Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Nowe lotnisko.  (Przeczytany 3838 razy)

Gregor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 34
Nowe lotnisko.
« dnia: Czerwiec 25, 2015, 07:44 »
Czy ktos z was zna zasady zgloszenia i dopuszczenia nowego ladowiska w Polsce i mialby moze Jakis link lub pare informacji dla mnie?

To jest wylacznie moje osobiste prywatne, niecenzurowane mniemanie, ktore prawie na
 pewno jest bledne. Nie poleca sie nasladowania, jakiekolwiek gwarancje sa wykluczone.

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 441
  • Liked: 202
Odp: Nowe lotnisko.
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 25, 2015, 09:46 »
Kwestie dotyczące zakładania lądowiska uregulowane są przez dwa rozporządzenia Ministra Infrastruktury:

1. z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie wymagań dla lądowisk – Dz.U. Nr 170, poz. 1791,

2. z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji lądowisk – Dz. U. Nr 118, poz. 1238.

Pierwsze rozporządzenie określa wymagania, jakie powinny spełniać lądowiska ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego i ochronę środowiska, i wyłącza w tym zakresie stosowanie przepisów dotyczących lotnisk.

Drugie określa szczegółowe zasady prowadzenia ewidencji lądowisk, tryb zgłaszania lądowisk do ewidencji lądowisk, wzór ewidencji oraz szczegółowe zasady dopuszczenia lądowisk do użytkowania.

Niżej przedstawione są najważniejsze uregulowania szczegółowo opisane w w/w rozporządzeniach:

lądowiska powinny być utrzymywane w sposób zapewniający ich bezpieczne użytkowanie,
lądowiska powinny być usytuowane na odpowiednio zagęszczonym i przygotowanym podłożu,
dłuższy bok pasa startowego powinien być zgodny z kierunkiem przeważających wiatrów,
pas startowy powinien zapewniać wykonywanie startów i lądowań z obydwu przeciwnych kierunków,
starty i lądowania statków powietrznych powinny powodować jak najmniejszą uciążliwość dla środowiska,
w otoczeniu lądowiska nie powinny występować przeszkody lotnicze,
długość pasa startowego na lądowiskach powinna być taka, aby statek powietrzny przy bezwietrznej pogodzie, po oderwaniu się na końcu pasa mógł przejść na wysokość co najmniej 15 m ponad szczytami istniejących obiektów stałych i tymczasowych, aż do osiągnięcia wysokości 100 m ponad wzniesieniem lądowiska,
lądowiska powinny być wyposażone we wskaźnik kierunku wiatru,
każde lądowisko powinno posiadać przynajmniej jedną drogę dojazdową łączącą je z siecią dróg publicznych.
W załączniku do rozporządzenia w sprawie wymagań dla lądowisk przedstawiony jest schemat powierzchni określających dopuszczalną wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowisk z obydwu kierunków pasa startowego oraz z kierunków podejścia i wznoszenia.

Każde lądowisko powinno posiadać plan ratowniczy.

Aby lądowisko zostało zaewidencjonowane należy zgłosić je do Urzędu Lotnictwa Cywilnego podając:

dane zarządzającego oraz głównego użytkownika lądowiska z podaniem jego nazwy, adresu i numeru telefonu,
współrzędne geograficzne punktu odniesienia lądowiska wg. WGS-84,
położenie lądowiska w stosunku do najbliższej miejscowości,
przeznaczenie lądowiska (określenie typów statków powietrznych mogących na nim przeprowadzać operacje lotnicze),
do zgłoszenia należy dołączyć:
W przypadku lądowiska dla samolotów i szybowców
W przypadku lądowisk dla śmigłowców

Dokument potwierdzający możliwość wykorzystania terenu na cele lądowiska, wydany przez właściwą, ze względu na miejsce położenia lądowiska, jednostkę samorządu terytorialnego.
Dokument potwierdzający możliwość wykorzystania terenu na cele lądowiska, wydany przez właściwą, ze względu na miejsce położenia lądowiska, jednostkę samorządu terytorialnego.

