Forum.Szybowce.Com

Sekcja Szybowcowa => SZYBOWCE => Wątek zaczęty przez: andrzej w Lipiec 27, 2013, 11:11

Tytuł: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Lipiec 27, 2013, 11:11
Może ktoś miał doswiadczenia z tymi szybowcami?
Proszę o wrażenia z lotu i uwagi dot ew eksploatacji oraz porównanie.
abdrzej
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: Kwiatu w Lipiec 29, 2013, 11:11
BMW, Mercedes czy Lexus ?
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Lipiec 29, 2013, 22:36
podpowiedź,odpowiedź,  żarcik ?
andrzej
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: Żółw w Lipiec 30, 2013, 12:03
A co chcesz robić z tym szybowcem? Latanie dla siebie, na zawodach?

Astir uchodzi za niezbyt udaną konstrukcję. Do latania rekreacyjnego OK, do latania na zawodach nie za bardzo.

Nie latałem na Cirrusie. Widziałem jednak dwa przypadki zakupu w Polsce i piloci nie byli zachwyceni.

Mimo wszystko kupiłbym Jantara. Bardziej uniwersalny (woda), znany, mniej potencjalnych kłopotów technicznych.
Wysokie podwozie. Zdecydowanie trudniej w polu uszkodzić.

Aby wykorzystać walory Cirrusa trzeba w klasie klub trzeba być dobrym zawodnikiem i latać z współczynnikiem na zawodach.
W klasie standard w Polsce na Cirrusie nie wystartujesz - a jeśli już to z Jantarem nie masz szans. Małe zbiorniki - bardzo rzadko z resztą sprawne.


Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Lipiec 30, 2013, 17:04
Tak , chce latac na zawodach.

A rekreacyjnie co to znaczy? wokół lotniska w stożku?-no to tak nie .
W ostrowie cirrusy były w czołówce (maja dobry współczynnik) ale słyszałem też opinie że w słapbszych warunkach są lepsze od Jantara

Napisz więcej o astirze .
dlaczego nie na zawody?
Podobno cirrus i astir mają bardzo wytrzymałą konstrukcje podwozia.
Andrzej
Tytuł: Centrair Pegase
Wiadomość wysłana przez: GOL w Sierpień 02, 2013, 21:21
Jakby ktoś chciał kupić taki szybowiec na spółę to niech do mnie napisze na priva. Interesuje mnie on bo ma dobrą opinie jako szybowiec klasy club porównywalny z Jantarem i można go dostosować z certyfikatem do sterowania ręcznego.

Proszę o opinie na temat, który typ jest najlepszy i jak to lata od osób, które tym latały.

Hans Claes - napisał
"To all glider pilots; a group of volunteers in France has developped handcontrols for the Centrair Pegase glider. The Pegase is a mono seat club glider, very similar to the ASW 19. It is very affordable, compared to the other EASA approved gliders (ASK 21, Discus, Duodiscus) Recently EASA has performed tests, and now the handcontrols are EASA approved. For the final stage, they urgently need to know how many people would be interested to equip a Pegase with these handcontrols. The french gliding federation has found a manufacturer, but it is clear that the more sets they order, the lower the price. So I call up on you guys, urgently, to let know who and where there would be any interest in these handcontrols. I myself have seen the prototype and it is made excellent with no play at all. The price would be around 5-7000€ depending how many sets would be ordered in total. So please, spread this message as much and as soon as possible please... You can PM me for more details.
thx Hans"

[załącznik usunięty przez administratora]
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: TWJ w Wrzesień 05, 2013, 01:06
Tak , chce latac na zawodach.

A rekreacyjnie co to znaczy? wokół lotniska w stożku?-no to tak nie .
W ostrowie cirrusy były w czołówce (maja dobry współczynnik) ale słyszałem też opinie że w słapbszych warunkach są lepsze od Jantara

Napisz więcej o astirze .
dlaczego nie na zawody?
Podobno cirrus i astir mają bardzo wytrzymałą konstrukcje podwozia.
Andrzej

