Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?  (Przeczytany 1925 razy)

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« dnia: Luty 16, 2021, 19:01 »
Proszę o informację o dostępnych częstotliwościach
lotniczych,
które mogą używać szybowce latające w obszarze Jelenia Góra - Zgorzelec - Słubice - Gorzów
Wielkopolski - Poznań - Kalisz - Opole, do korespondencji pomiędzy szybowcami na przelotach, bez naruszania częstotliwości lotniskowych i częstotliwości zarezerwowanych dla innych podmiotów lub urządzeń.
Tadeusz Górski
………………………………..
Dzień dobry,
Ja szczerze mówiąc nie znam częstotliwości radiowej nw łączności relacji air to air innej niż 123,450 MHz (która zapewne jest mocno zajęta). Proponuję jendnak zapytać w tej sprawie organu kompetentnego w
sprawach zarządzania częstotliwościami lotniczymi jakim jest Urząd Komunikacji Elektronicznej i posiada dostęp do bazy wszystkich przydzielonych częstotliwości radiowych dla lotnictwa cywilnego.
Proponuje kontakt z p. MO
KK
Departament Żeglugi Powietrznej/ Air Navigation Department
Urząd Lotnictwa Cywilnego / Civil Aviation Authorit
…………………………………………………………………….

Szanowny Panie,
UKE dokonuje przydziału częstotliwości dla stacji lotniskowych, na których można komunikować się z określonymi lotniskami.
Odnośnie komunikacji pomiędzy statkami powietrznymi, otrzymał Pan już odpowiedź z ULC. Tu nic więcej nie dodam. Nie bardzo rozumiem, dlaczego miałoby być więcej częstotliwości do komunikacji pomiędzy statkami powietrznymi ?
MO
Urząd Komunikacji Elektronicznej

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 533
  • Liked: 252
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 17, 2021, 10:07 »
Zgodnie z Załącznikiem 10 Tom V do Konwencji ICAO została wyznaczone jedna częstotliwość air to air: 123,45MHz.
Tak jak to już dostałeś w odpowiedzi.
Pomyślane to było dla dużych samolotów, które wychodząz asigu stacji naziemnych (np.nad Atlantykiem).
Nikt nie przewidział opcji, o którą pytasz.

Drzewiej w Polsce (tej ludowej), błyła ustalona częstotliwość "przelotowa 122,7MHz) do właśnie takiej komunikacji.
Po zmianach to już nie obowiązuje.

Jak masz w odpowiedzi, częstotliwości przyznaje UKE. Z tym, że UKE w ogóle nie widzi takiej potrzeby, bo co oni muszą się znać na potrzebach lotników...
Zarządzający przestrzenią (PAŻP) też nie potrzebuje takiej częstotliwości, bo mają swoje, a w przestrzeni G zgodnie z prawem nie potrzebujesz radia.

Czyli ktoś musiałby zawnioskować o przydzielenie takich częstotliwości, potem je opublikować, itp.
Pyanie kto?
W całkim niegłupim pzypdku mógłby to zrobić Aeroklub Polski, który zrzesza dość pokaźną grupe lotników.
Bo w sumie, mówimy tu tylko o szybownikach, względnie jakiś baloniarzach, bo już ultralajtowcy czy samolocirze nie mają z tym problemu - mają FIS lub inne służby (no ultraleccy to trochę odrębna kasta - nie wnikajmy).

No, ale jak wiadomo, AP ochoczo to tylko przyjmuje kaskę i ewentuanie chwali się  sukcesami innych, kryje wałki i takie tam, i ma takie potrzeby jak częstotliwości w rzyci. Jeśli więc jesteś (pośrednio) członkiem AP, to spróuj wymusić jakieś działanie AP dla środowiska.
Jeśli chcesz zapisać się chlubnie w annałach polskiego lotnictwa, to spróbuj przekonać UKE do wydzielenia takich częstotliwości (pewnie z konsultacjami z PAŻP i ULC).

Niemcy sobie z tym jakoś poradzili:
https://www.dsv.aero/index.php/downloads/luftraum?download=178:nfl-1-1935-20-air-to-air-frequenzen

pozdr
Dino

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 17, 2021, 14:57 »
Z informacji wydobytych z UKW wynika, że wystarczy złożyć wniosek o pozwolenie radiowe dla drugiej stacji lotniskowej, dla komunikacji lotniska z szybowcami na przelocie, wnioskując o wyznaczenie dla niej drugiej częstotliwości.

