Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: PW-5 zwiększenie bezpieczeństwa składania  (Przeczytany 4552 razy)

Dzida

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 192
  • Liked: 50
PW-5 zwiększenie bezpieczeństwa składania
« dnia: Luty 01, 2018, 02:16 »
    Przez zastosowanie małych czerwonych zwisików na głównych sworzniach skrzydeł zwiększyłem pewność, że nie przeoczy się ich nie dosunięcia.
    Link do zdjęć https://photos.app.goo.gl/BspeMxfsjE0mXw6B3 .
    Przepraszam za nie najwyższą jakość zdjęć, ale nie były robione specjalnie w tym celu.
    Jak to działa?
    Po demontażu skrzydeł należy zawiesić na sworzniach zwisiki dosuwając je do mocowania sworzni na bocznych ścianach kadłuba.
    W trakcie montażu skrzydeł, jeżeli nie dosuniemy sworzni, zwisiki pozostają na miejscu.
    W przypadku dosunięcia sworzni głównych do końca, zwisiki spadają do wnętrza kabiny za oparcie.
    Nawet jeżeli ich nie zbierzemy, to są w neutralnym miejscu i w niczym nie przeszkadzają.
    Modernizację tę wprowadziłem z tego względu, że kilkakrotnie złapałem się na niedosunięciu sworzni i tylko dokładny przegląd przedlotowy szybowca pozwala taką wadę montażu wykryć.
    Jednocześnie rzadko można liczyć na krosowy przegląd sprawdzający innego pilota zaznajomionego dokładnie ze specyfiką montażu tego szybowca.
    Niby drobne usprawnienie, ale chroni przed poważnym błędem montażu szybowca.
    Proszę, o ile to możliwe, o przekazanie innym użytkownikom PW-5 idei takiego zabezpieczenia. 8)
   
     

 
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE - Latajcie! Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas    

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 449
  • Liked: 203
Odp: PW-5 zwiększenie bezpieczeństwa składania
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 01, 2018, 09:43 »
Dzięki - przydałby się dokładniejszy obraz żeby skopiować patent :)
Warto też zwracać uwagę na zabezpieczenie sworznia statecznika poziomego. W pełnym słońcu sworzeń jest w cieniu i słabo widać jego położenie.

Co do montażu i demontażu - sworzeń okucia pomocniczego często blokuje montaż i demontaż - jak sworzeń główny jest w położeniu dokładnie 1/2 - zaznaczonym w środku kabiny. Trzeba go wysunąć dosłownie kilka mm i skrzydła montuje / demontuje się bez szarpania.

Dzida

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 192
  • Liked: 50
Odp: PW-5 zwiększenie bezpieczeństwa składania
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 01, 2018, 16:50 »
Zrobię dokładniejsze zdjęcie, ale to bliżej wiosny, teraz jest słabe oświetlenie.

Słuszna uwaga odnośnie sworznia, faktycznie słabo go widać w słońcu.
Jednak tu doszedłem do perfekcji i nie mam z tym najmniejszych problemów.
Zasadą stosowaną przeze mnie jest, że w chwili włożenia usterzenia na miejsce jest ono natychmiast blokowane sworzniem.
Mam wtedy gwarancję, że nie zapomni się włożenia sworznia.
Żeby dokładniej skontrolować prawidłowe włożenie sworznia, trzeba minimum klęknąć i podnieść ster wysokości.
Jednak przy ostrym słońcu czasami i to nie pomaga, trzeba się położyć żeby dokładnie obejrzeć, gdzie wszedł sworzeń.

Jeszcze jedna uwaga dla posiadaczy PW-5 bez automatycznie podłączających się napędów w skrzydłach.
Po założeniu skrzydeł do kadłuba, nie zakładam klapki grzbietowej dopóki nie podłączę i sprawdzę napędów.
Brak klapki na grzebiecie jest widocznym brakiem podłączenia napędów.

Niestety często z powodu braku odpowiednio przeszkolonej osoby, która nas skontroluje, trzeba wprowadzać pewne procedury pozwalające unikać błędów montażu. Mój patent z tymi zwisikami na sworzniach głównych jest właśnie uzupełnieniem tych procedur. 8)

Jeszcze o montażu skrzydeł.
Zdarza się w PW-5'tkach, że przetyczka w sworzniu głównym jest mocno wygięta.
Jest to spowodowane pchaniem na siłę sworznia, który nie chce wejść z powodu złego wzniosu skrzydła(ustawienia przy montażu).
Trzeba zapamiętać położenie +/- ten wznios, aby wiedzieć kiedy sworzeń lekko wejdzie.
Dodatkowo normalnym jest, że trzeba w już zamontowanym skrzydle(prawe) popchnąć sworzeń pomocniczy(przy położeniu sworzni głównych na 1/2).
Spowoduje to lepsze ułożenie skrzydła już włożonego do kadłuba i ułatwi spozycjonowanie drugiego skrzydła.
Jeżeli sworzeń główny wchodzi dość łatwo, to często nie musimy wcześniej dosuwać osobno sworznia pomocniczego w drugim skrzydle(lewym).
Automatycznie sworzeń główny dosunie sworzeń pomocniczy.
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE - Latajcie! Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas