Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: 8,33 kHz  (Przeczytany 21467 razy)

uriuk

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Liked: 3
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #30 dnia: Grudzień 11, 2016, 16:16 »
Nie bardzo rozumiem o co chodzi w tej dyskusji. W tej chwili mamy patologiczna sytuacje kiedy na jednej czestotliwosci  slychac jednoczesnie czasem nawet PIEC lotnisk. Jedyna szansa jest jak najszybsze przydzielenie nowych czestoliwosci. Wolne sa tylko te 8,33.
Zeby nie bylo, ze teoretyzuje, w lipcu podchodzilem do pewnego lotniska aeroklubowego. Zglosilem sie jak nalezy z zachowaniem wszystkich procedur. Dostalem zwrotna informacje o pasie w uzyciu. Niestety na tym pasie byly baloty siana. Zorientowalem sie , ze odpowiedzi udzielilo mi zupelnie inne lotnisko (ktos pewnie nie doslyszal wywolania, oczywiscie nie zakonczyl korespondencji przedstawieniem sie itp).
Te wyjatki powinny dotyczyc jakichs zabytkow latajacych wokol komina i to tylko tych lotnisk, ktore nie zmienia czestotliwosci. Wychodzi na to, ze to beda rzeczywiscie wyjatki

uriuk

sp8ebc

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Liked: 12
    • Blog
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #31 dnia: Grudzień 11, 2016, 18:43 »
Tym bardzie, że w klasie G w ogóle radio jest niewymagane, więc ULC chyba coś tu namieszał.
W klasie G (z wyjątkami typu ATZ) nie jest wymagana łączność ze służbami ruchu lotniczego. O posiadaniu radia lub nie posiadaniu definicja klasy nie wspomina ani słowem.

Jak jest aktywowany ATZ lub inna strefa to nie jest już to przestrzeń klasy G.
ATZ akurat jest zawsze klasą G, tylko z dodatkowym wymogiem łączności z AFIS. Przestrzenie "bezklasowe" to zazwyczaj EA, TRA i TSA, choć i tu trzeba zerknąć w opis danej strefy, bo bywają takie z nadaną klasą.

Nie. Jeżeli w odpowiednim AIP AD nie ma podanego wymogu odnoszącego się szczegółowo do jakichkolwiek obowiązków używania rtlf, to nie ma konieczności nawiązywania łączności bez względu, czy ATZ jest aktywny AUP czy nie. Napiszę więcej. Byłbym skłonny powiedzieć, że jakiekolwiek wymogi nawiązywania łączności radiowej wypisane w AIP AD są w sprzeczności z takim dokumentem jak: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni , a w szczególności zapisem:

Cytuj
Użytkowanie ATZ i MATZ odbywa się na zasadach obowiązujących w przydzielonej im klasie przestrzeni powietrznej.

ATZ jest przestrzenią klasy G, w której nie zapewnia się separacji i jednocześnie nie zapewnia się służby ATC i jest tak bez względu na aktywność, bądź nie tegoż ATZu... Wymóg posiadania łączności radiowej w przestrzeni klasy G obowiązuje jedynie w RMZ.

Jeżeli ktoś uważa, że jest inaczej to niech poda podstawę prawną. Być może czegoś nie wiem a sam się chętnie dowiem  :)

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 484
  • Liked: 240
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #32 dnia: Grudzień 11, 2016, 19:53 »
Dyskusja fajna, ale pozwolcie, ze powroce do meritum.
Jak mniemam, wszystkim zainteresowanym najbardziej zalezy na jakims niemialkim, lotnym, chwytliwym
uzasadnieniu we wniosku o odstepstwo do ULCu.
Odgrzebalem mojego starego posta, gdzie podalem odniesienie do przepisow:
http://forum.szybowce.com/szybowce/uke-a-separacja-8-33/msg15332/#msg15332
Mysle, ze mozna sie na te przepisy powolac - statek powietrzny jest wyposazony w radiostacje, ktora pozwala
komunikowac sie ze wszystkimi stacjami w przestrzeni, ktora bedzie wykorzystywal.
Obawiam sie tylko, ze ten kij moze miec tez drugi koniec.
Jak mi PG pisze - slowo harcerza moze ULCowi nie wystarczyc.
Pewnie jesli wniosek o odstepstwo bedzie zgloszony na Bociana czy Pirata, ktore poza stozek nie wylatuja,
to przejdzie. Gorzej moga miec przelotowcy.
Pozostaje pisac wnioski i uzasadnienia, zobaczymy, co ULC na to...

