Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: POT wzór  (Przeczytany 2709 razy)

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 29, 2021, 12:29 »
Przed kupieniem szybowca warto pozyskać i dokładnie przeczytać :
- instrukcję,  (raczej wersję polską lub  angielską)
- certyfikat typu,
- biuletyny nieobowiązkowe,  (szybowca, pasów, zaczepu i pozostałego wyposażenia obowiązkowego !)
- dyrektywy obowiązkowe,     (szybowca, pasów, zaczepu i pozostałego wyposażenia obowiązkowego !)
- dokumenty do ostatnio wydanego ARC :
   -  statusy wymagane do ARC,  (status napraw i modyfikacji !!!)
   -  ostatnie ważenie (po naprawach?).

Pamiętaj - policzalna zmiana wyważenia (montaż i demontaż wyposażenia lub ciężarka w nosku) nie wymaga ponownego ważenia, ale wymaga obliczeń pilota-właściciela z wynikiem w dopuszczalnym zakresie.

Zdrowy rozsądek nakazał mi jednak kupienie za 200 zł wagi do 300 kg na All....coś tam. Waga będzie dostępna w EPLU.

Pamiętaj - ARC wydane do sprzedaży może być wydane do sprzedaży ....
Pamiętaj - pomalowanie szybowca do sprzedaży kolejną warstwą lakieru (podobno się zdarza) znacząco przesuwa środek ciężkości do tyłu, a wyważenie tego ciężarkiem w nosku kadłuba obniża  dopuszczalną masę pilota do ... możesz się zdziwić, że aż tak utyłeś i możesz latać tylko nago.

Kluczowy jest status wykonanych napraw z dokumentami potwierdzającymi legalne (!!!) naprawy i status wykonania Dyrektyw obowiązkowych i status modyfikacji. Ja dokumentację naprawy cudem wydobyłem sam, z fińskiego "ULC", bo sprzedający umył ręce po wzięciu kasy.

ARC z 2020 r. nie oznacza, że radio ma separację 8,33 - moje miało 50, więc na jego wywóz z Finlandii potrzebna była (chyba) zgoda konserwatora zabytków.

Instalację elektryczną w starym szybowcu zazwyczaj warto wypruć i wyrzucić.

Podstawą przy pisaniu POT-a powinna być odpowiedź na pytanie, czy chcę obsługiwać szybowiec pod restrykcyjnymi wymogami formalnymi, bezsensownie generującymi stratę czasu lotnego, fatygę i koszty, które sobie sam podwyższę, czy szukam wersji z najmniejszą ilością  papierów i kosztów, a obsługę oprę na zdrowym rozsądku.

Podstawą jest tu precyzyjna analiza instrukcji ICA (Instrukcja ciągłej zdatności do lotu) producenta wydana przez DAH (posiadacz zatwierdzenia projektu), skonfrontowana szczegółowo z alternatywna, możliwą  obsługą według wymogów MIP (program minimalnej inspekcji) .

MIP dla szybowców ELA2 jest tutaj i chyba to obejmuje również ELA1.
http://edziennik.ulc.gov.pl/DU_ULC/2020/29/akt.pdf

Przykładowo, obsługa przyrządów PZL według ich instrukcji jest chora, a według MIP jest zdroworozsądkowa, taka jak dla przyrządów Wintera (bezobsługowa - sprawdzić szczelność instalacji).

Ja wybrałem wersję obsługi według ICA DAH, bo mam przyrządy Wintera.

W świadectwie certyfikatu typu (koniecznie ściągnij i przeczytaj) jest wykaz wyposażenia minimalnego. Tylko to wpisz do obsługi według ICA. pozostałe przyrządy możesz montować i obsługiwać w ramach zakresu obsługi pilota-właściciela [Demontaż i zabudowa nieobowiązkowego
wyposażenia i przyrządów.]
str. 53 , chyba, że ktoś lubi dla sportu demontować, przesyłać i płacić.

Tu jest treść MIP - str. 25 i zakres uprawnień obsługowych pilota-właściciela -  str. 51
http://edziennik.ulc.gov.pl/DU_ULC/2020/29/akt.pdf     

Tablicy przyrządów bez szybkozłączek pneumatycznych nie możesz sam demontować, ale masz prawo uszkodzić (oczywiście przypadkowo) wężyki powietrzne i wówczas możesz już legalnie tablicę zdemontować, a uszkodzone wężyki wymienić.


