Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Cobra za wyciągarką  (Przeczytany 14138 razy)

mike_whiskey

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 15
  • Liked: 1
    • Nakolannik.pl - niezbędnik pilota
Cobra za wyciągarką
« dnia: Grudzień 24, 2014, 16:38 »
Witajcie,

w Cobrze wbite są ograniczenia, ale nie pamiętam czy dotyczą one startów za wyciągarką. Czy ktoś z kolegów pamięta czy można tym zacnym szybowcem startować za wyciągarką?

Wesołych Świąt
Michał

TWJ

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 51
  • Liked: 6
    • Winged Wolf
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 24, 2014, 21:10 »
Ta Cobra, której się złożyły skrzydła na wyciągarce parę lat temu W Bicester, UK, to na wyciągarce startowała. Nie sądzę, żeby pilot robił to wbrew ograniczenim, więc zakładam, że Cobry na windzie startować mogą.
Pozdrawiam
TWJ
_______________________________________ _____
https://www.facebook.com/WolfTheAviator
https://www.youtube.com/WolfTheAviator

Neroj

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 103
  • Liked: 39
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 24, 2014, 22:12 »
Nie ma ograniczenia. Moze startowac za windą

MaC

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 75
  • Liked: 14
    • Aeroklub Ostrowski
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 24, 2014, 23:37 »
Nigdy bym Jej tego nie zrobił. Jak również fali czy szalonego powrotu z przekręconego dolotu. Ale pewnie można...

UX

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 113
  • Liked: 29
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 25, 2014, 08:49 »
Ta Cobra, której się złożyły skrzydła na wyciągarce parę lat temu W Bicester, UK, to na wyciągarce startowała. Nie sądzę, żeby pilot robił to wbrew ograniczenim, więc zakładam, że Cobry na windzie startować mogą.
Ta z Bicester to była Foka. Ale fakt, że zarówno Foki jak i Cobry za windą startować mogą. Trzeba jedynie pamiętać, że fabryczny zaczep jest jeden - ani na dziobie ani pod ŚC, tylko "pomiędzy" - mniej więcej pod drążkiem. Efekt jest taki, że wysokości osiągalne za windą są mniejsze niż mogły by być z centralnym zaczepem. Jeden z niemieckich klubów który miał Cobrę na sprzedaż twierdził, że w bezwietrzny dzień wyciągali Cobrę na 300m z 1000m liny.

W "Cobrze" chyba najbardziej dokłuczliwym ograniczeniem jest wymóg przeglądu co 2 lata (albo 300h jeśli nastąpi wcześniej). Ten przegląd, wykonany przez właściciela typu to koszt 1500 euro + VAT. Co czyni ten szybowiec trochę drogim w eksploatacji. Proszę o poprawienie przez właścicieli tego niewątpliwie pięknego szybowca, jeśli się mylę.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 25, 2014, 09:00 wysłana przez UX »

Olek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 223
  • Liked: 18
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 25, 2014, 09:49 »
Witam,

Ten wymóg (przegląd co 2 lata lub 300 h), został zniesiony !
Teraz szybowiec oceniany jest według stanu, co więcej zwiększono mu resurs  do 4 000 h :-)
Olek
Aeroklub Jeleniogórski

Bartek Neroj

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 316
  • Liked: 39
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 25, 2014, 19:11 »
Ja Foka startowalem za winda po konsultacji z wlascicielem typu - bo podobnie jak Maciek mialem obawy o wytrzymalosc konstrukcji.
Startowac sie dalo ale rzeczywiscie wysokosc 250-300 m i w praktyce czasem 2, 3 starty zeby sie zalapac na termike
Bartek Neroj

ZK

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 215
  • Liked: 158
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 25, 2014, 20:08 »
Z tą kruchością Cobry to nie przesadzajcie w Mikulowicach latały na fali ale na D te chyba są bardziej odporne tak samo jak właściciele :)



ZK

Olek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 223
  • Liked: 18
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 25, 2014, 20:38 »
W Mikulowicach na tej Cobrze latał Ulf , "Człowiek - Ptak" !
Znam Go dobrze, Jego żadne ograniczenia nie dotyczą:-)

Wesołych Świąt !

Olek
Olek
Aeroklub Jeleniogórski

ZK

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 215
  • Liked: 158
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 25, 2014, 20:49 »
W Mikulowicach na tej Cobrze latał Ulf , "Człowiek - Ptak" !
Znam Go dobrze, Jego żadne ograniczenia nie dotyczą:-)

Wesołych Świąt !