Astir to solidna klubowa maszyna. Popularny w UK, chyba każdy klub ma na stanie sztukę lub dwie.
Dość trudny do złożenia. Potrzeba trzech ludzi, zeby złożyć Astira. Ma bardzo cięzkie skrzydła. Potrzeba dwóch osób, żeby założyć tail plane. Ten co pomagam składać regularnie ma beznadziejny wózek (dolly) na kadłub i opuszczenie podwozia wymaga podniesienia ogona wysoko do gory. Jak będziesz kupował Astira po prostu złóż go choć raz.
Na zawodach w klasie club nie pojawia się zbyt często. Za to Std Libelle i Std Cirrus mają wzięcie ze względu na całkiem niezłe parametry w stosunku do współczynników.
Na przeloty Astir się śmiało nadaje, choć w zawodach nie występuje zbyt często. Poza tym wiedz jaki model Astira kupujesz. Starszy model (CS, CS 77) ma best L/D przy ok. 50kts, a ten nowszy (G102) coś w okolicy 55kts. Robi to różnicę.
Poza tym lata się nim świetnie, moim skromnym zdaniem jest łatwy w pilotażu. Ma sporą kabinę, można zmieścić w nim sporego chłopa. Kumpel 196cm wzrostu wchodzi do niego, a do Cirrusa Standard już nie!
Najtańszego Astira z przyczepą jaki widziałem (nie wiem w jakim stanie) był za 5500 funtów. Taniocha.
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: Zbyszek w Wrzesień 05, 2013, 12:47
Jeśli bierzemy pod uwagę możliwość latania w klasie standard, z wodą - to w pełni zgadzam się z Żółwiem, że ciężko znaleźć bardziej uniwersalny szybowiec od Jantara w tej półce cenowej, mogący latać w klasie club i std. Wynika to m.in. z pojemności zbiorników, ich trwałości, ....Choć jeszcze pewną zagadką jest, do kiedy warto będzie rozważać start Jantara w krajowej klasie STD/15m. Jakoś nie widzę latania w jednej klasie Jantara Std razem np z Dianą czy ASG29 :)

Natomiast jeśli zakładamy, że szybowiec ten ma służyć do startu w zawodach w klasie club - to jest kilka typów, które warto rozważyć jako alternatywę dla Jantara STD - LS1, LS4, Cirrus, Libelle, DG100-101, DG300.

Pozdrawiam
Zbyszek
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Wrzesień 23, 2013, 22:20
Przeleciałem sie Cirrusem std ,(pojechałem by go kupić), i od razu mi sie go odechciało.
Co prawda kabina obszerna i wygodna lecz płytowy ster wysokości jest do kitu.Szybowiec bardzo wrazliwy na ster wysokosci co w praktyce oznacza nieustanne zmiany wysokości(latałem kilka miesiecy na LS1-0 i odczucie było podobne)

Ponadto cirrusy std są stosunkowo drogie i raczej stare(roczniki 1970-1977)

ASTIRY są podobno bardzo poprawne jednakże ze wzgledu na "gruby" profil skrzydła na wiekszych prędkościach zdecydowanie przegrywają z Jantarami, choć zaletą jest cena ,w ostatnich miesiącach było kilka ofert za8,5 do 10 tys euro z wózkiem.

Wygrywa Jantar-(zalety wymienił Żółw, dodam jeszce że uchodzi za "pancerny" czyli wytrzymały, choć niezwykle trudno go kupić, no i co za tym idzie cena stosunkowo wysoka.

podumowując szukam Jantara std3

(jesli cos wiesz napisz na priv)
 (lub szd55 ale to już zdecydowanie wyższa cena a słabo nadaje sie na zawody ze względu na niekorzystny współczynnik)

andrzej
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: WiktorSP w Wrzesień 23, 2013, 22:51
Byłem z dwa lata temu oglądać Astira std ponieważ chodził mi po głowie by go kupić.
Już tylko po oględzinach zewnętrznych mnie odstraszył - strasznie wielki i obszerny kadłub. Kłopotliwy montaż.
Cirusa miał Wojtek który latał na Żarze i często oglądałem i pomagałem przy składaniu. Problemem w Cirusach był i jest ster wysokości, który ma cudaczny patent na jego uruchamianie . Pamiętam jak Wojtek tuż przed startem prosił mnie by poszarpać sterem wysokości bo nie był pewien czy na pewno wszystko się poprawnie poskładało. http://www.standardcirrus.org/ (http://www.standardcirrus.org/) gdzieś tu jest schemat tego patentu mocowania steru wysokości.
Zdecydowanie polecam Jantara - nie latałem nim ale byłem świadkiem twardego lądowania Jantara i muszę powiedzieć iż byłem bardzo zdumiony jak się okazało że pilotowi nic się nie stało a Jantar w jednym kawałku. Na zachodzie Jantar uchodzi za maszynę nie do zabicia z dużym zapasem wytrzymałości, wysokie i bezpieczne podwozie i nadal jest kupowany przez pilotów którzy chcą tłuc kilometry. Szybowce które jeszcze można brać pod uwagę:
LS4 - dodatkowe opłaty roczne dla producenta 150 e - zawody- bardzo niekorzystny współczynnik a szkoda
ASW19  i ASW20 

