Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: POT wzór  (Przeczytany 2716 razy)

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #30 dnia: Marzec 13, 2021, 16:15 »
Hej,

tworzę nowy POT na nowym wzorze i (w załączniku nowy i stary)

zastanawiam się czy gdzies powininem dodać informacje o biuletynach i TBO tak jak to miałem w starym POTcie:
śmigła - ograniczenie do 1000h resursu
zaczepów - 2000 startów
silnika - przegląd specjalny 5 lat
Jeżeli POT oparty jest na danych właściciela TC, to nie musisz umieszczać (powielać) tych informacji. One Cię obowiązują z mocy prawa. Masz obowiązek mieć aktualne instrukcje FM i MM oraz biuletyny serwisowe, oraz stosować się do wymagań w nich zawartych, nie ma sensu ich przepisywać z jednych dokumentów do POT. Nie dotyczy to podzespołów produkowanych przez zewnętrzne podmioty. I tak zaczepy są obsługiwane wg instrukcji TOSTa, i powinny być ujęte w POT jako podzespoły o ograniczonym czasie użytkowania, to samo pasy bezpieczeństwa i ewentualnie przyrządy pokładowe.

W nowym nie ma już nie ma wyszczególnionej części obsługi pilota właściciela, też mi się wydawało że nie ma co precyzować że PW będzie obsługiwał gruszke do sikania ;) ale takie wytyczne dostałem z ULC.
"Dodatkowe zadania obsługi pilota-właściciela wykonywane przez pilota-właściciela oprócz tych zawartych w AMC do Dodatku VIII do Part-M"
To co może a czego nie może wykonać pilot-właściciel jest ujęte w przepisach, więc ich powielanie tak jak w przypadku powyżej nie ma sensu. Wiem, że niektórzy inspektorzy tego wymagali ale nie ma do tego podstawy prawnej.

Jak wygląda kwestia próby działania transpondera? trzeba to robić? Kto może? Coś na ten temat rozmawiałem z Mariuszem Stajewskim, że nie trzeba ale dawno temu i nie pamiętam jakimi to było poparte przepisami.

Dzięki z góry.
Tu nie mam doświadczeń, więc nie mogę pomóc.

Pozdrawiam
Waldek

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #31 dnia: Marzec 13, 2021, 19:47 »
Dzięki,

co do transpondera to znalazłem biuletyn EASA zalecający test co 24 miesiące. Skoro to jest tylko zalecenie to luz, jest tu też opisana procedura testowania którą można wykonać z pomocą ATC więc też do ogarnięcia.

https://ad.easa.europa.eu/blob/SIB_201115_R2_Mode_S_and_C_Transponders_Ground_Testing.pdf/SIB_2011-15R2_1

Mój skończony POT w załączniku. Nie wiem czy Dodatek B to dobre miejsce na wpisanie LLP, być może to powinno być w dodatku D? Trochę to zagmatwane bo w pkt. 4 jest napisane "Obsługa ze względu na komponenty o ograniczonym okresie użytkowania (tylko w przypadku zastosowania MIP. W przeciwnym razie dane te są już częścią danych DAH wykorzystywanych jako podstawa dla AMP)."

k.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

kraskiewicz

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 470
  • Liked: 36
    • Szybowcowy Szczecin
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #32 dnia: Marzec 13, 2021, 22:15 »
Ja to rozumiem tak, ze LLP podajesz tylko gdy uzywasz MIP. Skoro Ty uzywasz instrukcje DAH to w ogole nie wymieniasz LLP w AMP - po prostu to, ze bedziesz stosowal sie do tych interwalow rozumie sie samo przez sie.

Ja akurat uzywam MIP wiec wymieniam w czesci B interwaly LLP.

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #33 dnia: Marzec 13, 2021, 23:03 »
Hej Bogdan,

dzięki. No tak by wynikało z tego pkt. 4 więc pewnie masz rację.

Z drugiej strony jeśli będzie to w POTcie to ułatwia to czytelność obsługi bo wszystko jest w jednym miejscu. Inaczej, żeby zaznajomić się z całościową obsługą szybowca musisz przejrzeć instrukcje wszystkich podzespołów.
Pytanie czy dodatek B czy D?

Z drugiej strony jest lista statusów LLP ale w niej z kolei nie ma odnośników do danych obsługowych.

