Na chłopski rozum, w pytaniu:
PL080-0351 W celu zwiększenia pochylenia szybowca:
-przyrost momentu pochylającego szybowiec musi mieć wartość dodatnią [prawidłowa odpowiedź]
-należy wychylić ster wysokości w dół
-wektor przyrostu siły nośnej na usterzeniu poziomym musi mieć zwrot „w górę”
-należy wychylić drążek sterowy od siebie
wszystkie odpowiedzi są, na pierwszy rzut oka, prawidłowe, ale klucz leży w sformułowaniu pytania "w celu zwiększenia pochylenia szybowca". Zakłada to jakąś ludzką akcję "w celu". Kto ma zwiększyć pochylenie szybowca? Ano, chyba, pilot. Jak ma to zrobić? Wychyla drążek sterowy od siebie i tym samym wychyla ster wysokości w dół. Co się dzieje? Wektor na usterzeniu poziomym przyjmuje zwrot w górę, a moment pochylający jest dodatni. Czy pilot własnoręcznie manipuluje wektorami i momentem? Tak, ale pośrednio - pilot po prostu wychyla drążek od siebie i to odpowiada na tezę w inwokacji pytania.
Ale, to tylko tzw. chłopski rozum. Chętnie bym zobaczył oryginał pytania w języku angielskim. Pewnie to mogło brzmieć np. "what makes the glider to angle downwards" "co powoduje pochylenie szybowca" i wtedy, dopiero, odpowiedź 1. jest OK, ale i pozostałe też są, zasadnie, prawidłowe.