Mapa sytuacyjno-wysokosciowa (topograficzna) w skali
nie mniejszej niż 1: 25 000 obejmującą teren lądowiska z naniesionymi granicami pola wzlotów, kierunkami podejść oraz granicami przestrzeni powietrznej w rejonie lądowiska ze wskazaniem rodzaju, położenia i wysokości przeszkód lotniczych w promieniu 3 km od środka pola wzlotów. (*)

Mapa sytuacyjno –wysokościowa terenu z naniesionymi elementami lądowiska w skali 1:5000 lub 1:2000. (*)

Mapa sytuacyjno-wysokościowa rejonu zabudowy w skali 1: 1000.(*)
Mapa sytuacyjno-wysokosciowa (topograficzna) w skali 1: 5 000 ze wskazaniem rodzaju, położenia i wysokości przeszkód lotniczych w promieniu 1 km. (*)

Mapa sytuacyjno –wysokościowa terenu z naniesionymi elementami lądowiska w skali 1:500 lub 1:1000. (*)

Profile pól wznoszenia i podejścia w skali np. pionowej 1:500 i poziomej 1:5 000. (*) Profile pól wznoszenia i podejścia w skali np. pionowej 1: 1 000 i poziomej 1: 5 000. (*)
Pozytywna opinia
państwowego powiatowego inspektora sanitarnego odnośnie wymagań higienicznych i zdrowotnych zakładanego lądowiska
wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska odnośnie wpływu zakładanego lądowiska na środowisko.
Pozytywna opinia
państwowego powiatowego inspektora sanitarnego odnośnie wymagań higienicznych i zdrowotnych zakładanego lądowiska
wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska odnośnie wpływu zakładanego lądowiska na środowisko.

Instrukcja operacyjna lądowiska. Instrukcja operacyjna lądowiska.
Pisemne oświadczenie, że:
lądowisko nadaje się do ruchu lotniczego w zakresie ustalonym w instrukcji operacyjnej lądowiska;
użytkowanie lądowiska przez statki powietrzne nie zagraża bezpieczeństwu ludzi i mienia.
Pisemne oświadczenie, że:
lądowisko nadaje się do ruchu lotniczego w zakresie ustalonym w instrukcji operacyjnej lądowiska;
użytkowanie lądowiska przez statki powietrzne nie zagraża bezpieczeństwu ludzi i mienia.

Opłata za wpisanie do ewidencji
Opłata za wpisanie do ewidencji

(*) proponowane skale odnoszą się do typowego lotniska, lądowiska. Dopuszcza się opracowania w innych skalach, jeśli pozwoli to na właściwe przedstawienie elementów lotniska, lądowiska i sytuacji w ich rejonie lub gdy brak jest map w tych skalach, a przeskalowanie spowoduje, że mapy będą nieczytelne.


wzór karty ewidencyjnej lądowiska zamieszczony jest w załączniku do rozporządzenia w sprawie ewidencji lądowisk.
Ponad to zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 8 września 2003 r. w sprawie opłaty lotniczej (Dz. U. z 2003 r. Nr 176, poz. 1718, z 2005 Nr 223, poz. 1983) w momencie złożenia wniosku o wpis lądowiska do ewidencji lądowisk zarządzający jest zobowiązany uiścić opłatę w kwocie 2 500 PLN na rachunek bankowy budżetu państwa-Urząd Lotnictwa Cywilnego, ul. Żelazna 59, 00 - 848 Warszawa, NBP O/O Warszawa, 31 1010 1010 0022 9322 3100 0000 z dopiskiem „rachunek bankowy dochodów budżetu państwa” oraz nazwą lądowiska.

Gregor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 34
Odp: Nowe lotnisko.
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 25, 2015, 10:10 »
Super!

Serdecznie dziekuje. Teoretycznie wyglada to podobnie jak w Niemczech. Poniewaz znasz sie na temacie kilka pytan:

- "aby zostalo "zaewidencjonowane". Czy jest mozliwosc bez? (W Stanach i Wloszech tak pod pewnymi warunkami)
- wychodzac z zalozenia ze wszystko jest super, jak dlugo trwa Taki proces?
- "jednostka samorzadu" czy to jest miasto lub gmina i jak trudno jest osiagnac taka zgode
- zgoda inpektora ochrony srodowiska. trudno?

To jest wylacznie moje osobiste prywatne, niecenzurowane mniemanie, ktore prawie na
 pewno jest bledne. Nie poleca sie nasladowania, jakiekolwiek gwarancje sa wykluczone.

mdoskocz

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 11
Odp: Nowe lotnisko.
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 25, 2015, 11:46 »
Witam,

Rozporządzenie z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie wymagań dla lądowisk już nie obowiązuje. De facto nie ma żadnych technicznych wymogów dla lądowisk, jednak dobrą praktyką jest stosowanie zasad z uchylonego rozporządzenia.Nie ma też wymogu posiadania planu ratowniczego oraz opinii powiatowych służb sanitarnych itp.

