Forum.Szybowce.Com

Sekcja Szybowcowa => SZYBOWCE => Wątek zaczęty przez: LB1 w Marzec 25, 2018, 07:29

Tytuł: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: LB1 w Marzec 25, 2018, 07:29
Witam, kupilem Jantar STD. 3 i za nim nim zaczne latac chcialbym sie dowiedziec czy ten szybowiec ma jakies niuanse na ktore trzeba zwrocic uwage. Ogolnie wszystkie komentarze sa mile widziane ale tylko od pilotow, ktorzy Tim szybowiec lataja. Z powazaniem, Jacek.
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: LB1 w Marzec 25, 2018, 07:31
Napisalem ta wiadomosc na iPad i z tad sie pokazala nie za bardzo poprawna pisownia.
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: kk w Marzec 26, 2018, 12:31
Szybowiec jak każdy inny (czekam na gówno burzę), szczególnie bez wody. Jeśli nie latałeś wcześniej na jantarze a chodzi o kwestie bezpieczeństwa to trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na dwie rzeczy przy montażu:

1. Zapięcie lotek - koniecznie po zapięciu skontrolować wzrokowo bo da się lotki zapiąć tak, że klamra zapina się tylko o jedną stronę popychacza. Klik jest, lotki mogą nawet przez chwilę działać a przy pierwszym drgnięciu na wyboju się rozłączyć pozostawiając pilota z nie lada kłopotem.

2. Zabezpieczenie sworznia steru wysokości - bardzo dobrze upewnić się, że sworzeń wszedł prawidłowo, sprężynka kliknęła i całość jest zablokowana. Od czasu jak widziałem sworzeń kolegi wiszący na kawałku taśmy klejącej zawsze zaklejam jeszcze dodatkowo taśmą :)
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: Dzida w Marzec 26, 2018, 17:32
Jak już idziemy w technikę, to:
1. sprawdzić czy w ogonie nie jest zgniła sklejka wręgi(niestety trzeba zdjąć ster kierunku).
2.sprawdzić czy wcześniej szybowiec nie lądował bez podwozia.
   Trzeba rozkręcić miskę siedzeniową i sprawdzić czy nie są rozklejone wręgi pod miską(białe zabielenia).
   Jest to nagminna usterka w Jantarach, do tego bagatelizowana.
   Jeżeli samemu uda ci się przyziemić bez podwozia, lub walnąć dziobem na końcu dobiegu w polu, to sprawdzenie jest moim zdaniem obowiązkowe.
3.Smarować okresowo podwozie, żeby lekko chodziło(oczyścić po polu)
   Przećwiczyć blokowanie podwozia, już nie jednemu się złożyło po przyziemieniu(szczególnie jak ciężko chodzi).
   W związku ze zdaniem powyżej, unikać lądowania na pasie betonowym.
   Z reguły złożenie się podwozia na trawie nie powoduje większych szkód, czego nie można powiedzieć o betonie.
   b)można nakleić na klapki podwozia odblaskową taśmę, pozwoli to łatwiej skontrolować pozycję podwozia z ziemi.
   c)ustawić w programie nawigacyjnym w lusterku ostrzeżenie"otwórz podwozie"
4.przy jakiejś okazji, gdy będziemy mieli wyciągnięte koło, sprawdzić dokładnie czy nie ma pęknięć ramy podwozia.
5.obejrzeć drążek sterowy w okolicach mocowania na okoliczność pęknięć zmęczeniowych.