[załącznik usunięty przez administratora]
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: wbuczak w Wrzesień 25, 2013, 13:36
Witam

Posiadalem Cirrusa Std, jednak byla to wersja 75. W wersji tej zmodyfikowany jest mechanizm montowania statecznika poziomego co powoduje, ze nie jest tak latwo sie pomylic i zle go zamontowac. Zalaczony w uprzednim poscie schemat dotyczy starszej wersji Cirrusa Std - w ktorej kilkakrotnie doszlo do takich pomylek, raczej z nieciekawymi konsekwencjami.

Jako uzytkownik cirrusa std 75 moge powiedziec, ze bylem zadowolony. Pilotazowo szyybowiec bardzo poprawny -  do czulosci usterzenia plytowego sie przyzwyczailem. Skrzydla - "mieksze" niz w Jantarze - w slabszych warunkach byla to zaleta. W mocnych - Jantar jest jednak lepszy.  No..moze lotki w Cirrusie moglyby byc bardziej efektywne. Nigdy nie latalem Cirrusem z woda.

Zdecydowanie zaleta Jantara jest wysokie podwozie - Ja przy ladowaniu Cirrusem w polu (pole orne, ziemia jeszcze mokra, wiosna), wyrwalem klapke podwozia.  Cirrus - jak wiekszosc kostrukcji (poza polskimi) z tych lat ma bardzo niskie zawieszenie i minimalny przeswit pomiedzy klapa podwozia i ziemia.

Jednak Jantary sa bardzo chodliwe i poszukiwane w Polsce  - podobnie jak Pegase'y we Francji - i nieczesto zdarzaja sie dobre okazje.

pozdrawiam
Wojtek

Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: madaa w Wrzesień 28, 2013, 20:59
A ja w tym temacie mam kilka pytań do użytkowników Astira może jacyś czytają to forum ... Zastanawiam się z kolegą nad zakupem CS z 1977 roku. Jakie są koszty utrzymania takiego sprzętu (co ile przeglądy). Jak to lata. Ewentualnie na co zwrócić uwagę przy zakupie. Dokumenty itp... Może ktoś ma w posiadaniu taki sprzęt i chciałby podzielić się wiedzą.
Pozdrawiam
Robert


Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: boruh w Wrzesień 28, 2013, 22:17
madaa w skrócie :
przeglądy są raz na 12 mcy,
duży jest po 3k h,
potem co 1000 robisz ,

ale wiecej pisac nie będę bo ludzie nie uwierzą ze to prawda .

w mojej skromnej opinii to niemcy robili szybole po to zeby latały a SZD po to zeby stado mechaników w areoklubie miało zajęcie. Robili tez szybowce po to zeby ludzie na nich latali a polacy po to zeby w aeroklubie "zasłużeni" mieli na czym latać jak sie spóźnia pod hangar

ps.
to moja prywatna opinia i duze uproszczenie.

weź sobie ze strony groba ściągnij kwity sam zobaczysz jak to sie obsługuje
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Wrzesień 29, 2013, 02:34
Zaletą Astirów jest ich dostepność-w cenie ok 10 tys jest ich kilka na segelflugu.!!!!

Jantarów ani dudu
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: SZD-41A w Wrzesień 29, 2013, 09:56
Cześć,
Ze swojej strony polecam Ci wielorybka. Można go kupić taniej niż std 2 i 3, a niewiele odbiega od nich osiągami, poza tym u nas ma lepszy współczynnik. Pojawia się trochę ogłoszeń z wielorybkami na segelflugu, teraz chyba jest dostępny egzemplarz ze Słowenii. Dobrze utrzymanym powalczysz spokojnie na zawodach typu kzs. Bezproblemowa dostępność części i obsługi, każdy mechanik zna ten szybowiec jak własną kieszeń. Z obsługą we własnym zakresie też nie ma problemów - to nie jest aż tak skomplikowany szybowiec. Do dyskusji jest czy mieć go na obcych znakach, czy na SP. Swojego mam na OE - przeglądy co 1000h, pasy, zaczepy, trzeba sprawdzić czy ma główne biuletyny, ubezpieczenie i ARC co roku i latać, latać. U mnie w klubie są dwa prywatne, w Jeleniej też dwa, czyli jest dość popularny (wyprodukowano coś koło 140 szt). Jak chcesz więcej szczegółów to pisz na priva.
Pozdrawiam
Maciek
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: m..m w Wrzesień 29, 2013, 11:05
Cześć,
(..) teraz chyba jest dostępny egzemplarz ze Słowenii. (..)