Czy Władze któregoś z Aeroklubów Regionalnych zrobią ten prosty, pierwszy krok. Może kogoś stać na opłatę 82 zł?

https://bip.uke.gov.pl/jak-uzyskac-rezerwacje--pozwolenie--zezwolenie-tresc/pozwolenia-lotnicze,5,0.html

Stacja lotniskowa (naziemna):

kopie deklaracji zgodności urządzeń z zasadniczymi wymaganiami (oznaczenie CE, informacja) - powinny być dołączone do dokumentacji urządzeń, a najprościej uzyskać kopie ze stron producentów, np. wpisując do wyszukiwarki typ urzadzenia i hasło "declaration of conformity",
dowód wpłaty opłaty skarbowej 82 zł,
w przypadku gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika, do wniosku załączyć pełnomocnictwo, lub odpis pełnomocnictwa, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym - (poświadczenie winno zawierać datę i miejsce jego sporządzenia), pełnomocnictwo zgodnie z art. 33 § 3 kpa może być przedłożone do akt wyłącznie jako: oryginał, urzędowo poświadczony odpis przez notariusza (konsula) lub odpis uwierzytelniony przez występującego w sprawie pełnomocnika, będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym, a także doradcą podatkowym,
opłata skarbowa 17 zł od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury - dotyczy każdego wniosku składanego przez pełnomocnika.

Opłatę skarbową wpłaca wnioskodawca lub pełnomocnik na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy:

21 1030 1508 0000 0005 5000 0070.

V. Opłata roczna

Podmiot, który uzyskał prawo do wykorzystywania częstotliwości określonych  pozwoleniu radiowym, uiszcza roczną opłatę, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2013 r. w sprawie rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością (Dz.U. z 2016 r., poz. 276 ze zm.).

Opłatę z tego tytułu wpłacać na rachunek:

Urząd Komunikacji Elektronicznej
ul. Giełdowa 7/9
01-211 Warszawa
75 1010 1010 0060 4422 3100 0000


Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 533
  • Liked: 252
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 17, 2021, 15:25 »
Ale to jest bez sensu.
Stacja lotniskowa to zupełnie inna historia, w szczególności jeśli chodzi o zasięg.
Są dokładne wytyczne jak określać zasięg i w proponowanym przez Ciebie układzie może się okazać, że blokujesz jakiś inne lotnisko.
Air2air musi zapewniać większy obszar itp.

To, co proponujesz, to obejście na gazomierzu.
Nie można zrobić czegoś od razu dobrze, tylko jakieś prowizorki?

Pozdr
Dino

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 17, 2021, 17:32 »
Ja wskazałem procedurę umożliwiająca przydział częstotliwości "przelotowej" przypisanej na przykład do EPLU.
Gdy EPLU będzie miała taką dodatkową częstotliwość przydzieloną, każdy szybowiec w locie na wysokości bliskiej FL 95 będzie mógł tę stację wywoływać, będąc w jej zasięgu, a raczej nie naruszy prawa, gdy na tej częstotliwości wywoła też inny szybowiec.

Rolą UKE jest takie wyznaczenie tej częstotliwości, aby szybowiec będący w zasięgu radiowym EPLU na wysokości prawie FL 95 mógł nadawać na tej częstotliwości korespondencję do EPLU (i nie tylko),  bez kolizji z innymi częstotliwościami.  Przecież po to zapłaciliśmy za radia z separacją 8.33, aby separowanych częstotliwości było pod dostatkiem.

Ja nie potrafię tego policzyć, ale zasięg stacji lotniskowej EPLU dla szybowca na wysokości FL 95 + zasięg stacji pokładowej szybowca nadającego z wysokości FL95 szacuję na obszar wystarczający do pokrycia tras przynajmniej 95% przelotów z EPLU.

 Będąc na przykład nad EPLS mam prawo wywoływać LPLU na 122,405, inny szybowiec może moją korespondencję na tej samej częstotliwości przekazać dalej,  i nie powinno to nikogo innego zakłócać.

  Oczywiście z pokorą czekam na lepsze (konstruktywne !!!!) propozycje załatwienia sprawy.