Jeśli chodzi o zachowanie szybowca w powietrzu:
1. bez wody wysoko faktycznie zachowuje się poprawnie
2. z wodą już nie jest taki miły.
   Szczególnie trzeba sprawdzić czy cała woda zeszła nam przed lądowaniem.
   Zbyt późne spuszczanie wody i pozostawienie np. częściowo napełnionego skrzydła może narobić nam sporo kłopotów(podobno mechanicy wszystko pokleją, tylko co z nami).
   b)przy starcie z wodą trzeba zadbać o pełne napełnienie zbiorników balastowych, przelewająca się woda w skrzydłach na pewno nie ułatwi nam startu.
3. trzeba dosyć starannie trzymać w widełkach prędkość na prostej do lądowania.
    za wolno-zwinie się w korek(szczególnie jak mamy tylny wiatr w polu, bo nie przypuszczam żeby znalazł się taki co podchodzi z wiatrem na lotnisku. Uwaga ta nie dotyczy oczywiście np. lotniska Żar, gdzie jest jeden kierunek lądowania)
    za szybko- będzie się niósł nad ziemią(chyba że mamy silny wiatr w dziób, lub lądujemy pod stok).
4. Nie startować z nie wykoszonego pasa. Wysoka trawa i cyrkiel=wysoki koszt naprawy.
5. Ustawiać przed startem szybowiec pod wiatr, będzie mniejsze ryzyko cyrkla.
6. nie zaniedbywać procedury potwierdzenia otwarcia podwozia na pozycji z wiatrem.

Tak jak we wszystkich szybowcach, latać z głową i nie ciągnąć na siłę do lotniska. 8)
Przyjechać na obóz KSS poćwiczyć przeloty(Prievidza, Opole). ;D
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: KinaTch w Marzec 26, 2018, 19:44
Pamiętaj, żeby naprawdę dobrze zapiąć się w pasy bo skrzydło Jantara sprawia wrażenie takiego, które wytrzyma wojnę nuklearną więc przelot przez silny komin może się czasem skończyć bolesnym spotkaniem z owiewką. Jego nadprzyrodzona wytrzymałość wybacza też nienajlepszy wybór pola. Charakterem przypomina szybowcowy odpowiednik Messera BF 109 :D Oczywiście to wszystko trochę pół żartem pół serio także po prostu z głową jak napisano wyżej i życzę, żeby sprawiał wiele radości tak jak mi :)
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Marzec 26, 2018, 20:13
2. Zabezpieczenie sworznia steru wysokości - bardzo dobrze upewnić się, że sworzeń wszedł prawidłowo, sprężynka kliknęła i całość jest zablokowana. Od czasu jak widziałem sworzeń kolegi wiszący na kawałku taśmy klejącej zawsze zaklejam jeszcze dodatkowo taśmą :)
W związku ze sworzniem- taśma pomaga i jest ok.
Można też zrobić srubkę wkręcaną we sworzeń (jest na to dodatkowy biuletyn) i jest pewne na 100 %
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: LB1 w Marzec 26, 2018, 21:34
Dziękuję za odpowiedzi. Jacek
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: boruh.com.pl w Marzec 26, 2018, 23:36
Cytuj
Pamiętaj, żeby naprawdę dobrze zapiąć się w pasy

To jak już się dopniesz, to zobacz czy sięgasz do wyczepu :) nie każdy ma jantarowe proporcje ciała :)

Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: LB1 w Marzec 27, 2018, 05:21
A jezeli chodzi o samo przyziemienie, sadzac Jantara na dwa punkty czy ladowac na glownym?
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: Dzida w Marzec 27, 2018, 09:41
Próba posadzenia na dwa punkty, może skończyć się przyziemieniem na tylne kółko.
Niezależnie czy masz kółko pomocnicze z przodu, czy z tyłu szybowca, zawsze lądowanie na główne podwozie.
Oczywiście nie chodzi tylko o Jantara.

W polu z racji wysokiego podwozia, Jantar ma tendencję do kończenia dobiegu opierając się na dziobie.
Dlatego jeśli mamy odpowiednio długie pole przed sobą, warto przymknąć po przyziemieniu lekko hamulce.

Ale my tu o wodzie i lądowaniu w polu, a warto zanim wybierzemy się na przelot polatać bez wody naokoło lotniska na termice i poćwiczyć trochę lądowań na długim pasie.
Zresztą lanie wody do Jantara opłaca się tylko przy naprawdę dobrej pogodzie. W zależności w jakim terenie latamy, może to się zdarzyć tylko ze trzy razy w sezonie.
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Marzec 27, 2018, 19:55
Cytuj
Pamiętaj, żeby naprawdę dobrze zapiąć się w pasy

To jak już się dopniesz, to zobacz czy sięgasz do wyczepu :) nie każdy ma jantarowe proporcje ciała :)

Co jest niezwykle ważne przy startach za wyciągarką , ale też za samolotem.

