Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?  (Przeczytany 1926 razy)

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 17, 2021, 14:25 »
   "Jednocześnie informuję, że Prezes UKE, jako pełniący od niedawna, bo od 1 stycznia 2021 r.
funkcję krajowego menedżera częstotliwości, w rozumieniu rozporządzenia wykonawczego
Komisji nr 2019/123 z dnia 24 stycznia 2019 ustanawiającego szczegółowe przepisy
wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz uchylające
rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011, podjął już działania, we współpracy z ULC i PAŻP,
zmierzające do międzynarodowej koordynacji częstotliwości dla łączności lotniczej w relacji
powietrze-powietrze
. Jednak, z uwagi na obowiązujące procedury, proces koordynacji oraz
publikacji częstotliwości może zająć kilka miesięcy. Prezes UKE czyni starania, aby stało się to
jak najszybciej, lecz konkretny termin jest trudny do określenia."

Jak widać, na skutek moich bezczelnych pism sprawa chyba ruszyła z miejsca.
Wygląda jednak na to, że ja pójdę siedzieć, ale Wy uzyskacie legalnie wyznaczoną częstotliwość przelotową.
Dam znać, pod jaki adres należy wysyłać mi paczki.

Karol Staryszak

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 24, 2021, 13:43 »
Hej Tadek,

z całym szacunkiem dla Twojej batalii ale wydaje mi się, że są inne ważniejsze sprawy na które mógłbyś wykorzystać swój cenny czas. Kwestia częstotliwości może i jest potrzebna ale niewiele zmieni bo i tak trzeba będzie znaleźć wolny kanał żeby sobie pogadać.

Jeśli mógłbym Ci doradzić to o wiele bardziej paląca i sensowna byłaby walka o przestrzeń powietrzną a szczególnie nagminnie zajmowane przez wojsko strefy TSA w których albo wcale nie ma operacji albo wykonywana jest jedna lub dwie dziennie a strefa jest zajęta od GND do stratosfery przez cały dzień. To samo dotyczy coraz częstszej relacji pilot szybowca kontroler ruchu lotniczego gdzie zasada równego traktowania użytkowników czasami też zawodzi.

W tej nierównej walce twoja determinacja i wiedza byłaby na wagę złota. Wiem, że Leszek już powoli przeciera szlaki ale jest sam bez pomocy.

Pozdrawiam,
Karol. 
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 25, 2021, 22:51 »
Piszesz :
 " trzeba będzie znaleźć wolny kanał żeby sobie pogadać"

Przeczytaj więc ten Biuletyn Prezesa ULC :
https://www.ulc.gov.pl/_download/bezpieczenstow_lotow/biuletyny/2019/Biuletyn-ULC-410-v2.pdf

Piloci powinni prowadzić łączność
(w tym powietrze-powietrze) wyłącznie na przeznaczonych do tego celu
kanałach. To zalecenie obowiązuje
również dla kanału 123,450 MHz, który w niektórych częściach świata (np.
na północnym Atlantyku) jest znany
jako częstotliwość do łączności typu
„powietrze-powietrze”. Kanał ten jest
w rzeczywistości przydzielony w kilku
państwach europejskich do innych
celów niż powietrze-powietrze, dlatego jego użycie może zakłócić komunikację na tym kanale.
Transmisje na „pozornie”
nieużywanych kanałach
radiowych mogą powodować zakłócenia
o poważnych konsekwencjach operacyjnych.


Ja nie przeprowadzam żadnej "batalii" w sprawie częstotliwości, ale spokojnie i konsekwentnie załatwiam sprawę z z naszymi Przyjaciółmi z Urzędów. Robię swoje i może coś to da.

Sprawa przestrzenie też jest oczywiście ważna, ale tu powinniśmy mówić jednym głosem, najlepiej z poziomu AP. Proponuję, aby Komisja Szybowcowa  wyznaczyła osobę Koordynatora do rozmów z władzami lotniczymi w sprawach zarządzania przestrzenią i proponuję, aby dla takiej osoby postarać się uzyskać pełnomocnictwo Prezesa AP do reprezentowania interesów członków AP w takich sprawach.