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 17, 2021, 17:40 »
I już jest konstruktywna wskazówka :

Szanowny Panie,
Wydaje mi się, że nie jest problemem wyznaczenie dodatkowej (dodatkowych) częstotliwości do łączności w relacji powietrze-powietrze.

Problem polega jednak na tym, żeby określić potrzebę wyznaczenia takiej częstotliwości.

Nie jest istotne, czy będzie to taki, czy inny nominał częstotliwości. Na pewno jakiś wolny by się znalazł.

Chodzi o to, żeby władza lotnicza potwierdziła, że istnieje konieczność wydzielenia dodatkowej częstotliwości na potrzeby łączności powietrze-powietrze, np. ze względu na poprawienie bezpieczeństwa lotów.

Moim zdaniem, sprawę tę należy załatwiać poprzez ULC. Prezes UKE nie definiuje potrzeb w zakresie wykorzystania łączności lotniczej. Prezes UKE zabezpiecza te potrzeby, poprzez wydawanie pozwoleń radiowych i przydział częstotliwości dla stacji lotniskowych.

W tym przypadku nie chodzi o przydział częstotliwości dla wskazanego użytkownika, lecz o rozwiązanie do wykorzystania w całej przestrzeni powietrznej.

Można również dodać, że z puntu widzenia wykorzystania urządzeń radiowych na pokładzie statku powietrznego, zgodnie z posiadanym pozwoleniem radiowym, możliwe jest wykorzystanie każdej częstotliwości z zakresu, określonego w pozwoleniu. Nawiązywanie łączności na „umówionej” częstotliwości nie stanowi naruszenia zapisów samego pozwolenia radiowego dla stacji pokładowej.

Moim zdaniem, wnioskowanie o kolejne pozwolenie radiowe dla stacji lotniskowej, z kolejną częstotliwością, nawet jeśli zakończyłoby się wydaniem takiego pozwolenia, nie rozwiąże sprawy.

Przede wszystkim dlatego, że nawiązywanie łączności w relacji powietrze-powietrze na tej częstotliwości, nie będzie zgodne z pozwoleniem oraz byłoby to rozwiązanie „lokalne”, nie załatwiające sprawy kompleksowo.

Tu jest konieczne systemowe podejście do zagadnienia. Moim zdaniem, pierwszym krokiem powinno być wskazanie przez władzę lotniczą, że kolejna częstotliwość dla łączności pomiędzy statkami powietrznymi, z określonych powodów, jest potrzebna.
MO
Urząd Komunikacji Elektronicznej

Zatem tę korespondencję UKE przekazuję do Prezesa ULC z nadzieją na załatwienie sprawy.

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 533
  • Liked: 252
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 17, 2021, 19:54 »
I to jest dokładnie to o czym pisałem.

Poniewaz Prezes ULC:
"działa w zakresie bezpieczeństwa lotów (w tym: e-baza zdarzeń lotniczych, zalecenia profilaktyczne, ocena stanu bezpieczeństwa lotów, wymiana danych z organami UE)"
To zawsze można podać kilka argumentów, które polepszą bezpieczeństwo wykonywania lotów, kiedy będą określone częstotliwości air2Air - np. mniejsze ryzyko kolizji, mniejsze ryzyko wypadków spowodowanych lądowaniem w polu (bo można się w powietrzu zapytać, jakie są warunki), no argumentów można jeszcze dodać.

Brawo za inicjatywę.

pozdr
Dino

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 18, 2021, 12:38 »
Drogi Panie,
Pragnę Pana poinformować, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego jako centralny organ administracji rządowej działa na podstawie prawa i jego granicach. W kompetencjach Prezesa ULC nie jest występowanie do Prezesa UKE o przydział  częstotliwości radiowych dla lotnictwa, ponieważ nie jest ich użytkownikiem.

Prezes UKE jako organ właściwy ds. zarządzania częstotliwościami został również wyznaczony jako krajowy menadżer częstotliwości w myśl rozporządzenia wykonawczego Komisji nr 2019/123  z dnia 24 stycznia 2019 ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011 (przesyłam w załączeniu). Zgodnie z załącznikiem III częścią B pkt. 6 do tego rozporządzenia jeżeli konieczny jest przydział częstotliwości , osoba fizyczna lub organizacja występująca o wykorzystanie częstotliwości, składa u właściwego krajowego menadżera częstotliwości wniosek zawierający wszystkie istotne dane oraz uzasadnienie.
 
