Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Jantar Standard 3  (Przeczytany 3342 razy)

LB1

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 27
  • Liked: 12
Jantar Standard 3
« dnia: Marzec 25, 2018, 07:29 »
Witam, kupilem Jantar STD. 3 i za nim nim zaczne latac chcialbym sie dowiedziec czy ten szybowiec ma jakies niuanse na ktore trzeba zwrocic uwage. Ogolnie wszystkie komentarze sa mile widziane ale tylko od pilotow, ktorzy Tim szybowiec lataja. Z powazaniem, Jacek.

LB1

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 27
  • Liked: 12
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 25, 2018, 07:31 »
Napisalem ta wiadomosc na iPad i z tad sie pokazala nie za bardzo poprawna pisownia.

kk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Liked: 140
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 26, 2018, 12:31 »
Szybowiec jak każdy inny (czekam na gówno burzę), szczególnie bez wody. Jeśli nie latałeś wcześniej na jantarze a chodzi o kwestie bezpieczeństwa to trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na dwie rzeczy przy montażu:

1. Zapięcie lotek - koniecznie po zapięciu skontrolować wzrokowo bo da się lotki zapiąć tak, że klamra zapina się tylko o jedną stronę popychacza. Klik jest, lotki mogą nawet przez chwilę działać a przy pierwszym drgnięciu na wyboju się rozłączyć pozostawiając pilota z nie lada kłopotem.

2. Zabezpieczenie sworznia steru wysokości - bardzo dobrze upewnić się, że sworzeń wszedł prawidłowo, sprężynka kliknęła i całość jest zablokowana. Od czasu jak widziałem sworzeń kolegi wiszący na kawałku taśmy klejącej zawsze zaklejam jeszcze dodatkowo taśmą :)
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

Dzida

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • Liked: 48
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 26, 2018, 17:32 »
Jak już idziemy w technikę, to:
1. sprawdzić czy w ogonie nie jest zgniła sklejka wręgi(niestety trzeba zdjąć ster kierunku).
2.sprawdzić czy wcześniej szybowiec nie lądował bez podwozia.
   Trzeba rozkręcić miskę siedzeniową i sprawdzić czy nie są rozklejone wręgi pod miską(białe zabielenia).
   Jest to nagminna usterka w Jantarach, do tego bagatelizowana.
   Jeżeli samemu uda ci się przyziemić bez podwozia, lub walnąć dziobem na końcu dobiegu w polu, to sprawdzenie jest moim zdaniem obowiązkowe.
3.Smarować okresowo podwozie, żeby lekko chodziło(oczyścić po polu)
   Przećwiczyć blokowanie podwozia, już nie jednemu się złożyło po przyziemieniu(szczególnie jak ciężko chodzi).
   W związku ze zdaniem powyżej, unikać lądowania na pasie betonowym.
   Z reguły złożenie się podwozia na trawie nie powoduje większych szkód, czego nie można powiedzieć o betonie.
   b)można nakleić na klapki podwozia odblaskową taśmę, pozwoli to łatwiej skontrolować pozycję podwozia z ziemi.
   c)ustawić w programie nawigacyjnym w lusterku ostrzeżenie"otwórz podwozie"
4.przy jakiejś okazji, gdy będziemy mieli wyciągnięte koło, sprawdzić dokładnie czy nie ma pęknięć ramy podwozia.
5.obejrzeć drążek sterowy w okolicach mocowania na okoliczność pęknięć zmęczeniowych.

Jeśli chodzi o zachowanie szybowca w powietrzu:
1. bez wody wysoko faktycznie zachowuje się poprawnie
2. z wodą już nie jest taki miły.
   Szczególnie trzeba sprawdzić czy cała woda zeszła nam przed lądowaniem.
   Zbyt późne spuszczanie wody i pozostawienie np. częściowo napełnionego skrzydła może narobić nam sporo kłopotów(podobno mechanicy wszystko pokleją, tylko co z nami).
   b)przy starcie z wodą trzeba zadbać o pełne napełnienie zbiorników balastowych, przelewająca się woda w skrzydłach na pewno nie ułatwi nam startu.
3. trzeba dosyć starannie trzymać w widełkach prędkość na prostej do lądowania.
    za wolno-zwinie się w korek(szczególnie jak mamy tylny wiatr w polu, bo nie przypuszczam żeby znalazł się taki co podchodzi z wiatrem na lotnisku. Uwaga ta nie dotyczy oczywiście np. lotniska Żar, gdzie jest jeden kierunek lądowania)
    za szybko- będzie się niósł nad ziemią(chyba że mamy silny wiatr w dziób, lub lądujemy pod stok).
4. Nie startować z nie wykoszonego pasa. Wysoka trawa i cyrkiel=wysoki koszt naprawy.
5. Ustawiać przed startem szybowiec pod wiatr, będzie mniejsze ryzyko cyrkla.
6. nie zaniedbywać procedury potwierdzenia otwarcia podwozia na pozycji z wiatrem.

