Mam ten sam problem
Problem, to mają wszyscy.
Bo zgodnie z przepisami EASA:
NCO.IDE.S.145 Radio communication equipment
(a) Sailplanes shall be equipped with radio communication equipment capable of
conducting two-way communication with those aeronautical stations or those
frequencies to meet airspace requirements.
(b) Radio communication equipment, if required by (a), shall provide for
communication on the aeronautical emergency frequency 121.5 MHz.
Jeśli nie zamierzamy latać gdzieś, gdzie łączność jest wymagana (a przestrzeni G nie),
to radio nie powinno wchodzić w skład wyposażenia szybowca.
Stoi to trochę w opozycji do:
NCO.IDE.S.100 Instruments and equipment – general
NCO.IDE.S.105 Minimum equipment for flight
gdzie jest powiedziane, że:
NCO.IDE.S.105 Minimum equipment for flight
A flight shall not be commenced when any of the sailplane instruments, items of
equipment or functions required for the intended flight are inoperative or missing,
unless:
(a) the sailplane instrument, item of equipment or function is not required by the AFM;
or
(b) the sailplane is subject to a permit to fly issued in accordance with the applicable
airworthiness requirements.
Czyli jak w IUwL jest wpisana radiostacja, to ma być.
Jednak nikt nie podkreślił, że z 8.33. Ma być taka, za pomocą której da się dogadać ze stacjami, z którymi łączność jest wymagana...
I znów kreatury prawa wymyśliły coś takiego, co potem jest interpretowane na wyrost zupełnie bez potrzeby...
pozdr
Dino