Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: MEL  (Przeczytany 6785 razy)

pionek

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 19
  • Liked: 0
MEL
« dnia: Luty 11, 2014, 12:02 »
Witam

Czy posiadając swój samolot na własne potrzeby TMB-700 mogę sam stworzyć sobie MEL , chodzi o niektóre systemy pomocnicze w samolocie których usterka uniemożliwia lot według MMEL.
Czy jest możliwe stworzenie MEL który dopuści samolot do lotu z usterką pod pewnymi warunkami oraz czy takiego MELa może stworzyć właściciel i później ubiegać się o zatwierdzenie przez władzę lotniczą w danym kraju.

Łukasz K.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 14
Odp: MEL
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 11, 2014, 12:47 »
Macie samolot za kilka milionów euro i nie chcecie skorzystać z profesjonalistów?
pilot PPL(A) + własne zarządzanie?
Pozdrawiam

pionek

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 19
  • Liked: 0
Odp: MEL
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 11, 2014, 13:01 »
samolot jest w CAMO bo musi być w tym przypadku jednak jest mamy tylko MMEL , za MELa CAMO zawolalo ogromne pieniadze wiec jesli jest to kwestia rozsadnego stworzenia i zatwierdzenia to jest sie nad czym zastanowic , jednak ja nie widze takiej mozliwosci zeby MMEL uziemial samolot a MEL dopuszczal do lotu no ale pytam bo moze czegos nie wiem

 co do latania to wlasciciel jest latajacy ma uprawnienia PPL + IR+TR  i ma straszna frajde z latania tym samolotem ale chce zeby jeszcze ktos siedzial obok niego

Łukasz K.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 14
Odp: MEL
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 11, 2014, 13:54 »
Ja specjalistą nie jestem, ale wydaje mi się, że usterek w MEL'u nie możesz zatwierdzić jeśli nie zawierają się w MMEL.
Wydaje mi się też, że jeśli nie masz zatwierdzonego MEL'a to i tak nie możesz korzystać z MMEL.
Pozdrawiam

Luk

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 114
  • Liked: 55
Odp: MEL
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 11, 2014, 16:50 »
Ufff poddaję się - nie wiem na jakiej podstawie można dopuścić samolot (w GA) z usterką odłożoną na podstawie MMEL wydanego przez producenta.
Ani w PL-6 ani w aneksie 6 nie znalazłem takiego stwierdzenia. Może to sugerować, że aby stosować MMEL trzeba uzyskać zezwolenie ULC.
Sprawa została wyjaśniona w Part-NCC:

"NCC.IDE.A.105   Minimalne wyposażenie do lotu

Lotu nie rozpoczyna się, kiedy jakikolwiek przyrząd, element wyposażenia lub funkcja samolotu wymagane do wykonania zamierzonego lotu nie działa lub go brakuje, chyba że:
a) samolot jest użytkowany zgodnie z wykazem wyposażenia minimalnego (MEL) opracowanym przez operatora; 
b) operator uzyskuje od właściwego organu zezwolenie na użytkowanie samolotu w ramach ograniczeń głównego wykazu wyposażenia minimalnego (MMEL) lub
c) samolot posiada pozwolenie na loty wydane zgodnie ze stosownymi wymogami dotyczącymi zdatności do lotu. "

Ale te przepisy wejdą w życie za 2 lata (mniej więcej)

W komercyjnym przewozie lotniczym sprawa jest prosta - M.A.301 wyraźnie mówi że trzeba opracować MEL.
 Tutaj nawiązując do pytania - MEL nie może być mniej restrykcyjny niż MMEL. Całe wyposażenie, które jest zainstalowane fabrycznie, przez STC  oraz sewis bliuletyn teoretycznie jest uwzględnione w MMEL producenta. Ale prowadzenie operacji np. w przestrzeni RVSM wymaga dodatkowych  obostrzeń które mogą ale nie muszą być uwzględnione w MMEL. Dlatego produkuje się własnego MEL-a dostosowanego do danego typu SP. Zatem odpowiadając na zadane pytanie - NIE MOŻNA. Zresztą MEL musi być zatwierdzony przez Prezesa ULC (ale nie wiem jak wygląda procedura dla użytkowników prywatnych) więc jak spróbujesz coś takiego zapisać do odrzucą twój projekt ekspresowo.

Pamiętaj, ze to CAMO ma opisane procedury przygotowania MEL i prawdopodobnie ma jakiś wzorzec dokumentu więc gdybyś chciał przygotować samodzielnie MEL-a to upewnij się jak to ma być zrobione. Swoją drogą zastanawiam się jakie pieniądze sobie zażyczyli za ten dokument.
Ja bym taką pracę wycenił na 1000zł.