pozdr
Dino

adam59

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 25
  • Liked: 1
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #33 dnia: Grudzień 12, 2016, 10:00 »
Pozwólcie Koledzy Piloci, że dołączę się do dyskusji i zapytam w swojej sprawie.
Otóż jestem posiadaczem Juniora na niemieckiej rejestracji z nalotem 250 godzin. Radiostacja Dittel FSG 2T w idealnym stanie, pozwolenie radiowe także niemieckie. ARC ważne do sierpnia przyszłego roku.
Kiedy rejestrowałem szybowiec, to otrzymałem z Niemiec pismo, w którym zawarto informację, że pozwolenie jest ważne do końca 2017 roku z uwagi na separację 25 kHz.
Bardzo proszę o opinie Kolegów, czy powinienem już myśleć o zakupie radiostacji z separacją 8,33 kHz, czy czekać, bo może coś się zmieni.
Problem w tym, że obecnie podobna radiostacja z separacją 8,33 kHz kosztuje około 1 400,00 EURO, a gdy bardzo wielu użytkowników szybowców będzie musiało wymienić za rok urządzenie, to jego cena może okazać się całkowicie inna. Nie wiem także, czy "prifer" przedłuży w sierpniu 2017 ARC o kolejny rok w sytuacji, gdy pozwolenie radiowe traci ważność w grudniu tego roku.
Pozdrawiam
Adam Januszewski

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 484
  • Liked: 240
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #34 dnia: Grudzień 12, 2016, 10:45 »
Pozwólcie Koledzy Piloci, że dołączę się do dyskusji i zapytam w swojej sprawie.
Otóż jestem posiadaczem Juniora na niemieckiej rejestracji z nalotem 250 godzin. Radiostacja Dittel FSG 2T w idealnym stanie, pozwolenie radiowe także niemieckie. ARC ważne do sierpnia przyszłego roku.
Kiedy rejestrowałem szybowiec, to otrzymałem z Niemiec pismo, w którym zawarto informację, że pozwolenie jest ważne do końca 2017 roku z uwagi na separację 25 kHz.
Bardzo proszę o opinie Kolegów, czy powinienem już myśleć o zakupie radiostacji z separacją 8,33 kHz, czy czekać, bo może coś się zmieni.
Problem w tym, że obecnie podobna radiostacja z separacją 8,33 kHz kosztuje około 1 400,00 EURO, a gdy bardzo wielu użytkowników szybowców będzie musiało wymienić za rok urządzenie, to jego cena może okazać się całkowicie inna. Nie wiem także, czy "prifer" przedłuży w sierpniu 2017 ARC o kolejny rok w sytuacji, gdy pozwolenie radiowe traci ważność w grudniu tego roku.
Pozdrawiam
Adam Januszewski
Mysl, mysl i zbieraj eurasy.
Poki co nic nie slyszalem, zeby LBA lub niemiecki urzad do spraw telekomunikacji, gazu i innych rzeczy myslal o jakis odstepstwach jak ULC.

pozdr
Dino

kraskiewicz

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 331
  • Liked: 21
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #35 dnia: Grudzień 13, 2016, 10:31 »
W Niemczech na pewno nic juz sie nie zmieni. Po 2017 roku nie dostaniesz ARC bez radiostacji 8.33. Zwyzki cen bym sie jednak nie obawial. Niemcy wymieniaja radiostacje dosc masowo juz od ok 3 lat.

adam59

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 25
  • Liked: 1
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #36 dnia: Grudzień 13, 2016, 17:19 »
Dziękuję za odpowiedzi.
Bardzo proszę o namiary na sklep z radiostacjami

Pozdrawiam


kp

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 218
  • Liked: 130
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #37 dnia: Grudzień 13, 2016, 17:56 »
W millenair.nl znajdziesz KRT2 za trochę ponad 1000 EUR.