Z poważaniem
KK
Dyrektor/  Director
Departament Żeglugi Powietrznej/ Air Navigation Department
Urząd Lotnictwa Cywilnego / Civil Aviation Authority


Gramy wiec dalej, zgodnie z tym pouczeniem.
Tadek

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 21, 2021, 15:12 »
Do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej
   Na podstawie Rozporządzenia wykonawczego Komisji nr 2019/123 z dnia 24 stycznia 2019 ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011, oraz zgodnie z załącznikiem III częścią B pkt. 6 do tego rozporządzenia składam wniosek o przydział dodatkowej częstotliwości w paśmie lotniczym dla realizacji łączności  pomiędzy  szybowcami latającymi na przeloty z lotniska w Lubinie, w obszarze Jelenia Góra - Zgorzelec - Słubice - Gorzów Wielkopolski - Poznań - Kalisz - Opole, bez naruszania częstotliwości lotniskowych i częstotliwości zarezerwowanych dla innych podmiotów lub urządzeń.  Prowadzenie takiej komunikacji na oddzielnej częstotliwości jest zasadne, bowiem prowadzenie takiej korespondencji zwiększy istotnie poziom bezpieczeństwa lotów, a prowadzenie takiej komunikacji na częstotliwości lotniska, poprzez nakładanie się korespondencji, istotnie obniża bezpieczeństwo operacji startów, lądowań i ruchu w kręgu nadlotniskowym.
Moje dane organ posiada w aktach sprawy mojego pozwolenia radiowego dla SP- 4098.

  W załączeniu korespondencja z urzędnikami ULC i UKE.
Tadeusz Górski

Czekamy na odpowiedź ....

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 22, 2021, 09:04 »
Do Prezesa Aeroklubu Polskiego

Złożyłem do UKE wniosek zacytowany poniżej.

Proszę Prezesa AP o poparcie mojego wniosku  oraz, ewentualnie, o rozszerzenie takiego wniosku o częstotliwości dla pozostałych obszarów kraju.  Wyznaczenie obszarów, dla których zasadne jest wyznaczenie odrębnych częstotliwości przelotowych, w mojej cenie powinien dokonać AP. Prezes AP może wiarygodnie uzasadnić potrzebę wyznaczenia takich częstotliwości.

pozdrawiam
Tadeusz Górski
Członek AP

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 01, 2021, 23:16 »
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pański wniosek z 20 lutego 2021 r. o przydział częstotliwości w paśmie
lotniczym, przesyłam następujące wyjaśnienia.
Zgodnie z art. 143 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U.
z 2019 r., poz. 2460 ze zm.), zwanej dalej „Pt”, używanie urządzeń radiowych wymaga
posiadania pozwolenia radiowego, które wydaje Prezes UKE.
W służbie radiokomunikacyjnej lotniczej, Prezes UKE wydaje dwa rodzaje pozwoleń radiowych:
dla stacji pokładowej oraz dla stacji lotniskowej. Informacje, dotyczące wydawania tych
pozwoleń zawarte są na stronie: Pozwolenia lotnicze - Urząd Komunikacji Elektronicznej
(uke.gov.pl).
Zgodnie z art. 145 ust. 1 pkt 3 Pt, pozwolenie określa, między innymi, warunki wykorzystania
częstotliwości.
W przypadku pozwoleń dla stacji pokładowej, jednym z warunków wykorzystania częstotliwości
jest wskazanie zakresu częstotliwości 118-137 MHz, przeznaczonego w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 27 grudnia 2013 r. w sprawie Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości (Dz.
U. z 2018 r., poz. 1612 ze zm.), dla służby radiokomunikacyjnej ruchomej lotniczej, który
najczęściej odpowiada zakresowi przestrajania urządzenia radiowego. Takie warunki
wykorzystania częstotliwości umożliwiają pracę stacji pokładowej na różnych częstotliwościach
z zakresu. Prezes UKE nie dokonuje więc w pozwoleniu dla stacji pokładowej, konkretnego
przydziału częstotliwości.
Natomiast dla stacji lotniskowej (naziemnej), zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 ppkt a Pt, jako jeden
z warunków wykorzystania częstotliwości, Prezes UKE określa, a więc przydziela, konkretną
częstotliwość z zakresu 118-137 MHz.
O takich właśnie przydziałach częstotliwości stanowi zapis punktu 6 w części B załącznika III do
rozporządzenia wykonawczego Komisji nr 2019/123 z dnia 24 stycznia 2019 ustanawiającego
szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym
(ATM) oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011, który Pan przywołuje w swoim
wniosku.

