Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie  (Przeczytany 22339 razy)

Gregor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 34
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 22, 2016, 13:37 »

Co do przyszłości typu to niebawem się wyjaśni w razie czego zawsze jest experimental...


S
Experimental musi byc zbudowany conajmnie w 51% przez stwiajacego wniosek. Diana definitywnie pod to nie podpada. To blad ktory popelnia wielu marzycieli.

To jest wylacznie moje osobiste prywatne, niecenzurowane mniemanie, ktore prawie na
 pewno jest bledne. Nie poleca sie nasladowania, jakiekolwiek gwarancje sa wykluczone.

Patryk

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 8
  • Liked: 1
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 22, 2016, 14:13 »
Wszyscy o tym wiemy, śledziłem historię tego egzemplarza i poczynania pierwszego użytkownika które bardzo źle wpłynęły na losy projektu (bazuję na komentarzach, które usłyszałem poza granicami kraju). Nie martwi mnie szczerze jakość tego sprzętu tylko krótki resurs i nie pewna pozycja firmy produkującej na rynku.

Podobne obawy budzi(ł) JS-1. Znam nabywców ASW, którzy byli zainteresowani na samym początku projektem jednak argument by jeden 'nie wydam tyle pieniędzy na szybowiec zbudowany w kurniku gdzieś w południowej Afryce', wybrali Schleichera.. Jak się okazało obawy niekoniecznie potrzebne, sprzedaż rośnie i firma się rozwija. Z Dianą 2 było trochę inaczej, nie dość że brakowało (wg wielu potencjalnych nabywców) estetyki wykończenia jak na sprzęt tej klasy to jeszcze ubogi Customer Service nie mogący sobie poradzić z niezadowolonym klientem, a wielu tych klientów nie było.

Stosunek do polskich produkcji jest coraz bardziej negatywny na zachodzie i nie sprzyja to rozwojowi. Polskie szybowce znikają z lotnisk w szybkim tempie.


Tom

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 140
  • Liked: 11
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 26, 2016, 08:03 »

Co do przyszłości typu to niebawem się wyjaśni w razie czego zawsze jest experimental...


S
Experimental musi byc zbudowany conajmnie w 51% przez stwiajacego wniosek. Diana definitywnie pod to nie podpada. To blad ktory popelnia wielu marzycieli.

Diana latała do tej pory jako "specjalny". To odpowiada zagranicą klasie "experimental". Ten przepis budowy 51 % wcale nie jest konieczny do rejestracji.
Tom

Gregor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 34
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 26, 2016, 09:41 »
Ten przepis budowy 51 % wcale nie jest konieczny do rejestracji.
Tom
Sadze ze sie mylisz, przynajmniej w Niemczech i dla samolotow podlegajacych EASA. Nie wiem czy Diana to Annex II, ale watpie.

Poza tym EASA i LBA np. nie wydaja juz PTF bez ograniczen czasowych. Znam samoloty ktore lataja juz dziesiatki lat z PTF, ale to juz sie skonczylo okolo 10 lat temu.

Prosze mnie nie zrozumiec zle. Jestem zachwycony konstrukcja, sylwetka i osiagami Diany i zycze temu samolotowi sukcesu pod kazdym wzgledem. Niestety prawa i przepisy sa jakie sa.

To jest wylacznie moje osobiste prywatne, niecenzurowane mniemanie, ktore prawie na
 pewno jest bledne. Nie poleca sie nasladowania, jakiekolwiek gwarancje sa wykluczone.

Tom

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 140
  • Liked: 11
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 26, 2016, 10:18 »
Właśnie, Annex II. A te 51 % dotyczy budowy konstrukcji amatorskich, a nie produkowanych seryjnie.
Tom

Gregor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 34
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 26, 2016, 11:25 »
Właśnie, Annex II. A te 51 % dotyczy budowy konstrukcji amatorskich, a nie produkowanych seryjnie.
Tom
Nie rozumimem co chcesz przez to powiedziec.

Seryjnej produkcji "experimental" nie ma.

Experimental istnieje tylko dla NIESERYJNEJ produkcji. PTF dla samolotow ktore sa lub beda seryjne sa w miedzyczasie czasowo ograniczone.

To jest wylacznie moje osobiste prywatne, niecenzurowane mniemanie, ktore prawie na
 pewno jest bledne. Nie poleca sie nasladowania, jakiekolwiek gwarancje sa wykluczone.

