Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: ARC  (Przeczytany 36113 razy)

malar

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Liked: 106
Odp: ARC
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 20, 2018, 09:26 »
Wyślij mi maila na priv to Ci wyśle  razem najnowszymi AMC .

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: ARC
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 20, 2018, 13:57 »
Dzięki Maciek za głos w dyskusji,

Moim zdaniem, co do czynności pilota-właściciela to wymieniona przez ciebie lista prac z AMC nie jest limitująca.

Na poczatku AMC dodatku VIII jest napisane że są to przykładowe czynności jakie może wykonywać pilot-właściciel i lista ta nie jest żadnym ograniczeniem. Zresztą po co była by tabelka w POT z dodatkowmi czynnościami nie wymienionymi w AMC dodatku VIII

> Therefore, the following lists are considered to be the representative scope of limited Pilot-owner maintenance referred to in M.A.803 and Appendix VIII:

Nie mam niestety polskiego tłumaczenia AMC. Wysłalem do Ciebie prośbę na priv.

Ograniczeniem są natomiast czynności zawarte w Dodatku VII - głównie naprawy lub wymiana przez nitowanie, klejenie lub laminowanie wymienionych istotnych strukturalnych elementów.
I jest oczywiste to że musi to robić wykwalifikowany mechanik obsługi bądź napraw.

Pozdrawiam,
Karol.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: ARC
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 20, 2018, 14:10 »
1. POT oparty na MIL - pilot-właściciel nie może samodzielnie wykonać i poświadczyć przeglądu rocznego/100h.

2. POT oparty jest na danych właściciela certyfikatu typu - pilot-właściciel może wykonać i poświadczyć przegląd roczny/100h przy zachowaniu oczywiście krytycznego stosunku do swojej wiedzy/umiejętności/doświadczenia.

Przy pisaniu POT każdy powinien rozważyć, jak zamierza eksploatować swój szybowiec i wybrać stosowny wariant dla siebie.

W praktyce w opcji 2. pilot-właściciel też nie może wykonać i poświadczyć przeglądu rocznego z tego powodu, że dla więkości szybowców wykracza on poza zakres dozwolonych czynności przez pilota-właściela. Przykładem takich wykraczających czynności może być pomiar wychyleń powierzchni sterowych, roczna weryfikacja l'Hottelierów, wymontowanie i zamontowanie zaczepu w celu jego wyczyszczenia, zdemontowanie lotki itp.

Rozwiązaniem jest zastosowanie praktyki przyjętej przez LBA, co będzie sporą rewolucja dla wielu przyzwyczajonych do praktyk ULC-u. Czynności wykonuje pilot a nadający klasę werifikuje ich poprawne wykonanie. W praktyce takie podejście niczym się nie różni od działania większych organizacji obsługowych w której wiele czynności wykonują osoby bez uprawnień (ale z umiejętnościami ich wykonania) a poświadczenie wystawia osoba z odpowiednimi uprawnieniami.

Dzięki takiej zmianie koszty (i upierdliwości) ekspoatowania szybowca na SP-xxxx mogą spaść do kosztów eksploatowania D-xxxx

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: ARC
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 20, 2018, 14:28 »
Moim zdaniem pomiar wychyleń sterów jak najbardziej może być przeprowadzony przez pilota-właściciela, jak też wszystkie inspeckcje wizualne.

Nie wiem jakie wymagania są w innych szybowcach ale w ASG nie trzeba niczego demontować przy przegladzie rocznym/100h.

Pozdrawiam,
Karol.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: ARC
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 20, 2018, 15:02 »
Moim zdaniem pomiar wychyleń sterów jak najbardziej może być przeprowadzony przez pilota-właściciela, jak też wszystkie inspeckcje wizualne.

Nie wiem jakie wymagania są w innych szybowcach ale w ASG nie trzeba niczego demontować przy przegladzie rocznym/100h.

Masz rację. Widze, że dopisano tą czynnośc do najnowszych wersji regulacji z czerwca 2017 https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/Easy%20Access%20Rules%20for%20Continuing%20Airworthiness%20(Jun%202017).pdf na stronie 241 jest wymieniona dozwolona czynność do wykonania przez pilota-właściciela szybowca 'Control System – Measurement of the control system travel without removing the control surfaces.'

« Ostatnia zmiana: Luty 20, 2018, 15:18 wysłana przez kp »

malar

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Liked: 106
Odp: ARC
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 20, 2018, 15:19 »
Hej!
To są czynności , które może wykonywać pilot właściciel. Generalnie sprawa rozbija się o rozłączanie napędów, pomiary i narzędzia użyte do obsługi. Część z naszych kolegów uważa , że napisze sobie POT i już . To tak nie działa i to jest  ślepa uliczka. Parta wysłałem Ci Karol na maila ale załączam też pod tym postem.

