Ciekaw jestem kiedy od dyskusji przejdziemy do efektywnych działań reformujących sport lotniczy który istnieje w Polsce dzięki nowatorskim zapisom w statucie PZS AP. Czy ktoś może powiedzieć kiedy i gdzie są rozgrywane mistrzostwa świata i kontynentów w sporcie lotniczym? Stawiam to retoryczne pytanie gdyż statut PZS AP usankcjonował istnienie tego absurdu.
W dyskusjach nad reformą AP przed WZDAP przedstawiłem propozycje nowego statutu który wychodził na przeciw dyskusji toczącej się w tym wątku.
Celem przypomnienia część B proponowanego statutu:
B. Komisje Sportowe /KS/
§29
1. Komisje Sportowe są organami związku do zarządzania poszczególnymi dyscyplinami sportów
lotniczych. Decyzje Komisji Sportowych są wiążące dla Zarządu Związku.
2. W związku funkcjonują następujące Komisje Sportowe:
1)Komisja Balonowa - wszystkie kwestie dotyczące balonów i sterowców,
2) Komisja Lotnictwa Ogólnego – wszystkie kwestie dotyczące lotnictwa ogólnego poza śmigłowcami
3)Szybowcowa - wszystkie kwestie dotyczące szybownictwa poza akrobacją szybowcową
4)Wiropłatowa - wszystkie kwestie dotyczące wiropłatów
5)Spadochronowa – wszystkie kwestie dotyczące spadochroniarstwa
6)Modelarstwa Lotniczego - wszystkie kwestie dotyczące latających modeli lotniczych, modeli rakiet i pojazdów kosmicznych
7)Akrobacji Lotniczej - wszystkie kwestie dotyczące akrobacji włączając akrobacje szybowcową
8)Lotniowa i Paralotniowa - wszystkie kwestie dotyczące lotniarstwa i paralotniarstwa
9)Komisja Mikrolotowa - wszystkie kwestie dotyczące lotnictwa mikrolotowego, motolotniowego, motoparalotniowego,
§30
1. Nową Komisje Sportową powołuje Kongres na pisemny wniosek trzech członków związku. Wniosek musi zawierać nazwiska minimum dwóch osób
o dobrych kwalifikacjach w danej dyscyplinie sportów lotniczych.
2. W uchwale Kongres określa termin pierwszego zebrania komisji w czasie pomiędzy 60 a 120 dni po zakończeniu Kongres oraz wyznacza
przewodniczącego zebrania który je zorganizuje, otworzy i poprowadzi do czasu wyboru przewodniczącego zabrania.
3. Komisja Sportowa jest utworzona na czas nie określony.
§31
1. Członkami Komisji Sportowej mogą być członkowie zwyczajni związku których statut, umowa, akt założycielski przewiduje prowadzenie działalności
w danej dyscyplinie sportu lotniczego.
2. W Komisji Sportowej członkowie związku są reprezentowani przez delegatów wybranych według procedur wewnętrznych członków związku w liczbie
jeden delegat na jedną osobę prawną.
3. Delegaci do Komisji Sportowej muszą być osobami o dobrych kwalifikacjach w danej dyscyplinie sportów lotniczych
4. Potwierdzeniem dobrych kwalifikacji jest licencja lotnicza, świadectwo uprawnień lotniczych, uprawnienia instruktora lub trenera danego sportu
lotniczego, licencja sędziego sportowego w danej dyscyplinie sportów lotniczych.
§32
1. Komisja Sportowa wybiera ze swojego grona osoby funkcyjne: przewodniczącego, skarbnika, sekretarza na okres dwóch lat.
2. Komisja Sportowa zbiera się w miarę potrzeb nie rzadziej niż trzy razy w roku w tym jeden raz w terminie nie krótszym niż 30 dni przed Kongresem celem:
1) przyjęcia sprawozdania ze swojej działalności,
2) uchwalenia wniosków do Kongresu,
3) wyboru Wiceprezesa do Zarządu Związku,
4) udzielenia absolutorium przewodniczącemu, skarbnikowi, sekretarzowi.
5) wybrania osób funkcyjnych w przypadku nie uzyskania absolutorium.
3. Zebrania komisji zwołuje Przewodniczący lub wiceprzewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek dwóch członków Komisji Sportowej.
§33
1. Uchwały Komisji Sportowej zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
2. Głosowania w sprawie wyboru osób funkcyjnych i udzielenia absolutorium są tajne.
§34
Komisja Sportowa uchwala regulaminu swojej działalności.
§35
Celem działania Komisji Sportowej jest:
1) Rozwój i popularyzacja danej dyscypliny sportów lotniczych w Polsce .
2) Wprowadzanie do używania dokumentów FAI dotyczących danej dyscypliny sportów lotniczych
3) Organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa sportowego w danej dyscyplinie sportów lotniczy.
4) Organizowanie i prowadzenie szkoleń lotniczych w danej dyscyplinie sportów lotniczych.
5) Koordynowanie działalności członków KS
6) Reprezentowanie spraw danej dyscypliny sportów lotniczych w kraju i za granicą.
7) Reprezentowania środowiska danej dyscypliny sportów lotniczych wobec władz krajowych Międzynarodowych.
§36
Cele określone w § 35 Komisja Sportowa realizuje w danej dyscyplinie sportów lotniczych poprzez:
1) Opracowywanie kierunków rozwoju danej dyscypliny sportów lotniczych w Polsce.
2) Tłumaczenie dokumentów FAI.
3) Opracowywanie planów szkoleniowych, regulaminów i systemów współzawodnictwa sportowego.
4) Organizowanie i prowadzenie szkolenia zawodników a także szkolenia i doszkalania instruktorów, trenerów, sędziów i działaczy sportowych we
współdziałaniu z odpowiednimi instytucjami i organizacjami,
5) Utrzymywanie kontaktów sportowych z zagranicznymi organizacjami sportowymi.
6) Przygotowywanie reprezentacji Polski do udziału w międzynarodowych zawodach w danej dyscyplinie sportów lotniczych
7) Organizowanie krajowych, międzypaństwowych i międzynarodowych zawodów sportowych w danej dyscyplinie sportów lotniczych
Prowadzenie jawnego rejestru wyników, rekordów, statystyk i dokumentacji sportowej.
9) Prowadzenie jawnej ewidencji zawodników, instruktorów, trenerów i sędziów.
10) Prowadzenie działalności promocyjnej oraz popularyzację danej dyscypliny sportów lotniczych,
11) Prowadzenie działalności gospodarczej.
12) Nadawanie przewidzianych prawem lub przepisami wewnętrznymi Związku licencji.
13) Reprezentowanie danej dyscypliny sportów lotniczych w krajowych i międzynarodowych organizacjach sportowych.
14) Wspieranie działalności podmiotów działających wdanej dyscyplinie sportów lotniczych.
15) Nadzór nad przestrzeganiem przez członków KS oraz zawodników, trenerów i działaczy przepisów dotyczących danej dyscypliny sportów lotniczych.
16) Nakładanie kar dyscyplinarnych.
17) Wnioskowanie o przyznawanie odznaczeń i wyróżnień Związku oraz wnioskowanie do innych organizacji o nadanie odznaczeń i wyróżnień
przyznawanych przez te organizacje a także o nadania odznaczeń państwowych.
18) Wydawanie przepisów i regulaminów wewnątrzzwiązkowych, w tym przepisów licencyjnych.
19) Prowadzenie oraz wspieranie inicjatyw szkolenia, edukacji, wychowania, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży w szczególności w
powiązaniu z lotnictwem i modelarstwem lotniczym;
20) Zatwierdzanie i ewidencjonowanie lotniczych wyczynów sportowych, w tym rekordów;
21) Upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa,
22) Szkolenie i doskonalenie członków organizacji i innych osób dla potrzeb lotnictwa wojskowego, transportu lotniczego, ratownictwa i służb
państwowych w ramach organizacji szkolenia.
23) Wspieranie rozwoju infrastruktury lotniczej.
24) Wykonywanie niektórych funkcji nadzoru i kontroli z upoważnienia władz lotnictwa cywilnego.
25) Promocja i organizowanie wolontariatu w działalności lotniczej.
26) Pozyskiwanie środków finansowych na finansowanie danej dyscypliny sportów lotniczych.
27) Pozyskiwanie obiektów stałych i ruchomych niezbędnych do uprawiania danej dyscypliny sportów
Lotniczych.
Dlaczego zdecydowałem się na przedstawione rozwiązanie?Bo lepsi od nas są podobnie zorganizowani.
Nie wymyśliłem tego sam. Popatrzyłem jak są zorganizowani inni którzy uprawiają sporty lotnicze. Zapoznałem się ze strukturą organizacyjną FAI.Nie twórzmy dziwolągów organizacyjnych.
Dziś rozmawiałem z SGAP potwierdził że AP otrzymał z MSiT uzgodniony statut i że statut został wysłany do KRS-u.
A. Rydzyński