Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Argentyński Zefir  (Przeczytany 10368 razy)

szeltom

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 0
Argentyński Zefir
« dnia: Luty 22, 2013, 20:34 »
Pytanie do pilotów , którzy mieli możliwość pilotować szybowiec SZD-19 Zefir 2A/B  ...
W Argentynie lata pięknie odnowiony Zefir , którego właścicielem jest Sebastian Favre.
Sebastian zamieścił na youtube filmy z pierwszych lotów po remoncie szybowca.

Soaring in SZD 19 2A Zefir 16-06-2012

Zastanawiam się do czego służyły te dwa cięgna z dużymi rączkami po bokach kabiny, którymi pilot "wachluje" podczas lotu... Widać to szczególnie od 7 minuty filmu.

Pewnie wyjaśnienie jest banalne , ale odpowiedź z pierwszej ręki, czyli od pilota, który latał na tym pięknym szybowcu - bezcenna :-)

szeltom

Bartek Neroj

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 316
  • Liked: 39
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 22, 2013, 21:46 »
Odpowiedz nie jest prosta ale daje ja nieoceniona baza Piotra http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pszd19_1.htm
System spadochronu hamujacego
« Ostatnia zmiana: Luty 22, 2013, 21:54 wysłana przez BartekDG »
Bartek Neroj

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 629
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 22, 2013, 22:30 »
Cześć,
Może jednak

"Płaty zostały wyposażone w klapy Fowlera (sterowane hydraulicznie) i dwudzielne lotki szczelinowe. Konstrukcja płata jest mieszana metalowo- drewniana kryta jedwabiem. Profil laminarny.
 
Podwozie chowane hydraulicznie. W kabine umieszczono ręczną pompkę wytwarzającą ok 20 kG/cm² ciśnienia niezbędnego do funkcjonowania systemu."
Pozdrawiam
Żółw

Hrabia de Bill

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 48
  • Liked: 0
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 22, 2013, 22:31 »
Odpowiedz nie jest prosta ale daje ja nieoceniona baza Piotra http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pszd19_1.htm
System spadochronu hamujacego
Z żalem informuję, że kolega Bartek jest w błędzie.... Żółw jest bardzo blisko... Pompkę zlikwidowano już w "jedynce" :)

szeltom

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 0
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 22, 2013, 22:50 »
Inny lot na Zefirku 2A ...

SZD 19 2A ZEFIR 13-05-2012

Pilot zaciąga prawe cięgno już w locie na holu.  Więc spadochronik raczej odpada  ;)
Jednocześnie "nie dotyka się" uchwytu lewego cięgna ani razu w obu lotach ...   ::)


PUPI

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Liked: 0
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 22, 2013, 23:56 »
Obejrzałem film z tatą, który ma wylatane na Zefirze 400h. Prawa rączka służy do wypuszczania i wciągania podwozia, lewa do spadochronu. W Bydgoszczy w latach 60-70 były 2 Zefiry 2A i 2B. Oba były wyposażone w sygnalizację blokowania podwozia, którą wykonano w AB. Czerwona lampka - wciągnięte, zielona - wypuszczone, zablokowane (obie po prawej stronie prędkościomierza). Na filmie pilot miał problem z tą sygnalizacją (widać jak puka w tablicę przyrządów) i nie miał pewności o zablokowaniu wypuszczonego podwozia. Do lądowania nie użył spadochronu tylko klap - raczka po lewej stronie przy okienku.
PS: Jeśli chcesz więcej info zadzwoń do Boda ;)

Hrabia de Bill

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 48
  • Liked: 0
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 23, 2013, 00:16 »
... Prawa rączka służy do wypuszczania i wciągania podwozia, lewa do spadochronu....
Zagadka rozwiązana!!!
Pojawiła się jednak nowa - lewa rączka.... Uczeni w piśmie mówią, że to był hamulec koła, co na to tata?

PUPI

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Liked: 0
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 23, 2013, 00:45 »
... Prawa rączka służy do wypuszczania i wciągania podwozia, lewa do spadochronu....
Zagadka rozwiązana!!!
Pojawiła się jednak nowa - lewa rączka.... Uczeni w piśmie mówią, że to był hamulec koła, co na to tata?
Jeśli chodzi o czerwoną kulkę na lewej burcie, na wysokości lewego kolana pilota (tu jest bardziej widoczna Glider Cockpit SZD 19 2a Zefir to jest to dźwignia odcięcia spadochronu hamującego (w Zefirze 2A można było tylko wypuścić spadochronik i w sytuacji awaryjnej odciąć - w Zefirze 2B można było spadochronik wypuścić i po 20-22 pociągnięciach nawinąć go z powrotem do ogona). Natomiast hamowanie koła odbywało się po pociągnięciu kulką zieloną umieszczoną przed drążkiem w dolnej części tablicy przyrządów. Tyle wspomnień po 40 latach ;)