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: ARC
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 20, 2018, 15:24 »
Dzięki Krzysiek,
tylko tak jak mówiłem jeśli nie wchodzisz w dodatek VII, to wszystko niezależnie od tego czy jest wyszczególnione w  AMC do dodatku VIII jest dozwolone.

Moim zdaniem, ale IKCSP ;) to różnie interpretuje... no i istnieje duże ryzyko że całkowiecie nie mam racji... :)
 
Dzięki Maciek, mam.

Pozdrawiam,
k.
« Ostatnia zmiana: Luty 20, 2018, 15:45 wysłana przez Karol Staryszak »
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

malar

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Liked: 106
Odp: ARC
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 20, 2018, 15:35 »
ULC tak interpretuje jak interpretuje, bo obsługa pochodzi pod przepis M.A 301-3, M.A 401  i to jest podstawa do uzyskania zdatności do lotu

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: ARC
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 20, 2018, 15:49 »
Karol,

Raczej się mylisz. Wcześniejsza wersja tej ustawy tylko specyfikowała, że pilot-właściciel może wykonywać tylko proste czynności które nie wymagają demontażu agregatów i nie wymagają specjalnych przyrządów, w tym pomiarowych z wyjątkiem klucza dynanometrycznego
Cytuj

Maintenance tasks shall not be carried out by the Pilot-owner when the task:
1. is a critical maintenance task;
2. requires the removal of major components or major assembly and/or;
3. is  carried  out  in  compliance  with  an  Airworthiness  Directive  or  an  Airworthiness Limitation Item, unless specifically allowed in the AD or the ALI and/or;
4. requires  the  use  of  special  tools,  calibrated  tools  (except  torque  wrench  and  crimping tool) and/or;
5. requires  the  use  of  test  equipments  or  special  testing  (e.g.  NDT,  system  tests  or operational checks for avionic equipment) and/or;
6. is composed of any unscheduled special inspections (e.g. heavy landing check) and/or;
7. is effecting systems essential for the IFR operations and/or;
8. is listed in Appendix VII to this Annex or is a component maintenance task in accordance
with points M.A.502(a), (b), (c) or (d) and/or;
9. is  part  of  the  annual  or  100h  check  contained  in  the  Minimum  Inspection  Programme described in M.A.302(i).

The criteria 1 to 9 cannot be overridden by less restrictive instructions issued in accordance with ‘M.A.302(d) Maintenance Programme’.

Taka też była interpretacja LBA, ale zostało to rozwiązane w sposób który wcześniej opisałem. Później dodano do ustawy listę dozwolonych czynności które z tym zapisem są nieco w sprzeczności, bo na przykład pomiar wychyleń sterów wymagają przyrządu pomiarowego innego niż klucz dynanometryczny :)

Lista czynności jest raczej zamknięta, co wynika z zapisu 'M.A.803 Pilot - owner authorisation' i poprzedniego cytatu
Cytuj
For any non - complex motor - powered aircraft of 2730 kg MTOM and below, sailplane, powered sailplane or balloon, that are not used in CAT, or not used in commercial specialised operations or not used in commercial ATO operations, the pilot - owner may issue a certificate of release to service after limited pilot - owner maintenance as specified in Appendix VIII

I dalej w M.A.803

Cytuj
The scope of the limited Pilot - owner maintenance shall be specified in the aircraft maintenance  programme referred to in point M.A.302

A w M.A.302 masz do wyboru dla statkow ELA1 albo zrobić program minimum w którym nie możesz zrobić przeglądu rocznego, albo opartego na instrukcji obsługi szybowca, w którym możesz zrobić przegląd roczny

Tutaj jedna uwaga - obsługa na pilota właściciela może też być wykonywana dla szybowców aeroklubowych w tym tych używanych do szkolenia jako działalności statutowej...
« Ostatnia zmiana: Luty 20, 2018, 16:22 wysłana przez kp »

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: ARC
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 20, 2018, 16:59 »
Hej, z tego co cytujesz to nie widzę, że się mylę:

specified in Appendix VIII to co innego niż czynnosci zawarte w AMC do Appendix'a VIII.

dodatek VIII jest w miarę prosty:

b) Zadania

Pilot-właściciel może przeprowadzać proste inspekcje wizualne lub proste czynności w celu sprawdzenia ogólnego stanu i oczywistych uszkodzeń oraz prawidłowego działania płatowca, silników, układów i podzespołów.

