mej pamięci.
1. Zderzenie Krystyny Marszałek i Bogdana Dorożki. Rok 2003 lub 2004???. Latanie po kłakach nie w krążeniu. FLARM na 100% by pomógł.
2. Rok 2011 SMP Klub w Lesznie. Jedna ofiara śmiertelna. W tym przypadku z tego co słyszałem FLARM też by pomógł. Podobnież nie było to krążenie dwóch szybowców tylko jeden z nich wszedł właśnie lub wchodził do krążenia.

Wystarczy?
Pozdrawiam
Żółw