Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: 8,33 kHz  (Przeczytany 59508 razy)

kraskiewicz

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 489
  • Liked: 36
    • Szybowcowy Szczecin
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #45 dnia: Grudzień 14, 2016, 19:56 »
My stosowalismy tylko Becker AR4201 (chyba 12 sztuk) i teraz wymienimay na AR6201. Zaleta takiego przejscia jest to, ze wystarczy jedno radio odpiac i podpiac pod ta sama wtyczke drugie radio i gotowe. Becker chyba jest najsolidniejszym producentem. To widac w kazdym detalu ich urzadzen. Radia maja dosyc dluga obudowe, ale w zasadzie wszedzie pasuja (oczywiscie oprocz np Puchacza i Foki, ale tam nic nie pasuje). Ja moge tylko polecac. Minusem jest cena - sa chyba najdrozsze (ok 1600 Euro).

Rafal Siankowski

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 94
  • Liked: 48
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #46 dnia: Grudzień 14, 2016, 20:40 »
Do wcześniej wymienionego zestawu znalazłem jeszcze radio:
ATR833 - VHF-radio ATR833 with 8.33 kHz and 25kHz channel separation, 57mm standard-housing, LCD, dual watch, Intercom
cena:1399 Eur brutto

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #47 dnia: Grudzień 14, 2016, 21:30 »
My stosowalismy tylko Becker AR4201 (chyba 12 sztuk) i teraz wymienimay na AR6201. Zaleta takiego przejscia jest to, ze wystarczy jedno radio odpiac i podpiac pod ta sama wtyczke drugie radio i gotowe.
Producent KRT2 stosuje sprytną taktykę - produkuje przejściówki do większości radii na rynku, w tym do Beckerów. Wystarczy taką kupić i możesz podpiąć KRT2 do istniejącej instalacji. Dzięki temu możecie zaoszczędzić z 400 EUR na jednym radiu...
« Ostatnia zmiana: Grudzień 14, 2016, 21:32 wysłana przez kp »

ZK

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 215
  • Liked: 158
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #48 dnia: Grudzień 14, 2016, 22:54 »
Nie będę nikogo przekonywał do do RS 6112 bo to nie moja misja. Jak ktoś chce poznać moją opinie to chętnie się nią podzielę. Natomiast zwraca uwagę wykonanie porównując ją do KRT2. Zaglądając do wnętrza KRT 2 mam wrażenie że to moduł podobny do głowicy w-cz lub p-cz OTVC i tak jak wymienione były w zasadzie nie serwisowalne. Brak radiatorów w stopniu końcowym w -cz nadajnika jakoś mi nie ...pasuje. Co do podłączenia RS 6112 w szybowcu wiedza wystarczająca do włożenia lusterka z siejącym chińskim przetwornikiem na 5V to troszkę za mało.... Dzida u mnie podświetlenie jest włączane wyłącznikiem radiostacji .... wszystkie w klubie mamy z rozdzielnym panelem to duża zaleta.Duża wada...  to czułość bo słychać z jednej strony Toruń a z drugiej Stalową . Z stąd  boje z UKE o wyniesienie się z 122.200 na coś innego i tu problemy bo jest duże grono "wielbicieli" rastra 25kHz. UKE najchętniej by nam dało ale... z 8.33KHz. Czas pokaże jak po czasie wypadnie porównanie tych dwóch radiostacji w eksploatacji mamy dwa typy KRT2 od zupełnie niedawna, a RS od 4 lat.Na 10 szt jedna naprawa za 30zł może to fart a może....


Jeszcze jedna myśl mi się nasunęła zaglądając do tych cudów techniki... Wszędzie są stosowane popularne elektrolity co raczej nie wróży długiego życia z zachowaniem wyśrubowanych parametrów.Aż miło wyjąć z protoplasty 6101 kondensator tantalowy który mając ponad 30 lat nie utracił pojemności... Ale po co takie długowieczności następnym będzie chyba przejście na raster 4 KHz a potem ....  :)



ZK


« Ostatnia zmiana: Grudzień 14, 2016, 23:29 wysłana przez ZK »

trzesnk

  • Reforma AP
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 161
  • Liked: 135
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #49 dnia: Grudzień 15, 2016, 02:12 »
cyfra

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 449
  • Liked: 203
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #50 dnia: Grudzień 15, 2016, 08:03 »
cyfra

... Ale po co takie długowieczności następnym będzie chyba przejście na raster 4 KHz a potem ...
ZK

Ani jedno ani drugie - prawo K-S (albo W-N-K-S) i efekt Dopplera skutecznie eliminują inne technologie jako uniwersalne, dostępne dla wszystkich, którzy latają. Kolejnym krokiem będzie różnicowanie technologii dla różnych AS i użytkowników, ale raczej nie wcześniej jak za 30 lat ;)

sp8ebc

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 31
  • Liked: 12
    • Blog
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #51 dnia: Grudzień 22, 2016, 15:53 »
Ani jedno ani drugie - prawo K-S (albo W-N-K-S) i efekt Dopplera skutecznie eliminują inne technologie jako uniwersalne, dostępne dla wszystkich, którzy latają. Kolejnym krokiem będzie różnicowanie technologii dla różnych AS i użytkowników, ale raczej nie wcześniej jak za 30 lat ;)