  Przypominam, że w podobnej sprawie Komisja zadziałała skutecznie w zakresie wadliwych pytań i jeszcze bardziej wadliwych odpowiedzi "poprawnych" do testów LKE, co zaskutkowało znaczącą poprawą.

  Taki koordynator powinien zbierać wnioski, zgłoszenia i uwagi od pilotów w tym zakresie, powinien je opracowywać i powinien występować do odpowiednich władz lotniczych z z odpowiednio umotywowanymi wnioskami. Działanie takiego Koordynatora powinno być dla pilotów jawne, a to forum daje ku temu techniczną możliwość.  Ja oczywiście gotów jestem wspomagać taka osobę swoim skromnym doświadczeniem.

Moim pierwszym pomysłem w tym zakresie jest złożenie wniosku do odpowiednich władz, aby rezerwacja przestrzeni była połączona z obowiązkiem złożenia krótkiego raportu o rzeczywistym wykorzystaniu takiej zarezerwowanej przestrzeni.  Takie raporty byłyby podstawą do konkretnych działań w kierunku efektywnego zarzadzania przestrzenią.   Ktoś, kto musiałby złożyć raport, raczej nie trzymałby "zajętej" przestrzeni bez potrzeby.  Takie raporty mogłyby być elementem informacji publicznej w jakimś BIP-ie.

Oczywiście raporty wojska powinny być ewentualnie kierowane do odpowiednich służb wojskowych, gdyby wojsko zasłaniało swe operacje tajemnicą.

Od naszej strony patrząc proponuję wdrażać powoli wymóg "wklepywania" wszystkich  lotów do OLC, bo nasze naruszenia (jeśli się zdarzają) dają słabą podstawę do dyskusji w sprawie ułatwień.

Proponuję - otwórz wątek "przestrzenie" z pierwszym wpisem opisującym konkretne zdarzenia.

pozdrawiam
Tadek

Karol Staryszak

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 26, 2021, 11:53 »


"aby Komisja Szybowcowa  wyznaczyła osobę Koordynatora do rozmów z władzami lotniczymi w sprawach zarządzania przestrzenią i proponuję, aby dla takiej osoby postarać się uzyskać pełnomocnictwo Prezesa AP do reprezentowania interesów członków AP w takich sprawach."

Z całym szacunkiem Tadek ale działa to tak - albo zajmiesz się czymś sam i to załatwisz, tak jak ty częstotliwości albo komuś trzeba za to zapłacić i rozliczać z wykonanej pracy.

Moim zdaniem szkoda Twojego czasu na przydział częstotliwości bo to formalizacja nie jest w ogóle potrzebna na nasze potrzeby. Będziesz się czuł lepiej jak cała szybowcowa Polska będzie gadała na trzech przydzielonych kanałach?

Komisja szybowcowa raczej nie zajmie się tematem przestrzeni bo to dużo roboty a mało korzyści a poza tym oni nie ogarniają swoich spraw jak większość ciał społecznych. Wadliwe pytania na LKE, były rzeczą prostszą, można było to łatwo skoordynować i wykonywać na kompie w domu. Załatwienie kwestii przestrzeni będzie się wiązać ze znajomością tematu (niewielu się na tym dobrze zna), spotkaniami w PAŻP i być może w wojsku itd.

Pozdrawiam,
karol
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #19 dnia: Marzec 26, 2021, 14:35 »
   Z całym szacunkiem Karol, ale to tak powinno działać - jeśli jest potrzeba zajęcia się przestrzenią, to Komisja na Twój wniosek powinna się tym zająć, choćby wyznaczając kogoś do działania w tej sprawie.  Chyba przyznasz, że to nie są oczekiwania zawyżone. W mojej ocenie Komisja szybowcowa to nie są "oni", ale "MY" - piloci działający przez naszych najlepszych przedstawicieli. Ja jestem zdania, że oni mają organizować nasze działania, rozdzielać zadania i sprawy do załatwienia, a nie tyrać za nas.