Za to warto zastanowić się nad decyzją środowiskową. Nie jest to warunek konieczny, ale może być dobrą podkładką przy ewentualnych protestach mieszkańców/ekologów. Zależy gdzie takie lądowisko ma być i czy jest ryzyko uciążliwości dla otoczenia.

Jeżeli wszystko "jest cacy" to powinno zająć ok miesiąca (nie wliczam przygotowywania map i podkładów geodezyjnych).

Oczywiście przy okazji reklamuję Aero Partner Sp. z o.o. - robimy takie rzeczy:)

MD

Gregor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 34
Odp: Nowe lotnisko.
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 25, 2015, 14:02 »
Witam,

Rozporządzenie z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie wymagań dla lądowisk już nie obowiązuje. De facto nie ma żadnych technicznych wymogów dla lądowisk, jednak dobrą praktyką jest stosowanie zasad z uchylonego rozporządzenia.Nie ma też wymogu posiadania planu ratowniczego oraz opinii powiatowych służb sanitarnych itp.

Za to warto zastanowić się nad decyzją środowiskową. Nie jest to warunek konieczny, ale może być dobrą podkładką przy ewentualnych protestach mieszkańców/ekologów. Zależy gdzie takie lądowisko ma być i czy jest ryzyko uciążliwości dla otoczenia.

Jeżeli wszystko "jest cacy" to powinno zająć ok miesiąca (nie wliczam przygotowywania map i podkładów geodezyjnych).

Oczywiście przy okazji reklamuję Aero Partner Sp. z o.o. - robimy takie rzeczy:)

MD

Wasz mail nie dziala:  biuro@aeropartner.pl

Szanowni Panstwo

Rozwazam ewentualne zalozenie nowego lotniska na posiadlosci prywatnej w celu prywatnym i czysto rekreacyjnym. Maksymalnie okolo 50 lotow rocznie. Najprawdopodobniej SEP, UL, Szybowiec. Teren absolutnie plaski, niedaleko wioski, zadne zabudowania nie planowane. Jezeli rozwijanie lotniska dla rowzwiniecia biznesu ulatwiloby sprawe, prosze o informacje.

Z jakimi kosztami trzeba sie w sumie liczyc aby dopuscic takie lotnisko do ruchu, lacznie z kosztami za wasze uslugi.




To jest wylacznie moje osobiste prywatne, niecenzurowane mniemanie, ktore prawie na
 pewno jest bledne. Nie poleca sie nasladowania, jakiekolwiek gwarancje sa wykluczone.

mdoskocz

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 11
Odp: Nowe lotnisko.
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 25, 2015, 14:23 »
proszę napisać na m.doskocz@aeropartner.pl, odpiszę Panu mailem.

pozdrawiam
MD

mdoskocz

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 11
Odp: Nowe lotnisko.
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 25, 2015, 14:30 »
W ramach sprostowania - zagalopowałem się wcześniej w pisaniu. Lądowisko powinno mieć plan ratowniczy :)

A. Rydzyński

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 303
  • Liked: 73
Odp: Nowe lotnisko.
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 26, 2015, 09:07 »
Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że zgodnie art. 93 ust. 2 ustawy Prawo lotnicze, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie ewidencji lądowisk (Dz. U. z 2013, poz. 795), aby dokonać wpisu lądowiska do ewidencji lądowisk należy dołączyć:

• zgodę posiadacza nieruchomości, na której znajduje się lądowisko wraz z aktualnym wypisem i wyrysem z rejestru gruntów (ważnym 3 miesiące) dla nieruchomości stanowiącej teren lądowiska,
• pozytywną opinię Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w zakresie procedur lotniczych ustalonych na danym lądowisku zgodnie z przedstawioną Instrukcją Operacyjną Lądowiska,
• pozytywną opinię właściwej miejscowo gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta).
Powyższe dokumenty należy złożyć w oryginałach lub poświadczyć za zgodność z oryginałem zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego.

Ponadto należy dokonać opłaty lotniczej za wpis lądowiska do ewidencji lądowisk w kwocie 1047 zł na numer konta Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa
Numer konta bankowego 31 1010 1010 0022 9322 3100 0000

A. Rydzyński

mdoskocz

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 11
Odp: Nowe lotnisko.
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 26, 2015, 10:50 »
Panie Andrzeju,

Faktycznie na stronie ULC jest taka informacja, jednak jest ona niepełna. Szczegółowy wykaz dokumentów jest w rozporządzeniu MTBiGM z 1 lipca 2013 r. w sprawie ewidencji lądowisk. Poniżej link:

http://dziennikustaw.gov.pl/du/2013/795/1