Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: UKE a separacja 8,33  (Przeczytany 11673 razy)

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: UKE a separacja 8,33
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 17, 2015, 20:46 »
Trzeba trochę to usystematyzować, ponieważ wymieszane zostały ze sobą różne przepisy.

1. Pytanie Olka - "Jeżeli w przestrzeni klasy "G" łączność nie jest wymagana, to dlaczego bez radia szybowiec nie może mieć przedłużonego ARC?"

Dotyczy przepisów technicznych PART M - Szybowiec nie posiadający radia może mieć przedłużone ARC - ale tylko w w sytuacji, kiedy jego dokumentacja techniczno-operacyjna nie zawiera wpisu, że radio jest na wyposażeniu danego egzemplarza. Jeśli masz w IUwL i/lub IOT informację, że na wyposażeniu ma być radio, nie dostaniesz ARC jak go nie będzie. Nie ma to nic wspólnego z separacją 8,33 kHz czy podziałem przestrzeni.

2. Dino - od zawsze w przestrzeni klasy G nie była wymagana łączność radiowa i dalej tak pozostanie, więc latając tylko w tej przestrzeni nie musisz posiadać radia ani z separacją 25kHz ani 8,33kHz. Niestety to tylko teoria. Praktyka jest taka, że nie da się latać tylko i wyłącznie w tej przestrzeni. Szybowce muszą startować z lotniska bądź lądowiska. Z reguły posiadają one własne strefy ATZ w, których łączność jest już wymagana i bez radia ani rusz. Każdy inny rodzaj przestrzeni dzieli się na przestrzeń w której nie możemy się  znaleźć i przestrzeń w której możemy latać, ale musimy być w niej wyposażeni w radiostację pokładową (dotyczy wszystkich pozostałych poza G, dostępnych dla szybowców). Tak czy siak nie unikniemy konieczności zakupu nowych radiostacji z separacją 8,33 kHz.

3. Gregor ma rację, lotnictwo państwowe jest wyłączone, "święte krowy" jak widać istnieją i jeszcze długo będą mogli się bawić separacją 25 kHz. Czyli jednak można, ale nie wszystkim.

Pozdrawiam

Waldek

Gregor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 34
Odp: UKE a separacja 8,33
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 05, 2015, 11:41 »
Czyli na logike biorac (nie na interpretacje urzednika) wychodzi, ze latajac w przestrzeni G (posiadanie radia
nie jest obowiazkowe) mozna sie obyc bez 8.33.
Ciekawe czy w LBA celowo ten przepis przeoczyli, czy jak zwykle "dmuchaja na zimne" i dlatego
nie bedzie mozliwe przedluzenie ARC...

pozdr
Dino
Pryktycznie wszystkie szybowce nie maja obowiazku radiostacji. Nawet LBA nie ma prawa sie przed tym uchronic.

To jest wylacznie moje osobiste prywatne, niecenzurowane mniemanie, ktore prawie na
 pewno jest bledne. Nie poleca sie nasladowania, jakiekolwiek gwarancje sa wykluczone.

Czary

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Liked: 1
Odp: UKE a separacja 8,33
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 27, 2016, 11:10 »
Witam, czy była już podejmowana próba wysłania do UKE petycji o jak najdłuższy czas przejściowy dla separacji 8,33 KHz dla radiostacji przeznaczonych do szybowców ?
Czy ktoś z kolegów zna zdanie AP w tej kwestii ?
Pozdrawiam, Czarek.

kraskiewicz

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 489
  • Liked: 36
    • Szybowcowy Szczecin

PRE

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 71
  • Liked: 18
  • LXNAV Polska
    • LXNAV Polska
Odp: UKE a separacja 8,33
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 11, 2016, 16:58 »
Zbieram chętnych na KRT2 w cenie 843Euro (1049 Euro brutto). Potrzeba minimum 10 osób i jeszcze pare nam brakuje do pierwszej partii. Chcielibyśmy złożyć zamówienie na początku przyszłego tygodnia.

Zainteresowani proszeni są o kontakt:
pulawskijakub@gmail.com
508396803
"Trzeba młotka wytrwałości, by wbić gwóźdź do sukcesu!"

Autoryzowany dealer w Polsce:
LXNAV, Naviter, SoaringXX, Jaxida Covers, Novak Wingcovers, SkySight.io
Radiostacje 8,33 kHz

www.lxnav.pl // info@lxnav.pl // 508 396 803
www.facebook.com/lxnavpolska

PRE

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 71
  • Liked: 18
  • LXNAV Polska
    • LXNAV Polska
Odp: UKE a separacja 8,33
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 11, 2016, 18:11 »
Korekta: 853 netto 1049 brutto :)
"Trzeba młotka wytrwałości, by wbić gwóźdź do sukcesu!"

Autoryzowany dealer w Polsce:
LXNAV, Naviter, SoaringXX, Jaxida Covers, Novak Wingcovers, SkySight.io
Radiostacje 8,33 kHz

www.lxnav.pl // info@lxnav.pl // 508 396 803
www.facebook.com/lxnavpolska

przemek łośko

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 289
  • Liked: 113
Odp: UKE a separacja 8,33
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 11, 2016, 19:25 »
Żeby latać w ATZ, ATZ musi zostać "uruchomione". Czyli trzeba mieć rejestrację oraz Informatora AFIS. Bez tych dwóch elementów ATZ jest fikcją.

W Polsce działa najczęściej A/GCS (Air/Ground Communication Service). W takim przypadku statek powietrzny bez radia jest zobligowany wykonywać polecenia wyłożonych znaków.

Cytat z sieci:

"An ATZ, although defined in ICAO docs, has no classification as controlled or uncontrolled therein. Thus the answer depends on the state in which the ATZ is established.

In the UK, an ATZ takes on the class of the airspace within which it is established, and hence it may be controlled or uncontrolled airspace.

UK AIP ENR 1.4 2.7.2

The presence of a tower (ATC) does not, in itself, establish controlled airspace. In the UK, an ATZ may be in

* controlled airspace with ATC (e.g. Stansted EGSS)
* uncontrolled airspace with ATC (e.g. Cambridge EGSC)
* uncontrolled airspace without ATC (FIS or A/G) (e.g. Duxford EGSU)"