Łukasz K.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 52
  • Liked: 13
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 26, 2016, 11:47 »
Diana 2 dotychczas była statkiem powietrznym z Anexu II, a tzn że dotyczyły ja przepisy krajowe, które są każdym kraju inne.
W Polsce mamy "specjale" budowane amatorsko i seryjnie.
W Polsce samoloty z Anexu II nie dostają PtF tylko Pozwolenie na Wykonywanie Lotów w Kategorii ..... Specjalny, ultralekki itp.
Z żywotnością Diany jest i będzie problem, nie pomoże nawet kategoria Specjalny. Szybowiec byl budowany seryjnie i producent określił jego żywotność. Jeśli ta żywotność nie zostanie przez producenta zwiększona, nie wydaje mi się aby ULC pozwolił na eksploatację wg stanu statku powietrznego o tak wyrafinowanej i nietypowej produkcji.
Pewnie w USA jako ich experimental będzie to możliwe ale użytkowanie w Polsce Diany wg stanu wg mnie jest mało realne.
Ale producent dużo zrobił aby otrzymać certyfikat EASA, być może zostały poczynione starania aby resurs rozszerzyć, co może być wykorzystane nawet w kategorii Specjalny

Pozdrawiam

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 26, 2016, 12:36 »
Diana 2 otrzymała EASAowski certyfikat typu (ograniczony co prawda, ale w przypadku szybowca tego przeznaczenia, trudno sobie wyobrazić komercyjne wykorzystanie, więc nie ma to większego znaczenia). Tu link do arkusza danych:

https://easa.europa.eu/system/files/dfu/TCDS_A_451_SZD-56_Diana_issue_02.pdf

Nie ma więc już mowy o kategorii "Specjalny", to już przeszłość. Szybowiec musi być eksploatowany zgodnie z EASAowskimi zasadami (w EU oczywiście). Żywotność więc właściciel certyfikatu typu może rozszerzyć po przedstawieniu stosownej dokumentacji wraz z dowodami w EASA. Kiedy to zrobi, nie wiem, ale na pewno to zrobi skoro ubiegał się o certyfikat typu, opłacił cały proces i go otrzymał. Ten problem jest więc w rękach producenta. Co do kwestii marketingowych to zgadzam się, że to chyba największy problem dla właściciela certyfikatu typu, nie będzie miał łatwej drogi do sukcesu, którego oczywiście życzę.

Pozdrawiam

Tom

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 140
  • Liked: 11
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 26, 2016, 14:29 »
No, ale szybowiec dostając EASA-wski certyfikat typu, z góry ma chyba określoną - wymaganą tym dokumentem - żywotność "standard", w tym przypadku chyba jest to 3000 h?
Tom

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 26, 2016, 14:57 »
No, ale szybowiec dostając EASA-wski certyfikat typu, z góry ma chyba określoną - wymaganą tym dokumentem - żywotność "standard", w tym przypadku chyba jest to 3000 h?
Tom

Żywotność w dniu złożenia aplikacji do EASA jest określona, ale to nie oznacza, że jeśli producent udowodni na podstawie nadzoru nad latającymi egzemplarzami, że ich żywotność może zostać wydłużona i wyda stosowny dokument (biuletyn) to jest w stanie uzyskać wydłużenie tego okresu. Współczesne konstrukcje szybowców są w stanie wytrzymać eksploatację 12000 - 15000 godzin i zarówno Jantary jak i Diany zapewne mogą służyć jeszcze bardzo długo, mimo że obecnie ich żywotność jest określona na poziomie 3000 - 6000 godzin.

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Luty 26, 2016, 15:13 wysłana przez WaldekK »

Tom

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 140
  • Liked: 11
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 26, 2016, 15:33 »
Więc żywotność nie jest problemem Diany 2, a raczej jej obsługa dla przyszłego właściciela. Z tego co widzę, nadal pozostała - pomimo TC - kwestia corocznego, albo i może częściej obowiązkowego  przeglądu - co 100 h,
gdy dla innych szybowców jest to standardem co 1000 h. Co przekłada się pewnie i na koszty latania.
Tom

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 536
  • Liked: 252
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 26, 2016, 22:37 »
Więc żywotność nie jest problemem Diany 2, a raczej jej obsługa dla przyszłego właściciela.
Mylisz skutki z przyczyną.
Porównaj przypadek Cobry czy Foki. A z nowocześniejszych sprzętów (z prawdopodobnie podobną historią)
szybowce marki LS.
Jest certyfikat typu, jest TC holder. Który albo olewa sprawę albo stawia warunki (finansowe) zupełnie od czapy.
I mimo atrakcyjności szybowca wartość spada z powodu problemów papierowych.
Właściciel szybowca z pewnością poradzi sobie z obsługą techniczną szybowca, ale będzie w stanie przeskoczyć
wymagań na papierze, jeśli właściciel TC nie będzie krok do przodu.
Z tego co widzę, nadal pozostała - pomimo TC - kwestia corocznego, albo i może częściej obowiązkowego  przeglądu - co 100 h,
gdy dla innych szybowców jest to standardem co 1000 h. Co przekłada się pewnie i na koszty latania.
Nie wiem, gdzie to widzisz, ale ok. Przegląd co 100h jest może upierdliwy, ale to zależy od jego zakresu.
Różne są standardy i nie uznawałbym za normę 1000h. Jest różnie, ale tak - przekłada się to na koszty.
Można żyć i z przeglądami nawet i co 10h ale istotny jest zakres i kto to może zrobić.
Jak będzie 100h i będzie to może zrobić pilot-właściciel - nie ma większego problemu.
Ale jak już to musi wykonać wskazany warsztat, po ówczesnym określeniu w biuletynie (za który trzeba zapłacić),
no to jest problem marketingowy i nie tylko.