Pilot-właściciel nie wykonuje zadań obsługi technicznej, jeżeli zadanie:

▼M2

1. stanowi krytyczne zadanie obsługi technicznej;

▼B

2. wymaga demontażu głównych podzespołów lub głównego zespołu; i/lub

3. jest wykonywane zgodnie z dyrektywą zdatności do lotu lub z pozycją ograniczeń zdatności do lotu, o ile nie jest wyraźnie dozwolone w tej dyrektywie lub w tej pozycji; i/lub

4. wymaga stosowania specjalnych narzędzi, narzędzi kalibrowanych (z wyjątkiem klucza dynamometrycznego i zagniataka); i/lub

5. wymaga stosowania urządzeń testujących lub przeprowadzania specjalnych badań (np. badania nieniszczące, testy systemu lub kontrole operacyjne automatycznego i elektronicznego wyposażenia pokładowego); i/lub

6. polega na nieplanowanych inspekcjach specjalnych (np. inspekcja po twardym lądowaniu); i/lub

7. rzutuje na układy o decydującym znaczeniu dla lotów według wskazań przyrządów (lotów IFR); i/lub

8. znajduje się w wykazie w dodatku VII do niniejszego załącznika lub jest zadaniem związanym z obsługą techniczną podzespołów zgodnie z pkt M.A.502 lit. a), b), c) lub d); i/lub

▼M1

9. stanowi część kontroli rocznej lub przeprowadzanej co 100 godzin, ujętej w minimalnym programie przeglądu opisanym w pkt M.A.302 lit. i).


Pozdrawiam,
Karol.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: ARC
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 20, 2018, 17:40 »
poza tym czy linijka czy suwmiarka i kątomierz wykorzystywany do pomiaru wychyleń sterów to "specjalne narzędzie"?


k.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: ARC
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 20, 2018, 17:51 »
poza tym czy linijka czy suwmiarka i kątomierz wykorzystywany do pomiaru wychyleń sterów to "specjalne narzędzie"?
Są narzędziami kalibrowanymi, przynajmniej według interpretacji ULC-u :) Moze cos sie zmienilo w ostatnim czasie ale w polskich zakladach obslugowych katomierze, suwmiarki i linijki podlegaly kontroli metrologicznej, co uwazam za niezbyt madra decyzje naszego nadzoru.

Co do wcześniejszego komentarza to odnosilem sie do

Cytat: Karol Staryszak
tylko tak jak mówiłem jeśli nie wchodzisz w dodatek VII, to wszystko niezależnie od tego czy jest wyszczególnione w  AMC do dodatku VIII jest dozwolone.

Dodatek VII opisuje co pilot-właściciel może zrobić a co nie i dodatek jest obowiązujący niezaleznie od typu programu obslugi. To co nie jest w nim dozwolone nie może być wykonane przez pilota-właściciela
« Ostatnia zmiana: Luty 20, 2018, 18:17 wysłana przez kp »

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: ARC
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 20, 2018, 19:05 »
Albo nierozumiem o co tobie chodzi albo mowimy o tym samym.

Czyli gdzie dokladnie sie myle?

Po co kalibrowac katomierze jesli dokladnosc wymagana jest ma poziomie +- 2 stopnie. Prosze nie odpowiadac...
« Ostatnia zmiana: Luty 20, 2018, 19:13 wysłana przez Karol Staryszak »
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

Łukasz K.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 14
Odp: ARC
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 20, 2018, 21:24 »
Mały off topic.
W książce "Niebo pełne Żaru" Sebastian dzieli się swoimi przemyśleniami na różne tematy. Jedno z nich szczególnie zapadło mi w pamięć bo mam dokładnie takie same spostrzeżenie. Cytuję z pamięci wiec z pewnością odbiega od oryginału: współczesny mechanik zastanawia się czy aby na pewno w świetle przepisów może daną czynność podpisać, niewielu zastanawia się aby na pewno umie ją wykonać ... Apeluję do wszystkich pilotów-właścicieli o chwilę refleksji nad tym zanim zabiorą się za obsługę swojego szybowca. W kontekście oglądanych właśnie "Milionerów" nabiera to wyjątkowego znaczenia ... 
Pzdr

Olek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 223
  • Liked: 18
Odp: ARC
« Odpowiedź #29 dnia: Luty 21, 2018, 08:06 »
Witam,
Pilotowi - Właścicielowi raczej zależy na własnym bezpieczeństwie ;-)
Jeżeli nie ma pewności co do tego jak daną czynność wykonać, zawsze może się kogoś zapytać ( np. mechanika aeroklubowego).
Nie wyobrażam sobie, żeby człowiek rozsądny ( a z pewnością każdy pilot z licencją takim jest), brał się za grzebanie w elementach na których się nie zna.

Pozdrawiam !
Olek
Aeroklub Jeleniogórski