Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: One man rigging system montaż Jantara  (Przeczytany 8297 razy)

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
One man rigging system montaż Jantara
« dnia: Luty 17, 2016, 10:54 »
W niedzielę wypróbowałem to urządzenie (produkcji IMI gliding), zmontowałem i złożyłem do wózka Jantara std 3.
Bardzo przydatne , nie ma dżwigania i wysilania kręgosłupa.
Potrzebne są jednak dwie osoby, druga do asekuracji skrzydła na wózku podczas manewrowania, oraz do spasowania trzpieni przy składaniu skrzydeł.
Urządzenie pozwala dwóm osobom sprawnie i bez wysiłku zmontować Jantara w 15 minut , jest łatwe w transporcie w całości rozbierane na części blokowane tylko zawleczkami
wada- wysoka cena .
« Ostatnia zmiana: Luty 17, 2016, 11:03 wysłana przez andrzej »
andrzej

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 19, 2016, 11:00 »
Zadzwonił do mnie kolega  i powiedział że wielokrotnie składał i rozkładał Jantara samodzielnie, wykorzystując taśmę do oklejania  do utrzymania pierwszego skrzydła w kadłubie.

Jakieś doświadczenia? wskazówki?sposoby?
andrzej

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 19, 2016, 13:22 »
Jakieś doświadczenia? wskazówki?sposoby?
Z mojego doświadczenia w używaniu samoskładaka najważniejsze jest wyznaczenie właściwej wysokości podstawki pod skrzydło używanej do podpierania pierwszego skrzydła. Po wyznaczeniu wysokości metodą prób i błędów warto sobie zaznaczyć na podstawcę właściwą wysokość. Wkładając drugie skrzydło przy pomocy samoskładaka dbasz tylko o to aby jego końcówka była w identycznej wysokości co końcówka pierwszego skrzydła. Bardzo ważne jest przy tym jest zapewnienie, że kadłub nie jest przekrzywiony.

Samoskładaka powinno się umieszczać w okolicy środka cięzkości skrzydła tak aby wyczuwać ciężar paru kilogramów na dźwigarze. Przy składaniu szybowca w warunkach falowych warto mieć pomocnika przytrzymującego skrzydło w połowie jego długości aby zapobiec przewróceniu skrzydła przez wiatr.

Z samoskładakiem składałem już parę typów - może podzielę sie doświaczeniami

Cobrę byłem w stanie złożyć w dwie osoby przy czym druga osoba była mi potrzebna tylko dlatego, że Cobra ma dużą cięciwę skrzydła i nie byłem w stanie samodzielnie dopchnąć do końca drugiego skrzydła. Podobnie było z Foką.

Jantara STD złożyłem praktycznie samodzielnie, ale robiłem to z samoskładakiem tylko z dwa razy. Po drobnych ćwiczeniach powinno dać sie to zrobić to całkowicie samodzielnie bez pomocy taśm.

Jantara 2B i Jantara 1 składaliśmy w dwie osoby. Przy odrobinie wprawy dałoby się je składać je samodzielnie. Podobnie z Astirem.

ASW 20 jestem w stanie bez problemu złożyć samodzielnie. Bardzo pomaga tutaj używanie mimośrodowego narzędzia do centrowania głównych sworzni skrzydeł. Ja takie narzędzie kupiłem od producenta przyczep Cobra. Tak samo powinno byc z wszystkimi szybowcami o podobnej zasadzie montażu skrzydeł (ASW, LS, DG) i DG różnież poleca zakup mimośrodu.
« Ostatnia zmiana: Luty 19, 2016, 13:30 wysłana przez kp »

kk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Liked: 141
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 19, 2016, 14:47 »
Sprzęt jest super. Składa się łatwo, szybciutko i przyjemnie niemal samemu. Tylko do dzisiaj nie rozumiem, czemu w takim razie tachałem na swoim kręgosłupie skrzydła Twojej Cobry, jak Cię z pola w Prievidzy ściągaliśmy? :D
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