   Zapewniam Cię, że uda się znaleźć takiego "frajera", jak ja, który za darmo takie sprawy poprowadzi. Zapewniam Cię, że wśród nas są kontrolerzy ruchu lotniczego i być może również urzędnicy wyższego szczebla władz lotniczych, którzy w realizacji rozumnych postulatów mogą pomóc, niekoniecznie występując jawnie. Trzeba tylko konsekwentnie zacząć działać. Od Ciebie oczekuję przynajmniej zainicjowania nowego wątku na tym forum - znajdziesz na to czas?

  Sprawa pytań LKE też wydawała się trudna, a nawet "nie do ruszenia", póki ktoś nie poprosił Komisji o zajęcie się tą sprawą.  Jeśli się wstydzisz sam zadziałać, opisz konkretny problem na forum, a ja obiecuję również tą sprawą się zająć, póki ktoś mądrzejszy ode mnie nie przejmie tematu. Nie jest do tego potrzebna jakaś wiedza specjalistyczna, bo od tego mamy naszych Przyjaciół w Urzędach.  Naszą rolą jest zasygnalizowanie zaistniałego problemu i dopilnowanie, aby ktoś przypadkiem nie zapomniał problemu rozwiązać.

  Informacja z ostatniej chwili, uzyskana w rozmowie telefonicznej od jednego z naszych Przyjaciół w ULC - powołana została grupa robocza, która ma doprowadzić do wyznaczenia częstotliwości przelotowych dla szybowników.  Sprawa najwyraźniej  idzie w słusznym kierunku.

   Będę się czuł zdecydowanie lepiej gdy cała szybowcowa Polska będzie "gadała" na przelotach na kilku przydzielonych częstotliwościach, a nie będzie durnym gadulstwem blokować korespondencji na kręgu i nie będzie błądzić po przypadkowych częstotliwości, które tylko z pozoru mogą wyglądać na niezajęte.

https://www.ulc.gov.pl/_download/bezpieczenstow_lotow/biuletyny/2019/Biuletyn-ULC-410-v2.pdf


pozdrawiam
Tadek

Karol Staryszak

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #20 dnia: Marzec 26, 2021, 14:46 »
 "Będę się czuł zdecydowanie lepiej gdy cała szybowcowa Polska będzie "gadała" na przelotach na kilku przydzielonych częstotliwościach" już słyszę ten jazgot radiu 30 szybowców na 4 częstotliwościach. Może się mylę ale w tej kwestii szkoda prądu.

Być może w teorii Komisja Szybowcowa się powinna tym zajmować ale praktyka różni się od teorii. Kiedyś zapraszałem Cię do komisji i jakoś nie chciałeś w niej działać.

Zgadzam się, że KS powinna rozdzielać zadania ale to nie działa bo nie ma chętnych do społecznej, mozolnej i wieloletniej pracy (jedynym wyjątkiem jest Jacek Dankowski). Ja rozmawiałem z kontrolerami z naszego grona i oni nie chcą się w to bawić z powodów jakie wymieniłem wcześniej. Jeśli znasz takich co chcą i nie zrezygnują po pół roku to skontaktuj ich ze mną. Małym problemem jest znaleźć kogoś kto pójdzie na jedno spotkanie ale ktoś kto za darmo będzie pracował przez parę lat (bo to nie są kwestie do rozwiązania w miesiąc) graniczy z cudem.

Pozdrawiam,
bez odbioru.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 03, 2021, 08:54 »
Szanowny Panie,
 
Prowadzenie łączności na jakichkolwiek częstotliwościach w zakresie 118-137 MHz, które w danym kraju, nie są skoordynowane międzynarodowo, niezależnie, czy są to częstotliwości dla stacji lotniskowych, czy są to częstotliwości w relacji powietrze-powietrze, może „powodować zakłócenia o poważnych konsekwencjach operacyjnych”, jak pisze prezes ULC. Może wiązać się to z określonymi konsekwencjami prawnymi, ale ich ocena pozostaje w kompetencji określonych organów ścigania.