Rafal Siankowski

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 88
  • Liked: 41
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #38 dnia: Grudzień 13, 2016, 21:11 »
Skoro już wiemy, że musimy (wcześniej czy później), może warto zrobić krótki przegląd ofert radiostacji dostępnych na rynku. Chciałbym usłyszeć opinię użytkowników, poznać cenę wraz z wyposażeniem (kieszeń, okablowanie, rozdzielacze, antena, mikrofon itp, itd) oraz wszelkie niezbędne informację, które pomogą dopasować radio do szybowca.
Na rynku (wg mojego stanu wiedzy) w chwili obecnej znajdują się następujące radia:
1. Becker Avionics - AR6201-(022) - Single block VHF/AM Transceiver. 2.25" Mount. 25KHz/8.33KHz; 6W
2. Dittel Avionik - KRT2 -     8.33 / 25 kHz VHF radio transceiver, 118,000 - 136,975 MHz, 2278 channels
3. Unimor Radiocom - RS 6112 - zakres częstotliwości 118,000 ÷ 136,975 MHz moc nadawcza 4W (16 W PEP) - odstęp międzykanałowy 25kHz / 8,33kHz
4. .....
Jeśli macie jakieś własne przemyślenia, to bardzo proszę podzielcie się nimi.
Mile widziane ceny, oraz rady gdzie i za ile można kupić sensowne radio, a może jakiś zakup grupowy ?
pozdrawiam
RF

m..m

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 109
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #39 dnia: Grudzień 13, 2016, 22:18 »
TRiG  TY92
Mały panel sterowania. Dzielony blok, więc łatwiej upchać w tablicy.
Nieco droższa od poprzedników, bo gdy ostatnio pytałem chcieli za nią 1440€ netto.
Minusem jest dealer na Polskę, firma Drab-Pol. Równy rok próbowałem się z nimi porozumieć w sprawie sprzedaży, wydzwaniałem marudziłem na targach i piknikach, gdzie mieli ustawione stoiska, nawet przejechałem się do ich siedziby - na nic. Maile pozostawały bez odpowiedzi, a rozmowy w 4 oczy kończyły się zapewnieniem, że zadzwonią, ale na telefon się nie doczekałem.
Ostatnio do grona dealerów dołączyli Aeropraktak Polska i Air Res, więc może coś się poprawi. Ja wymiękłem i w międzyczasie zamówiłem Dittela

M..M
Pozdrawiam
Michał Grzelak

QQ

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 19
  • Liked: 4
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #40 dnia: Grudzień 13, 2016, 22:51 »
KRT2 z LCD mamy od 2 lat. Kupione u producenta, z wysyłką brutto ok 1040 eur [11.2014], wraz z wtyczką ułatwiającą lutowanie. Montaż i ustawienie proste. Mikrofon został stary, dynamiczny, PTT i głośnik też.
Radio ok. Pracuje bez zakłóceń. Czułość ok, moc też. Lżejsze od AR3201 i przy okazji mniejsze [krótsze].
Pokazuje brak dopasowania anteny [lub jej odłączenie], napięcie zasilania, pracę mikrofonu - pasek wysterowania. Ma podsłuch na drugim kanale, programowanie itd. Pracuje z każdym rodzajem mikrofonu. W komplecie instrukcje i schematy, f1, płyta z danymi.

kp

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 218
  • Liked: 130
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #41 dnia: Grudzień 14, 2016, 12:47 »
Obudowa KRT2 jest krótka dlatego brak dzielonego panelu nie powinno być problemem.

