Trzeba trochę to usystematyzować, ponieważ wymieszane zostały ze sobą różne przepisy.
1. Pytanie Olka - "Jeżeli w przestrzeni klasy "G" łączność nie jest wymagana, to dlaczego bez radia szybowiec nie może mieć przedłużonego ARC?"
Dotyczy przepisów technicznych PART M - Szybowiec nie posiadający radia może mieć przedłużone ARC - ale tylko w w sytuacji, kiedy jego dokumentacja techniczno-operacyjna nie zawiera wpisu, że radio jest na wyposażeniu danego egzemplarza. Jeśli masz w IUwL i/lub IOT informację, że na wyposażeniu ma być radio, nie dostaniesz ARC jak go nie będzie. Nie ma to nic wspólnego z separacją 8,33 kHz czy podziałem przestrzeni.
2. Dino - od zawsze w przestrzeni klasy G nie była wymagana łączność radiowa i dalej tak pozostanie, więc latając tylko w tej przestrzeni nie musisz posiadać radia ani z separacją 25kHz ani 8,33kHz. Niestety to tylko teoria. Praktyka jest taka, że nie da się latać tylko i wyłącznie w tej przestrzeni. Szybowce muszą startować z lotniska bądź lądowiska. Z reguły posiadają one własne strefy ATZ w, których łączność jest już wymagana i bez radia ani rusz. Każdy inny rodzaj przestrzeni dzieli się na przestrzeń w której nie możemy się znaleźć i przestrzeń w której możemy latać, ale musimy być w niej wyposażeni w radiostację pokładową (dotyczy wszystkich pozostałych poza G, dostępnych dla szybowców). Tak czy siak nie unikniemy konieczności zakupu nowych radiostacji z separacją 8,33 kHz.
3. Gregor ma rację, lotnictwo państwowe jest wyłączone, "święte krowy" jak widać istnieją i jeszcze długo będą mogli się bawić separacją 25 kHz. Czyli jednak można, ale nie wszystkim.
Pozdrawiam
Waldek