Forum.Szybowce.Com

Sekcja Szybowcowa => Bezpieczeństwo lotnicze => Wątek zaczęty przez: jarekm w Marzec 26, 2018, 10:32

Tytuł: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: jarekm w Marzec 26, 2018, 10:32
Witam,
wyłowiłem wśród australijskich raportów powypadkowych:

During the test flight after maintenance the elevator pushrod disconnected. The pilot was able to land the glider using weight-shift techniques to dampen the phugoid oscillations. The pilot was uninjured but the glider was substantialy damaged.

Nie wiem jak to wyglądało w praktyce, ale myślę, ze pilot musiał się rozpiąć i kontrolować pochylenie przesuwając się do przodu i do tyłu.

Pozdrawiam
Jarek

Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: Wojtuś w Marzec 26, 2018, 10:42
Czyli ryzykował własne życie dla kawałka skorupy.
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: kk w Marzec 26, 2018, 12:25
Czyli ryzykował własne życie dla kawałka skorupy.
Daleko idąca teza. Może nie miał możliwości bezpiecznego opuszczenia kabiny? Np. zdarzenie miało miejsce na małej wysokości albo po prostu nie miał spadochronu (nie wszędzie na świecie jest to obowiązkowe)?
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: KinaTch w Marzec 26, 2018, 15:06
Dałoby radę podrzucić jakiś link do raportu? Chętnie się zapoznam  :)
Być może faktycznie stało się to na takiej wysokości, że skok skończyłby się stuprocentową śmiercią i mniejszym ryzykiem było pozostanie w szybowcu do końca. W jakimś stopniu balansując położeniem masy da się pochylać szybowiec. Ze spadochronami to dość ciekawy temat bo kilkakrotnie spotkałam się z informacją, że nie w każdym państwie jest wymagany ale konkretnego zapisu w prawie nie szukałam. O ile dobrze kojarzę, nie jest wymagany na plecach pilota jeśli cały szybowiec ma system ratunkowy.
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: jarekm w Marzec 27, 2018, 04:05
Jest w dokumencie pod tym linkiem: http://doc.glidingaustralia.org/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2152-occurrences-2017&category_slug=occurrence-summaries&Itemid=101, strona 88, ale niestety niewiele więcej można się tam dowiedzieć, bo status jest wciąż: "Under investigation".

Nie znam szczegółów, ale możliwe, ze to się stało na malej wysokości.  W Australii nie ma obowiązku latania ze spadochronem z wyjątkiem zawodów szybowcowych, wiec to tez mógł być powód..., generalnie wszyscy jednak lataj ze spadochronami, jeśli nie, to typowo są to loty szkolne na dwumiejscowkach.

Dałoby radę podrzucić jakiś link do raportu? Chętnie się zapoznam  :)
Być może faktycznie stało się to na takiej wysokości, że skok skończyłby się stuprocentową śmiercią i mniejszym ryzykiem było pozostanie w szybowcu do końca. W jakimś stopniu balansując położeniem masy da się pochylać szybowiec. Ze spadochronami to dość ciekawy temat bo kilkakrotnie spotkałam się z informacją, że nie w każdym państwie jest wymagany ale konkretnego zapisu w prawie nie szukałam. O ile dobrze kojarzę, nie jest wymagany na plecach pilota jeśli cały szybowiec ma system ratunkowy.
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: tomkrok w Marzec 27, 2018, 08:06
W Polsce też mieliśmy przed laty przypadek odpięcia steru wysokości Jantara std 3 w locie na sporej wysokości zakończonego udanym ladowaniem na lotnisku.
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: UX w Marzec 28, 2018, 10:19
(...) kilkakrotnie spotkałam się z informacją, że nie w każdym państwie jest wymagany ale konkretnego zapisu w prawie nie szukałam. O ile dobrze kojarzę, nie jest wymagany na plecach pilota jeśli cały szybowiec ma system ratunkowy.
W UK nie ma żadnych państwowych przepisów zobowiązujących pilota do zakładania spadochronu ratunkowego. Nie jest on także koniecznym wyposażeniem statku powietrznego. BGA wymaga od swoich członków zakładania spadochronów do lotów chmurowych.
To wszystko oznacza, że np. kategoria spadochronu 'poresursowego' nie istnieje.
W praktyce, niemal wszyscy piloci szybowcowi spadochrony zakładają i dokonują ich corocznego przeglądu.
Chociaż, podczas mojego sprawdzianu dopuszczającego do przelotów (na motoszybowcu), instruktor spadochronu nie założył a i mnie się nie zapytał czy chcę. No to oczywiście, głupio mi było się domagać.
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: kp w Marzec 29, 2018, 12:58
W Polsce też nie ma prawnego obowiązku zakładania spadochronu w szybowcu. Kiedyś wymagał tego PL-6, ale został on zastąpiony przepisami EASA. Jednie niektórzy 'biegli w piśmie' twierdzą, że PL-6 obowiązuje nadal polskie szybowce bez certyfikatu EASA (tzw Aneks 2), więc zgodnie z taką interpretacją latając np Muchą trzeba zakładać spadochron.
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: Wojtuś w Marzec 31, 2018, 07:35
Sprawdź jeszcze IUwL
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: boruh.com.pl w Marzec 31, 2018, 10:37
zdrowego rozsądku, teź do kabiny żaden przepis zabierać nie każe .......

