Poniżej Zasady Ruchu Szybowców autorstwa Sebastiana Kawy.
Nie można tego ładnie poukładać i dodać jako załącznik do regulaminu zawodów? Tabelkę kar i jechane.
Wg mnie panuje obecnie ZASADA PRZYZWOLENIA do agresywnego i niebezpiecznego latania. Marginesy bezpieczeństwa zawężają się. Jesteśmy na drodze do poważnych wypadków.
=========================
ZASADY RUCHU SZYBOWCÓW Sebastian Kawa
Koledzy szybownicy,
W wielu tradycjach lotniczych i szybowcowych przestrzega się podobnych zasad ruchu i dobrej praktyki lotniczej które są przepisami krajowymi lub zasadami klubów lub związków lotniczych. Niestety te przepisy nie są częścią międzynarodowych przepisów ruchu lotniczego i w wielu krajach nigdy nie były publikowane. Nawet tam gdzie istniały jako zasady krajowe, gdy wprowadzono przepisy międzynarodowe specyfika naszego ruchu została zupełnie pominięta razem z likwidacją przepisów krajowych. Nie ma również przepisów ruchu, które by były publikowane w dokumentach FAI, regulujących rozgrywanie zawodów szybowcowych. Z tego powodu gdy spotykamy się razem na zawodach można przyjąć nasze zasady, które aerokluby miały od lat, jako zasady dobrej praktyki lub etytkiety lotniczej.
Jako zasadę ogólną przyjmijmy, że szybowiec który leci z tyłu za innym szybowcem jest odpowiedzialny za separację i bezpieczeństwo, ponieważ lecący z przodu nie widzi tego, co się dzieje za nim.
Po drugie należy unikać gwałtownych manewrów w bezpośredniej bliskości drugiego szybowca. Im bliżej latamy, tym mniejsze powinny być prędkości zbliżania się do siebie i łagodniejsze manewry. Trudna sytuacją dla całej grupy jest lot przy zboczu górskim z dużą prędkością i wtedy należy bardzo oszczędnie podciągać i rozpędzać by pozostali piloci mieli możliwość zareagować. Nie powinno się podlatywać tak, by ograniczyć możliwość zmiany wysokości albo ominięcia przeszkody drugiemu pilotowi.
I wreszcie żelazne zasady bezpieczeństwa:
1. Nigdy nie należy latać nad innym szybowcem w takim położeniu i tak blisko, że tracimy go z pola widzenia pod kadłubem i gdy jest możliwe, że szybowiec pod spodem może podnieść tor lotu i zderzyć się z lecącym powyżej. W momencie gdy piloci nie mogą się nawzajem widzieć zderzenie jest bardzo prawdopodobne.
Należy unikać tego w szczególności w locie po prostej z dużą prędkością ale również podczas krążenia w kominie termicznym.
Nie wolno wlatywać nad ale także wyprzedzać przelatując tym samym torem pod innym szybowcem, bo w takim położeniu szybowiec lecący powyżej może zanurkować i zderzyć się z konkurentem którego nie widział.
2. Szybowce w krążeniu mają pierwszeństwo. Latają na mniejszej prędkości i mają mniej możliwości manewru. Szybowce w kominie muszą się też skupić na obserwowaniu siebie nawzajem.
a) Dołączając do komina należy to robić po stycznej do krążących szybowców w tym samym kierunku krążenia.
Należy dostosować prędkość możliwie wcześniej i uważać by podczas podciągania w górę nie zderzyć się z szybowcem powyżej. Dobrze się rozglądaj. W pobliżu komina mogą się również pojawić szybowce dolatujące do komina z innego kierunku, które stanowią szczególne niebezpieczeństwo lub szybowce krążącej po innej orbicie.
b) Gdy szybowce przypadkowo wchodząc jednocześnie do tego samego komina zaczną krążyć w przeciwnych kierunkach szybowiec najwyższy nadaje kierunek krążenia. Jeśli separacja w pionie wynosi ponad 300m można krążyć w przeciwnych kierunkach, ale jeśli zaczną dołączać szybowce na pośredniej wysokości pomiędzy krążących to zaczną krążyć tak jak szybowiec najwyżej więc lepiej z wyprzedzeniem dostosować kierunek krążenia.
c) Podczas wychodzenia z komina zanim zaczniesz rozpędzać upewnij się, że nie ma szybowca pod kadłubem. Gdy opuszczasz zatłoczony komin lepiej zacząć rozpędzać dopiero po wyprowadzeniu na kierunek odlotu i opuszczaniu komina. Niebezpieczną sytuacją jest moment gdy szybowce jednocześnie dolatują i opuszczają komin na podobnej wysokości więc obserwuj wcześniej kierunek w którym wychodzisz.
3. Latając przy zboczu górskim przepuszczamy szybowiec który ma zbocze po swojej prawej stronie. Zwykła zasada ruchu prawostronnego nie pozwala mu odejść w prawo by się wyminąć i z tego powodu szybowiec który ma zbocze po lewej i ma możliwość odejścia szerzej w dolinę powinien ustąpić miejsca. Wyjątek stanowi lewy koniec zbocza ( patrząc pod wiatr) gdzie bezpośrednio po wykonaniu zakrętu należy przepuścić szybowce które leciały bezpośrednio za nami i są jeszcze przed zakrętem.
Sebastian Kawa