ZK

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 215
  • Liked: 158
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 19, 2016, 17:17 »
Sprzęt jest super. Składa się łatwo, szybciutko i przyjemnie niemal samemu. Tylko do dzisiaj nie rozumiem, czemu w takim razie tachałem na swoim kręgosłupie skrzydła Twojej Cobry, jak Cię z pola w Prievidzy ściągaliśmy? :D

Kuba sprzęt jest wyrafinowany i się zużywa twoje plecy może wolniej ... :D


ZK

Zulus

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 35
  • Liked: 7
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 19, 2016, 17:25 »
Sprzęt jest super. Składa się łatwo, szybciutko i przyjemnie niemal samemu. Tylko do dzisiaj nie rozumiem, czemu w takim razie tachałem na swoim kręgosłupie skrzydła Twojej Cobry, jak Cię z pola w Prievidzy ściągaliśmy? :D

Kuba sprzęt jest wyrafinowany i się zużywa twoje plecy może wolniej ... :D


ZK


Wyrafinowany jak cukier buraczany. A lotnik jantara musi być twardy jak Roman Bratny...

Zulus

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 35
  • Liked: 7
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 19, 2016, 17:31 »
Ale tak a'propos,
Właśnie jestem w trakcie wykonania we własnym zakresie ZDSM (ze zdalnym sterowaniem) w oparciu o łatwo dostępne podzespoły. Zasadniczo pozostała mi już tylko obejma z zawiasowaniem... Może nie jest tak elegancki jak IMI, ale chyba nie to jest najważniejsze. Myślę, że koszt materiałów nie przekroczy 800-1000zł. Docelowe przeznaczenie to J2b. Co prawda kolegów  do składania jeszcze mi nie zabrakło, ale jak to mówią trzeba "dmuchać na zimne".
Podoba mi się pomysł z taśmą. Banalnie prosty a jak to jest przy składaniu ciężkich skrzydeł w J2b to wiemy.
Tak przy okazji może ktoś ma patent na ten beznadziejny klucz do montażu skrzydeł? Mam już jakiś pomysł a nawet dwa, ale może ktoś ma jakieś prostsze rozwiązanie (patrz taśma...).

SZD-41A

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 39
  • Liked: 0
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 19, 2016, 18:53 »
Od kilku lat używam zestawu kupionego od Niemca za 180 eur. Wózek do skrzydła ma 4 identyczne koła na ramie krzyżowej. Dorobiłem tylko "podtrzymki" na krawędź natarcia (rozstaw ok. 1m) aby skrzydło się nie bujało. Przy niezbyt wietrznej pogodzie mogę zostawić skrzydło bez opieki. Regulacja wysokości skrzydła jest na podnośniku śrubowym (samochodowym). Do tego podstawka pod skrzydło z regulacją wysokości na śrubach rzymskich - patrz zdjęcie. Zestaw nie jest może filigranowy, wożę go w bagażniku samochodu, ale za to stabilny i pewny. Montaż wyłącznie samodzielny całego szybowca z podłączeniem napędów trwa 30-40 minut, demontaż krócej. Ważna też jest konstrukcja przyczepy z obejmą na kadłub i wózkami pod dźwigar skrzydła, z których łatwo się je zdejmuje.
Pozdrawiam
Maciek
P.S. Może ktoś ma sprawdzony sposób samodzielnego montażu statecznika w jantarze? Patent, który używam nie jest zbyt pewny.

