Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Badania lotnicze - zmiana przepisów  (Przeczytany 5944 razy)

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Badania lotnicze - zmiana przepisów
« dnia: Kwiecień 19, 2020, 20:22 »
Wszyscy zapewne słyszeli już o wejściu w życie przepisów Part-SFCL, które wprowadzają jeden rodzaj licencji szybowcowej SPL. Wydane na podstawie starych Part-FCL licencje LAPL(S) i SPL są traktowane jak wydane na podstawie nowych przepisów i nie różnią się miedzy sobą.

Równolegle wprowadzono zmianę do przepisów Part-MED, która zmienia wymagania dot. klasy badań lotniczych dla szybowników. Od 8 kwietnia br. aby korzystać z licencji szybowcowej pilot musi posiadać przynajmniej ważne orzeczenie lekarskie na potrzeby LAPL. Nie dotyczy to tylko zarobkowych operacji na szybowcach, tam dalej trzeba posiadać badania klasy II. Podstawa prawna ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/359 z dnia 4 marca 2020 r.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020R0359&from=PL   (patrz: załącznik II).
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 19, 2020, 20:25 wysłana przez WaldekK »

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 19, 2020, 21:46 »
Waldku
Czy w takim razie dla pilota 50+ badania będą ważne 2 lata?
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 19, 2020, 21:59 wysłana przez andrzej »
andrzej

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 19, 2020, 22:24 »
Tak, dla 50+ będą ważne 2 lata. Jest tylko jeden haczyk. Obowiązuje to na terenie EU. Jak wyjedziesz poza wspólnotę nie uznają Ci badań LAPL, tylko musisz mieć w takim kraju badania klasy II.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 19, 2020, 22:28 wysłana przez WaldekK »

ZK

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 215
  • Liked: 158
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 19, 2020, 22:57 »
Takim tempem poza EU znajdziemy się wkrótce  :-[

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 19, 2020, 23:02 »
Takim tempem poza EU znajdziemy się wkrótce  :-[
Przykre ale niestety możesz mieć rację.

Łukasz K.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 14
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 20, 2020, 19:29 »
Waldku a jak sytuacja z tymi którzy nie zdążyli z badaniami przed odstępstwem UE? Chodzi mi o badanie które utraciły ważność pomiedzy 15 a 22 czy 28 marca. Bo podobno dopiero od daty odstępstwa termin ważności badań został wydłużony.

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 20, 2020, 21:52 »
Wydłużenie ważności badań na podstawie odstępstwa to jeden temat a zmiana klasy badań dla szybowników drugi. Podstawa prawna obydwu jest inna a poza tym odstępstwo nie jest aktem uninym a krajowym. Unia tylko je zaakceptowała.

Jeżeli masz licencję SPL i jesteś w wieku 50+ twoje badania klasy II utraciły ważność przed 28 III to dalej masz ważne badania klasy LAPL i możesz latać. Jeżeli Twoje badania klasy LAPL straciły ważność to niestety będziesz musiał uzyskać nowe orzeczenie i będzie ono ważne do daty ważności klasy LAPL.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 20, 2020, 22:01 wysłana przez WaldekK »

Szybownik4

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Liked: 4
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 24, 2020, 20:30 »
Jeżeli mam ważne badania do września 2020 roku to.... teraz mam je ważne do września 2021 roku?

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 25, 2020, 11:14 »
Jeżeli mam ważne badania do września 2020 roku to.... teraz mam je ważne do września 2021 roku?

Na orzeczeniu badań lekarskich masz podane dwie daty ważności. Dla klasy II i dla LAPL. W przypadku pilotów w wieku do lat 50 te daty się nie różnią, ale jak przekroczy się piećdziesiątkę II klasa jest ważna przez rok a LAPL dwa lata. Ja więc nie mogę odpowiedzieć na Twoje pytanie.

Szybownik4

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Liked: 4
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 25, 2020, 17:21 »
SPL mam ważne do 05.09.2020 - LAPL do 05.09.2021
Czyli w Unii Europejskiej mogę latać bez koniecznych badań do 05.09.2021 ?

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 25, 2020, 22:27 »
SPL mam ważne do 05.09.2020 - LAPL do 05.09.2021
Czyli w Unii Europejskiej mogę latać bez koniecznych badań do 05.09.2021 ?
Od 8 kwietnia br. potrzebujesz ważnych co najmniej badań LAPL więc potwierdzam, że w UE możesz latać na obecnych badaniach do 5 września 2021 r.

Szybownik4

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Liked: 4
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 26, 2020, 08:21 »
Dzięki :)

mirek

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Liked: 6
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 19, 2020, 14:35 »
Z czego wynika: "Wydane na podstawie starych Part-FCL licencje LAPL(S) i SPL są traktowane jak wydane na podstawie nowych przepisów i nie różnią się miedzy sobą."?
Spotkałem się z interpretacją, że badania LAPL wystarczą do licencji szybowcowej ale dopiero po jej wymianie.


WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Badania lotnicze - zmiana przepisów
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 19, 2020, 15:52 »
Z czego wynika: "Wydane na podstawie starych Part FCL licencje LAPL(S) i SPL są traktowane jak wydane na podstawie nowych przepisów i nie różnią się miedzy sobą."?
Spotkałem się z interpretacją, że badania LAPL wystarczą do licencji szybowcowej ale dopiero po jej wymianie.

Zgodnie z niżej zacytowanym przepisem, interpretacja, którą słyszałeś jest błędna. Wymiana licencji nie jest obowiązkiem pilota lecz prawem. Dopóki nie wymienisz licencji, posługujesz się starą (wydaną na podstawie Part FCL) i jest ona zgodna z Part-SFCL. Jeśli z dowolnych powodów postanowisz ją wymienić, dostaniesz licencję wydaną zgodnie ze wzorem zamieszczonym w załączniku VI (Part ARA). Stara i nowa licencja różnią się tylko drukiem, prawa i obowiązki ich posiadaczy są takie same.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/358 z dnia 4 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1976 w odniesieniu do licencji pilota szybowcowego

Artykuł 3b

Istniejące licencje pilotów i krajowe orzeczenia lekarskie

1.Licencje szybowcowe zgodne z częścią FCL oraz towarzyszące przywileje, uprawnienia i  certyfikaty,  wydane przez państwo członkowskie przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, uznaje się za wydane zgodnie z  niniejszym rozporządzeniem. Państwa członkowskie zastępują te licencje licencjami, które  odpowiadają for­matowi określonemu w załączniku VI (część ARA) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, przy okazji odnawiania licencji ze względów administracyjnych lub na żądanie posiadaczy licencji.
« Ostatnia zmiana: Maj 19, 2020, 16:41 wysłana przez WaldekK »