Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?  (Przeczytany 4825 razy)

A. Rydzyński

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 303
  • Liked: 73
Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?
« dnia: Wrzesień 09, 2016, 06:55 »
Dnia 2016.09.06  13:07
Szanowni Państwo, Koleżanki i Koledzy,

Miło mi poinformować, iż w dniu 13 września br. wejdzie w życie Ustawa o zmianie ustawy – Prawo lotnicze, która między innymi ustanawia nową kategorię lotnisk „lotnisko użytku publicznego nie podlegające certyfikacji”. Nowe przepisy zostały przygotowane dzięki dobrej współpracy Aeroklubu Polskiego z kierownictwem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Parlamentarnym Zespołem Lotnictwa.
 
Wprowadzona nowa kategoria lotnisk – publicznych niecertyfikowanych - daje szansę na swoisty przełom w funkcjonowaniu wielu Aeroklubów Regionalnych użytkujących obecnie lotniska o statusie lotnisk użytku wyłącznego.
 
Za nowymi przepisami stoi kilka niezwykle korzystnych zmian, m.in.: znaczne uproszczenie i skrócenie procedury otwarcia lotnisk użytku wyłącznego do użytku publicznego, uproszczenie i porządkowanie procedur wydawania decyzji środowiskowych w związku z uzyskiwaniem statusu lotniska użytku publicznego, ustawowe zwolnienie lotniska z podatku od nieruchomości, brak kosztów poniesionych z tytułu certyfikacji lotnisk, zwiększenie szans inwestycyjnych i prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury lotniskowej.
 
Ustawa szczegółowo określa, że z lotnisk użytku publicznego niepodlegających certyfikacji będą mogły być wykonywane wyłącznie loty krajowe w zakresie:
1) przewozów czarterowych wykonywanych wyłącznie śmigłowcami oraz samolotami o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20;
2) lotów lokalnych oraz
3) innych lotów, niż loty wymienione w pkt 1 i 2, niebędących lotami handlowymi.
Ustawa przewiduje, że wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk użytku publicznego niepodlegających certyfikacji będą analogiczne jak dla lotnisk użytku wyłącznego.
 
Aeroklub Polski w najbliższych dniach przeprowadzi specjalną roboczą konferencję z udziałem przedstawicieli tych Członków Aeroklubu Polskiego, którzy są zainteresowani implementacją nowych przepisów.
 
W imieniu Zarządu Aeroklubu Polskiego
Włodzimierz Skalik
Prezes AP

Czy informacja o terminie roboczego spotkanie jest przeznaczona dla Szanownego Państwa, Koleżanek i Kolegów,  czy może już dla wybranych jak miało  to miejsce dnia 24.06.2016 roku?

Czy termin spotkania został już ustalony?

Izydor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 197
  • Liked: 99
Odp: Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 09, 2016, 07:13 »
Brawo!
A jednak Dobra Zmaiana

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 09, 2016, 11:08 »
Tak nawet Bardzo Dobra.

Rzucili ochłap abyśmy cieszyli michę i nie zauważyli znacznie ważniejszych zmian w tej nowelizacji.

A i ten ochłap pokazuje Bezmiar Jej Dobroci. Lotnisko o Ograniczonej Certyfikacji jest dopuszczone tylko do lotów krajowych. Więc zapomnijmy o przelotach szybowcowych czy samolotowych przekraczających granicę. Dla lotnisk blisko granicy, np. Żaru oznaczałoby to znacznie ograniczenie działalności lotniczej...

Milej lektury http://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.168.0001361,ustawa-o-zmianie-ustawy-prawo-lotnicze.html
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 09, 2016, 11:18 wysłana przez kp »

DNI

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 1
Odp: Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 09, 2016, 12:01 »
Nie umiem znaleźć definicji "lotu krajowego".
Czyli jak wystartuje z takiego lotniska na przelot z Polski i będę chciał zrobić trasę do Niemiec i w tym samym locie wrócić na lotnisko startu to już nie mogę? A z pola znajomego obok takiego lotniska, będę już mógł?

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 09, 2016, 12:26 »
Iterpretacja była zawsze taka, że 'lot krajowy' nie może przekroczyć granicy państwowej.

Z pola sąsiada nie można za bardzo wykonywać lotów ale za to lądowiska nie maja ograniczeń w zakresie lotów zagranicznych niehandlowych

Cytuj
Art. 93. 1. Statki powietrzne, których parametry techniczne i eksploatacyjne pozwalają na bezpieczne wykorzystywanie lądowisk, mogą wykonywać starty z tych lądowisk i lądowania na tych lądowiskach w następujących celach:
1) przewozów czarterowych i lotów lokalnych wykonywanych wyłącznie samolotami z napędem śmigłowym o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 5700 kg włącznie lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 10, śmigłowcami, statkami powietrznymi bez napędu oraz aerostatami;
2) lotów innych niż loty, o których mowa w pkt 1, niebędących lotami handlowymi.

