Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?  (Przeczytany 11427 razy)

luken

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 0
Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« dnia: Marzec 19, 2019, 17:30 »
Cześć, mam pytanie teoretyczne, które nie daje mi ostatnio spokoju. Może jest tu ktoś dobry z aerodynamiki, kto mógłby pomóc mi rozwikłać ten problem. Jednym z przykładowych pytań na egzaminie teoretycznym na SPL jest "Co to jest „ciśnienie spiętrzeniowe”?" ( https://github.com/fifly/SPL/blob/master/pytania.md#pytanie-pl080-0017 ) . Generalnie trudno nawet wygooglować takie określenie, ale pojawia się czasami "ciśnienie spiętrzenia", które jest synonimem ciśnienia całkowitego, np.

To czego nie rozumiem, to czemu poprawną odpowiedzią na to pytanie jest "różnica ciśnienia dynamicznego i ciśnienia statycznego" ? Na intuicję, różnica między tymi dwoma ciśnieniami wydaje się bezużyteczna, ponieważ już ciśnienie dynamiczne definiuje się przez odjęcie ciśnienia statycznego od całkowitego, więc ciśnienie spiętrzeniowe to byłoby dwukrotne odjęcie ciśnienia statycznego od ciśnienia całkowitego? Czy może jest to jakiś powtarzany wszędzie błąd w ujawnionych pytaniach do egzaminu, i chodzi tu o sumę a nie różnicę, czyli ciśnienie spiętrzeniowe jest po prostu synonimem ciśnienia całkowitego? Rozumie ktoś o co w tym biega? :)

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 449
  • Liked: 203
Odp: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 19, 2019, 19:41 »
prawidłową odpowiedzią jest: suma ciśnienia dynamicznego i statycznego

jeżeli ktoś twierdzi inaczej to powinien wziąć lekcje z mechaniki płynów i gazów, albo generalnie z fizyki ;)

luken

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 0
Odp: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 19, 2019, 19:51 »
Właśnie też byłem co do tego przekonany, ale inaczej jest u źródła:

http://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/komisja-egzaminacyjna/egzaminy-teoretyczne/3956-przykladowe-pytania-egzaminacyjne

gdzie w pytaniach na SPL, prawidłowa jest zawsze pierwsza odpowiedź, i tą odpowiedzią w tym przypadku jest "różnica" , z czego wynikałoby że to ktoś w ULC się machnął :) . I błąd powtarza się wszędzie, w tym w systemie szkoleniowym AW. Dziwi mnie, że nigdzie w internecie nie znalazłem nikogo zwracającego na to uwagę, dlatego mam nadzieję, że ten wątek spełni taką rolę i będzie pojawiał się w wynikach Googla po wpisaniu tego pytania, żeby ludzie mogli się upewnić, że nie zwariowali.
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2019, 19:56 wysłana przez luken »

luken

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 0
Odp: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 22, 2019, 12:59 »
Wygląda na to, że jest więcej takich kwiatków. Np. "Stosunek drogi S przebytej w czasie t do czasu t to:" i rzekoma prawidłowa odpowiedź, uwaga: prędkość średnia. Podczas gdy czytając dosłownie pytanie to mamy przecież s/t^2 . Ten kto czyta te wszystkie pytania i stara się je zrozumieć, nie ma łatwo :( .

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 22, 2019, 19:14 »
Wygląda na to, że jest więcej takich kwiatków. Np. "Stosunek drogi S przebytej w czasie t do czasu t to:" i rzekoma prawidłowa odpowiedź, uwaga: prędkość średnia. Podczas gdy czytając dosłownie pytanie to mamy przecież s/t^2 . Ten kto czyta te wszystkie pytania i stara się je zrozumieć, nie ma łatwo :( .

Ale w tym pytaniu odpowiedź jest prawidłowa. Stosunek drogi do czasu to prędkość. Pytający nie definiuje czy mamy do czynienia z ruchem jednostajnym czy też niejednostajnym (S przebyta w czasie t), stąd z kolei wynika, że mamy do czynienia z prędkością średnią.

luken

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 0
Odp: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 22, 2019, 20:15 »
Ale w tym pytaniu odpowiedź jest prawidłowa. Stosunek drogi do czasu to prędkość. Pytający nie definiuje czy mamy do czynienia z ruchem jednostajnym czy też niejednostajnym (S przebyta w czasie t), stąd z kolei wynika, że mamy do czynienia z prędkością średnią.
Ale to nie jest pytanie o stosunek drogi przebytej do czasu, tylko pytanie o stosunek drogi przebytej W CZASIE DO CZASU, czyli t^2 , jak się przeczyta literalnie. To nie pierwsze takie strasznie nieprecyzyjne/mylące pytanie. Jak ktoś się nad tym dłużej nie pozastanawia to może zrozumie co autor miał na myśli przez takie strasznie niezdarne sformułowanie, ale jak ktoś założy, że każdy wyraz użyty w zdaniu ma znaczenie, to się przejedzie.

Innymi słowy:
Co to jest "droga s w czasie t"? Prędkość.
Więc co to jest droga s w czasie t do czasu t? Przyspieszenie.