Taaa. Tylko, że w kategorii KUPIĘ ;-)
M..M
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: madaa w Wrzesień 29, 2013, 21:29
Cytuj
Cześć,
Ze swojej strony polecam Ci wielorybka. Można go kupić taniej niż std 2 i 3, a niewiele odbiega od nich osiągami, poza tym u nas ma lepszy współczynnik. Pojawia się trochę ogłoszeń z wielorybkami na segelflugu, teraz chyba jest dostępny egzemplarz ze Słowenii.  mieć go na obcych znakach, czy na SP. Swojego mam na OE - przeglądy co 1000h, pasy, zaczepy, trzeba sprawdzić czy ma główne biuletyny, ubezpieczenie i ARC co roku i latać, latać.

Wieloryba nie kupię bo po pierwsze mnie nie stać a po drugie to jakoś się nie polubiliśmy (mamy w klubie i nie przepadam wolę std 2,3).
Co do OE to dość ciekawe bo z tego co kojarzę Jantar ma częściej przeglądy (może jakieś szczególy) No i jak załatwiasz przegląd przed sezonem  ...
pozdrawiam
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: SZD-41A w Wrzesień 30, 2013, 12:43
Cześć,
Wielorybka kupisz jakieś 2-3 kilo eur drożej od Astira, a unikałbym okazji typu 6-7 tysięcy za laminatowy szybowiec. Przeglądy jantara masz często - przedlotowe  :). Większy przegląd tylko przed sezonem lub po twardym lądowaniu, zakres jest opisany w instrukcji technicznej - możesz go zrobić sam lub zaprzyjaźniony mechanik. Tylko w Polsce jest pojęcie pięćdziesiątek i setek. Jak masz zaczepy TOST to masz 2000 cykli i sprawdzasz działanie przed lotem. Co do ARC, to znalazłem sympatycznego niemieckiego prufera, który mi robi przeglądy w pobliżu. Ponieważ jesteśmy w Unii to sytuacja jest taka: Niemiec, zatrudniony w słowackiej firmie, robi przegląd w Czechach polskiego szybowca, zarejestrowanego w Austrii na Polaka. Spróbuj o takie coś zapytać w ULCu   ;). Znajomi Austriacy byli ciężko zdziwieni, że polski inspektor nie może nadać ARC na polski szybowiec. Na przyszły rok zebraliśmy 4 szybowce i zaprosimy go do Wrocławia. W Austrii w dalszym ciągu IHP (czyli POT) jest na dwóch stronach i na razie nic nie zmieniają. Generalnie obsługa tam jest bezproblemowa, ichni inspektorat cywilnych statków powietrznych podlega pod aeroklub narodowy i są nastawieni jak najbardziej do ludzi.
Pozdrawiam
Maciek
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: slawek.piela w Grudzień 23, 2013, 19:53
Z jakiegoś powodu większość Astirow ma max cockpit load w okolicy ciut poniżej 100kg.
Bedac slusznej postrury ma to dla mnie znaczenia. mieszcze sie ale co z wagą? Co bedzie jeśli przekroczona bedzie ta waga o jakieś 10kg? Ktoś wie z praktyki? Teorii?

Slawek
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Grudzień 23, 2013, 20:20
Myslę że jest tak:

Wyobraż sobie szybowiec zawieszony w przestrzeni.
Gdyby był niedoważony to w powietzru zadzierałby nos i tak by leciał
zaś przeważonym bedziesz leciał "orząc" kadłubem powietrze.

W niekorzystnej sytuacji może to powodować np łatwiejsze i niespodziewane wejscie w korkociąg., a także zmianę zakresu prędkości.