 Więc z lądowiska będzie można wykonać lot międzynarodowy a z lotniska o ograniczonej certyfikacji juz nie.

Spiesząc się aby wprowadzić inne zmiany w nowelizacji wypuszczono nieprzydatnego gniota. Bravo AP i Bardzo Dobra !
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 09, 2016, 12:54 wysłana przez kp »

mdoskocz

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 11
Odp: Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 09, 2016, 12:58 »
Tak nawet Bardzo Dobra.

Rzucili ochłap abyśmy cieszyli michę i nie zauważyli znacznie ważniejszych zmian w tej nowelizacji.

A i ten ochłap pokazuje Bezmiar Jej Dobroci. Lotnisko o Ograniczonej Certyfikacji jest dopuszczone tylko do lotów krajowych. Więc zapomnijmy o przelotach szybowcowych czy samolotowych przekraczających granicę. Dla lotnisk blisko granicy, np. Żaru oznaczałoby to znacznie ograniczenie działalności lotniczej...

Milej lektury http://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.168.0001361,ustawa-o-zmianie-ustawy-prawo-lotnicze.html

Witam,

Słusznie Pan zauważył, że na lotniskach publicznych niecertyfikowanych będą mogły być wykonywane loty wyłącznie krajowe. Nie dotyczy to lotnisk o ograniczonej certyfikacji (nie namawiam teraz do przekształcania tylko informuję). Definicja lotu międzynarodowego jest w Prawie lotniczym i nie ma żadnych interpretacji, bo na takie nie ma miejsca:

"art. 2 pkt. 10)  lotem międzynarodowym jest lot, w trakcie którego następuje przekroczenie granicy państwowej;"

Brałem udział w pracach nad tą nowelizacją i próbowaliśmy znieść to ograniczenie. Niestety ULC sprzeciwił się - prawdę mówiąc sprzeciwiał się idei lotniska publicznego niecertyfikowanego w ogóle. Mogliśmy mieć albo lotniska publiczne niecertyfikowane tylko z lotami krajowymi albo w ogóle nie mieć nic. Korzyścią płynącą z obecnego rozwiązania jest zwolnienie z podatków, o co przede wszystkim chodziło Aeroklubom Regionalnym.

Teraz, żeby latać poza granice można wykorzystywać lotniska:
a) wyłączne - jest podatek;
b) publiczne o ograniczonej certyfikacji - nie ma podatku.

Co ważne, poza dodatkową kategorią lotnisk nie zmieniają się w ogóle przepisy dotyczące lotnisk wyłącznych w zakresie ich wykorzystywania, więc nie ma tu żadnej straty.

Czasem jest tak, że w trakcie negocjacji nie uda się uzyskać wszystkich założonych efektów...

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 09, 2016, 14:17 »
Taaak - jeszcze gorzej - jednak celowe działanie. Tak kuriozalnego wytłumaczenia jak Pańskie dawno nie słyszałem dlaczego AP wynegocjował z ULC wprowadzenie zapisu o niecertyfikowanych lotniskach ktore de facto maja większe ograniczenia niż lądowiska, czyniąc ten zapis praktycznie nieprzydatnym (w poprzednim poście miałem na myśli oczywiście lotniska niecertyfikowane - mój błąd). Zapewne zupełnie przypadkiem Aero Partner, spółka AP, świadczy odpłatne usługi związane z pomocą przy certyfikacji lotnisk...

I jak zwykle na tej grupie nie wspomina Pan o innej możliwości dla aeroklubów która nie przynosi Panu dochodu - w tym wypadku o lądowiskach. Są aerokluby które z tej opcji korzystają i zapewnie o tym Pan wie...
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 09, 2016, 14:48 wysłana przez kp »

Olek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 223
  • Liked: 18
Odp: Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 09, 2016, 14:58 »
Krzysiek, oświeć mnie bo się w tym wszystkim pogubiłem :-)
Chodzi o to, że chcąc uniknąć płacenia podatku, automatycznie traci się możliwość wykonywania lotów poza granicę kraju ?

Czym skutkowała by dla Aeroklubu zmiana statusu lotniska certyfikowanego na lądowisko ?