Wielu pilotów jantarów używa sznurka-linki żeglarskiej jako przedłużki do wyczepu.
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: LB1 w Maj 04, 2018, 06:32
Czy Jantary maja uszczelnione lotki, ster glebokosci i kierunku tasmami mylarowymi?
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: m..m w Maj 04, 2018, 11:45
Czy Jantary maja uszczelnione lotki, ster glebokosci i kierunku tasmami mylarowymi?

W znakomitej większości nie, ale zdarzają się pouszczelniane egzemplarze.
M..M
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: UX w Maj 04, 2018, 14:17
Czy Jantary maja uszczelnione lotki, ster glebokosci i kierunku tasmami mylarowymi?

W znakomitej większości nie, ale zdarzają się pouszczelniane egzemplarze.
M..M
Takie mają często taśmy "malarowe". ;)
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: przemek łośko w Maj 05, 2018, 11:20
2. Zabezpieczenie sworznia steru wysokości - bardzo dobrze upewnić się, że sworzeń wszedł prawidłowo, sprężynka kliknęła i całość jest zablokowana. Od czasu jak widziałem sworzeń kolegi wiszący na kawałku taśmy klejącej zawsze zaklejam jeszcze dodatkowo taśmą :)
W związku ze sworzniem- taśma pomaga i jest ok.
Można też zrobić srubkę wkręcaną we sworzeń (jest na to dodatkowy biuletyn) i jest pewne na 100 %

kontrówka pewniejsza
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: Żółw w Maj 05, 2018, 13:59
Czy Jantary maja uszczelnione lotki, ster glebokosci i kierunku tasmami mylarowymi?

Nie ma sensu uszczelniać. Są szczelne bez tego. Taśma tylko zwiększa opory sterowania.
Z praktyki wiem. Mylary tylko problemy w Jantarze powodują.

Niemieckie szybowce z założenia mają mieć mylary przepony na lotkach itp. Tutaj nie ma takiej potrzeby.
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: LB1 w Maj 13, 2018, 03:13
Czy ktos wie ile wazy skrzydlo Jantara STD. 3? Chce kupic Wing Rigger i potrzebuje mniej wiecej srednia wage. Dzieki.
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: kraskiewicz w Maj 13, 2018, 09:52
73 kg
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: LB1 w Czerwiec 15, 2018, 06:39
OK, jeszcze jedno pytanie. Czy ktos wie czy kolo podwozia glownego mozna zamienic kolem z firmly TOST? Jezeli ktos to zrobil to kazda informacja bedzie mile widziana. Jacek
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: Dino w Czerwiec 15, 2018, 09:03
OK, jeszcze jedno pytanie. Czy ktos wie czy kolo podwozia glownego mozna zamienic kolem z firmly TOST? Jezeli ktos to zrobil to kazda informacja bedzie mile widziana. Jacek
W katalogu maja oferte, aczkolwiek kaza sie upewnic, czy kacap przepusci:
http://www.tost.de/tost-cms/wp-content/uploads/tost_katalog_englisch_080415.pdf (str. 25)

pozdr
Dino
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: LB1 w Czerwiec 17, 2018, 02:35
Dziekuje za odpowiedz. Niestety w tym zalaczonym linku tego numeru czesci nie moge znalezc. Jacek
Tytuł: Odp: Jantar Standard 3
Wiadomość wysłana przez: Docent w Czerwiec 18, 2018, 08:32
Dziekuje za odpowiedz. Niestety w tym zalaczonym linku tego numeru czesci nie moge znalezc. Jacek

Jacek,

TOST nie odwołuje się do numerów części wg SZD, jesli taki numer części masz na myśli, to faktycznie nie znajdziesz.

Docent