Pzdr

pionek

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 19
  • Liked: 0
Odp: MEL
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 11, 2014, 18:41 »
hehe jakby to było 1000 zł to nie byłoby tematu , żadna tajemnica opracowanie + zatwierdzenie +/- 10000 zł jaka to firma CAMO nie napisze z wiadomych względów ;-)

co do MEL i MMEL to osobiście szczerze mówiąc nie potrafie znaleźć uzasadnienia ponieważ według mnie tworzenie MEL jest dodatkowym " wiązaniem " sobie rąk skoro musi być bardziej restrykcyjny niż MEL

nie wiem jak to działa w liniach bo skoro tworza MEL to na własne życzenie stają się bardziej restrykcyjni jeśli chodzi o usterki a co za tym idzie stwarzają sobie więcej możliwości do uziemienia samolotu a to chyba nie jest porządane

ktoś gdzieś powiedział właścicielowi że jak stworzy sobie MEL to bedzie mógł użytkować samolot w bardziej elastyczny sposób jeśli chodzi o usterki , inaczej mówiąc byle duperela nie uziemi mu samolotu.

Mi sie to nie skleja no ale nie jestem za bardzo zorientowany w temacie

Luk

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 114
  • Liked: 55
Odp: MEL
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 12, 2014, 09:53 »
Tak na szybko - Master Minimum Equipment List jest opracowany przez producenta. Określa jakie wyposażenie musi być sprawne ale tylko w zgodności z odpowiednimi przepisami certyfikacyjnymi. Może nie uwzględniać wymagań dodatkowych dla operacji w zarobkowym transporcie, przestrzeni RVSM, podejść CAT II i III, operacji ETOPS itd.
Żeby móc takie operacje wykonywać operator musi opracować swój dokument MEL.
Dodatkowo MMEL często zawiera warunek, że dane wyposażenie może być niesprawne pod warunkiem opracowania alternatywnych procedur przez operatora.
Dlatego linie lotnicze muszą tworzyć swojego MEL-a.
Przedostatnie zdanie ostatniego postu ma sens bo jeżeli nie masz opracowanego i zatwierdzonego MEL-a to nie wolno ci wykonać lotu z niesprawnością. Czyli wprowadzasz sobie pewną elastyczność.

stud8

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 0
Odp: MEL
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 05, 2014, 09:56 »
czy moge wykonywać loty na podstawie MMEL? Czy do tych czynności muśze mieć własny, opracowany, zatrwierdzony MEL?

Rabanon

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 3
  • Liked: 0
Odp: MEL
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 05, 2014, 18:19 »
Nie, możesz wykonywać lotów na podstawie MMEL. Tak, musisz mieć własny, opracowany i zatwierdzony przez ULC MEL.
MMEL - ten dokument zawiera informacje dotyczące wszystkich urządzeń, jakie są zainstalowane na danym modelu samolotu np. PA-34. Możesz mieć samolot z przyrządami analogowymi lub glass cockpit - w zależności od tego w różny sposób musisz wprowadzić zapisy do swojego MELa. Ponadto, na przykładzie PA-34, w niektórych pozycjach znajduje się zapis "as required by FAR" lub "might be inoperative provided it is not required by FAR. Oznacza to, że w zależności od kraju, w którym użytkujesz samolot, w tej pozycji musisz zapisać wymagania zgodne z obowiązującymi w kraju rejestracji. Dalej, jako operator masz prawo stosować bardziej restrykcyjne zapisy niż w MMEL, np. okres przewidziany na naprawę (literki A,B,C,D) możesz skrócić - to już Twoja wola.
Jeśli będziesz miał inne pytania - w miarę wątpliwości odpowiem. Pozdrawiam 

stud8

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 0
Odp: MEL
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 12, 2014, 07:38 »
Jak wygląda procedura zatwierdzenia MELa w ULCu?

Rabanon

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 3
  • Liked: 0
Odp: MEL
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 12, 2014, 14:30 »
składasz w POK opracowany MEL wraz z pismem przewodnim, w którym wyjaśniasz, że chcesz zatwierdzić ten dokument (to dotyczy osób prywatnych w sensie nie przewoźników lotniczych lub operatorów AWC). Jeżeli jest dobrze zrobiony to w czasie do 30 dni powinieneś otrzymać zatwierdzenie i po tym powinieneś wysłać kopie do ULC - jedną do techniki, drugą do operacyjnego. Jeżeli MEL będzie niezgodny z przepisami to dostaniesz listę uwag do usunięcia  :) . Wystarczy Ci informacji?
Pozdrawiam