ładowność nieuszkodzonych to 110 kg
zaś najczęściej po naprawach lub malowaniu to sie zmienia
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: WaldekK w Grudzień 23, 2013, 20:52
W niekorzystnej sytuacji może to powodować np łatwiejsze i niespodziewane wejscie w korkociąg.

W opisywanym przypadku jest odwrotnie, środek ciężkości przesunie się do przodu i szybowiec będzie się trudniej przeciągał albo będzie to wręcz niemożliwe.

Pozdrawiam

Waldek
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: WaldekK w Grudzień 23, 2013, 21:02
Z jakiegoś powodu większość Astirow ma max cockpit load w okolicy ciut poniżej 100kg.
Bedac slusznej postrury ma to dla mnie znaczenia. mieszcze sie ale co z wagą? Co bedzie jeśli przekroczona bedzie ta waga o jakieś 10kg? Ktoś wie z praktyki? Teorii?

Slawek

Z technicznego punktu widzenia raczej nie będzie problemu przy tak nieznacznym przekroczeniu masy. Gorzej sprawa się ma z prawnego punktu widzenia. Każdy lot będziesz wykonywał świadomie łamiąc prawo, tzn. będziesz przekraczał ograniczenia instrukcji użytkowania w locie. W przypadku jakiejś kraksy, PKBWL dojdzie, że szybowiec był eksploatowany poza ograniczeniami, czyli wina pilota, a co za tym idzie:

a) ubezpieczyciel na pewno nie wypłaci odszkodowania, jeśli miałeś AeroCasco,
b) możesz ponieść konsekwencje finansowe (grzywna, mandat) i/lub karne.

Tak więc gra nie warta świeczki, lepiej poszukać szybowca z większą dopuszczalną masą w kabinie.

Pozdrawiam

Waldek
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: J w Grudzień 23, 2013, 21:57
  Jantar !! ;D
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: boruh w Grudzień 23, 2013, 22:03
andrzeju , jedna rzecz to masa pilota i maks załadunek , a druga rzecz to położenie środka ciężkości

a pisanie ze ciezki pilot w astirze to łatwiejszy korek ???

toć astir prawie nie wpada w korka (z tego co polatałem , a lekki nie jestem)

to tak w gwoli ścisłości

co do reszty pełna zgoda z walkekk


ps.
wesołych świąt
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Grudzień 23, 2013, 23:00
Czyli czas bym zmienił myslenie w tej sprawie... :)
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: slawek.piela w Grudzień 23, 2013, 23:03
Dzięki!
Jest jeszcze opcja trzecia: zmiana masy pilota :).

Genralnie zrozumiałem, że poza kwestiami prawnymi to pilotażowo raczej nadmasa nie wpływa w widoczny sposób na zachowanie szybola i jego osiągi.
Tak?

Sławek
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: ML w Grudzień 23, 2013, 23:12
Masa może widocznie wpływać na kwestie pilotażowe/osiągi:

- Jantar Standard 2/3 - środek ciężkości w tym szybowcu znajduje się nieoptymalnie z przodu - jeśli nie kombinuje się z balastem w ogonie/ciężkim kółkiem, lżejsi piloci mają lepiej wyważone Jantary Std 2/3

- PW-5 lub Junior - lekkie szybowce bez balastu, bardzo ciężcy piloci szli na przeskoku lepiej - tylko dlatego, że latali z większą masą. nie jest to  jednak zbyt wielka zaleta, bo na większości zawodów o randze wyższej niż KZS Klub B masa szybowca+pilota jest sprawdzana

Z dwóch opcji - ważyć mniej lub więcej, zdecydowanie lepiej wybrać tę pierwszą!


W wyborze między Jantarem a Astirem lub Cirrusem wybrałbym Jantara (ze względu na popularność tego typu na zawodach klasy Klub - niemal monotyp, wyłamywanie się z tego jest ryzykowne). Gdybym miał szukać szybowca alternatywnego do Jantara, wybrałbym coś o lepszych osiągach, a wciąż dopuszczonego do latania w klasie Klub. Na przykład ASW 20, gdyby Komisja Szybowca urealniła współczynnik tego szybowca.
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: WaldekK w Grudzień 23, 2013, 23:28
Dzięki!
Jest jeszcze opcja trzecia: zmiana masy pilota :).

Genralnie zrozumiałem, że poza kwestiami prawnymi to pilotażowo raczej nadmasa nie wpływa w widoczny sposób na zachowanie szybola i jego osiągi.
Tak?

