Sprawa jest prosta, ale wielowątkowa :
0. Ściągnij sobie zestaw Dyrektyw i Biuletynów – dla szybowców pod EASA zazwyczaj zajdziesz je na stronie EASA lub na stronie nadzoru kraju produkcji lub na stronie aktualnego właściciela certyfikatu typu. To samo dotyczy Dyrektyw i Biuletynów pasów, zaczepu, przyrządów itp.
Przyrządy Winter są obecnie bezobsługowe !!!
Sprawdź, które muszą być wykonane (Dyrektywy są obowiązkowe), a które mogą być wykonane w twoim egzemplarzu – sprawdź nr fabryczny.
Ściągnij sobie certyfikat typu z zapisami o wyposażeniu obowiązkowym.
1. ARC – szybowiec kupiony bez ARC będzie może latał … kiedyś. Zalecam zakup z długo ważnym ARC. ARC z kraju UE jest ważne w PL do czasu jego wygaśnięcia.
2. Do uzyskania ARC polskiego, tak jak w każdym innym kraju UE, wymagane jest przedłożenie zestawu konkretnych dokumentów. Nie daj się nabrać na “kwitek” ARC wystawiony “po znajomości” do sprzedaży, bez zestawu takich dokumentów, bo odtworzenie ich w kraju może być trudne.
3. Dokumenty muszą być porządnie opisane i podpisane przez osobę uprawnioną.
4. Protokół ostatniego ważenia – sprawdź i zażądaj pisemnego oświadczenia, że ważenie jest aktualne. Naprawy i nakładkowe malowania zazwyczaj zwiększają masę, a to może ograniczyć dopuszczalną masę pilota do 10 kg ze spadochronem. Malowanie lub naprawa ogona mogą wymagać dołożenia znacznego ciężarka na dziobie.
5. Musisz uzyskać :
- status modyfikacji i napraw z dokumentami ewentualnych modyfikacji i napraw,
- zapisy o wykonaniu SB i AD oraz zapisy o modyfikacjach i naprawach mogą być w książce płatowca – sprawdź i zażądaj pisemnego tłumaczenia na angielski odręcznych i często skrótowych zapisów w książce,
- status Biuletynów i Dyrektyw z wykazaniem ich wykonania, z odesłaniem do dokumentów źródłowych – ja dokumenty z naprawy uzyskałem dopiero z ichniego nadzoru, a odczytanie zapisów z naprawy w książce wyprosiłem od sprzedającego z trudem kilka miesięcy po zakupie.
- status podzespołów o ograniczonym czasie użytkowania – pasy, zaczepy, linki i inne. Sprawdź dokumenty podzespołów.
6. Radio – w dziwnym daleeekim kraju UE w 2020 r. ARC wydano z radiem o separacji 50 kHz.
W Polsce w 2020 r. zarejestrowałem szybowiec z pozwoleniem radiowym uzyskanym na I-coma ręcznego za ok. 1500 zł, bez deklaracji jego zamontowania w jakikolwiek sposób (żadnych kabelków do instalacji pokładowej!!!) i nie wymagało to papierów na montaż radia zabudowanego.
Pozwolenie radiowe jest ważne do daty jego ważności, ale tylko ze starą rejestracją. Wyrejestrowanie gasi pozwolenie radiowe. Na wszelki wypadek do czasu przeniesienia rejestracji zachowaj w umowie starego właściciela, jako formalnego współużytkownika.
7. Sprawdź zapisy w POT o przeglądach przedlotowych. Jeśli jest tam obsługa pilota- właściciela, to po zakupie zgłoś do ichniego nadzoru siebie, jako nowego właściciela i jako nową osobę uprawnioną do obsługi. Starego właściciela pozostaw jako współużytkownika uprawnionego do obsługi, co uniemożliwi im usuniecie Twojego szybowca z ich rejestru. Zgłoś od razu zamiar przeniesienia rejestracji do nadzoru … np. SP.
8. Po zakupie nie śpiesz się z wyrejestrowaniem, bo natychmiast utracisz możliwość latania. Zgłoś do obu nadzorów zamiar przeniesienia rejestracji i czekaj na ich pisemne działania – zapewne tak doczekasz jesieni
Przepisy wspólnotowe i krajowe mówią o przeniesieniu rejestracji, zatem formalnie wyrejestrowanie nie jest wymagane przepisami prawa. Technicznie jest tu „zagwozdka”, bo do zarejestrowania na SP wymagane jest przedłożenia zdjęć z naniesionymi znakami SP-…, a gdy zdejmiesz stare znaki, to nie możesz latać na starej rejestracji. Ja to zrobiłem po sezonie.
Wcześniej zarezerwuj znaki, a na nowe znaki załatw pozwolenie radiowe.
9. Dla zarejestrowania na D-… oni wymagają (informacje sprzed kilku lat - sprawdź) wskazania pełnomocnika z adresem do korespondencji w Niemczech. Do pozostawienia w starym rejestrze na kilka miesięcy nie mają podstaw stawiania takiego wymogu, a adresem do korespondencji może być stary właściciel lub umówiony Pruefer. W Niemczech Prufer załatwiał mi rejestrację i on podawał swój adres. W Polsce ja podaję obecnie adres do korespondencji przez E-puap – może w innych krajach też tak można?
10. Ubezpieczenie jest kupowane na konkretnych warunkach – sprawdź pisemnie (mailowo) u ubezpieczyciela, czy dla Ciebie wymagana jest dopłata np. za opcję open pilot (dowolny pilot). Ja kupiłem ubezpieczenie na stare znaki, a po przerejestrowaniu muszę jedynie ich poinformować o nowych znakach – ubezpieczenie nie wygasa.
Czytamy :
Zgodnie z prawem sprzedający ma obowiązek odesłania do swojego urzędu d/s lotnictwa świadectwa rejestracji i świadectwa zdatności do lotu.Nie znam tego przepisu - proszę o konkretny przepis choćby w prawie polskim. Jeśli stary właściciel pozostanie współużytkownikiem, sprawa staje się bezprzedmiotowa, bo rejestracja jest na użytkownika, a nie na właściciela. Ja te dokumenty uzyskałem od sprzedającego i przedłożyłem je w ULC. Nikt nie wytknął mi błędu. Fiński nadzór też nie zażądał zwrotu tych dokumentów, a kontaktowałem się z nimi bezpośrednio dla uzyskania dokumentów z naprawy.
czytamy:
W Polsce pozwolenie radiowe jest imienne, więc nie możesz się posługiwać starym.Jeśli stary właściciel pozostanie współużytkownikiem, sprawa staje się bezprzedmiotowa, bo rejestracja jest na użytkownika, a nie na właściciela. Można do ich UKE zgłosić zakup z pozostawieniem starego właściciela, jako współużytkownika. W Polsce można przenieść decyzję na nowego właściciela rzeczy, na przykład decyzję o pozwoleniu na budowę.
Jest też koncepcja zawarcia umowy kupna z datą przeniesienia własności 01 października i umowy wypożyczenia z datą bieżącą. Tu trzeba załatwić jedynie uzgodnienie ubezpieczenia i sprawę obsługi (przeglądy przedlotowe).