Forum.Szybowce.Com

Sekcja Szybowcowa => SZYBOWCE => Wątek zaczęty przez: kraskiewicz w Wrzesień 14, 2015, 12:11

Tytuł: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: kraskiewicz w Wrzesień 14, 2015, 12:11
KS juz od jakiegos czasu uczulala srodowisko na kwestie zwiazane z planowana separacja radiowa 8,33kHz.

Ponizej ze strony UKE:

"Zgodnie z Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1079/2012 z dnia 16 listopada 2012 r. ustanawiającym wymogi dotyczące separacji międzykanałowej w łączności głosowej dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz.U.UE.L.2012.320.14 z późn. zm.), pozwolenia radiowe dla radiostacji lotniczych VHF nieposiadających funkcji separacji międzykanałowej 8,33 kHz będą wydawane jedynie z ważnością do 31 grudnia 2017 r."

Musimy wszyscy pomyslec o przechodzeniu na odpowiedznie urzadzenia.
Swoja droga ciekawe co z pozwoleniami na radiostacje 25kHz wydanymi wczesniej na okres duzo ponad 31.12.2017. (U nas mamy takich cale multum).


Pozdrawiam,
Bogdan



Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: kp w Wrzesień 14, 2015, 13:06
Rozporządzenie 1079/2012 jest jasne w sprawie użytkowania radiostacji 25kHz po 31.12.2017. W pewnym uproszczeniu, jeśli dane państwo nie wystąpi o dodatkowy okres przejściowy (ma na to czas do 31.12.2016), cywilne statki potwietrzne, wliczając szybowce, nie mogą używać radiostacji 25kHz po tej dacie. Z komunikatu UKE mozna wywnioskowac, że Polska nie wystąpi o okres przejściowy, więc pozwolenia radiowe na radia 25kHz stracą ważność 31.12.2017, bo nie będzie możliwości dalszego użytkowania radiostacji.

Ta sama sytuacja jest w Niemczech. Pozwolenia radiowe na stare radiostacje tracą ważność 31.12.2017. Po tej dacie ARC nie będą przedłużane dla szybowców ze starymi radiostacjami. Co więcej, aktualnie w Niemczech nie można zarejestrować/przerejestrować starej radiostacji - sam to sprawdzilem na własnej skórze.

Pozdrawiam
Krzysiek
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: Marian w Wrzesień 14, 2015, 14:17
To może spróbować odpalić jeszcze jakąś inicjatywę Polski w tym zakresie...? Jest wrzesień 2015 roku, więc do grudnia 2016 jest jeszcze chwila. Może AP powinno być "integratorem" takiej inicjatywy...?
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: Dzida w Wrzesień 14, 2015, 18:44
Może i jest zasadne przejście na taki odstęp międzykanałowy, ale moim zdaniem powinniśmy postarać się o jak najdłuższy okres przejściowy.
Dla nowych rejestracji szybowców w kraju tylko nowe radiostacje, dla szybowców już zarejestrowanych maksymalny czas przejściowy.
Też jestem za tym aby AP wystąpiło z inicjatywą o okres przejściowy.
Jakoś nie mam przekonania, aby nawet 20 letni okres przejściowy zaszkodził łączności lotniczej w Polsce.
Jeżeli są zwolennicy przejścia na nowe radiostacje, to proszę o argumenty za. Ja jestem zdecydowanie przeciw.
Jakoś nie widzę potrzeby na zmianę dotychczasowej doskonale sprawującej się radiostacji na nową, tym bardziej że nowe polskie radiostacje są do bani. >:(
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: ZK w Wrzesień 14, 2015, 20:49

Jakoś nie widzę potrzeby na zmianę dotychczasowej doskonale sprawującej się radiostacji na nową, tym bardziej że nowe polskie radiostacje są do bani. >:(


Jeżeli miarą awaryjności w 12 szt RS 6112 jest wymiana jednego rezystora polaryzującego w przeciągu prawie 4 lat do faktycznie są do bani.Twój punt widzenia nie ma tu żadnego uzasadnienia zarobią producenci i zakłady które będą to montować.

ZK
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: danczo w Wrzesień 14, 2015, 20:50
Moim zdaniem lobbing AP nie powinien iść w kierunku dopasowywania przepisów z dużego lotnictwa do szybowców, tylko w kierunku wyłączania ich spod tych przepisów.....