Częstotliwość 123, 450 MHz jest częstotliwością skoordynowaną międzynarodowo, ale tylko do łączności pomiędzy statkami powietrznymi, wykonującymi loty nad oddalonymi i oceanicznymi rejonami, znajdującymi się poza zasięgiem łączności stacji lotniskowych VHF, dla wymiany niezbędnej informacji operacyjnej i ułatwienia rozwiązywania problemów operacyjnych. Tak stanowi Konwencja Chicagowska, która jest dokumentem ratyfikowanym przez Polskę i którą wszyscy musimy przestrzegać. Są to zapewne znane Panu akty prawne, z racji posiadanych uprawnień lotniczych.

Oznacza to, że w Polsce, wykorzystanie częstotliwości 123,450 MHz, w jakichkolwiek relacjach, jest zabronione.

Proszę jednak mieć na uwadze, że Prezes UKE, po niedawnym objęciu funkcji krajowego menedżera częstotliwości lotniczych (do 31.12.2020 r. pełnił ją Prezes ULC), podjął międzynarodowe działania koordynacyjne, żeby udostępnić częstotliwości dla łączności w relacji powietrze-powietrze, dla wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej, w tym dla szybowników, motolotniarzy, baloniarzy i innych.

O wynikach tych działań będziemy informować na naszej stronie UKE:

M.O.
UKE

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #22 dnia: Kwiecień 05, 2021, 04:30 »
  Do Prezesa UKE
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej

1.     Proszę o udzielenie mi informacji publicznej, czy czy prowadzenie przeze mnie korespondencji na częstotliwości 122,475 MHz z szybowca w locie w rejonie FIS Poznań może spowodować zakłócenie korespondencji jakiejś konkretnej stacji lotniskowej lub jakiegoś urządzenia. 
2.  W pismach do mnie organ napisał :
Jednocześnie informuję, że Prezes UKE, jako pełniący od niedawna, bo od 1 stycznia 2021 r.
funkcję krajowego menedżera częstotliwości, w rozumieniu rozporządzenia wykonawczego
Komisji nr 2019/123 z dnia 24 stycznia 2019 ustanawiającego szczegółowe przepisy
wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz uchylające
rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011, podjął już działania, we współpracy z ULC i PAŻP,
zmierzające do międzynarodowej koordynacji częstotliwości dla łączności lotniczej w relacji
powietrze-powietrze.

Proszę jednak mieć na uwadze, że Prezes UKE, po niedawnym objęciu funkcji krajowego menedżera częstotliwości lotniczych (do 31.12.2020 r. pełnił ją Prezes ULC), podjął międzynarodowe działania koordynacyjne, żeby udostępnić częstotliwości dla łączności w relacji powietrze-powietrze, dla wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej, w tym dla szybowników, motolotniarzy, baloniarzy i innych.
   Mając na uwadze informacje uzyskane od organu proszę o udzielenie mi informacji publicznej w postaci udostępnienia mi kopii pism, które organ wystosował do innych organów i podmiotów krajowych i zagranicznych, w ramach „już podjętych działań” w tej sprawie oraz  w ramach „współpracy z ULC i PAŻP”  żeby udostępnić częstotliwości dla łączności w relacji powietrze-powietrze, dla wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej, w tym dla szybowników, motolotniarzy, baloniarzy i innych.
   Mając na uwadze informacje uzyskane od organu proszę o udzielenie mi informacji publicznej o wszelkich podjętych przez organ konkretnych działaniach w tej sprawie, w tym o zastosowanych przez organ procedurach.
  Organ poinformował mnie :
Informuję, że Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nie prowadził korespondencji w sprawie wyznaczenia „częstotliwości przelotowej dla szybowców” i nigdy nie wzmiankował, że prowadził tego typu korespondencję.
   Proszę o wyjaśnienie,  jakie konkretnie Prezes UKE podjął już działania, we współpracy z ULC i PAŻP  oraz podjął międzynarodowe działania koordynacyjne w tej sprawie, skoro organ twierdzi, że  organ nie prowadził korespondencji w sprawie.

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #23 dnia: Kwiecień 07, 2021, 15:26 »
PREZES
URZĘDU KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ
DC.WML.515.4.2021.6
Warszawa, 7 kwietnia 2021 r.