Częstotliwości dla stacji lotniskowych są koordynowane międzynarodowo przez Prezesa UKE,
jako krajowego menedżera częstotliwości, we współpracy z organizacją Eurocontrol, która pełni
funkcję menedżera sieci, w rozumieniu powyższego rozporządzenia.
Prezes UKE nie wydaje innych dokumentów niż pozwolenia radiowe dla stacji lotniskowych,
które same w sobie stanowią lub zawierają przydział częstotliwości lotniczych.
W związku z powyższym, Pański wniosek „o przydział dodatkowej częstotliwości w paśmie
lotniczym dla realizacji łączności pomiędzy szybowcami latającymi na przeloty z lotniska
w Lubinie, w obszarze Jelenia Góra - Zgorzelec - Słubice - Gorzów Wielkopolski - Poznań - Kalisz
- Opole” nie może zostać zrealizowany, gdyż nie znajduje podstawy prawnej.
Jednocześnie informuję, że Prezes UKE, mając na uwadze zapewnienie niezakłóconej pracy
urządzeń radiowych, która w tym przypadku ma wpływ na bezpieczeństwo lotów, podejmie
działania w kierunku oceny możliwości międzynarodowej koordynacji częstotliwości dla
łączności lotniczej w relacji powietrze-powietrze, w oparciu o potrzeby w tym zakresie,
uzgodnione z krajową administracją, odpowiedzialną za organizację ruchu lotniczego.
Dziękuję za przesłanie pisma.
z up. Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Naczelnik Wydziału
Radiokomunikacji Morskiej, Lotniczej i Amatorskiej

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 01, 2021, 23:21 »
Może PKBWL zajmie w tej sprawie jakieś stanowisko?

zgłoszenie w załączniku

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 05, 2021, 08:59 »
Do Prezesa UKE

  Proszę o udzielenie mi informacji, czy istnieje możliwość zmiany pozwolenia radiowego wydanego dla lotniskowej stacji radiowej na lotnisku Aeroklubu Zagłębia Miedziowego EPLB w Lubinie w ten sposób, aby dla tego lotniska zostały zarezerwowane dwie częstotliwości :
- już zarezerwowana częstotliwość 122,405 MHz używana obecnie dla zarządzania ruchem lotniczym w ATZ,
-  dodatkowa częstotliwość dla komunikacji z szybowcami na przelotach.
   Proszę o informację, czy zarezerwowanie dwóch częstotliwości dla tego lotniska jest możliwe dla jednej stacji lotniskowej, czy wymagane jest wskazanie dwóch stacji.

   Proszę o informację jakie wymogi należy spełnić dla uzyskania rezerwacji dodatkowej częstotliwości  dla lotniskowej stacji radiowej na lotnisku Aeroklubu Zagłębia Miedziowego EPLB w Lubinie.

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 08, 2021, 16:35 »
  Do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej 

  W związku z pismem organu DC.WML.515.4.2021.2 z dn. 01.03.2021 r.  informuję, że wobec braku  merytorycznego załatwienia zgłoszonego przeze mnie problemu, ja sam – pilot szybowcowy Tadeusz Górski, posiadając Świadectwo operatora stacji pokładowej,  wyznaczam częstotliwość do korespondencji pomiędzy szybowcami na przelotach w sektorze FIS Poznań na 122,475 MHz.
  W oparciu o informację uzyskaną od organu uznaję, że wydane mi pozwolenie radiowe dla mojej stacji pokładowej upoważnia mnie do nadawania na każdej z częstotliwości lotniczych, a więc uznaję, że prowadząc korespondencję z szybowca w locie na częstotliwości 122,475 MHz nie naruszę żadnego przepisu prawa ani nie stworzę żadnego zagrożenia dla ruchu lotniczego.  Jeśli się mylę, proszę organ o pouczenie i ewentualnie wskazanie innej, dostępnej częstotliwości, abym przez swą niewiedzę nie spowodował naruszenia bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Brak pouczenia o ewentualnym naruszeniu przeze mnie przepisów prawa zaplanowanym działaniem uznam za milczącą zgodę organu.
  Informuję organ, że przy braku sprzeciwu organu od dnia 01.04.2021 r. rozpocznę wykorzystywanie częstotliwości 122,475 MHz do prowadzenia korespondencji z szybowca z innymi szybowcami w locie na obszarze FIS Poznań.
   Jeśli mój zamiar organ uzna za zamiar naruszenia przepisów prawa, proszę poinformować o tym mnie i odpowiednią Prokuraturę, a ja z góry przyznaję się do zamiaru popełnienia tego czynu.
Tadeusz Górski