Teraz wystarczy tylko zrozumieć poniżej zacytowane zapisy (?) postawić w POT krzyżyki w odpowiednich miejscach.

Obsługa ze względu na obowiązkowe informacje o ciągłej zdatności do lotu (ograniczenia zdatności do lotu (ALI), wymagania w zakresie obsługi certyfikacyjnej (CMR), szczególne wymagania w TCDS itp.)
Maintenance due to mandatory continuing airworthiness information (airworthiness limitations (ALIs), certification maintenance requirements (CMRs), specific quirements in the TCDS, etc.)


ALI obejmuje chyba pasy, więc tu trzeba zaznaczyć "TAK".

Rekomendacje dot. obsługi, takie jak interwały między przeglądami (TBO), podawane za pośrednictwem biuletynów serwisowych, listów serwisowych i innych nieobowiązkowych informacji serwisowych
Maintenance due to mandatory continuing airworthiness information (airworthiness limitations (ALIs), certification maintenance requirements (CMRs), specific requirements in the TCDS, etc.)

Ta bym tu zaznaczył "NIE", bo czynności nieobowiązkowe wolę wykonywać bez "papierowego bata".

Radio zastosowałem ręczne Icom, bez podłączenia do instalacji szybowca, co wyłączyło radio (i jego formalny montaż z zatwierdzaniem) z papierów szybowca ( ok. 1500 zł Brutto za nowe radio).

Motanie się z CAMO podnosi koszty, zwiększa upierdliwość papierowej obsługi i usypia Twoją czujność - ja wolę o swe życie i zdrowie zadbać sam. Sam potrafię wpisać nalot do Książki i sprawdzić, czy wychodzi mi jakaś obsługa. Po co szybowce klubowe są trzymane w CAMO - nie udało mi się ustalić.

Z samodzielnie napisanym POT-em (zatwierdzonym) mam tylko pasy, zaczep, roczny przegląd pilota właściciela i ARC, a . ARC mogę wykonać w każdym kraju UE. i zgłosić do starego nadzoru .

Jeśli kupowany szybowiec jest obsługiwany przez pilota-właściciela i ma ważne ARC, to od razu zgłoś do ich rejestru (elektronicznie) nowego, dodatkowego (!!!)  pilota-właściciela (zmiana do PDT (AMP) i możesz już legalnie latać.

Po zakupie warto od razu zarezerwować polskie znaki i wykonać :
M.A.903
 Przeniesienie rejestracji w granicach terytorium UE
 a) W przypadku przeniesienia rejestracji w granicach UE, wnioskodawca:
1. informuje byłe państwo członkowskie o tym, w którym państwie członkowskim statek powietrzny zostanie zarejestrowany; a następnie
2. występuje do nowego państwa członkowskiego o wystawienie aktualnego świadectwa zdatności do lotu zgodnie z załącznikiem I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012.

Moim zdaniem wpis do polskiego rejestru w ramach przeniesienia rejestracji powinien być połączony z wydaniem polskiego CofA i zmianą znaków na ważnym ARC ze "starego" kraju.

Wzory statusów są na stronie ULC. Biuletyny i dyrektywy nie dotyczące danego egzemplarza też należy w statusach przywołać.

Oczywiście to są moje amatorskie, z definicji wadliwe, przemyślenia.

Tadek

POLITECHNIKA WARSZAWSKA WYDZIAŁ MECHANICZNY ENERGETYKI I LOTNICTWA WYKŁAD 7 dr inż. Kamila Kustroń Warszawa, 14 kwietnia 2015
 Ograniczenia Zdatności do Lotu (ALI) podzielony dalej na:
- Wymagania Certyfikacyjne w Obsłudze (CMR)
- Program Strukturalny dla Ograniczeń Zdatności do Lotu
- Wykaz komponentów o ograniczonej żywotności (Safe Life Components)
- Ograniczenia Systemów Paliwowych (Fuel System Limitations, FSL)
- Ograniczenia w Zakresie Zachowania Krytycznych Parametrów Konstrukcyjnych (Critical Design Control Configuration Limitations, CDCCL) 
« Ostatnia zmiana: Marzec 12, 2021, 11:13 wysłana przez Karol Staryszak »

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 11, 2021, 14:25 »
Hej wszystkim,

dzięki za fajne wpisy.