Po co komu pozwolenie radiowe w szybowcu, który w 99% przypadków lata tylko w przestrzeni G?? Niech się da zarejestrować szybowiec bez pozwolenia radiowego, a jak dany lotnik będzie chciał użyć mniej lub bardziej przenośnej radiostacji na pokładzie, to przepisy nie powinny mu tego zabraniać i już... (Bo sam nie wyobrażam sobie, żebym miał ucznia na pierwszy samodzielny bez radia puścić).

Pzdr
d
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: Dzida w Wrzesień 15, 2015, 13:43
To że ktoś miał szczęście i RS-ki mu się nie psuły, to wcale nie oznacza że są dobre.
U nas wiecznie są z nimi kłopoty, wielokrotnie były już w naprawie.
Daro z Lubina powiedział że tego dziadostwa nie chce widzieć na oczy i ja również podzielam jego zdanie.
Ja mam w użyciu radiostację np. Microair M760 i żadnego rezystora nie musiałem przez ten czas wymieniać.
Przy montażu RS-ki w Puchaczu trzeba kombinować żeby podłączyć dwa mikrofony, w M760 jest to w standardzie.
Moim zdaniem mimo dużej wagi i topornego wyglądu RS-ki nie są warte swojej ceny.
Jest to konstrukcja niedopracowana, szczególnie przy montażu w szybowcu.
Zdecydowanie wybrałbym radiostację innego producenta.

Innym aspektem jest przymus posiadania radia z odstępem 8,33.
Na pewno znajdzie się wiele argumentów za.
Ale jest jeden bardzo ważny argument ekonomiczny, kto za to wszystko zapłaci.
Jeszcze parę lat temu mieliśmy stare radiostacje z kilkoma kanałami i jakoś dało się latać.
Tym bardziej teraz, gdy mamy wiele nowych zaledwie kilkuletnich radiostacji okres przejściowy powinien być.
Dlaczego nie wystąpić o taki okres jeżeli by się dało?
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: ZK w Wrzesień 15, 2015, 21:33
Leszek masz dwa wyjścia przekazać swoją nienaprawianą radiostacje do muzeum techniki lub sprzedać do kraju gdzie macki EASA nie sięgają.


ZK
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: kolczak w Wrzesień 15, 2015, 21:56
Albo cichcem wozić jako zapasową :)

Mam ten sam problem

Lukasz
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: Dino w Wrzesień 15, 2015, 22:32
Mam ten sam problem
Problem, to mają wszyscy.
Bo zgodnie z przepisami EASA:
Cytuj
NCO.IDE.S.145 Radio communication equipment
(a) Sailplanes shall be equipped with radio communication equipment capable of
conducting two-way communication with those aeronautical stations or those
frequencies to meet airspace requirements.
(b) Radio communication equipment, if required by (a), shall provide for
communication on the aeronautical emergency frequency 121.5 MHz.
Jeśli nie zamierzamy latać gdzieś, gdzie łączność jest wymagana (a przestrzeni G nie),
to radio nie powinno wchodzić w skład wyposażenia szybowca.
Stoi to trochę w opozycji do:
NCO.IDE.S.100 Instruments and equipment – general
NCO.IDE.S.105 Minimum equipment for flight
gdzie jest powiedziane, że:
Cytuj
NCO.IDE.S.105 Minimum equipment for flight
A flight shall not be commenced when any of the sailplane instruments, items of
equipment or functions required for the intended flight are inoperative or missing,
unless:
(a) the sailplane instrument, item of equipment or function is not required by the AFM;
or
(b) the sailplane is subject to a permit to fly issued in accordance with the applicable
airworthiness requirements.
Czyli jak w IUwL jest wpisana radiostacja, to ma być.
Jednak nikt nie podkreślił, że z 8.33. Ma być taka, za pomocą której da się dogadać ze stacjami, z którymi łączność jest wymagana...