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 15, 2021, 22:23 »
Na Pismo ULC (w załączeniu) odpowiedziałem :

Do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

  W związku z pismem Prezesa ULC   LOŻ-4.071.4.2921.ULC.1   z dn. 15.03.2021 r. oświadczam, że pomimo posiadania świadectwa radiooperatora i licencji pilota nie jestem świadomy konsekwencji wynikających z korzystania przez ze mnie z częstotliwości 122,475 MHz, ponieważ nawet Prezes ULC nie pouczył mnie o tym, że korzystanie przeze mnie z tej częstotliwości w czasie przelotów szybowcowych może spowodować zagrożenie w ruchu lotniczym w wyniku zakłócania jakichś konkretnych, innych stacji radiowych.
   Proszę zatem o pouczenie mnie, czy korzystanie przez ze mnie z częstotliwości 122,475 MHz w czasie przelotów szybowcowych w sektorze FIS Poznań może spowodować zagrożenie w ruchu lotniczym w wyniku zakłócania innych, konkretnych stacji radiowych.
  Przypominam, że Prezes ULC wymusił na użytkownikach szybowców kosztowną wymianę stacji pokładowych na stacje z separacją 8,33 kHz właśnie po to, aby możliwa była skuteczna separacja komunikacji lotniczej.  Pomimo tego działania Prezes ULC zaniechał podjęcia skutecznych działań w kierunku uporządkowania korespondencji w paśmie lotniczym.  Za wiedzą Prezesa ULC nadal utrzymywane są te same częstotliwości dla stacji lotniskowych pobliskich aeroklubów, co stwarza realne zagrożenie. Znane są przypadki, gdy na korespondencję „wyczepiony” zareagował gwałtownym zwrotem samolot holujący szybowiec w innym aeroklubie, a na komendę „Bocian wyczep się” wyczepił się Bocian holowany na niskiej wysokości nad innym lotniskiem.
   Przypominam, że Prezes ULC   LOŻ-4.071.4.2921.ULC.1  w piśmie  z dn. 15.03.2021 r. nie pouczył mnie, aby korzystanie przez ze mnie z częstotliwości 122,475 MHz w czasie przelotów szybowcowych w sektorze FIS Poznań mogło spowodować zagrożenie w ruchu lotniczym w wyniku zakłócania innych, konkretnych stacji radiowych lub mogło stanowić naruszenie jakiegoś konkretnego przepisu prawa, dlatego nadal nie widzę przesłanek dla zaniechania tego zamierzenia.
  W mojej ocenie to Prezes ULC stwarza większe, niż ja, zagrożenie nie podejmując działań w sprawie racjonalnego korzystania przez pilotów z częstotliwości w paśmie lotniczym.  Sądzę, że wystarczyłoby, aby Prezes ULC poprosił Prezesa UKE o wyznaczenie częstotliwości (np. 122,475 MHz) do komunikacji pomiędzy szybowcami na  przelotach w sektorze FIS Poznań oraz poprosił o przeanalizowanie i racjonalną zmianę częstotliwości przydzielonych poszczególnym stacjom lotniskowym, w celu wykluczenia istniejącego obecnie nakładania się korespondencji.

   W tej sprawie Prezes ULC odmówił podjęcia działań wskazując, że nie jest administratorem częstotliwości, a administrator częstotliwości -Prezes UKE odmówił działań zasłaniając się brakiem wiedzy praktycznej o potrzebie działania.  Zdrowy rozsądek wskazuje, że zamiast mnie zastraszać oba te organy powinny się porozumieć i  wyeliminowć to zagrożenie w ruchu lotniczym skutecznym działaniem.