A.J.
Olek
Aeroklub Jeleniogórski

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 09, 2016, 16:36 »
Tutaj jest sporo wątków - najważniejsze to
a) uniknięcie certyfikacji lotnisk i zwiazanych z tym generacji ton papierów (i przy tym kosztów) i konieczności posiadania profesjonalnego zarządcy lotniska (i tutaj znowu jak diabeł z pudełka wyskakują AP i jego spółka Aero Partner, którzy za opłata zarządzają wieloma lotniskami aeroklubowymi)
b) zwolnienie z podatków od lotnisk
c) zapewnienie międzynarodowych lotów

Tak więc AP otrąbił sukces - w nowelizacji ustawy wprowadzono pojęcie niecertyfikowanego lotniska. I można uzyskać a) i b), ale nie c), co dla wielu aeroklubów jest dyskwalifikujące

Jest tez możliwość przekształcenia lotniska w publiczne o ograniczonej certyfikacji - można uzyskać b) i c) ale nie a) (no może ilość papierów nieco spadnie)

Można pozostawić lotniska jak są - można uzyskac c), ale nie a) i b)

Jest też opcja przekształcenia w lądowisko - można uzyskać a) i c) i mam nadzieję że i b)

Idealnie byłoby gdyby wynegocjonowano z ULC aby lotniska niecertyfikowane miały taki sam zakres działalności jak lądowiska, dzięki czemu można byłoby uzyskać a), b) i c) i opłaty na rzecz Aero Partner jako zarządcy lotnisk przestałyby być potrzebne (również przestałyby być potrzebne usługi tej spółki dotyczące certyfikacji lotnisk). Ale niestety, zgodnie z tym co Pan Doskocz opisał, negocjatorzy z ramienia AP (w tym uwczesny prezes Aero Partner) mimo swoich najszczerszych chęci i usilnych działań nie byli w stanie tego dokonać ...
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 09, 2016, 17:36 wysłana przez kp »

A. Rydzyński

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 303
  • Liked: 73
Odp: Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 09, 2016, 23:35 »
mdoskocz napisa:
Brałem udział w pracach nad tą nowelizacją i próbowaliśmy znieść to ograniczenie. Niestety ULC sprzeciwił się - prawdę mówiąc sprzeciwiał się idei lotniska publicznego niecertyfikowanego w ogóle. Mogliśmy mieć albo lotniska publiczne niecertyfikowane tylko z lotami krajowymi albo w ogóle nie mieć nic. Korzyścią płynącą z obecnego rozwiązania jest zwolnienie z podatków, o co przede wszystkim chodziło Aeroklubom Regionalnym.

O jakim zwolnieniu z podatków mówimy?

To Włodek Skalik w roku 2015 przy nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie realizował:

STATUT AEROKLUBU POLSKIEGO
Tekst jednolity (ze zmianami przyjętymi przez I Nadzwyczajny Kongres Aeroklubu Polskiego w dniu 1 lutego 2014 roku)

Rozdział II Cele i środki działania Związku
§ 7
6. Reprezentowania środowisk lotniczych wobec władz krajowych i międzynarodowych.

§ 8. Cele określone w § 7 Związek realizuje poprzez:
17. Inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych mających wpływ na działalność statutową Związku oraz występowanie do władz i organów administracji publicznej mających wpływ na działalność statutową Związku, w tym działanie na rzecz ułatwień w lotnictwie cywilnym. 

§ 31.
Strukturę organizacyjną Zarządu, podział funkcji oraz zakres uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych członków Zarządu oraz Prezydium Zarządu określa uchwalony przez Zarząd i zatwierdzony przez Komisję Rewizyjną Związku Regulamin Pracy Zarządu.

§ 32.
2. Do kompetencji i obowiązków Zarządu należy:
4) reprezentowanie Związku na zewnątrz,

REGULAMIN PRACY ZĄRZADU AEROKLUBU POLSKIEGO.
Załącznik nr 3 do Regulaminu pracy ZAP.
Podział funkcji, zakres uprawnień i obowiązków członków ZAP:
1.Prezes ZAP Włodzimierz Skalik:
a. Reprezentowanie AP wobec władz państwowych i samorządowych oraz organizacji krajowych i międzynarodowych.
 

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19910090031

Dz.U. 1991 Nr 9 poz. 31
USTAWA z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Art. 1a. 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:

1) budynek – obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

2) budowla – obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem;

Art. 7. 1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości:
3) budynki, budowle i zajęte pod nie grunty na obszarze części lotniczych lotnisk użytku publicznego;

Ciekawe czy kawał pola obsianego trawą z wyznaczonym pasem startu i lądowania można nazwać budowlą?

Pozdrowienia dla kłamczuszków i mówiących półprawdy.

« Ostatnia zmiana: Wrzesień 09, 2016, 23:50 wysłana przez A. Rydzyński »

mdoskocz

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 11
Odp: Do ilu lotniczych sportowców dotarła ta wiadomość?
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 12, 2016, 13:55 »
Panie Andrzeju,

Wątpliwości rozwiewam w artykule na blogu:

https://latajlegalnie.wordpress.com/2016/09/12/zwolnienie-lotnisk-z-podatku-od-nieruchomosci/#more-481

Pozdrawiam,
Mikołaj Doskocz