http://www.senat.gov.pl/prace/komisje-senackie/przebieg,6440,1.html
Temat obrad KI Senatu RP: Informacja na temat sytuacji portów lotniczych.
W dniu 5.04.2016 na posiedzeniu Komisji infrastruktury Senatu RP miał też wystąpienie:
Prezes Zarządu Aeroklubu Polskiego Włodzimierz Skalik: cz.1Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!
Bardzo się cieszę, że w imieniu całej naszej społeczności mam szansę przekazać kilka istotnych wiadomości. Chciałbym, korzystając z tej okazji, skoncentrować się na 2 ujęciach… Chciałbym zaprezentować aktualną sytuację, jeżeli chodzi o sieć lotnisk lokalnych, i omówić szansę na przełom, jeżeli chodzi o sieć lotnisk użytku publicznego w Polsce.
Szanowni Państwo, Aeroklub Polski przede wszystkim znany jest ze swojej kluczowej domeny, jaka wynika z faktu, że jest polskim związkiem sportowych. Chciałbym, korzystając z tej okazji, powiedzieć, że jest to najbardziej medalodajny związek sportowy w Polsce z blisko 80 związków sportowych. W ubiegłym roku 89 medali w mistrzostwach świata i Europy Aeroklub Polski zdobył, ponad 20 więcej niż w najlepszym roku w przeszłości. To powód do dumy, ale i do dużej mobilizacji. Ale nie o tym chciałbym mówić.
Aeroklub Polski ma bardzo ważną kompetencję – jest zarządzającym całą siecią lotnisk lokalnych w Polsce. Aeroklub Polski, zgodnie z tą informacją, którą państwu przekazałem, zarządza 32 lotniskami lokalnymi. Większość z nich niestety ma nawierzchnię trawiastą, a tylko 5 dysponuje drogami startowymi o nawierzchni sztucznej. To jest odrębny temat do dyskusji. Teraz bardzo syntetycznie chciałbym przedstawić sytuację sieci lotnisk lokalnych.
To, co jest bardzo ważne, to fakt, iż sieć tychże lotnisk jest bardzo ładnie rozlokowana na całej mapie Polski. Można powiedzieć, że nie ma żadnego zakątku w Polsce, od Suwałk przez Jelenią Górę, Chełm, Zamość, Krosno po Szczecin… Wszędzie są lotniska lokalne, te stanowiące grupę 32, którymi zarządza Aeroklub Polski. Oprócz kwestii szkolenia sportowego, szkolenia lotniczego w wielu dyscyplinach, mamy bardzo przydatną infrastrukturę z punktu widzenia działania państwa. Pozwolę sobie rzucić kilka liczb. Na 9 lotniskach funkcjonują stałe bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, na 2 kolejnych są budowane 2 kolejne bazy. Mówimy o 11 bazach lotnictwa sanitarnego – to lotnictwo korzysta ze wszystkich naszych lotnisk, natomiast na 11 ma swoje bazy. Na 6 lotniskach funkcjonują bazy Straży Granicznej. Oczywiście ta liczba nie jest duża, ale jest tak ze względu na to, że Straż Graniczna z oczywistych powodów funkcjonuje tylko w pewnej strefie naszego kraju.
Chciałbym zwrócić uwagę na to, iż rośnie zainteresowanie samorządów, na terenie których są nasze lotniska, modernizowaniem tychże. Proces modernizacji aktualnie trwa na 3 lotniskach – najbardziej zaawansowany jest w Białymstoku, a prace prowadzimy także w Kielcach i Gliwicach. Według naszej oceny bardzo duża liczba samorządów jest zainteresowana tym, żeby lotniska lokalne zmodernizować, oczywiście w ramach niskobudżetowych projektów, tak żeby mogły one bardziej przyczyniać się do rozwoju poszczególnych regionów.
Z punktu widzenia systemu obrony państwa nasze lotniska są bardzo przydatne. Najlepsi nasi żołnierze, czyli np. komandosi z Lublińca czy spadochroniarze z Krakowa, trenują stale na naszych lotniskach. Korzystają np. z lotnisk w Częstochowie i w Krakowie.
Ważne jest to – to się wiąże z kwestią, o której będę chciał za chwilę mówić, to znaczy z przyszłością – że wszystkie aeroklubowe lotniska użytku wyłącznego spełniają wszystkie wymagania techniczno-operacyjne, które są określone dla lotnisk użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Z punktu widzenia warunków techniczno-eksploatacyjnych te lotniska są gotowe do tego, by być użyteczne publicznie.
Skoro tak jest dobrze, to dlaczego tak jest źle? Cała sieci lotnisk użytku wyłącznego, a takimi zarządza Aeroklub Polski, składa się z 46 lotnisk, z czego 32 są zarządzane przez Aeroklub Polski. Wszystkie te lotniska są użytku wyłącznego. Co to oznacza? To oznacza, że każdy użytkownik, który chciałby z tego lotniska skorzystać – czy będzie chodzić o samolot prywatny, państwowy, służb państwowych czy ratowniczych – musi każdorazowo uprzednio uzyskać zgodę. To jest sytuacja bardzo uciążliwa dla użytkowników, jak również dla nas jako zarządzających. Stało się tak, że kilka lat temu duża nowelizacja ustawy – Prawo lotnicze dała możliwości uruchomienia sieci lotnisk użytku publicznego jako lotnisk lokalnych, ale w praktyce nie udało się tej operacji wykonać. Dlaczego? Ponieważ żeby lotniska użytku wyłącznego mogły na podstawie obecnie funkcjonujących przepisów stać się lotniskami użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji, czyli, krótko mówiąc, lotniskami użytku publicznego, muszą przejść taką procedurę, jak w przypadku lotnisk zakładanych od podstaw. Co to powoduje? Ta biurokratyczna maszyna hamuje ten proces i na dobrą sprawę lotnisk lokalnych użytku publicznego w tej chwili mamy 3. Popatrzmy, jak to jest u naszych najbliższych sąsiadów: w Niemczech lotnisk lokalnych użytku publicznego mamy 160, w Czechach – 40. A w Polsce wyłącznie 3.