I znów kreatury prawa wymyśliły coś takiego, co potem jest interpretowane na wyrost zupełnie bez potrzeby...

pozdr
Dino
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: Dzida w Wrzesień 17, 2015, 11:57
Wygląda na to że po upływie tego okresu to będę mógł zrobić sobie ładny przycisk do papieru z tej radiostacji.
Sprzedaż w obecnych realiach chyba nie ma sensu - za niska cena.
Pozostaje wykorzystanie radiostacji przez 2 lata i jeśli się nic nie zmieni zakup nowej.
Zobaczymy co właściciel typu zdecyduje. Jeśli się da, to zamontuję na stałe najtańszego Icoma z tą separacją i tyle.
Jak zwykle denerwuje mnie i pewnie innych niefrasobliwość urzędników z urzędu radiokomunikacji wydających pozwolenia radiowe na 10 lat, skoro wiedzieli że i tak nie będą ważne tak długo. Totalny bezsens, ale gdzie u urzędników spodziewać się u nas czegoś innego. U nas jak zwykle są święćsi od papieża.
U nas dawno nie można było używać starych RSek, a w Niemczech jeszcze długie lata się dało.
Tak jak napisał Dino, jakby zdrowo rozsądkowo podejść do tematu i jakby chciało się trochę ruszyć urzędnikom, to po jakimś czasie i tak radiostacje stopniowo byłyby zastąpione na nowe. Ale co tam to nie my musimy ponieść koszty, niech się martwią użytkownicy my swoje pobory i tak dostaniemy. >:(
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: Olek w Wrzesień 17, 2015, 14:38
Jeżeli w przestrzeni klasy "G" łączność nie jest wymagana, to dlaczego bez radia szybowiec nie może mieć przedłużonego ARC?

A.J.
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: boruh w Wrzesień 17, 2015, 14:45
bo wydanie ARC szybowca a podział przestrzeni to dwie rózne rzeczy ......

z prawnego punktu widzenia to zupełnie inne przepisy

 

Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: Gregor w Wrzesień 17, 2015, 15:18
cywilne statki potwietrzne, wliczając szybowce, nie mogą używać radiostacji 25kHz po tej dacie. Z komunikatu UKE mozna wywnioskowac, że Polska nie wystąpi o okres przejściowy, więc pozwolenia radiowe na radia 25kHz stracą ważność 31.12.2017, bo nie będzie możliwości dalszego użytkowania radiostacji.
Pikantne w tym kontekscie jest to, ze PANSTWOWE statki powietrzne moga uzywac starych radiostacji bodajrze do 2025 roku. Oczywiste, ze poki jest jeszcze jeden jedyny uzytkownik starych radiostacji, cala zmiana nie ma najmniejszego sensu.
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: Dino w Wrzesień 17, 2015, 16:00
Pikantne w tym kontekscie jest to, ze PANSTWOWE statki powietrzne moga uzywac starych radiostacji bodajrze do 2025 roku. Oczywiste, ze poki jest jeszcze jeden jedyny uzytkownik starych radiostacji, cala zmiana nie ma najmniejszego sensu.
Az sobie zerknalem, jak to jest napisali.
Oczywiscie tak zawile, zeby nikt od razu sie nie pokapowal.
Ale ja znalazlem cos jeszcze ciekawszego:
Artykuł5
Obowiązki operatorów

[...]
4.Bez uszczerbku dla przepisów art. 2 ust. 5, od dnia 1 stycznia 2018 r. operator nie eksploatuje statku powietrznego w przestrzeni powietrznej, w której posiadanie radiostacji jest obowiązkowe, chyba że jego pokładowe aparaty radiowe posiadają funkcję separacji międzykanałowej 8,33 kHz.


Czyli na logike biorac (nie na interpretacje urzednika) wychodzi, ze latajac w przestrzeni G (posiadanie radia
nie jest obowiazkowe) mozna sie obyc bez 8.33.
Ciekawe czy w LBA celowo ten przepis przeoczyli, czy jak zwykle "dmuchaja na zimne" i dlatego
nie bedzie mozliwe przedluzenie ARC...

pozdr
Dino
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: WaldekK w Wrzesień 17, 2015, 20:46
Trzeba trochę to usystematyzować, ponieważ wymieszane zostały ze sobą różne przepisy.

1. Pytanie Olka - "Jeżeli w przestrzeni klasy "G" łączność nie jest wymagana, to dlaczego bez radia szybowiec nie może mieć przedłużonego ARC?"

Dotyczy przepisów technicznych PART M - Szybowiec nie posiadający radia może mieć przedłużone ARC - ale tylko w w sytuacji, kiedy jego dokumentacja techniczno-operacyjna nie zawiera wpisu, że radio jest na wyposażeniu danego egzemplarza. Jeśli masz w IUwL i/lub IOT informację, że na wyposażeniu ma być radio, nie dostaniesz ARC jak go nie będzie. Nie ma to nic wspólnego z separacją 8,33 kHz czy podziałem przestrzeni.

