PREZES
URZĘDU KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ
DC.WML.515.4.2021.6
Warszawa, 7 kwietnia 2021 r.
Pan Tadeusz Górski
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pańskie pismo z 18 marca 2021 r., dotyczące zamiaru samowolnego
wykorzystania przez Pana częstotliwości do łączności w relacji powietrze-powietrze oraz
w nawiązaniu do wcześniejszej korespondencji z Prezesem UKE, przesyłam następujące,
wnioskowane przez Pana, pouczenia i wyjaśnienia.
Jakiekolwiek użycie radiowych urządzeń nadawczych lub nadawczo odbiorczych może
powodować powstawanie zakłóceń innych urządzeń radiowych. Jest to uzależnione od wielu
czynników, które nie zawsze są do przewidzenia i wyeliminowania podczas wydawania
pozwoleń radiowych przez Prezesa UKE. W związku z tym, wydawanie pozwoleń radiowych ma
również na celu prowadzenie ewidencji wykorzystania częstotliwości, która pozwala na
podjęcie stosownych działań, w celu eliminacji ewentualnych zakłóceń. Wykorzystanie
urządzeń radiowych na częstotliwościach, które nie znajdowałyby się w ewidencji Prezesa UKE,
utrudniałoby lub uniemożliwiałoby podjęcie takich działań.
Wykorzystanie częstotliwości z zakresu 118-137 MHz w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej,
podlega koordynacji międzynarodowej, zgodnie z określonymi przez Eurocontrol procedurami
i jest to jedyny sposób na autoryzację wykorzystania częstotliwości w tym zakresie.
Informacja o częstotliwościach, skoordynowanych i przeznaczonych do wykorzystania
w łączności lotniczej na terytorium Polski, jest publikowana w Zbiorze Informacji Lotniczych
(AIP) Polska, na stronie: ais.pansa.pl/publikacje.
Zbiór ten zawiera przydziały, skoordynowanych międzynarodowo częstotliwości, dokonywane
przez Prezesa UKE w pozwoleniach radiowych dla stacji lotniskowych. Aktualnie, w AIP Polska
nie ma informacji o częstotliwościach dla bezpośredniej łączności pomiędzy statkami
powietrznymi, ponieważ częstotliwości takie nie zostały jeszcze skoordynowane. Prezes UKE
podjął jednak działania w celu koordynacji takich częstotliwości.
Wykorzystanie kanałów częstotliwości z zakresu 118-137 MHz, które nie są skoordynowane
międzynarodowo, może prowadzić do powstawania zakłóceń pracy urządzeń radiowych
w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej, zarówno w kraju, jak i za granicą. Należy tutaj wskazać,
że koordynacje częstotliwości są prowadzone dynamicznie, co oznacza, że częstotliwości
aktualnie dostępne do koordynacji i potencjalnego wykorzystania, nie muszą być dostępne
w późniejszym okresie. W związku z powyższym, Pańska ocena, że ”prowadzenie korespondencji
na częstotliwości nie przydzielonej żadnemu innemu użytkownikowi nie powinno stwarzać
„zagrożenia dla bezpieczeństwa w ruchu lotniczym””, jest błędna.
Reasumując powyższe, zgodnie z Pańskim wnioskiem, zawartym w piśmie z 18 marca 2021 r.,
niniejszym wyjaśniam Panu, że pozwolenie radiowe nr DC.WML.5101.2562.2020.5 na używanie
pokładowej stacji lotniczej w służbie radiokomunikacji lotniczej, wydane Panu przez Prezesa, uprawnia Pana do wykorzystywania kanałów częstotliwości
z zakresu 118-137 MHz, które są skoordynowane międzynarodowo i ogłoszone przez
administrację danego kraju, na terenie którego pozwolenie jest przez Pana wykorzystywane.
Jeśli są to częstotliwości przydzielone dla stacji lotniskowych, może je Pan wykorzystywać do
łączności z tymi stacjami, a jeśli są to częstotliwości do łączności w relacji powietrze-powietrze,
może je Pan wykorzystywać do łączności z innymi statkami powietrznymi.
W Polsce, do czasu skoordynowania częstotliwości z zakresu 118-137 MHz dla bezpośredniej
łączności pomiędzy statkami powietrznymi, częstotliwości te nie mogą być wykorzystywane do
łączności w relacji powietrze-powietrze.
Odnosząc się natomiast do kwestii przydziału tych samych nominałów częstotliwości dla
różnych stacji lotniskowych oraz możliwości ich zmiany, informuję, że Prezes UKE, na
uzasadniony wniosek podmiotu, któremu organ wydał pozwolenie radiowe, może dokonać
zmiany tego pozwolenia, ze względu na zmianę częstotliwości.
Odnosząc się do możliwości wyznaczania częstotliwości dla danego rodzaju łączności
wyjaśniam, że Pan, jako pilot szybowca i posiadacz świadectwa operatora urządzeń radiowych,
nie posiada uprawnień do wyznaczania częstotliwości, a dokonuje jedynie obsługi urządzeń
radiowych, polegającej na wyborze w urządzeniu odpowiedniej, skoordynowanej
częstotliwości, w zakresie wyznaczonym przez Prezesa UKE w Pańskim pozwoleniu radiowym,
umożliwiającej Panu nawiązanie łączności w określonej relacji.
Ponadto, stanowczo podkreślić należy, że używanie urządzeń radiowych na samowolnie
wybranych częstotliwościach, może prowadzić do powstawania zakłóceń innych urządzeń
i systemów radioelektronicznych oraz utrudnić lub uniemożliwić podjęcie stosownych działań,
w celu ich wyeliminowania. Może to doprowadzić do nieprzewidzianych skutków, szczególnie
niebezpiecznych w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej oraz powstania bezpośredniego
niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu powietrznym. Istotnym w niniejszej sprawie faktem jest,
że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2013 r. w sprawie Krajowej
Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości (Dz. U. z 2018 r., poz. 1612 ze zm.), zakres częstotliwości
118-137 MHz jest zakresem w użytkowaniu cywilno-rządowym, co oznacza, że jest
wykorzystywany przez użytkowników, zarówno cywilnych, jak i rządowych, a tym samym krąg
użytkowników tego zakresu jest szeroki.
Działania, prowadzące do powstania bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu
powietrznym, są zagrożone sankcjami karnymi, adekwatnymi do okoliczności wykorzystania
urządzeń radiowych oraz skutków, powstałych w wyniku ich wykorzystania.
Orzekanie, w sprawach o czyny, o których mowa powyżej, następuje w trybie przepisów
Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia lub przepisów Kodeksu karnego i pozostaje
poza zakresem działania Prezesa UKE.
z up. Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Naczelnik Wydziału
Radiokomunikacji Morskiej, Lotniczej i Amatorskiej
M O