Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Wypuszczanie podwozia w Jantarze 1  (Przeczytany 584 razy)

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 189
  • Liked: 12
Wypuszczanie podwozia w Jantarze 1
« dnia: Grudzień 24, 2022, 19:22 »
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych WYPADEK 2022/3863
Szybowiec, SZD-38A Jantar 1

1. Zdarzenie miało następujący przebieg: W dniu 15 lipca 2022 r., po wykonaniu niskiego przelotu nad lotniskiem w Krośnie, pilot szybowca SZD-38A „Jantar 1” doprowadził do twardego lądowania na kierunku „z wiatrem”. Przy schowanym podwoziu szybowiec płasko zderzył się z nawierzchnią trawiastą lotniska, ulegając uszkodzeniom. Pilot nie odniósł obrażeń.

2. Przyczyna zdarzenia:
2)  Prawdopodobne zacięcie mechanizmu blokowania podwozia w pozycji „schowane”.

3. Czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego:
1) Wykonanie niskiego przelotu nad lotniskiem, bez wystarczającego zapasu prędkości.
2) Brak doświadczenia na typie szybowca.
3) Niestandardowa komunikacja radiowa podczas dolotu i przelotu nad lotniskiem.

4. Komisja akceptuje następujące działania profilaktyczne zaproponowane przez użytkownika statku powietrznego:
 Nie zaproponowano.

5. Ponadto Komisja określa następujące zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:
 Nie określono.

  Ja miałem podobną sytuację – latałem na „2” i na „3”. Udostępniono mi w ostatniej chwili „jedynkę”, a moją prośbę o wskazówki dotyczące specyfiki tego typu zignorowano. Fajnie się mi leciało do chwili, gdy na pozycji z wiatrem chciałem bezskutecznie wypuścić podwozie.  Szarpałem się z tą dźwignią prawą ręką usiłując wcisnąć blokadę w dół, chybotliwie pilotując lewą ręką w trzecim i czwartym zakręcie, wysuwając hamulce chyba trzecią ręką (o ile pamiętam). Jakimś cudem udało mi się wypuścić podwozie kilka metrów nad ziemią i wylądować bez strat. 

   Czy wszyscy koledzy wiedzą, że to nie było „zacięcie mechanizmu”?   Ja zalecam poprawne pouczenie delikwenta przed pierwszym lotem na tym typie. Oczywiście to moja wina, bo „jeśli zawiodą wszystkie metody, przeczytaj instrukcję obsługi”. Komisja prawdziwej przyczyny zdarzenia nie odkryła.

Cytat z IOT
https://docplayer.pl/14285329-Szybowiec-szd-41-a-jantar-standard-instrukcja-uzytkowania-w-locie.html
Napęd chowanego podwozia jest obsługiwany suwakiem na prawej burcie. Przy
suwaku w położeniu przednim podwozie jest wypuszczone, w położeniu tylnym -
schowane. Uchwyt suwaka posiada zapadkę blokującą z przyciskiem w kształcie
haka. Podwozie wypuszczone lub schowane jest prawidłowo zabezpieczone
zapadką gdy hak nie wystaje z obrysu uchwytu. Zwolnienie zapadki następuje
przez wypchnięcie haka do przodu.

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 189
  • Liked: 12
Odp: Wypuszczanie podwozia w Jantarze 1
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 27, 2022, 21:31 »
https://pkbwl.gov.pl/images/raporty/2022_3863_RK.pdf

W tym raporcie Komisja wskazała na odmienne odblokowywanie wypuszczania
 podwozia w "starych" Jantarach oraz w "2" i "3".