Olek

Ulf to faktycznie stały bywalec tego miejsca ale pojawiali się z bardziej piastowskimi imionami  :) ale Cobry mieli zniemczone  :D .



Pozdrawiam  ZK

Krzyżak

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Liked: 6
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 25, 2014, 20:52 »
Najlepiej latać Coberką za windą z dolnego zaczepu (w odróżnieniu od przedniego, który jest faktycznie też troszkę z dołu). W Cobrach latających w Polsce nie były zakładane. Natomiast w exportowych - owszem. Mi się trafiła taka (sprowadzona z Danii) wyposażona w oba zaczepy. Start za windą z dolnego jest b. przyjemny, wysokości 'juniorowe' lub lepsze, zero 'pompowania' czy innych 'narowów'.

AL

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Liked: 38
    • Fotograficzny Rejestr Szybowców
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 25, 2014, 21:27 »
Witam

Odnośnie możliwości startów szybowca Cobra za wyciągarka to należy do tego podejść indywidualnie w zależności od egzemplarza. Ponieważ są egzemplarze które w aeroklubach jeszcze za czasu obowiązywania pierwszej wersji biuletynu DT-O/1/97 dostały zakaz w tym zakresie. Obecnie istnieje możliwość eksploatowania szybowców Cobra 15 do 4000h po pozytywnym przejściu biuletynu BE-007/36/2010 jednak zwracam uwagę na punkt 4.2 tego biuletynu, który stanowi że przegląd po resursowy należy przeprowadzić przed osiągnięciem nalotu 2000 godzin. Co najbardziej istotne dla tego wątku, to biuletyn rozszerzający resurs do 4000 godzin nie przewiduje ograniczenia w zakresie startów za wyciągarką. Jednakże należy pamiętać że po wykonaniu biuletynu szybowce są eksploatowane według nowego terminarza prac okresowych, który przewiduje wykonywanie 'programu przeglądu 300 godz." w zakładzie wytwórczym lub autoryzowanym zakładzie naprawczym", gdzie przegląd 300h wykonujemy co 300h albo co 36 miesięcy w zależności co pierwsze wyjdzie.  Nie jest prawdą ze wszystkie Cobry maja jeden zaczep, zdecydowana większość tak ma jeden zaczep, ale tez istnieją egzemplarze z dolnym zaczepem. Szczególnie ze prototypy miały właśnie zaczep blisko podwozia i istnieje dokumentacja takiej zabudowy. Ze standardowym zaczepem Cobra nie ma zbyt dużych wysokości za wyciągarką i często zaczyna pod koniec ciągu falować.

Jeśli ktoś jest zainteresowany zabudowa w Cobrze dolnego zaczepu to proszę o informacje na priv ponieważ zbieramy grupę chętnych by dokonać takiej zabudowy w uzgodnieniu z właścicielem typu na paru egzemplarzach i im więcej nas będzie tym tańszy będzie koszt wykonania potrzebnych do tego elementów.

Pozdrawiam

Aleksander Lorenz
Fotograficzny Rejestr Szybowców
www.szybowce.fotoedytor.com

AL

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Liked: 38
    • Fotograficzny Rejestr Szybowców
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 25, 2014, 21:30 »
Najlepiej latać Coberką za windą z dolnego zaczepu (w odróżnieniu od przedniego, który jest faktycznie też troszkę z dołu). W Cobrach latających w Polsce nie były zakładane. Natomiast w exportowych - owszem. Mi się trafiła taka (sprowadzona z Danii) wyposażona w oba zaczepy. Start za windą z dolnego jest b. przyjemny, wysokości 'juniorowe' lub lepsze, zero 'pompowania' czy innych 'narowów'.

Właśnie miałem na myśli miedzy innymi Twoja Cobre Krzyżak, pisząc o egzemplarzach z podwójnym zaczepem  :)

Pozdrawiam

Aleksander Lorenz
Fotograficzny Rejestr Szybowców
www.szybowce.fotoedytor.com

UX

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 113
  • Liked: 29
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 26, 2014, 08:28 »
Wracając do resursu i przeglądów. Czyli jak rozumiem, jest tak: do 2000h eksploatacja wg stanu. Po rozszerzeniu do 4000h (wykonaniu BE-007/36/2010) trzeba robić przeglądy w autoryzowanym warsztacie co 300h (lub co 3 lata). Czy to się zgadza?

Bartek Neroj

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 316
  • Liked: 39
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 26, 2014, 08:49 »
Nie do konca. Do 2000 eksploatacja wg instrukcji obsługi technicznej a potem wg biuletynu
Bartek Neroj