Hrabia de Bill

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 48
  • Liked: 0
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 23, 2013, 00:54 »
No cóż, ja tam ekspertem nie jestem, nawet Zefira nie dotykałem, natomiast można znaleźć w sieci dokument "Problemy rozwoju szybowców Zefir" i tam jest rysunek ze schematem podwozia wraz z przebiegiem mechanizmu jego wypuszczania (nie wiem czy można było to jeszcze bardziej skomplikować ;)  ) oraz mechanizm napędu hamulca - właśnie ta lewa rączka (podobna do tej po prawej stronie).

szeltom

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 0
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 23, 2013, 03:49 »
Dzięki PuPi .
Dokładniej chyba się nie da wyjaśnić tej zagadki  :)
Z Bodo dawno nie miałem kontaktu , choć wiem, że to bezcenne źródło wiedzy nie tylko w temacie Zefira.
Poza tym pytam tutaj na forum, by przy okazji inni mogli poznać tajemnice Zefirów 2A/B.
Bydgoski Zefir 2B to SP-2485 , którego odkupił Św.p Piotrek "PePe" Puchalski z Olsztyna lecz nie dane mu było dokończyć remontu ...
Kto nie zna tej historii zapraszam na starą stronę Piotrka  http://tetas.w.interia.pl/Zakatek/M%97j_Zefir/zefir.html
Niestety jest niedokończona , podobnie jak sam Zefir ...

Co do argentyńskiego Zefira to kilka informacji zawiera najnowszy numer PLAR.

Myślę, że Sebastian Favre zasługuje na duże brawa. Porwał się na niełatwe zadanie jakim jest remont Zefira.
Dzięki niemu i jego towarzyszom taka perełka jak Zefir 2A może cieszyć nasze oczy.  Choć lata w dalekiej Argentynie  :)




[załącznik usunięty przez administratora]

Bartek Neroj

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 316
  • Liked: 39
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 23, 2013, 08:33 »
Tez na poczatku rozwazalem te pompke ale zmylilo mnie to: Na końcu kadłuba znajduje się zasobnik na taśmowy spadochronik hamujący wielokrotnego użytku wciągany mechanicznie za pomocą uchwytu linkowego przez wielokrotne "pompowanie" z jałowym ruchem powrotnym
Bartek Neroj

SZD-41A

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 39
  • Liked: 0
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 23, 2013, 12:40 »
Witam,
Kilka lat temu jeden Zefir 2 został wyremontowany w Jeżowie. Widziałem go - ładna sztuka. Na stronie AJG były fotki z oblotu. Później był wystawiony na segelflugu chyba za 14k eur. Czy ktoś wie gdzie jest teraz? Szkoda tych naszych Zefirów, nasz wrocławski mógł jeszcze polatać po drobnej naprawie, ale trafił do muzeum.
Pozdrawiam
Maciek

SZD-41A

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 39
  • Liked: 0
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 23, 2013, 12:47 »

szeltom

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 0
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 24, 2013, 01:20 »
Może warto jeszcze pokazać jak wyglądał Zefir  LV-DDZ  przed remontem...
Szybowiec po tylu latach postoju nie wyglądał źle.
Co ciekawe identyczne barwy miał drugi argentyński Zefir, na którym Rolf Hossinger zdobył 5 miejsce w Junin w 1963 roku.  Sebastian Favre postanowił jednak nadać swojemu Zefirowi wygląd podobny do tego odremontowanego w Jeżowie ...
 



[załącznik usunięty przez administratora]
« Ostatnia zmiana: Luty 24, 2013, 01:23 wysłana przez szeltom »

Szafran

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Liked: 14
Odp: Argentyński Zefir
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 25, 2013, 11:41 »
Nie czytalem jeszcze artykulu w PLAR ale Zefir Sebastiana Favre (PN-408) ma przekonstruowane klapy (możliwosc dużego wychylenia - 90deg? - do lądowania).

Sebastiana Favre poszukuje wszystkich kawałków informacji o Zefirach, jeżeli coś macie (dokumenty, informacje gdzie mozna dokumenty znależć, relacje/wspomnienia, historie poszczególnych egzemplarzy) to skontaktujcie się z nim. W szczególności PUPI, kurcze skontaktuj ojca z Sebastianem. To moze byc szansa zeby mnostwo wiedzy i doświadczenia nie zaginęło - Zefir Sebastiana lata i wygląda że będzie jeszcze sporo latał.

Sebastian pisal o swoim projekcie na rec.aviation.soaring i ma strone na FB: http://www.facebook.com/zefir.szd
tam są jego adresy/kontakty.