Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Cylinder i Flarm.  (Przeczytany 2125 razy)

Karol Staryszak

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Cylinder i Flarm.
« dnia: Styczeń 29, 2023, 15:28 »
Niedawno jako gość uczestniczyłem w spotkaniu Komisji Szybowcowej.

Pierwszy temat to, Polska wystąpiła z oficjalnym wnioskiem do IGC aby metodę odejścia z cylindra z różnicą wysokości wprowadzić do międzynarodowych regulaminów. Tu prośba do tych którzy to popierają i mają jakiekolwiek przełożenie na delegatów IGC aby lobbować u nich. Wniosek będzie prezentowany na posiedzeniu IGC w Marcu w Kopenhadze.

Listę delegatów znajdziecie tu: https://www.fai.org/page/igc-delegates

Erazem z Lxa obiecał, że jak IGC zaakceptuje wniosek to zrobią update softu. Dodatkowo w Polsce już praktycznie nie będzie można stosować klasycznej linii odejścia według nowych regulaminów wiec KS jest przekonana, że jest to dobre rozwiązanie pomimo braku wsparcia ze stony producentów oprogramowania.

Drugi temat to Flarm i restrykcje związane z trybem Stealth i No Track.
Moją dodatkową propozycją było aby każdy zawodnik wysyłając zgłoszenie na zawody załączał dodatkowo wydruk z zasięgiem Flarma, z którym będzie startował. Być może nawet warto byłoby taką listę wywiesić później na zawodach. Link do strony analizującej zasięg:
 
https://www.flarm.com/support/tools-software/flarm-range-analyzer/

Classic Range Analyzer – tu trzeba wgrać swój plik z Flarma lub rejestratora zintegrowanego z Flarm.

O co mi chodzi i po co znowu coś wymyślam? Otóż po moim spotkaniu z Ryśkiem na Leszno Cup, zastanawiałem się dlaczego nasze Flarmy nie dały żadnego ostrzeżenia pomimo tego że minęliśmy się o paręnaście metrów natomiast w innych niegroźnych sytuacjach mój Flarm wył jak szalony? Po przeczytaniu paru instrukcji i sprawdzeniu zasięgu mojego Flarma wyłonił się nieciekawy obraz. Po pierwsze zasięg mojego Flarma był okolo 800m a po drugie montaż i sama antena Flarma ma ogromny wpływ na wzajemną widoczność urządzeń. Moim zdaniem ogromnie wazne jest sprawdzenie swojego sprzętu a nie życie w przekonaniu, że mam to musi działać.

Tu instrukcja:
https://flarm.com/wp-content/uploads/man/FTD-041-Application-Note-FLARM-Antenna-Installation.pdf

Wnioski są ciekawe. Najistotniejszy: ponieważ anteny są spolaryzowane pionowo to aby urządzenia się wydziały anteny muszą być do siebie równoległe. Jeśli będą obrócone względem siebie o 90st to urządzenia nie będą się w ogóle widzieć (!!!)... Oczywiście kadłub węglowy całkowicie zasłania antenę i montaż na deklu przyrządów nie jest dobry, montaż blisko anteny GPS zakłóca sygnał Flarm itd... Po lekturze zmieniłem antenę i teraz zasięg ciągle nie jest zadowalający ale dwa razy lepszy niż z orginalną.

Dodatkowo producent sam zaleca tryb Stealth podczas zawodów aby uniknąć grupowania się. Co ciekawe moim zdaniem wymóg posiadania Flarm jest sprzeczny z zapisami w instrukcji ponieważ posiadanie i korzystanie z niego jest odpowiedzialnością tylko i wyłącznie pilota. Polecam poświęcic troche czasu na analizę instrukcji.

13. Operating Limitations. FLARM is designed and built as a non-essential 'situation awareness only' unit to only support the pilot, and cannot always provide reliable warnings. In particular, FLARM does not give any guidance on avoiding action. Under no circumstances should a pilot or crewmember adopt different tactics or deviate from the normal principles of safe airmanship. Even with FLARM installed, you remain responsible for flying the aircraft and ensure the safety of passengers and other traffic. The use of FLARM is solely at the discretion of the commander and his delegated crew member.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.