Kilka pytań szczegółowych w tekście poniżej:
- Od tego sezonu wprowadzono Event Marker i Ciszę Radiową na wszystkich Mistrzostwach Polski (w tym Kobiet i Juniorów). - Event Marker - pytanie do zawodników jeśli chodzi o przygotowanie sprzętowe oraz do sędziego i jego oprogramowanie do analizy plików. Co natomiast oznacza Cisza Radiowa?
-
- Po kontrowersyjnej dyskusji zdecydowano się na wdrożenie programu „Bezpieczeństwo bez kompromisów”, ..
analizę plików igc pod kątem niebezpiecznych zbliżeń szybowców w trakcie krążenia (i wprowadzenie dotkliwych kar), nagrywanie startów i dolotów (kto zapewni odpowiedni sprzęt i ludzi?), zobowiązanie organizatorów do monitorowania sytuacji w powietrzu przy użyciu co najmniej jednego (moto)szybowca,
latającego również jako sonda (
w tym nagrywania za pomocą kamer GoPro) (pytanie jak wyżej) i inne.
A może jakieś przykłady odnośnie powyższych rozwiązań i trybu ich wprowadzania na dużych imprezach rangi Mistrzostw Świata i Europy? Jakieś wymagania w tym zakresie w przepisach FAI...?
Ponizej odpowiedzi na powyzsze pytania:
"Co natomiast oznacza Cisza Radiowa" => Przytocze zapis regulaminowy:
5.3.1 f W zawodach rangi Mistrzostw Polski wprowadza się zakaz korespondencji dla celów taktycznych pomiędzy awodnikami, od startu do lądowania
8.7. LISTA PUNKTÓW KARNYCH
Naruszenie zakazu korespondencji radiowej do celów taktycznych (5.3.1.f)
Pierwsze przekroczenie 200 pkt
Następne przekroczenia niezaliczenie konkurencji
Maksymalna kara dyskwalifikacja
Powyższy wymóg obejmuje wszystkie rodzaje korespondencji tzn. także telefony krótkofalówki,. Itp.
Największa przeszkoda w wprowadzeniu Ciszy Radiowej był sposób przestrzegania i nadzorowania.
Także ta przeszkodę udało sie pokonać.
Mamy do dyspozycji kilka cyfrowych zestawów skaner/nagrywarka. Cześć Bedzie wędrować "z peletonem" tzn. nikt nie wyjdzie poza zasięg kontroli.
Od naszego przedstawiciela d/s kontaktów z NSA otrzymaliśmy informacje ze w przypadku skrajnych przypadków potrzeby udowodnienia rozmów telefonicznych możemy liczyć na wsparcie odpowiednich służb.
monitorowania sytuacji w powietrzu przy użyciu co najmniej jednego (moto)szybowca => Jest przygotowanyw tym nagrywania za pomocą kamer GoPro) => Każdy nasz Junior ma conajmniej dwie kamery GoPro i na pewno jedna organizatorowi zawodów pożyczy. Druga potrzebują koniecznie do dokumentacji swoich niskich przelotów, co moim zdaniem powinno być punktowane. W tym wieku jest to najważniejsza faza przelotu.
" przykłady odnośnie powyższych rozwiązań i trybu ich wprowadzania na dużych imprezach rangi Mistrzostw Świata i Europy?" => Powyzsze rozwiazania beda najpierw przetestowane w Polsce i pozniej wprowadzone na imprezach rangi Mistrzostw Świata i Europy
Nowe wersje regulaminow zostaly przeslane do SG AP i po ich zatwierdzeniu zostana natychwiast opublikowane.Prosze zaznajomić sie także ze szczegółami stosowania EM. Przyjęta została bardzo liberalna wersja tego zapisu:
a. Minimalny interwał czasowy pomiędzy kolejnymi deklarowanymi odejściami zawodnika na trasę wynosi 10 minut. Organizator może ustalić inny dłuższy interwał czasowy lub dopuścić tylko jednorazowe odejście.
b. Odejście na trasę jest ważne, jeśli Znacznik Startu został zarejestrowany przez rejestrator GNSS w dowolnym czasie → przed przecięciem linii startu lotnego przez zawodnika.
c. Kolejny start lotny jest nieważny, gdy:
i. Jest dozwolony tylko jeden zadeklarowany start lotny, lub
→
ii. Znacznik Startu nie został zarejestrowany przez rejestrator GNSS.
d. Jeżeli interwał czasowy pomiędzy poprzednim zadeklarowanym a kolejnym zadeklarowanym startem lotnym jest mniejszy od interwału ustalonego przez Organizatora w RL (liczą się czasy przecięcia linii startu), to za ważny start lotny przyjmuje się ostatni start lotny, lecz zastosowana zostaje kara – czasu oblotu trasy przez danego zawodnika, powiększony o różnicę:
(10 minut) – (różnica pomiędzy poprzednim zadeklarowanym a kolejnym startem lotnym).
Np. Jeżeli zadeklarowany start lotny 1 – 13.30.00, zadeklarowany start lotny 2 – 13.39.30, to czas oblotu zawodnika powiększa się o 30 sekund. Ma to zabezpieczyć przed pomyłką w przypadku niedokładnego obliczenia interwału i zmniejszyć obciążenie zawodnika ewentualną koniecznością dokładnego pilnowania tej wartości.
e. Jeżeli interwał czasowy pomiędzy poprzednim zadeklarowanym a kolejnym startem lotnym jest mniejszy od 2 minut, to ten kolejny start lotny jest ważny.
Ma to umożliwić natychmiastowe ponowienie startu w przypadku, gdy zawodnik nie jest pewien prawidłowości startu.
f. Jeśli żaden start lotny nie został zadeklarowany przez Znacznik Startu, to za ważny start lotny przyjmuje się ostatni start lotny, lecz zastosowana zostaje kara:
i. Za pierwsze przewinienie podczas zawodów – czasu oblotu trasy przez danego zawodnika, powiększony o 5 minut.
ii. Za kolejne przewinienia – czasu oblotu trasy przez danego zawodnika, powiększony o 10 minut.
g. Jeśli ostatni start lotny zawodnika nie został prawidłowo zadeklarowany, a spełnia on warunek minimalnego interwału czasowego od wcześniejszego prawidłowo zadeklarowanego startu (punkt a), to należy uznać ten start za ważny, lecz zostaje zastosowana kara: czasu oblotu trasy przez danego zawodnika, powiększony o 10 minut.h. W przypadku używania przez zawodnika jako zapasowego urządzenia rejestrującego GNSS nie posiadającego funkcji EM – pilot musi pisemnie zadeklarować ten fakt do Komisji Sędziowskiej (w zgłoszeniu rejestracyjnym i/lub deklaracji GNSS podstawowego i zapasowego, lub przed konkurencją, w której takie urządzenie będzie użyte). W przypadku konieczności użycia urządzenia zapasowego bez funkcji Znacznika Startu, za czas odejścia przyjmuje się pierwsze przecięcie linii startu lotnego po otwarciu startu lotnego lub czas ostatniego przecięcia linii startu lotnego, powiększony o 10 minut.