Co do RS 6112, to potrafi sprawiać sporo problemów i na jej temat toczyła się kiedyś dyskusja na tej grupie. Kiedyś widziałem dwa Jantary z jednego aroklubu z RS 6112. W jednym Jantarze nie działało nadawanie, w drugim nie działał odbiór, dlatego zgodnie z kawałem o policjantach musiały latać w parze ;)
« Ostatnia zmiana: Grudzień 14, 2016, 12:55 wysłana przez kp »

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 484
  • Liked: 240
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #42 dnia: Grudzień 14, 2016, 12:55 »
Co do RS 6112, to potrafi sprawiać sporo problemów i na jej temat toczyła się kiedyś dyskusja na tej grupie. Kiedyś widziałem dwa Jantary z jednego aroklubu z RS 6112. W jednym Jantarze nie działało nadawanie, w drugim nie działał odbiór, dlatego zgodnie z kawałem o policjantach musiały latać w parze ;)
Moze ktos sie pokusi o opinie o RSce?
Moze Szorstki?
Ja mialem stycznosc dwa razy i z perspektywy - dwa razy za duzo.
Obsluga zupelnie nieintuicyjna.
Przeklenstwa pilota (nie po francusku) niosly sie na cale lotnisko.
Ale moze to wina niezaznajomienia sie z instrukcja obslugi?

pozdr
Dino

Dzida

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 168
  • Liked: 39
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #43 dnia: Grudzień 14, 2016, 16:41 »
Opinia na temat RS6112.
Duży długi blok solidnie wykonany(jest też wersja z rozdzielonym panelem). Tylko co z tego skoro projekt elektroniki to porażka.
Mamy w klubie 10szt i wiele egzemplarzy sprawia często problemy.
Zupełnie nie wiadomo kiedy coś zawiedzie, jest to szczególnie uciążliwe na wyjazdach.
Niepodświetlony wyświetlacz pod ciemną chmurą jest zupełnie niewidoczny.
Czyli obowiązkowo trzeba użyć podświetlenia, które nie jest wyłączane wyłącznikiem radiostacji. Zupełnie bez sensu w przypadku szybowca.
Brak funkcji, które w innych radiostacjach są standardem.
Konieczny staranny montaż z wysokiej jakości okablowaniem, inaczej ciągłe problemy z przesterowaniem od mikrofonu.
Brak regulacji czułości mikrofonu, a w niektórych starszych wersjach nawet brak zasilania mikrofonu.
Jeśli chodzi o strojenie, to wystarczy przeczytać instrukcję. Tylko nie jest ona dostępna w internecie i trzeba ją mieć z klubu.
Sam kiedyś zaprogramowałem w trakcie lotu potrzebne mi kilka częstotliwości, więc nie jest to strasznie trudne.
Gdyby nie zawodność radiostacji i trudny montaż, to może dałoby się przeboleć nie małą cenę radiostacji.
W cenie proponowanej przez producenta radzę trzymać się od tej radiostacji z daleka.
Jest jednak znany mi hm.... powiedzmy zwolennik tej radiostacji... Zbyszek z Opola.   
Jeśli ktoś chciałby odkupić od nas tego typu radiostację, to chętnie odsprzedamy w cenie do negocjacji.

Jeśli chodzi o KRT2 to niestety nie wszędzie da się ją zmontować bez dodatkowego panelu, np. w Cobrze lub Puchaczu bez panelu ani rusz.
Na razie mam na koncie zamontowaną jedną radiostację w Juniorze, i w stosunku do RS-ki to bajka.
Dodatkowo użytkując w klubie ma fajną funkcję programowania częstotliwości z zewnętrznego komputera(konieczne dorobienie specjalnego kabla).
Pozwala to ułożyć listę częstotliwości wraz ze skrótowym opisem w komputerze i bardzo szybko przenieść do wielu radiostacji.
Przesiadając się z szybowca do szybowca zawsze mamy te same częstotliwości w tym samym miejscu(unifikacja), chyba że jakiś zapaleniec coś poprzestawia. 
Niestety jak wszystkie radiostacje tania nie jest, ale chyba i tak najtańsza na rynku, chyba nawet tańsza od tej nieszczęsnej RS-ki.  8)
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE - Latajcie! Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas    

UX

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 103
  • Liked: 28
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #44 dnia: Grudzień 14, 2016, 18:19 »
U nas w klubowych szybowcach też stopniowo wymieniamy na KRT2. Sam zresztą mam taką w swoim szybowcu. To starsza wersja, z monochromatycznym wyświetlaczem, poza tym niczym się nie różni. Niestety już jej nie robią, a chyba była nieco tańsza.
W UK wielu ludzi używa ręcznych radiostacji które są dużo tańsze. Jak jest z tym w Polsce?