Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pański wniosek z 20 lutego 2021 r. o przydział częstotliwości w paśmie
lotniczym, przesyłam następujące wyjaśnienia.
Zgodnie z art. 143 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U.
z 2019 r., poz. 2460 ze zm.), zwanej dalej „Pt”, używanie urządzeń radiowych wymaga
posiadania pozwolenia radiowego, które wydaje Prezes UKE.
W służbie radiokomunikacyjnej lotniczej, Prezes UKE wydaje dwa rodzaje pozwoleń radiowych:
dla stacji pokładowej oraz dla stacji lotniskowej. Informacje, dotyczące wydawania tych
pozwoleń zawarte są na stronie: Pozwolenia lotnicze - Urząd Komunikacji Elektronicznej
(uke.gov.pl).
Zgodnie z art. 145 ust. 1 pkt 3 Pt, pozwolenie określa, między innymi, warunki wykorzystania
częstotliwości.
W przypadku pozwoleń dla stacji pokładowej, jednym z warunków wykorzystania częstotliwości
jest wskazanie zakresu częstotliwości 118-137 MHz, przeznaczonego w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 27 grudnia 2013 r. w sprawie Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości (Dz.
U. z 2018 r., poz. 1612 ze zm.), dla służby radiokomunikacyjnej ruchomej lotniczej, który
najczęściej odpowiada zakresowi przestrajania urządzenia radiowego. Takie warunki
wykorzystania częstotliwości umożliwiają pracę stacji pokładowej na różnych częstotliwościach
z zakresu. Prezes UKE nie dokonuje więc w pozwoleniu dla stacji pokładowej, konkretnego
przydziału częstotliwości.
Natomiast dla stacji lotniskowej (naziemnej), zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 ppkt a Pt, jako jeden
z warunków wykorzystania częstotliwości, Prezes UKE określa, a więc przydziela, konkretną
częstotliwość z zakresu 118-137 MHz.
O takich właśnie przydziałach częstotliwości stanowi zapis punktu 6 w części B załącznika III do
rozporządzenia wykonawczego Komisji nr 2019/123 z dnia 24 stycznia 2019 ustanawiającego
szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym
(ATM) oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011, który Pan przywołuje w swoim
wniosku.
Częstotliwości dla stacji lotniskowych są koordynowane międzynarodowo przez Prezesa UKE,
jako krajowego menedżera częstotliwości, we współpracy z organizacją Eurocontrol, która pełni
funkcję menedżera sieci, w rozumieniu powyższego rozporządzenia.
Prezes UKE nie wydaje innych dokumentów niż pozwolenia radiowe dla stacji lotniskowych,
które same w sobie stanowią lub zawierają przydział częstotliwości lotniczych.
W związku z powyższym, Pański wniosek „o przydział dodatkowej częstotliwości w paśmie
lotniczym dla realizacji łączności pomiędzy szybowcami latającymi na przeloty z lotniska
w Lubinie, w obszarze Jelenia Góra - Zgorzelec - Słubice - Gorzów Wielkopolski - Poznań - Kalisz
- Opole” nie może zostać zrealizowany, gdyż nie znajduje podstawy prawnej.
Jednocześnie informuję, że Prezes UKE, mając na uwadze zapewnienie niezakłóconej pracy
urządzeń radiowych, która w tym przypadku ma wpływ na bezpieczeństwo lotów, podejmie
działania w kierunku oceny możliwości międzynarodowej koordynacji częstotliwości dla
łączności lotniczej w relacji powietrze-powietrze, w oparciu o potrzeby w tym zakresie,
uzgodnione z krajową administracją, odpowiedzialną za organizację ruchu lotniczego.
Dziękuję za przesłanie pisma.
z up. Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Naczelnik Wydziału
Radiokomunikacji Morskiej, Lotniczej i Amatorskiej