Kluczowe kwestie jako podsumowanie materiału FAA (dla tych którym nie chciało się do niego zaglądać):
•
Obszar najostrzejszego widzenia na odległość obejmuje kąt zaledwie 1 stopnia,
•
Poza 10-cio stopniowym obszarem centralnym ostrość widzenia spada o 90%.
•
Obserwuj cały widnokrąg, nie tylko przestrzeń naprzeciw swojego statku powietrznego.
•
Szansa zderzenia z obiektem lecącym w tym samym kierunku jest 5 razy większa niż prawdopodobieństwo kolizji z nadlatującym z naprzeciwka.
•
Unikaj czynników osłabiających wzrok, takich jak niektóre leki bez recepty, spożycie alkoholu, palenie, niedocukrzenie, zaburzenia snu czy zmęczenie.
•
Nie używaj soczewek monowizyjnych w czasie lotu.
•
W czasie lotów nocnych powyżej 1,5 km używaj instalacji tlenowej.
•
Każdy pilot może doznać złudzeń wzrokowych. Zawsze polegaj na przyrządach pokładowych by zweryfikować swoje odczucia w trakcie lotu.
Jeśli prawdą jest stwierdzenie, że szansa zderzenia z obiektem lecącym w tym samym kierunku jest 5 razy większa niż prawdopodobieństwo kolizji z nadlatującym z naprzeciwka, to myślę że poza Flarmem warto umieć korzystać z lusterka wstecznego zwłaszcza na zawodach, podczas obserwacji widnokrągu wraz z krążącymi szybowcami, szybowiec który leci wtedy blisko na ogonie jest w takim lusterku widoczny (czasem troszkę niżej, czasem wyżej za nami) daje to lepsze uzmysłowienie o sytuacji wokół nas. Moim zdaniem jeśli ktoś używa komend głosowych we Flarmie to powinien ustawić te komendy tak by były odczytywane jak najkrócej i szybko np. front-left-below, behind-right-above itp. Widziałem filmik gdzie komendy z Flarma są czytane bardzo powoli i są przy tym dość długie ("traffic bla bla bla" mija 5 sekund.. po co informacja na początku komendy o traffic skoro wiadomo że do tego służy Flarm) - podczas zawodów gdzie otoczenie jest dynamiczne taki sposób podawania komend jest moim zdaniem bez sensu, zanim sobie uzmysłowimy sytuacje ona już będzie nieaktualna.
To moje 5 groszy w temacie.