Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: POT dla szybowca SZD-36A Cobra 15  (Przeczytany 5973 razy)

Bolo

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 8
  • Liked: 0
POT dla szybowca SZD-36A Cobra 15
« dnia: Luty 22, 2019, 08:56 »
Mam pytanie do posiadaczy szybowca Cobra lub osób kompetentnych. Czy ktoś obsługuje Cobrę według przepisów EASA zgodnie z M.A.302(i) ? Chodzi mi o minimalny program obslugi. Czy da się taki program napisać na ten szybowiec?

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: POT dla szybowca SZD-36A Cobra 15
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 22, 2019, 09:22 »
Czy da się taki program napisać na ten szybowiec?

Taki program można napisać na każdy szybowiec (i nie tylko szybowiec) pod warunkiem, że nie będzie eksploatowany komercyjnie (np. w szkoleniu lotniczym).

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 188
  • Liked: 12
Odp: POT dla szybowca SZD-36A Cobra 15
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 12, 2020, 11:07 »
Zastosowanie MIP wyklucza samodzielne wykonania przeglądu rocznego/100h  przez pilota-właściciela.

Tadek

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: POT dla szybowca SZD-36A Cobra 15
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 13, 2020, 10:58 »
Zastosowanie MIP wyklucza samodzielne wykonania przeglądu rocznego/100h  przez pilota-właściciela.

Tadek

To nieprawda, zastosowanie MIP nie wyklucza wykonywania obsługi przez pilota -właściciela w tym przeglądu rocznego. Jeśli PW zleci wykonie przeglądu zdatności niezależnemu personelowi obsługowemu lub organizacji obsługowej, wtedy te podmioty wykonują obsługę i przegląd łącznie. To są wyjątki a nie reguła .

Poczytaj przepisy i nie wprowadzaj innych w błąd.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 13, 2020, 11:12 wysłana przez WaldekK »

kraskiewicz

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 489
  • Liked: 36
    • Szybowcowy Szczecin
Odp: POT dla szybowca SZD-36A Cobra 15
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 16, 2020, 09:41 »
Czesc Waldek,

generalnie zgadzam sie z tym co piszesz, ale czy moglbym Cie prosic o rozwniecie tej mysli (moze z odniesieniem do konkretnego przepisu)?

Pozdrawiam
Bogdan

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: POT dla szybowca SZD-36A Cobra 15
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 16, 2020, 18:01 »
Czesc Waldek,

generalnie zgadzam sie z tym co piszesz, ale czy moglbym Cie prosic o rozwniecie tej mysli (moze z odniesieniem do konkretnego przepisu)?

Pozdrawiam
Bogdan

W ramach ułatwień wprowadzonych przez Pat ML prawodawca w przypadku SP ELA1 i ELA2 wprowadził możliwość wykonywania przeglądu zdatności i wydawania ARC przez niezależny personel obsługowy (posiadający stosowne upoważnienie ULC) lub certyfikowaną organizację obsługową. W obu przypadkach wykonanie przeglądu i wydanie ARC możliwe jest jeśli te podmioty wykonywały przegląd roczny/100h. Uznano, że jeśli mechanik wykona taki przegląd będzie w stanie ocenić zdatność do lotu badanego statku a mając stosowne upoważnienie (a co za tym idzie wcześniejsze przeszkolenie z wykonywania przeglądów ARC) będzie mógł wydać/przedłużyć ARC. Jest to ujęte w Part ML ML.A.901 b) pkt. 3 i 4.

Jeśli przegląd zdatności wykonuje ULC lub CAMO/CAO obsługę roczną/100h może wykonać pilot właściciel (Part ML ML.A.901 b) pkt. 1 i 2).

Pilot właściciel ma więc do wyboru czy sam wykonuje obsługę roczną/100h czy jeśli chce połączyć tę obsługę z wydaniem ARC, zleca to odpowiedniemu mechanikowi lub organizacji obsługowej.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 16, 2020, 18:05 wysłana przez WaldekK »

kraskiewicz

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 489
  • Liked: 36
    • Szybowcowy Szczecin
Odp: POT dla szybowca SZD-36A Cobra 15
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 17, 2020, 13:02 »
Dzieki Waldek za uzupelnienie powyzej - wszystko sie zgadza.

Niestety stwierdzenie:

[/quote]

Taki program można napisać na każdy szybowiec (i nie tylko szybowiec) pod warunkiem, że nie będzie eksploatowany komercyjnie (np. w szkoleniu lotniczym).
[/quote]

wedlug mnie sie czesciowo nie zgadza.

Prawda jest po prostu, ze AMP z MIP mozna napisac na KAZDY szybowiec/motoszybowiec (i nie tylko). Ja nie widze w Part-ML, a szczegolnie w ML.A.302 zadnych ograniczen dla zastosowania MIP.

Jesli szybowiec jest eksploatowany w Commercial ATO/DTO i/lub pod Subpart-DEC do Part-SAO to AMP musi zatwierdzic CAMO/CAO i obsluga musi byc wykonywana przez Part-145/CAO.

Jesli szybowiec nie jest uzywany w Commercial ATO/DTO i/lub pod Subpart-DEC do Part-SAO to AMP moze byc rowniez zadeklarowany przez Pilota-Wlasciciela, a obsluga moze byc wykonywana rowniez przez Pilota-wlasciciela i niezalezny personel obslugowy. Zawsze mozna jednak wykorzystac CAMO/CAO oraz Part-145/CAO

Nalezy po prostu pamietac, ze szkolenia lotnicze nie zawsze sa komercyjne, szczegolnie w stowarzyszeniach non-profit. Tu wyjasnienie z GM1 do Part-ML.A.201(e):

GM1 ML.A.201(e) Responsibilities

COMMERCIAL ATO/DTO
According to industry practice, the following are examples of aircraft not considered to be operated by a commercial ATO or a commercial DTO:
(a) Aircraft operated by an organisation holding an ATO certificate or a DTO declaration, created with the aim of promoting aerial sport or leisure aviation, on the conditions that:
(1) the aircraft is operated by the organisation on the basis of ownership or dry lease;
(2) the ATO/DTO is a non-profit organisation; and
(3) whenever non-members of the organisation are involved, such flights represent only a marginal activity of the organisation.





WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: POT dla szybowca SZD-36A Cobra 15
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 17, 2020, 21:02 »
Bogdan, moja odpowiedź na zadane pytanie jest precyzyjna i prawidłowa. Tam gdzie mamy do czynienia z działalnością komercyjną (organizacje non profit przecież takimi nie są, więc zostały z założenia ujęte w odpowiedzi) odpowiedzialność za opracowanie/zatwierdzenie spada na CAMO/CAO i to od nich zależy jaki opracują/zatwierdzą POT więc właściciel nie ma wpływu na program, ponieważ odpowiedzialność za niego bierze organizacja zarządzająca ciągłą zdatnością do lotu. Tak więc organizacja zdecyduje o kształcie POT/obsłudze a nie właściciel. Nie odrywaj odpowiedzi od kontekstu pytania.

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2020, 21:36 wysłana przez WaldekK »