Jedno pytanie, czym w zasadzie różni się Part ML od wcześniejszego Part M? Bo z perspektywy Pilota - Właściciela to chyba niewiele się zmieniło?

Pozdrawiam,
Karol.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 12, 2021, 11:15 »
Hej wszystkim,

dzięki za fajne wpisy.

Jedno pytanie, czym w zasadzie różni się Part ML od wcześniejszego Part M? Bo z perspektywy Pilota - Właściciela to chyba niewiele się zmieniło?

Pozdrawiam,
Karol.
Merytorycznie niczym, w nowym formularzu jest tylko przywołany nowy przepis, na którym oparty jest POT. W myśl przepisów ML nie ma obowiązku wymiany starego POT na nowy (chociaż część inspektorów wymusza zmianę na właścicielach, nie mając to tego podstawy prawnej).

Pozdrawiam
Waldek

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 12, 2021, 14:11 »
Dzięki Waldek,

chodziło mi o przepisy Part ML od Part M bo jakoś nie widzę na pierwszy rzut oka dużych zmian. Druk POT różni się chyba szatą graficzną :)

k.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #19 dnia: Marzec 12, 2021, 19:12 »
Dzięki Waldek,

chodziło mi o przepisy Part ML od Part M bo jakoś nie widzę na pierwszy rzut oka dużych zmian. Druk POT różni się chyba szatą graficzną :)

k.
Part ML powstał na zasadzie podobnej do wydzielenia licencjonowania szybowców i balonów z przepisów PART FCL. Tutaj wydzielono ML z L a zauważalna zmiana to powstanie nowej organizacji zarządzania CAO (w odróżnieniu od CAMO), której nie ma i nie było w PART M. Pozostałe kwestie przypuszczam, że są takie same, ale prawdę mówiąc nie śledziłem tego dogłębnie.

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #20 dnia: Marzec 12, 2021, 19:25 »
Ok, dzięki.

Pytam bo sporo ludzi wiązało nadzieje na duże uproszczenia szczególnie dotyczące GA a takowych chyba nie ma :)

Pozdrawiam,
Karol.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 156
  • Liked: 25
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #21 dnia: Marzec 12, 2021, 20:03 »
Wg. Mnie korzystną zmianą jest możliwość wykonywania obsługi rocznej wg. MiP.
Pozatym to chyba niewiele się zmienia.

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #22 dnia: Marzec 12, 2021, 20:08 »
Karol, jak spojrzymy na PART M z 2008 r. i ten sam przepis z początku 2020 r. w kontekście GA to zmiany są KOLOSALNE. One wchodziły stopniowo na przestrzeni ponad dekady i w tym sensie te uproszczenia są dla nas fundamentalne. Samo wydzielenie ML to jakby postawienie kropki nad "i" w całym procesie wydzielania "maluchów" z poważnego lotnictwa. Sam przyznasz, że początkowe traktowanie na równi Jantara z np. A319 to było jednak kuriozum. Teraz jest po ludzku i my, szybownicy, mamy powody do radości w porównaniu z czasami sprzed 13 lat. Jeśli potraktujesz więc powstanie PART ML jako dość długi proces to wg mnie te nadzieje zostały spełnione.
« Ostatnia zmiana: Marzec 12, 2021, 20:13 wysłana przez WaldekK »

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #23 dnia: Marzec 12, 2021, 20:11 »
Wg. Mnie korzystną zmianą jest możliwość wykonywania obsługi rocznej wg. MiP.
Pozatym to chyba niewiele się zmienia.
Robert, ale tu się akurat nic nie zmieniło. To było już wcześniej możliwe w PART M.

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #24 dnia: Marzec 12, 2021, 20:20 »
Dzięki Waldek,

to prawda, że na początku Party traktowały wszystkich, i małych i dużych jednakowo. Stopniowo się to zmieniało i może rzeczywiście teraz nie widać za dużych różnic bo jak napisałeś to była stopniowa ewolucja.

Tak się zastanawiam jak zmienić  (uaktulanić) mój wpis na temat ARC, obsługi PW i przepisów. Wygląda na to że jedynie trzeba zmienić odnośniki do poszczególnych rozdziałów Part ML i wszystko będzie aktualne.