Mariusz Konecki

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Liked: 11
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 19, 2016, 19:57 »
Bawię się takim "ustrojstwem" od raptem 3-ch tygodni. Urządzenie jest tzw. domowej produkcji i pomysłu. Mimo, że nie zostało zaprojektowane dla mojego szybowca (PIK20D), daje się całkiem spokojnie użytkować. Pierwsza próba była z asekuracją 2-ch osób, przy drugiej asystował mi tylko jeden kolega, a próba nr. 3 - to już całkowicie samodzielny montaż i demontaż. Fakt - że byłem mokry jak pies i zziajany - ale za to szczęśliwy. W ogóle miałem wrażenie, że bardziej "niebezpieczne" jest demontowanie - bo nigdy nie wiadomo, które skrzydło będzie chciało wychodzić jako pierwsze.
Z doświadczeń mogę się podzielić:

  • urządzenie, które testuję (jeszcze nie jest moje - bo w nieopłaconej fazie testowania) ma tylko 3 kółka. To jest jednak za mało - muszą byc 4. Zdarzyło mi się, że po podniesieniu skrzydła (już zamocowanego w wózku) ustrojstwo się wywracało - bo brakowało 4-tej nogi. Ten element jest zdecydowanie do poprawy.
  • na zdjęciu widoczna jest sprężyna gazowa, która znakomicie ułatwia manewry góra-dół. Jest tak dobrana, że przy ciężarze skrzydła jednym palcem można zarówno podnosić, jak i opuszczać skrzydło. A jest stabilnie i samoczynnie (pod ciężarem) nie opuszcza się samo...
  • napęd elektryczny, o którym pisał Zulus - dopiero w planach, ale to znakomicie ułatwi montaż. Zresztą - docelowo będą dwa silowniki 12 v (góra/dół oraz przód/tył)
  • teraz jestem w fazie projektowania i wykonania podnośnika do sanek, na których wyjeżdża kadłub z wózka - to też ułatwi życie, bo zauważyłem że czasem łatwiej będzie dźwignąć kadłub 2 cm, niż poprawiać obydwa skrzydła biegając naokoło.
  • do transportu skrzydła z wózka i manewrów "transportowych" - obniżamy "trzymak" ze skrzydłem jak najbardziej/jak najniżej - nisko umieszczony środek ciężkości zabezpieczy nas przed niespodziankami - dopiero po ustawieniu pod kątem do kadłuba i "wcelowaniu" w otwór - obracamy skrzydło i dopiero teraz podnosimy do góry - tym bardziej, że w pozycji odwróconej mały opór dla wiatru skrzydło stanowi, nawet przy "falowym" składaniu ;).
  • ZDECYDOWANIE stabilny stojak dla już wsadzonego skrzydła. Szeroka podstawa i raczej mikroguma niż filc - skrzydło się "przykleja" i zapobiegamy uciążliwemu uciekaniu tego skrzydła...


Tyle na gorąco..
Mariusz[/list]

Kilo Lima

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Liked: 0
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 19, 2016, 20:36 »
Cześć ,
mam takie urządzenie własnej produkcji do montażu mojego Laka 19T , bardzo solidne,  na grubościennych profilach aluminiowych z kolebą skrzydła kupioną od IMI , moim zdaniem solidniejsze od oryginału .  Osobiście użyłem raz , ale może dlatego że upierdliwość przygotowania duża a skrzydło Laka waży tylko 55 kg . Zawsze któryś z kolegów chętnie pomaga , tym bardziej że w naszym klubie jest 12 prywatnych szybowców zawodniczych i zawsze ktoś jest pod ręką .
Wszystko fajnie działa jak jest cisza na lotnisku. Jak jest trochę wiatru , szczególnie prostopadłego do miejsca montażu szybowca , trzeba bardzo bardzo uważać bo wiatr potrafi wywrócić wózek ze skrzydłem. Byłem świadkiem takiego zdarzenia u nas w klubie - młody kolega uparł się by samodzielnie złożyć Jantara Std 3 z Avionika . Dmuchnęło i wózek ze skrzydłem poleciał na bok , na beton. Baaardzo bolało .
To samo dotyczy stabilności podczas manewrów dojazdowych do kadłuba ze skrzydłem wewnątrz uchwytu , wszelkie nierówności terenu bardzo kiwają całym zestawem , a masa całego skrzydła ( w przypadku J.St. 2 -3 c/a 80 kg buja się na jednym pionowym profilu  i jest mało stabilna. W polu zastosowanie urządzenia praktycznie wykluczone.
Druga osoba zabezpieczająca stabilność urządzenia podczas manewrów montażowych jest zawsze bardzo wskazana , tym bardziej , że nie dźwiga a tylko zapewnia stabilność całego zestawu .

