Ani jedno ani drugie - prawo K-S (albo W-N-K-S) i efekt Dopplera skutecznie eliminują inne technologie jako uniwersalne, dostępne dla wszystkich, którzy latają. Kolejnym krokiem będzie różnicowanie technologii dla różnych AS i użytkowników, ale raczej nie wcześniej jak za 30 lat
Ale Panowie.... Podnoszenie w dzisiejszych czasach Efektu Dopplera jako argumentu?
No bez przesadyzmu... Mój Radmor 5102TE miał już coś co nazywało się ARCz i samo wstrajało głowicę dokładnie w nośną stacji radiofonicznej. Szerokości kanału nie da się już bardziej obniżać, bo obniżać trzeba by było pasmo fonii a to źle wpłynie na czytelność. Można oczywiście przerzucić Was na modulację jednowstęgową, ale wtedy jedną ręką wachlowalibyście drążkiem a drugą kręcili RITem w radiu, żeby w miarę dobrze słyszęć drugą stronę
A to "w miarę dobrze", to naprawdę bardzo w miarę by było
Cyfryzacja czeka Was tak samo jak inne służby. Daje tak z 10 lat i znowu będziecie wymieniać radia na nowe
Digital Mobile Radio (DMR) wg. standardu chodzi do max 250km/h, co w cale nie oznacza że powyżej tej wartości nagle ucina się do zera. Poległ jedynie przy Feliksie Braumgartnerze, gdzie przy prędkości bliskiej 1000km/h zaczęła się sieczka i wokal stał się praktycznie nieczytelny. Problemem było jednak to, że DMR jest systemem TDMA gdzie na jednej frekwencji w jednej ramce trwającej 30ms nadawane są dwie szczeliny czasowe. 13.5ms slot (szczelina) pierwszy, potem 3ms CACH (Common Access Channel) a potem 13.5ms slot drugi i znowu CACH. Każdy slot to jeden kanał rozmówny -> standardowy kanał 12.5kHz = 2 niezależne kanały rozmówne.. Na RedBullu zapewne efekt dopplera spowodował nachodzenie slotów na siebie na tyle duże, że BER (Binarna stopa błędów) wykrzaczyła wokoder.
Terriestral Trunked Radio (TETRA) była testowana z powietrza i w kolejach wysokich prędkości. Działała nawet przy 350km/h a to nie ostatnie jej słowo.
http://www.etsi.org/deliver/etsi_tr/102700_102799/102753/01.01.01_60/tr_102753v010101p.pdfDo tego należy doliczyć Iridium (telefony satelitarne) pracujący na nisko orbitujących, asynchronicznych do obrotu ziemii satelitach. Prędkość względna liczona pewnie w km/s, częstotliwość gdzieś koło ~1500MHz a działa
Cyfrowe radiopławy EPIRB 406MHz, też działają z nisko orbitujących satelit a są bardzo skuteczne
Jak więc widać pytanie polega nie na tym czy w ogóle to się stanie, tylko kiedy
Dostosowanie DMR czy TETRA do bardzo wysokich prędkości to tylko kwestia odpowiednich prac R&D, a dla dużego lotnictwa kolejne 4k za radio, to żaden wydatek (co nie zmienia faktu, że standardowe analogowo/cyfrowe radio DMR można kupić już od 1000pln).
Uprzedzając oczywiste pytania: Tak. Ten system jest sprawdzony i bardzo niezawodny. Powiedział bym nawet, że duża czesć cyfrowych albo analogowych przemienników amatorskich, zbudowanych na amatorskich modemach, sterownikach i demobilowych radiotelefonach działają lepiej niż instalacje w niektórych samolotach i szybowcach aeroklubowych (tylko proszę się na mnie nie obrażać
). Nie słucham Airbandu jakoś bardzo często ale ile razy ja słyszałem przydźwięki, brumy albo w ogóle brak jakiejkolwiek modulacji z mikrofonu
A pordzewiałe anteny, rozlatujące się złącza itp.. Nawet do RS6101 dało by się dorobić syntezer częstotliwości i raster 8.33kHz. To tylko kwestia filtrów p.cz. i odpowiedniego strojenia tejże syntezy.. Ale tu jak zwykle niestety gra rolę kasa a te radia, choć niejednokrotnie gorsze niż jakiekolwiek radiotelefony ruchome-lądowe, nie są warte więcej niż 20% swojej ceny.