Pozdrowienia,
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #25 dnia: Marzec 12, 2021, 20:52 »
Tak się zastanawiam jak zmienić  (uaktulanić) mój wpis na temat ARC, obsługi PW i przepisów.

Pozdrowienia,
Sprecyzuj, co rozumiesz przez "mój wpis na temat ARC". Nie bardzo wiem co masz na myśli, to może coś podpowiem.
Samego POT nie musisz zmieniać (chyba, że chcesz). Ja zasugerowałbym przejście na MIP, ponieważ można uniknąć pewnych kosztów, które najczęściej nie mają wpływu na bezpieczeństwo (np. naprawa główna pasów co 12 lub 15 lat, obsługa przyrządów pokładowych itp. drobiazgów). W przypadku przeglądu silnika po 200h musisz na podstawie obecnego POT skorzystać z obsługi u producenta, co zapewne jest bardzo kosztowne, a jeśli znajdziesz jakiegoś łebskiego mechanika może Ci to zrobić dużo taniej a zapewne i nie gorzej, a to Ty będziesz decydował gdzie robisz obsługę i u kogo (chyba, że w grę wchodzą kwestie gwarancyjne).

Pozdrawiam

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #26 dnia: Marzec 12, 2021, 21:02 »
Hej, sorry nieprecyzyjnie napisałem. Chodzi mi o uaktualnienie całego początkowego wątku:

http://forum.szybowce.com/arc-i-inne-problemy-z-rejestracjaprzedluzeniem-zdatnosci-do-lotu/arc/

jest tu sporo wiedzy przydatnej też ciągle dla mnie.

Zgadza się, że POT wg. MIP ma swoje zalety szczególnie dla polskich szybowców z polskimi przyrządami. Dla mnie na razie nie, aczkolwiek powoli zbliżam się do 12 lat pasów. 200h na silniku jest dla mnie nieosiągalne, na razie przez 10 lat wylataliśmy 13h :) więc prawdopodobnie do tych 200 nie dożyję ;)

Przepiszę swojego POTa na nowy druk dla świętego spokoju ale już widzę, że będę potrzebował pomocy :) chociaż starego chyba miałem nieźle ogarniętego.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #27 dnia: Marzec 12, 2021, 21:26 »
Co do wątku ARC to możesz go wyedytować i poprawić wpisując zamiast Załącznika I PART M, Załącznik Vb PART ML. Odnośniki do konkretnego przepisu zamienić np.
M.A.302 na ML.A.302 Program obsługi technicznej statków powietrznych
i to powinno wystarczyć, jak ktoś będzie w potrzebie to sobie poradzi.

Co do POT, jeśli zostajesz na danych właściciela TC to w przypadku pasów możesz też zastosować odstępstwo i przejść na eksploatacje wg stanu technicznego. Jestem pewien, że po tych 12 latach i tak wytrzymają więcej niż organizm człowieka, więc być może nie trzeba ich remontować. Sam musisz zdecydować.
W przypadku wątpliwości przy pisaniu nowego POT, możesz dzwonić do mnie, postaram się pomóc. Nr telefonu wyślę na priv.

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Marzec 12, 2021, 21:30 wysłana przez WaldekK »

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #28 dnia: Marzec 12, 2021, 21:37 »
Super, dzięki wielkie! :)
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #29 dnia: Marzec 13, 2021, 12:29 »
Hej,

tworzę nowy POT na nowym wzorze i (w załączniku nowy i stary)

zastanawiam się czy gdzies powininem dodać informacje o biuletynach i TBO tak jak to miałem w starym POTcie:
śmigła - ograniczenie do 1000h resursu
zaczepów - 2000 startów
silnika - przegląd specjalny 5 lat

W nowym nie ma już nie ma wyszczególnionej części obsługi pilota właściciela, też mi się wydawało że nie ma co precyzować że PW będzie obsługiwał gruszke do sikania ;) ale takie wytyczne dostałem z ULC.
"Dodatkowe zadania obsługi pilota-właściciela wykonywane przez pilota-właściciela oprócz tych zawartych w AMC do Dodatku VIII do Part-M"

Jak wygląda kwestia próby działania transpondera? trzeba to robić? Kto może? Coś na ten temat rozmawiałem z Mariuszem Stajewskim, że nie trzeba ale dawno temu i nie pamiętam jakimi to było poparte przepisami.

Dzięki z góry.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.