Pozdrawiam
Andrzej.

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 19, 2016, 22:45 »
Sprzęt jest super. Składa się łatwo, szybciutko i przyjemnie niemal samemu. Tylko do dzisiaj nie rozumiem, czemu w takim razie tachałem na swoim kręgosłupie skrzydła Twojej Cobry, jak Cię z pola w Prievidzy ściągaliśmy? :D

Kuba sprzęt jest wyrafinowany i się zużywa twoje plecy może wolniej ... :D

Oj tam Oj tam.

Chciałem przetestowac kościec koleżeński uczestników imprezy KSS.  Mogę zdecydowanie stwierdzić, że test wypadł bardzo pozytywnie  ;D
« Ostatnia zmiana: Luty 19, 2016, 22:48 wysłana przez kp »

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 19, 2016, 23:05 »
[quote
Druga osoba zabezpieczająca stabilność urządzenia podczas manewrów montażowych jest zawsze bardzo wskazana , tym bardziej , że nie dźwiga a tylko zapewnia stabilność całego zestawu .

Pozdrawiam
Andrzej.
[/quote]

To kolejny raz gdy słyszę taką uwagę .Myślę że dla bezpieczeństwa sprzętu warto korzystać z pomocnika do asekuracji.
andrzej

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 20, 2016, 00:14 »
To kolejny raz gdy słyszę taką uwagę .Myślę że dla bezpieczeństwa sprzętu warto korzystać z pomocnika do asekuracji.
Ilość pomocników należy dobrać w zależności od siły wiatru.

Na Żarze można zastosować prostą zasadę. Jak wieje ale hangar nie skrzypi - 1 pomocnik wystarczy. Gdy hangar zaczyna skrzypieć pod naporem wiatru - trzeba znaleźć drugiego pomocnika  ;D

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 546
  • Liked: 252
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 20, 2016, 15:16 »
[...] Jak wieje ale hangar nie skrzypi - 1 pomocnik wystarczy. Gdy hangar zaczyna skrzypieć pod naporem wiatru - trzeba znaleźć drugiego pomocnika[...]
W połączeniu z nazwą "one man rigging system"  brzmi to komicznie nieco :)

Nie mam własnego patentu, ale z doświadczeń nasuwają mi się takie wnioski:
- montowanie samemu - ostateczność
- zawsze przynajmniej jeden asekurant
- nawet z asystą montaż/demontaż trwa dłużej niż bez takich ustrojstw
- ryzyko uszkodzeń - +/- chyba takie samo
- oszczędza kręgosłupy i mięśnie (no ale gdzie tu sport, jeśli się nie napocimy?)

Mi się od zawsze podoba taki patent:
https://www.youtube.com/watch?v=bcRipsiPgdk
Przyznaję się - mam opory, żeby spróbować samemu.

Ale jeszcze mam kolegów. Tfu... na lotnisku nie ma kolegów, są tylko znajome twarze ;)

pozdr
Dino

AL

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Liked: 38
    • Fotograficzny Rejestr Szybowców
Odp: One man rigging system montaż Jantara
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 20, 2016, 17:24 »

Mi się od zawsze podoba taki patent:
https://www.youtube.com/watch?v=bcRipsiPgdk
Przyznaję się - mam opory, żeby spróbować samemu.

Dino próbuj koledzy chętnie popatrzą  https://youtu.be/QZZIJhyukPw ;)

Pozdrawiam
AL