Ale Panowie.... Podnoszenie w dzisiejszych czasach Efektu Dopplera jako argumentu? ;) No bez przesadyzmu... Mój Radmor 5102TE miał już coś co nazywało się ARCz i samo wstrajało głowicę dokładnie w nośną stacji radiofonicznej. Szerokości kanału nie da się już bardziej obniżać, bo obniżać trzeba by było pasmo fonii a to źle wpłynie na czytelność. Można oczywiście przerzucić Was na modulację jednowstęgową, ale wtedy jedną ręką wachlowalibyście drążkiem a drugą kręcili RITem w radiu, żeby w miarę dobrze słyszęć drugą stronę :) A to "w miarę dobrze", to naprawdę bardzo w miarę by było :) Cyfryzacja czeka Was tak samo jak inne służby. Daje tak z 10 lat i znowu będziecie wymieniać radia na nowe :)

Digital Mobile Radio (DMR) wg. standardu chodzi do max 250km/h, co w cale nie oznacza że powyżej tej wartości nagle ucina się do zera. Poległ jedynie przy Feliksie Braumgartnerze, gdzie przy prędkości bliskiej 1000km/h zaczęła się sieczka i wokal stał się praktycznie nieczytelny. Problemem było jednak to, że DMR jest systemem TDMA gdzie na jednej frekwencji w jednej ramce trwającej 30ms nadawane są dwie szczeliny czasowe. 13.5ms slot (szczelina) pierwszy, potem 3ms CACH (Common Access Channel) a potem 13.5ms slot drugi i znowu CACH. Każdy slot to jeden kanał rozmówny -> standardowy kanał 12.5kHz = 2 niezależne kanały rozmówne.. Na RedBullu zapewne efekt dopplera spowodował nachodzenie slotów na siebie na tyle duże, że BER (Binarna stopa błędów) wykrzaczyła wokoder.

Terriestral Trunked Radio (TETRA) była testowana z powietrza i w kolejach wysokich prędkości. Działała nawet przy 350km/h a to nie ostatnie jej słowo. http://www.etsi.org/deliver/etsi_tr/102700_102799/102753/01.01.01_60/tr_102753v010101p.pdf

Do tego należy doliczyć Iridium (telefony satelitarne) pracujący na nisko orbitujących, asynchronicznych do obrotu ziemii satelitach. Prędkość względna liczona pewnie w km/s, częstotliwość gdzieś koło ~1500MHz a działa :) Cyfrowe radiopławy EPIRB 406MHz, też działają z nisko orbitujących satelit a są bardzo skuteczne :)

Jak więc widać pytanie polega nie na tym czy w ogóle to się stanie, tylko kiedy :) Dostosowanie DMR czy TETRA do bardzo wysokich prędkości to tylko kwestia odpowiednich prac R&D, a dla dużego lotnictwa kolejne 4k za radio, to żaden wydatek (co nie zmienia faktu, że standardowe analogowo/cyfrowe radio DMR można kupić już od 1000pln).

Uprzedzając oczywiste pytania: Tak. Ten system jest sprawdzony i bardzo niezawodny. Powiedział bym nawet, że duża czesć cyfrowych albo analogowych przemienników amatorskich, zbudowanych na amatorskich modemach, sterownikach i demobilowych radiotelefonach działają lepiej niż instalacje w niektórych samolotach i szybowcach aeroklubowych (tylko proszę się na mnie nie obrażać ;) ). Nie słucham Airbandu jakoś bardzo często ale ile razy ja słyszałem przydźwięki, brumy albo w ogóle brak jakiejkolwiek modulacji z mikrofonu ;)  A pordzewiałe anteny, rozlatujące się złącza itp.. Nawet do RS6101 dało by się dorobić syntezer częstotliwości i raster 8.33kHz. To tylko kwestia filtrów p.cz. i odpowiedniego strojenia tejże syntezy.. Ale tu jak zwykle niestety gra rolę kasa a te radia, choć niejednokrotnie gorsze niż jakiekolwiek radiotelefony ruchome-lądowe, nie są warte więcej niż 20% swojej ceny.

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 449
  • Liked: 203
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #52 dnia: Grudzień 22, 2016, 20:24 »
Ani jedno ani drugie - prawo K-S (albo W-N-K-S) i efekt Dopplera skutecznie eliminują inne technologie jako uniwersalne, dostępne dla wszystkich, którzy latają. Kolejnym krokiem będzie różnicowanie technologii dla różnych AS i użytkowników, ale raczej nie wcześniej jak za 30 lat ;)

... wg. standardu chodzi do max 250km/h...