Ciekawe co na to inspektorzy. Napiszę do nich przy okazji wysyłania wniosku, będą mieli zagwozdkę pewnie :)

Pozdrowienia,
k.
« Ostatnia zmiana: Marzec 14, 2021, 09:31 wysłana przez Karol Staryszak »
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #34 dnia: Marzec 13, 2021, 23:23 »
Ile wynosi opłata za ARC?
Mi zgodnie z tabelą z 15.02.2021 wyszło 106,5 ale kiedyś liczyłem tak samo i jakoś się to nie zgadzało z informacjami z ULCu.

k.
« Ostatnia zmiana: Marzec 14, 2021, 09:32 wysłana przez Karol Staryszak »
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #35 dnia: Marzec 14, 2021, 10:22 »
Ja to rozumiem tak, ze LLP podajesz tylko gdy uzywasz MIP. Skoro Ty uzywasz instrukcje DAH to w ogole nie wymieniasz LLP w AMP - po prostu to, ze bedziesz stosowal sie do tych interwalow rozumie sie samo przez sie.

Ja akurat uzywam MIP wiec wymieniam w czesci B interwaly LLP.
To się zgadza w przypadku, kiedy nie wprowadzasz odstępstw od zaleceń producenta. Jeśli stosuje się odstępstwa, LLP muszą być umieszczone w POT, z zaznaczeniem, że je wprowadzono. Wg mnie należy także wpisać LLP, jeśli ich producentem nie jest właściciel TC statku powietrznego (w omawianym przypadku dotyczy to zaczepów, pasów i przyrządów), chyba, że w IUwL lub IOT jest odniesienie do jego danych obsługowych.

Ułatwieniem PARTa M jest także to, że jeśli właściciel korzysta z danych TCH i nie wprowadza żadnych odstępstw od jego wymagań, to w ogóle nie musi opracowywać POT (podstawa ML.A.302 e). Karol spełnia wymagania tego punktu przepisu, więc nie musi w ogóle tworzyć POT (choć oczywiście może).

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Marzec 14, 2021, 10:29 wysłana przez WaldekK »

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #36 dnia: Marzec 14, 2021, 10:23 »
Ile wynosi opłata za ARC?
Mi zgodnie z tabelą z 15.02.2021 wyszło 106,5 ale kiedyś liczyłem tak samo i jakoś się to nie zgadzało z informacjami z ULCu.

k.
Twoje wyliczenia są prawidłowe. Opłata obecnie wynosi 106,5 PLN.
« Ostatnia zmiana: Marzec 14, 2021, 10:27 wysłana przez WaldekK »

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 607
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #37 dnia: Marzec 27, 2021, 08:15 »
A możecie rozwinąć te skróty MIP, DAH,  LLP - aby było to po ludzku zrozumiałe?

TCH - Type Certificate Holder - czyli właściciel typu - znaczy się po prostu producent?

TC- Type Certificate - certyfikat typu?

BTW (By The Way ;) ) wrzucam swój - ASG29 zarejestrowany na firmę.
Różnica na pilota właściciela - w pkt
Cytuj
Czy pilot-właściciel wykonuje obsługę sam (pkt. ML.A.803)?
należy zaznaczyć TAK i uzupełnić dane o swojej licencji. Pewnie różni się od wersji Karola. Jestem po przeglądzie ARC ale Pan inspektor powiedział że jeszcze się przyjrzy temu POT-owi i być może coś mi tam zasugeruje.

P.S. Karol 106,5 zł za przegląd ARC - zgadza się.
« Ostatnia zmiana: Marzec 27, 2021, 08:44 wysłana przez Żółw »
Pozdrawiam
Żółw

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #38 dnia: Marzec 27, 2021, 11:31 »
A możecie rozwinąć te skróty MIP, DAH,  LLP - aby było to po ludzku zrozumiałe?

MIP - Minimum Inspection Programme - Minimalny program inspekcji, opisany w AMC1 ML.A.302(d).
DAH - Design Approval Holder - Posiadacz zatwierdzenia projektu, najczęściej DAH=TCH ale nie zawsze (np. SZD jest DAH dla większości polskich szybowców a TCH dla nich to Mynarski, Allstar).
LLP - Life Limited Parts - Części o ograniczonej żywotności.
TC i TCH rozszyfrowałeś prawidłowo.

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Marzec 27, 2021, 11:44 wysłana przez WaldekK »

Karol Staryszak

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: POT wzór
« Odpowiedź #39 dnia: Marzec 27, 2021, 12:45 »
Skróty te są wyjaśnione w pierwszym wątku ARC.

TCH - Type Certificate Holder - czyli właściciel typu - znaczy się po prostu producent?

Nie musi być to producent, na przykład SZD producent Jantarów upadło a certyfikat wykupił Mynarski i jest teraz TCH.

Pozdrowienia,
karol.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.