Co do wpływu pory dnia na siłę kominów, to rzeczywiście jest to sprawa istotna, i aż się prosi żeby uwzględnić w analizie. Z tych danych wynika następująca zależność (gdzie czas to czas lokalny, słoneczny - czyli zależny w sposób ciągły od długości geograficznej):
Jeżeli chodzi o szum, to okazało się, że inny czynnik dosyć istotnie "psuje" dane - krążenie w kominach w okolicy punktu startu. Średnia dla takich kominów była mocno zaniżona, i w efekcie skutkowało to "zimnymi" plamami dookoła każdego ważniejszego lotniska. Według mnie jest to wpływ znanego z zawodów zjawiska kręcenia się w niekoniecznie najlepszych noszeniach przed przecięciem linii startu (w końcu nie o prędkość komina wówczas chodzi, a o przeczekanie). Z problemem tym poradziłem sobie w sposób odrobinę brutalny - wyciąłem wszystkie kominy w odległości 20km od punktu startu. Wykres obrazujący zjawisko:
Co do rozbudowania tej analizy, to zdecydowałem się opublikować wszystko, bo od kiedy skończyłem studia mam już mniej czasu na ten projekt (a przyznam, że jest przy tym trochę zabawy
). Zachęcam do pociągnięcia tematu (na przykład przy okazji pracy dyplomowej), który ma moim zdaniem potencjał! Zagadnienie (poza projektami poruszonymi już w tym wątku) zostało także podjęte przez Michaela von Känel (
http://thermal.kk7.ch/, na tej stronie można odnaleźć jego pracę magisterską gdzie opisane są szczegóły), oraz przez Beda Sigrist (
http://www.aerodrome-gruyere.ch/thermap/ - teoretyczny model termiki górskiej, Michael w swojej pracy pokazuje, że jego wyniki zgadzają się z tym modelem).