                                                     Pan Tadeusz Górski

Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pańskie pismo z 18 marca 2021 r., dotyczące zamiaru samowolnego
wykorzystania przez Pana częstotliwości do łączności w relacji powietrze-powietrze oraz
w nawiązaniu do wcześniejszej korespondencji z Prezesem UKE, przesyłam następujące,
wnioskowane przez Pana, pouczenia i wyjaśnienia.
Jakiekolwiek użycie radiowych urządzeń nadawczych lub nadawczo odbiorczych może
powodować powstawanie zakłóceń innych urządzeń radiowych. Jest to uzależnione od wielu
czynników, które nie zawsze są do przewidzenia i wyeliminowania podczas wydawania
pozwoleń radiowych przez Prezesa UKE. W związku z tym, wydawanie pozwoleń radiowych ma
również na celu prowadzenie ewidencji wykorzystania częstotliwości, która pozwala na
podjęcie stosownych działań, w celu eliminacji ewentualnych zakłóceń. Wykorzystanie
urządzeń radiowych na częstotliwościach, które nie znajdowałyby się w ewidencji Prezesa UKE,
utrudniałoby lub uniemożliwiałoby podjęcie takich działań.
Wykorzystanie częstotliwości z zakresu 118-137 MHz w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej,
podlega koordynacji międzynarodowej, zgodnie z określonymi przez Eurocontrol procedurami
i jest to jedyny sposób na autoryzację wykorzystania częstotliwości w tym zakresie.
Informacja o częstotliwościach, skoordynowanych i przeznaczonych do wykorzystania
w łączności lotniczej na terytorium Polski, jest publikowana w Zbiorze Informacji Lotniczych
(AIP) Polska, na stronie: ais.pansa.pl/publikacje.
Zbiór ten zawiera przydziały, skoordynowanych międzynarodowo częstotliwości, dokonywane
przez Prezesa UKE w pozwoleniach radiowych dla stacji lotniskowych. Aktualnie, w AIP Polska
nie ma informacji o częstotliwościach dla bezpośredniej łączności pomiędzy statkami
powietrznymi, ponieważ częstotliwości takie nie zostały jeszcze skoordynowane. Prezes UKE
podjął jednak działania w celu koordynacji takich częstotliwości.
Wykorzystanie kanałów częstotliwości z zakresu 118-137 MHz, które nie są skoordynowane
międzynarodowo, może prowadzić do powstawania zakłóceń pracy urządzeń radiowych
w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej, zarówno w kraju, jak i za granicą. Należy tutaj wskazać,
że koordynacje częstotliwości są prowadzone dynamicznie, co oznacza, że częstotliwości
aktualnie dostępne do koordynacji i potencjalnego wykorzystania, nie muszą być dostępne
w późniejszym okresie. W związku z powyższym, Pańska ocena, że ”prowadzenie korespondencji
na częstotliwości nie przydzielonej żadnemu innemu użytkownikowi nie powinno stwarzać
„zagrożenia dla bezpieczeństwa w ruchu lotniczym””, jest błędna.
Reasumując powyższe, zgodnie z Pańskim wnioskiem, zawartym w piśmie z 18 marca 2021 r.,
niniejszym wyjaśniam Panu, że pozwolenie radiowe nr DC.WML.5101.2562.2020.5 na używanie
pokładowej stacji lotniczej w służbie radiokomunikacji lotniczej, wydane Panu przez Prezesa, uprawnia Pana do wykorzystywania kanałów częstotliwości
z zakresu 118-137 MHz, które są skoordynowane międzynarodowo i ogłoszone przez
administrację danego kraju, na terenie którego pozwolenie jest przez Pana wykorzystywane.
Jeśli są to częstotliwości przydzielone dla stacji lotniskowych, może je Pan wykorzystywać do
łączności z tymi stacjami, a jeśli są to częstotliwości do łączności w relacji powietrze-powietrze,
może je Pan wykorzystywać do łączności z innymi statkami powietrznymi.
W Polsce, do czasu skoordynowania częstotliwości z zakresu 118-137 MHz dla bezpośredniej
łączności pomiędzy statkami powietrznymi, częstotliwości te nie mogą być wykorzystywane do
łączności w relacji powietrze-powietrze.
Odnosząc się natomiast do kwestii przydziału tych samych nominałów częstotliwości dla
różnych stacji lotniskowych oraz możliwości ich zmiany, informuję, że Prezes UKE, na
uzasadniony wniosek podmiotu, któremu organ wydał pozwolenie radiowe, może dokonać
zmiany tego pozwolenia, ze względu na zmianę częstotliwości.
Odnosząc się do możliwości wyznaczania częstotliwości dla danego rodzaju łączności
wyjaśniam, że Pan, jako pilot szybowca i posiadacz świadectwa operatora urządzeń radiowych,
nie posiada uprawnień do wyznaczania częstotliwości, a dokonuje jedynie obsługi urządzeń
radiowych, polegającej na wyborze w urządzeniu odpowiedniej, skoordynowanej
częstotliwości, w zakresie wyznaczonym przez Prezesa UKE w Pańskim pozwoleniu radiowym,
umożliwiającej Panu nawiązanie łączności w określonej relacji.
Ponadto, stanowczo podkreślić należy, że używanie urządzeń radiowych na samowolnie
wybranych częstotliwościach, może prowadzić do powstawania zakłóceń innych urządzeń
i systemów radioelektronicznych oraz utrudnić lub uniemożliwić podjęcie stosownych działań,
w celu ich wyeliminowania. Może to doprowadzić do nieprzewidzianych skutków, szczególnie
niebezpiecznych w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej oraz powstania bezpośredniego
niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu powietrznym. Istotnym w niniejszej sprawie faktem jest,
że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2013 r. w sprawie Krajowej
Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości (Dz. U. z 2018 r., poz. 1612 ze zm.), zakres częstotliwości
118-137 MHz jest zakresem w użytkowaniu cywilno-rządowym, co oznacza, że jest
wykorzystywany przez użytkowników, zarówno cywilnych, jak i rządowych, a tym samym krąg
użytkowników tego zakresu jest szeroki.
Działania, prowadzące do powstania bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu
powietrznym, są zagrożone sankcjami karnymi, adekwatnymi do okoliczności wykorzystania
urządzeń radiowych oraz skutków, powstałych w wyniku ich wykorzystania.
Orzekanie, w sprawach o czyny, o których mowa powyżej, następuje w trybie przepisów
Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia lub przepisów Kodeksu karnego i pozostaje
poza zakresem działania Prezesa UKE.