A szkoda.

wesołych
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: kp w Marzec 31, 2018, 12:37
Sprawdź jeszcze IUwL
Proszę Cię bardzo - cytat z IUWL Jantara Std 3.

Cytuj
4.3. PILOT W KABINIE

Grubość spadochronu lub poduszki pod plecami pilota nie może być mniejsza niż 12 cm

Większość innych typów ma podobne zapisy.
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: kp w Marzec 31, 2018, 12:42
zdrowego rozsądku, teź do kabiny żaden przepis zabierać nie każe .......

A szkoda.


Na pewno zabranie spadochron nie zastąpi rozsądku :)

Ale zdrowy rozsądek wskazuje aby mieć spadochron na zawodach, lotach falowych czy akrobacji.

Przy lotach po kręgu to już tylko sprawa przyzwyczajenia, bo spadochron nic nie pomoże w razie problemu. Są kraje w których lata sie po kręgu bez spadochronu.
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Marzec 31, 2018, 18:16
 cytat z IUWL Jantara Std 3.

Cytuj
4.3. PILOT W KABINIE

Grubość spadochronu lub poduszki pod plecami pilota nie może być mniejsza niż 12 cm

Większość innych typów ma podobne zapisy.

I tu nawiązanie do mojego wpisu o lince do wyczepu.
12 cm mają spadaki SPL 6 , zaś ATL mają ze7cm? sk94 mają tak 9-10
Wiąże się to  z oddaleniem od tablicy i wyczepu,  zaś gdy usiądę bliżej głową uderzam w limuzynkę.
I jeszcze w Jantarze bez grubego spadaka głowa jest niewygodnie  odchylona do przodu .
Nie są mistrzowsko ergonomiczne nasze Jantarki
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: przemob w Kwiecień 16, 2018, 13:53
zdrowego rozsądku, teź do kabiny żaden przepis zabierać nie każe .......

A szkoda.


Na pewno zabranie spadochron nie zastąpi rozsądku :)

Ale zdrowy rozsądek wskazuje aby mieć spadochron na zawodach, lotach falowych czy akrobacji.

Przy lotach po kręgu to już tylko sprawa przyzwyczajenia, bo spadochron nic nie pomoże w razie problemu. Są kraje w których lata sie po kręgu bez spadochronu.

Z powyższym się nie zgodzę. Przy odrobinie zdrowego rozsądku spadochron przyda się zawsze:
https://dlapilota.pl/wiadomosci/pkbwl/raport-wstepny-z-wypadku-pirata-w-suwalkach

Przemo
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: gutek w Maj 01, 2018, 19:32
The pilot was able to land the glider using weight-shift techniques to dampen the phugoid oscillations. The pilot was uninjured but the glider was substantialy damaged.

Nie wiem jak to wyglądało w praktyce, ale myślę, ze pilot musiał się rozpiąć i kontrolować pochylenie przesuwając się do przodu i do tyłu.

A to nie chodzi przypadkiem o trymer?
Tytuł: Odp: Jantar Std 3 - lądowanie z odłączonym sterem wysokości
Wiadomość wysłana przez: Dino w Maj 01, 2018, 22:33
The pilot was able to land the glider using weight-shift techniques to dampen the phugoid oscillations. The pilot was uninjured but the glider was substantialy damaged.

Nie wiem jak to wyglądało w praktyce, ale myślę, ze pilot musiał się rozpiąć i kontrolować pochylenie przesuwając się do przodu i do tyłu.

A to nie chodzi przypadkiem o trymer?

W układzie sterowania z trymerem sprężynowym po odłączeniu steru trymer służy li tylko do przestawiania drążka.
Wypięcie się z pasów i przesuwanie środka ciężkości wydaje się jedyną działającą metodą (fugoidy mają jednak stosunkowo długi okres,
więc brzmi logicznie, choć sam nie przerabiałem w praktyce, jedynie długopisem na papierze).

pozdr
Dino