2. Dino - od zawsze w przestrzeni klasy G nie była wymagana łączność radiowa i dalej tak pozostanie, więc latając tylko w tej przestrzeni nie musisz posiadać radia ani z separacją 25kHz ani 8,33kHz. Niestety to tylko teoria. Praktyka jest taka, że nie da się latać tylko i wyłącznie w tej przestrzeni. Szybowce muszą startować z lotniska bądź lądowiska. Z reguły posiadają one własne strefy ATZ w, których łączność jest już wymagana i bez radia ani rusz. Każdy inny rodzaj przestrzeni dzieli się na przestrzeń w której nie możemy się  znaleźć i przestrzeń w której możemy latać, ale musimy być w niej wyposażeni w radiostację pokładową (dotyczy wszystkich pozostałych poza G, dostępnych dla szybowców). Tak czy siak nie unikniemy konieczności zakupu nowych radiostacji z separacją 8,33 kHz.

3. Gregor ma rację, lotnictwo państwowe jest wyłączone, "święte krowy" jak widać istnieją i jeszcze długo będą mogli się bawić separacją 25 kHz. Czyli jednak można, ale nie wszystkim.

Pozdrawiam

Waldek
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: Gregor w Listopad 05, 2015, 11:41
Czyli na logike biorac (nie na interpretacje urzednika) wychodzi, ze latajac w przestrzeni G (posiadanie radia
nie jest obowiazkowe) mozna sie obyc bez 8.33.
Ciekawe czy w LBA celowo ten przepis przeoczyli, czy jak zwykle "dmuchaja na zimne" i dlatego
nie bedzie mozliwe przedluzenie ARC...

pozdr
Dino
Pryktycznie wszystkie szybowce nie maja obowiazku radiostacji. Nawet LBA nie ma prawa sie przed tym uchronic.
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: Czary w Styczeń 27, 2016, 11:10
Witam, czy była już podejmowana próba wysłania do UKE petycji o jak najdłuższy czas przejściowy dla separacji 8,33 KHz dla radiostacji przeznaczonych do szybowców ?
Czy ktoś z kolegów zna zdanie AP w tej kwestii ?
Pozdrawiam, Czarek.
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: kraskiewicz w Luty 03, 2016, 21:40
Teraz ULC:

http://www.ulc.gov.pl/pl/247-aktualnosci/3894-wdrozenie-separacji-miedzykanalowej-8-33-khz-ponizej-fl-195 (http://www.ulc.gov.pl/pl/247-aktualnosci/3894-wdrozenie-separacji-miedzykanalowej-8-33-khz-ponizej-fl-195)
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: PRE w Luty 11, 2016, 16:58
Zbieram chętnych na KRT2 w cenie 843Euro (1049 Euro brutto). Potrzeba minimum 10 osób i jeszcze pare nam brakuje do pierwszej partii. Chcielibyśmy złożyć zamówienie na początku przyszłego tygodnia.

Zainteresowani proszeni są o kontakt:
pulawskijakub@gmail.com
508396803
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: PRE w Luty 11, 2016, 18:11
Korekta: 853 netto 1049 brutto :)
Tytuł: Odp: UKE a separacja 8,33
Wiadomość wysłana przez: przemek łośko w Luty 11, 2016, 19:25
Żeby latać w ATZ, ATZ musi zostać "uruchomione". Czyli trzeba mieć rejestrację oraz Informatora AFIS. Bez tych dwóch elementów ATZ jest fikcją.

W Polsce działa najczęściej A/GCS (Air/Ground Communication Service). W takim przypadku statek powietrzny bez radia jest zobligowany wykonywać polecenia wyłożonych znaków.

Cytat z sieci:

"An ATZ, although defined in ICAO docs, has no classification as controlled or uncontrolled therein. Thus the answer depends on the state in which the ATZ is established.

In the UK, an ATZ takes on the class of the airspace within which it is established, and hence it may be controlled or uncontrolled airspace.

UK AIP ENR 1.4 2.7.2

The presence of a tower (ATC) does not, in itself, establish controlled airspace. In the UK, an ATZ may be in

* controlled airspace with ATC (e.g. Stansted EGSS)
* uncontrolled airspace with ATC (e.g. Cambridge EGSC)
* uncontrolled airspace without ATC (FIS or A/G) (e.g. Duxford EGSU)"