z up. Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Naczelnik Wydziału
Radiokomunikacji Morskiej, Lotniczej i Amatorskiej
M O

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kto pomoże odpowiedzieć na pytanie "dlaczego"?
« Odpowiedź #24 dnia: Kwiecień 20, 2021, 22:53 »
Mając na uwadze informacje uzyskane od organu proszę o udzielenie mi informacji publicznej w
postaci udostępnienia mi kopii pism, które organ wystosował do innych organów i podmiotów
krajowych i zagranicznych, w ramach „już podjętych działań” w tej sprawie oraz w ramach
„współpracy z ULC i PAŻP” żeby udostępnić częstotliwości dla łączności w relacji powietrzepowietrze, dla wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej, w tym dla szybowników,
motolotniarzy, baloniarzy i innych.
Mając na uwadze informacje uzyskane od organu proszę o udzielenie mi informacji publicznej o
wszelkich podjętych przez organ konkretnych działaniach w tej sprawie, w tym o zastosowanych
przez organ procedurach.

 Prezes UKE nie wysyłał pism w przedmiotowej sprawie.
Przedstawiciele UKE dokonali uzgodnień z przedstawicielami ULC i PAŻP, odnośnie
koordynacji częstotliwości oraz późniejszej publikacji w AIP Polska. Uzgodnienia
prowadzone były w formie wideokonferencji oraz kontaktów telefonicznych. Działania te
nie podlegały specjalnym procedurom.
W wyniku podjętych przez Prezesa UKE działań, zakończone zostały wstępne obliczenia
koordynacyjne oraz w dniu 9 kwietnia 2021 r. rozpoczął się proces koordynacji
częstotliwości, który potrwa 30 dni.
Zastępca Dyrektora Departamentu
Częstotliwości
W.P.