Tak jak we wszystkich szybowcach, latać z głową i nie ciągnąć na siłę do lotniska. 8)
Przyjechać na obóz KSS poćwiczyć przeloty(Prievidza, Opole). ;D
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE - Latajcie! Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas    

KinaTch

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 32
  • Liked: 5
    • Majster & Majster Gliding
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 26, 2018, 19:44 »
Pamiętaj, żeby naprawdę dobrze zapiąć się w pasy bo skrzydło Jantara sprawia wrażenie takiego, które wytrzyma wojnę nuklearną więc przelot przez silny komin może się czasem skończyć bolesnym spotkaniem z owiewką. Jego nadprzyrodzona wytrzymałość wybacza też nienajlepszy wybór pola. Charakterem przypomina szybowcowy odpowiednik Messera BF 109 :D Oczywiście to wszystko trochę pół żartem pół serio także po prostu z głową jak napisano wyżej i życzę, żeby sprawiał wiele radości tak jak mi :)

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 538
  • Liked: 84
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 26, 2018, 20:13 »
2. Zabezpieczenie sworznia steru wysokości - bardzo dobrze upewnić się, że sworzeń wszedł prawidłowo, sprężynka kliknęła i całość jest zablokowana. Od czasu jak widziałem sworzeń kolegi wiszący na kawałku taśmy klejącej zawsze zaklejam jeszcze dodatkowo taśmą :)
W związku ze sworzniem- taśma pomaga i jest ok.
Można też zrobić srubkę wkręcaną we sworzeń (jest na to dodatkowy biuletyn) i jest pewne na 100 %
andrzej

LB1

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 27
  • Liked: 12
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 26, 2018, 21:34 »
Dziękuję za odpowiedzi. Jacek

boruh.com.pl

  • Administrator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 151
  • Liked: 101
  • latać, nie s....
    • http://www.boruh.com.pl
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 26, 2018, 23:36 »
Cytuj
Pamiętaj, żeby naprawdę dobrze zapiąć się w pasy

To jak już się dopniesz, to zobacz czy sięgasz do wyczepu :) nie każdy ma jantarowe proporcje ciała :)


LB1

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 27
  • Liked: 12
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 27, 2018, 05:21 »
A jezeli chodzi o samo przyziemienie, sadzac Jantara na dwa punkty czy ladowac na glownym?

Dzida

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • Liked: 48
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 27, 2018, 09:41 »
Próba posadzenia na dwa punkty, może skończyć się przyziemieniem na tylne kółko.
Niezależnie czy masz kółko pomocnicze z przodu, czy z tyłu szybowca, zawsze lądowanie na główne podwozie.
Oczywiście nie chodzi tylko o Jantara.

W polu z racji wysokiego podwozia, Jantar ma tendencję do kończenia dobiegu opierając się na dziobie.
Dlatego jeśli mamy odpowiednio długie pole przed sobą, warto przymknąć po przyziemieniu lekko hamulce.

Ale my tu o wodzie i lądowaniu w polu, a warto zanim wybierzemy się na przelot polatać bez wody naokoło lotniska na termice i poćwiczyć trochę lądowań na długim pasie.
Zresztą lanie wody do Jantara opłaca się tylko przy naprawdę dobrej pogodzie. W zależności w jakim terenie latamy, może to się zdarzyć tylko ze trzy razy w sezonie.
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE - Latajcie! Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas    

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 538
  • Liked: 84
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 27, 2018, 19:55 »
Cytuj
Pamiętaj, żeby naprawdę dobrze zapiąć się w pasy

To jak już się dopniesz, to zobacz czy sięgasz do wyczepu :) nie każdy ma jantarowe proporcje ciała :)

Co jest niezwykle ważne przy startach za wyciągarką , ale też za samolotem.

Wielu pilotów jantarów używa sznurka-linki żeglarskiej jako przedłużki do wyczepu.
andrzej

LB1

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 27
  • Liked: 12
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 04, 2018, 06:32 »
Czy Jantary maja uszczelnione lotki, ster glebokosci i kierunku tasmami mylarowymi?

m..m

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 184
  • Liked: 109
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 04, 2018, 11:45 »
Czy Jantary maja uszczelnione lotki, ster glebokosci i kierunku tasmami mylarowymi?

W znakomitej większości nie, ale zdarzają się pouszczelniane egzemplarze.
M..M
Pozdrawiam
Michał Grzelak

UX

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 110
  • Liked: 29
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 04, 2018, 14:17 »
Czy Jantary maja uszczelnione lotki, ster glebokosci i kierunku tasmami mylarowymi?

W znakomitej większości nie, ale zdarzają się pouszczelniane egzemplarze.
M..M
Takie mają często taśmy "malarowe". ;)

przemek łośko

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 289
  • Liked: 113
Odp: Jantar Standard 3
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 05, 2018, 11:20 »
2. Zabezpieczenie sworznia steru wysokości - bardzo dobrze upewnić się, że sworzeń wszedł prawidłowo, sprężynka kliknęła i całość jest zablokowana. Od czasu jak widziałem sworzeń kolegi wiszący na kawałku taśmy klejącej zawsze zaklejam jeszcze dodatkowo taśmą :)
W związku ze sworzniem- taśma pomaga i jest ok.
Można też zrobić srubkę wkręcaną we sworzeń (jest na to dodatkowy biuletyn) i jest pewne na 100 %

kontrówka pewniejsza