Podsumowując?
+ Diana 2 ma TC
- co dalej będzie z TCH?
Jeśli TCH  będzie zainteresowany rozwojem, utrzymaniem - OK.
Nie wiem, kto wylicytował formy i inne akcesoria produkcyjne. Bo jeśli ten sam podmiot, który będzie miał TC ,
to można mieć nadzieję, że chęć rozwoju produktu będzie szedł w parze z wydawaniem biuletynów, z rozszerzaniem
resursu.
Jeśli tak nie będzie, to Diana niestety za jakiś czas zniknie z nieba.
Z powodu papierkowych spraw a nie ułomności konstrukcji.

pozdr
Dino

Tom

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 140
  • Liked: 11
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 26, 2016, 23:38 »
Obowiązkowy przegląd jest w TC Diany 2 - str. 7 pkt 4. TC. Był on zresztą od samego początku i to było kłopotliwe - bo pilot za bardzo nie mógł tego zrobić, trzeba było szybowiec ciągnąc do producenta. I tym samym tanie to nie było.
A marketing to "załatwiony" już. Diana 2 to najlepszy na świecie szybowiec wysokowyczynowy - każdy pilot może to zobaczyć po wynikach.
Tom

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 536
  • Liked: 252
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 27, 2016, 00:42 »
Obowiązkowy przegląd jest w TC Diany 2 - str. 7 pkt 4. TC. Był on zresztą od samego początku i to było kłopotliwe - bo pilot za bardzo nie mógł tego zrobić, trzeba było szybowiec ciągnąc do producenta. I tym samym tanie to nie było.
Chodzi Ci o przegląd po lądowaniu z balastem?
Bo innych problemów w tym punkcie nie widzę.
Fakt - jest to upierdliwe, ale konstrukcja pod tym względem jest dość wyjątkowa...
A marketing to "załatwiony" już. Diana 2 to najlepszy na świecie szybowiec wysokowyczynowy - każdy pilot może to zobaczyć po wynikach.
Niestety "marketing negatywy" załatwił się lepiej. I każdy może zobaczyć sobie wyniki i zinterpretować sobie to po swojemu.
Bo dla każdego różne parametry będą grały rolę - dla jednego zajebiaszcze osiągi dla innego bezproblemowa obsługa,
dostępność części, wsparcie producenta...
Nawet ucieczka do rejestru na N* i klasy experimetal (jak się tam jeszcze da) nie zrekompensuje problemu np. z kupnem owiewki...

pozdr
Dino

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: Sprzedam SZD-56-2 Diana 2 "L" SP-3778 w doskonałej cenie
« Odpowiedź #29 dnia: Luty 27, 2016, 23:06 »
Niestety lista problemów Diany jest znacznie dłuższa niż tylko resurs czy przeglądy.

-  Nietypowa konstrukcja. W praktyce nawet stosunkowo proste regulacje są w stanie wykonać tylko dwie osoby na świecie - byli pracownicy p. Bersia. To było widoczne w przypadku Zeidlowej. Widziałem też jak jeden z dwóch magików p. Beresia spędził bite 2 dni na regulacji podwozia w Dianie 1. Chyba trudno wymagać od właścicieli Dian wysyłania szybowca na regulacje do Polski np. z Australii ?

- Bardzo wysokie koszty napraw, co niedawnym przykładem był horrendalny koszt sklejenia ogona w Dianie BB. Nawet prosta naprawa klapek podwozia kosztowała kiedyś sporo (słyszałem kwoty rzędu 8k PLN). Co więcej, coraz trudniej jest znaleźć ubezpieczyciela chętnego sprzedac Aerocasco na Dianę. Po naprawie Diany BB jest o jednego mniej...

- Diana należy do wymierającej klasy 15-metrowej, więc raczej trudno będzie o klientów wsród topowych zawodników. Konieczna byłaby zmiana klasy (18 metrów, może 13.5 m)

- Certyfikat Typu EASA. P. Bereś starał się certyfikat dlatego, że nadzór lotniczy nie zgadzał się na produkcję nowych Dian w Specialu. Ale niestety w aktualnej sytuacji certyfikat EASA jest kulą u nogi dla właścicieli Dian, bo wprowadza dodatkowe ograniczenia. Dodatkowo jeśli nie znajdzie się chętny do przejęcia TC to nadzór lotniczy może zawiesić loty wszystkich Dian. Tutaj może pomóc przerobienie istniejących Dian na Diany VERSUS. Nie przypadkiem Stefano Ghiorzo upierał się, że VERSUS jest kompletnie nowym typem...

- No i resurs. Trudno będzie przekonać kogoś do zakupu Diany z resursem 1200 godzin, jeśli można kupić w sumie niewiele gorszy szybowiec z 12000 godzin resursu. Co więcej, po wprowadzeniu na zawodach ograniczenia maksymalnego obciążenia powierzchni, przewaga Diany znacznie zmalała, co widać po wynikach na zawodach. Dla właścicieli Dian ponownie rozwiązaniem może być przerobienie ich na VERSUS i wprowadzenie do experimentala w kraju z przyjaznym nadzorem lotniczym
« Ostatnia zmiana: Luty 27, 2016, 23:47 wysłana przez kp »