Sławek

Jasnej odpowiedzi nikt Ci nie udzieli, ponieważ nie wolno przekraczać masy dopuszczalnej, producent nie bez powodu wprowadza to ograniczenie. A nadmasa jak najbardziej wpływa na zachowanie szybowca, nikt nie wie przy jakiej masie (ponad dopuszczalną) może dojść do nieprzyjemnych sytuacji. Poza tym musisz brać pod uwagę, że opcja trzecia niesie ryzyko, że kierunek tej zmiany będzie miał przeciwny zwrot niż zakładasz  ;D Ciężko jest rezygnować z jednych przyjemności na rzecz innych  8)

Pozdrawiam

Waldek
Tytuł: Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
Wiadomość wysłana przez: UX w Wrzesień 05, 2016, 10:44
Może ktoś miał doswiadczenia z tymi szybowcami?
Proszę o wrażenia z lotu i uwagi dot ew eksploatacji oraz porównanie.
abdrzej
Z góry przepraszam za odgrzebanie przedpotopowego wątku. Tym bardziej, że dla zadającego pytanie temat jest zamknięty. Ale ktoś kto wygugla wątek może chcieć dowiedzieć się nieco więcej. Ja latam od mniej więcej roku zarówno na Astrirze jak i Std Cirrusie więc dorzucę swoje 0.03 PLN.
Cirrus jest rzeczywiście czuły na ster wysokości. Jak pisano, nie jest to jakiś wielki problem, ale puszczenie drążka na więcej niż 2-3 sekundy oznacza konieczność korekty prędkości, czasem znacznej. Astir jest znacznie stabilniejszy, ustalone krażenie jest łatwiejsze.
Stery w Astirze są za to twardsze, szczególnie na lotkach. Cirrus jest bardziej responsywny. Na początku wydawał mi się jakiś "niespokojny" trudny do opanowania. To wrażenie szybko mija. Niemniej, próba wytrymowania go do zadanej prędkości mija się z celem. W Astirze jest to jak najbardziej możliwe.
Przeciągnąć przypadkowo Astira to jest sztuka. W korka trzeba go wprowadzać nieco na siłę. Cirrus przepada "chętniej", ale ostrzega wyraźnie. Oba pod tym względem są bardzo bezpieczne.
Zgodna opinia jest taka, że do latania zawodniczego zdecydowanie lepszy jest Cirrus. Astir na większych prędkościach traci.
Kabina w Cirrusie uchodzi za obszerną, ale Astir jest pod tym względem nie do pobicia.
Hamulce aerodynamiczne w Astirze są bardzo skuteczne. W oryginalnym Cirrusie słabe. W Cirrusie 75 niewiele lepsze. Egzemplarze z modyfikacją (dodana 2-ga płyta) są ok.
Za to przyziemienie w Astirze musi być robione starannie, na dwa punkty. W przeciwnym razie Astir zawsze zrobi kangura. Cirrus jest bardziej wybaczający. Oryginalny hamulec na koło beznadziejny w Cirrusie. W Astirze bez rewelacji, ale lepiej.
Skrzydła w Cirrusie są znacznie lżejsze. 2 osoby poradzą sobie ze złożeniem szybowca. Do Astira trzeba co najmniej 3.
Astiry z lat 70-tych często latają z oryginalną powłoką żelową w bardzo dobrym stanie. W Cirrusach jakość powłoki była dużo gorsza i nieprzemalowane egzemplarze zwykle wyglądają kiepsko. Za to Astiry mają aluminiową ramę w centralnej częsci kadłuba i bardzo często nosi ona ślady napraw. Powtórne uszkodzenie w tych miejscach podczas twardego lądowania jest prawdopodobne, a naprawa nieopłacalna.
Generalnie, dla kogoś kto wyszkolił się np. na Puchaczu przesiadka na Astira jako pierwszą jednomiejscówkę jest wg. mnie bezproblemowa. Na Cirrusa juz niekoniecznie. Co najmniej kilkanaście godzin na łatwiejszym szybowcu laminatowym byłoby wskazane.
Astir jako pierwszy własny szybowiec ma wiele zalet - przede wszystkim cena. Pod warunkiem, że do latania rekreacyjnego lub na przeloty. Dla początkujących zawodników na pewno lepszy jest Cirrus, ale w Polsce i tak wyjdzie na Jantara.