Ale właśnie dokładnie o to chodzi - nie ma lepszej / bardziej uniwersalnej emisji dla zakresu prędkości do 3Macha niż AM. Można odpuścić wojsko, ale przy 800 km/h to ciągle tylko AM lub technologie, które można zastosować tylko w części maszyn latających a nie we wszystkich.

Dzida

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 192
  • Liked: 50
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #53 dnia: Grudzień 23, 2016, 11:04 »
No właśnie, my tu o Doplerach i innych tam.......
A radio powinno kosztować 20% z 1050euro=210euro i to jest uczciwa cena.
Nie byłoby takiego larum gdyby radio kosztowało właśnie tyle.
Z mojego punktu widzenia wymiana sprawnego radia na inne za 4k PLN jest bez sensu, tym bardziej że szybownikom na pewno tyle częstotliwości nie potrzeba.
Na pewno nic by się nie stało, jakby ULC spowodował odstępstwo z wymianą radiostacji nawet na 10 lat(oczywiście ze względu na przeszacowaną cenę tych radiostacji).
Ale to są moje życzenia, a urzędników to obchodzi jak zeszłoroczny śnieg. >:(
Wcale nie przeszkadzałaby mi wymiana radiostacji, jakbym znalazł sponsora.
A jeśli chodzi o zardzewiałe złącza i porwane kable...to nowa radiostacja nie załatwi całego problemu.
Trzeba od czasu do czasu zrobić konserwację instalacji i tyle.

KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE - Latajcie! Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas    

JJay

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 159
  • Liked: 21
    • Aeroklub Orląt
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #54 dnia: Grudzień 23, 2016, 12:00 »
Wcale nie przeszkadzałaby mi wymiana radiostacji, jakbym znalazł sponsora.

Może to jest droga? Zakup grupowy z dofinansowaniem z ULC to byłby dobry układ. Kiedyś chyba ULC przeznaczał już jakieś środki na dofinansowanie zakupów czegoś tam? Wiem, że brytyjskie CAA będzie sponsorowało częściowy zakup nowych radiostacji dla ograniczonej liczby chętnych więc może jest szansa na to samo u nas?

Pozdrawiam
Piotrek

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #55 dnia: Grudzień 23, 2016, 12:13 »
Może to jest droga? Zakup grupowy z dofinansowaniem z ULC to byłby dobry układ. Kiedyś chyba ULC przeznaczał już jakieś środki na dofinansowanie zakupów czegoś tam? Wiem, że brytyjskie CAA będzie sponsorowało częściowy zakup nowych radiostacji dla ograniczonej liczby chętnych więc może jest szansa na to samo u nas?
W 2016 ULC dopłacał aeroklubom 50% do zakupu sprzętu, w tym radiostacji, wariometrów i instalacji tlenowych.

UX

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 113
  • Liked: 29
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #56 dnia: Grudzień 23, 2016, 12:16 »
Cytat: JJay link=topic=3380.msg19962#msg19962
Wiem, że brytyjskie CAA będzie sponsorowało częściowy zakup nowych radiostacji dla ograniczonej liczby chętnych więc może jest szansa na to samo u nas?

CAA nie sponsoruje z własnych funduszy. CAA wystarało się i uzyskało dofinansowanie z Unii Europejskiej na ten cel. Co jest w sumie zabawne w obliczu Brexit-u.

Na dodatek jest szansa, że CAA wynegocjuje pewien okres przejściowy w którym będzie można stosować niektóre "stare" częstotliwości.

Dzida

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 192
  • Liked: 50
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #57 dnia: Grudzień 23, 2016, 18:01 »
No i dlaczego nie można u nas zrobić tego samego.
Może ULC dopłaciłby nie tylko aeroklubom, ale i innym szybownikom?
Tyle jest urzędników, to może i dla Polski postaraliby się o fundusze unijne.
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE - Latajcie! Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas    

tomkrok

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 531
  • Liked: 296
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #58 dnia: Grudzień 23, 2016, 20:44 »
No i dlaczego nie można u nas zrobić tego samego.
Może ULC dopłaciłby nie tylko aeroklubom, ale i innym szybownikom?
Tyle jest urzędników, to może i dla Polski postaraliby się o fundusze unijne.

Ależ właśnie ULC to robił, nie dawał "własnej" kasy tylko właśnie dopłaty i nie tylko aerokluby mogły z tego skorzystać...

boruh.com.pl

  • Administrator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 151
  • Liked: 101
  • latać, nie s....
    • http://www.boruh.com.pl
Odp: 8,33 kHz
« Odpowiedź #59 dnia: Grudzień 24, 2016, 07:26 »
Cytuj
A radio powinno kosztować 20% z 1050euro=210euro i to jest uczciwa cena.
Nie byłoby takiego larum gdyby radio kosztowało właśnie tyle.

Dzida, chwytaj więc lutownice i do dzieła

jak zrobisz za 50 % ceny i zapewnisz kwity że to działa i można montować w szybowcu, ultralajcie, balonie i innych zabawkach , to myślę że klientów ci nie zabraknie .