:)
« Ostatnia zmiana: Marzec 22, 2019, 20:26 wysłana przez luken »

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 23, 2019, 10:14 »
Mogę się zgodzić z Tobą, że pytanie można sfomułować precyzyjniej czy bardziej zrozumiale choć dla mnie jest ono jednoznaczne i nie dopatruję się w nim treści jakie Ty widzisz. Ja je odczytuję tak: Co to jest stosunek drogi S, jaką obiekt przebył w określonym czasie (np. 30 min, 1h czy 5 h) do tego czasu. Odpowiedzią prawidłową jest prędkość średnia. Zgadzam się też, że wiele pytań w bazie jest formułowana tak, że trudno zgadnąć co autor miał na myśli.

Docent

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 73
  • Liked: 12
Odp: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 23, 2019, 19:01 »
wiele pytań w bazie jest formułowana tak, że trudno zgadnąć co autor miał na myśli.

Ja bym obstawiał raczej nie do końca trafne tłumaczenia pytań z języka Szekspira, lub wręcz pozostawianie niektórych terminów w oryginale, np. "datum" przy pytaniach związanych z położeniem środka ciężkości.

kotar

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 64
  • Liked: 18
Odp: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 25, 2019, 09:24 »
Co to jest "droga s w czasie t"? Prędkość.

Droga S przebyta w czasie t to dalej droga, mianowana w jednostce długości.

luken

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 0
Odp: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 25, 2019, 15:45 »
Chciałbym zaprezentować wam jeszcze dwa pytania z "Zasad lotu", a w zasadzie to samo pytanie występujące jako PL080-0348 oraz PL080-0351 .

PL080-0348 W celu zwiększenia pochylenia szybowca:
  • należy wychylić drążek sterowy od siebie [prawidłowa odpowiedź]
  • przyrost momentu pochylającego szybowiec musi mieć wartość do ujemną
  • należy wychylić ster wysokości do góry
  • wektor przyrostu siły nośnej na usterzeniu poziomym musi mieć zwrot „w dół”

PL080-0351 W celu zwiększenia pochylenia szybowca:
  • przyrost momentu pochylającego szybowiec musi mieć wartość dodatnią [prawidłowa odpowiedź]
  • należy wychylić ster wysokości w dół
  • wektor przyrostu siły nośnej na usterzeniu poziomym musi mieć zwrot „w górę”
  • należy wychylić drążek sterowy od siebie

To samo pytanie, w drugiej wersji odpowiedź z pierwszej wersji jest niepoprawna. ;D W zasadzie w drugiej wersji wygląda na to, że są dwie poprawne odpowiedzi, ale zaliczają oczywiście tylko jedną. Mogłem te wszystkie kwiatki opisywać na bieżąco, najlepsze jest to że jeżeli wierzyć ULC to te pytania są w bazie pytań, ludzie źle się uczą, a wszystkie serwisy szybowcowe opierające się na tych pytaniach kopiują to bez kwestionowania. Taki obraz nasz.

darton

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 4
  • Liked: 1
Odp: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 28, 2019, 14:47 »
Pozornie wydaje się, że w PL080-0351 wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.

Bo w celu zwiększenia pochylenia szybowca wektor przyrostu siły nośnej na usterzeniu poziomym musi mieć zwrot „w górę”,
aby to osiągnąć należy wychylić ster wysokości w dół, co osiąga się przez oddanie drążka od siebie.

Ale gdyby się do tego pytania odnieść w ten sposób, że prawidłowa odpowiedź to wskazanie faktycznej fizycznej przyczyny, która powoduje zwiększenie pochylenia to jedyną taką przyczyną jest:
przyrost momentu pochylającego szybowiec o wartości dodatniej.

Część pytań jest niestety w ten "złośliwy" sposób skonstruowana, żeby trzeba było dociekać faktycznej przyczyny zjawiska. Udzielenie prawidłowej odpowiedzi świadczy zatem o prawidłowym zrozumieniu omawianego tematu.

W każdym razie ja tak to rozumiem.




 

RB

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 279
  • Liked: 146
Odp: Co to jest ciśnienie spiętrzeniowe?
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 06, 2019, 09:43 »
Na chłopski rozum, w pytaniu:

PL080-0351 W celu zwiększenia pochylenia szybowca:

      -przyrost momentu pochylającego szybowiec musi mieć wartość dodatnią   [prawidłowa odpowiedź]
      -należy wychylić ster wysokości w dół
      -wektor przyrostu siły nośnej na usterzeniu poziomym musi mieć zwrot „w górę”
      -należy wychylić drążek sterowy od siebie

wszystkie odpowiedzi są, na pierwszy rzut oka, prawidłowe, ale klucz leży w sformułowaniu pytania "w celu zwiększenia pochylenia szybowca". Zakłada to jakąś ludzką akcję "w celu". Kto ma zwiększyć pochylenie szybowca? Ano, chyba, pilot. Jak ma to zrobić? Wychyla drążek sterowy od siebie i tym samym wychyla ster wysokości w dół. Co się dzieje? Wektor na usterzeniu poziomym przyjmuje zwrot w górę, a moment pochylający jest dodatni. Czy pilot własnoręcznie manipuluje wektorami i momentem? Tak, ale pośrednio - pilot po prostu wychyla drążek od siebie i to odpowiada na tezę w inwokacji pytania.

Ale, to tylko tzw. chłopski rozum. Chętnie bym zobaczył oryginał pytania w języku angielskim. Pewnie to mogło brzmieć np. "what makes the glider to angle downwards" "co powoduje pochylenie szybowca" i wtedy, dopiero, odpowiedź 1. jest OK, ale i pozostałe też są, zasadnie, prawidłowe.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 06, 2019, 10:21 wysłana przez RB »