Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Federacja Sportu Szybowcowego ???  (Przeczytany 54691 razy)

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 629
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Federacja Sportu Szybowcowego ???
« dnia: Styczeń 30, 2016, 16:07 »
Ostatnie wydarzenia spowodowały że zaczęto mówić o reorganizacji AP.

Konkretnie o tym że powinniśmy mieć jako szybownicy swoją reprezentację w postaci Federacji Sportu Szybowcowego.
Nawet jeśli zostanie zwołany nadzwyczajny kongres AP to jeśli nie przygotuje się tego przed kongresem - przynajmniej omówi do czego mamy dążyć to nie zajdą żadne zmiany.

Popyskujemy sobie tutaj i na facebook i tyle z tego będzie. Tak jak z KS - mieliśmy coś tam pogadać na zjeździe szybowników a nic takiego nie zaszło.

Jak miałaby wyglądać taka federacja? Jak miałoby się to do AP i AR?
Marek Szumski wspominał o tym że AP nie widziało możliwości wsparcia działalności KS przez przydzielenie środków na etat

Nie wszystko da się zrobić społecznie. Wg mnie pracownik zatrudniony niekoniecznie w Wawie zajmujący się określoną działką byłby pod większą kontrolą niż obecnie pracownicy biura - vide Bohdan W. i Katarzyna S., którzy robili to co robili na oczach wszystkich.
Gdyby ich pracodawcą był np: Przewodniczący KS ich kariera zakończyła by się prawdopodobnie szybciej.

1. Kto będzie członkiem FAI? Federacje sportowe czy AP? Czy AP w ogóle zostanie zlikwidowane?
2. Kto będzie członkiem federacji sportowej? AR czy kluby sportowe danej dyscypliny w ramach danego AR?
3. Przy założeniu że AP zostaje  (część rzeczy jednak mamy wspólne z samolociarzami i innymi dyscyplinami - np: przestrzeń powietrzną) czym będzie AP? Zrzeszeniem związków sportowych?

Słyszałem że we Włoszech mają podobne rozwiązanie.
Pozdrawiam
Żółw

przemek łośko

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 289
  • Liked: 113
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 30, 2016, 16:31 »
Jeśli małe lotnictwo w Polsce, a zatem również sportowe, ma przyjąć formę federacyjną, to jest oczywiste, że to poszczególne federacje powinny być członkami FAI, a nie pośrednik pozbawiony dochodowego majątku, znaczenia i wiarygodności.

Stoimy przed trudnym wyborem. Czy iść znów w stronę centralizacji i zabiegać o wyjście spod Ministerstwa Sportu i wejście pod MON - co pozwoliłoby przyjąć model zbliżony do francuskiego (lotniska aeroklubowe jako rezerwa strategiczna armii są zwolnione od podatków, a ich operatorzy mogą liczyć na dofinansowanie infrastruktury), czy przyjąć model federacyjny. W tym drugim przypadku AP mógłby przetrwać wyłącznie jako sentymentalna atrapa, bo żadna chyba federacja nie chciałaby pośrednika w reprezentowaniu swoich interesów przed FAI, czy w dofinansowaniach.

Nieznany jest również mechanizm przekazywania majątku AP (często zadłużonego lub obciążonego niewygodnymi umowami) federacjom.

Te wszystkie trudności nie oznaczają, że nie warto tego robić. Wręcz przeciwnie, jak najbardziej warto. Chodzi mi jedynie o to, żeby od początku próbować identyfikować szanse, zagrożenia i ryzyka.



MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 30, 2016, 16:48 »
Obecna sytuacja wobec której stanął nasz związek jest trudna i trzeba do niej podejść z rozwagą. Kryzysy takie czy podobne powtarzają cię cyklicznie w AP i niestety będą się powtarzać. Moim zdaniem AP w obecnej formie jest niewydolny, podobnie jak niewydolny był system centralnego sterowania i rozdzielnictwa w PRL.

Dlatego powinniśmy zastanowić się nad nową formułą, która uniezależniłaby naszą dyscyplinę od zawirowań w "centrali". Takim rozwiązaniem może być przesunięcie decyzyjności, odpowiedzialności i co za tym idzie budżetów w dół do poszczególnych dyscyplin. AP pozostałby PZS, ale najważniejsze decyzje i finansowanie odbywałoby się w ramach poszczególnych federacji specjalnościowych. Budżet AP mógłby wówczas zostać ograniczony do niezbędnego minimum.

Podobnie zorganizowany jest np. Aeroklub Narodowy Włoch i Francji. Oczywiście mamy nieco inne otoczenie prawne w tych krajach i przeniesienie tych rozwiązań na nasz grunt wymagałoby trochę pracy.

Dla zainteresowanych w załączeniu statut Aero Club d’Italia
MS

kraskiewicz

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 489
  • Liked: 36
    • Szybowcowy Szczecin
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 31, 2016, 09:56 »
Oczywiscie, ze Federacja Szybowcowa jest naturalnym i logicznym rozwiazaniem.
Niestety mamy to co mamy a transformacje sa skomplikowane.

Uwazam ze kluczowym w calej tej kwestii jest pytanie 2 Zolwia:
2. Kto będzie członkiem federacji sportowej? AR czy kluby sportowe danej dyscypliny w ramach danego AR?

Zauwazmy, ze struktura Aeroklubow Regionalnych odzwierciedla strukture AP (lub na odwrot). W roznej skali mamy tez podobne problemw w AR jak i w AP, z aferami lacznie - ale nie o to mi glownie chodzi.
W zaleznosci jak wypdna wybory na walnym AR to tak formuluje sie polityka klubu, czyli nie zawsze z korzyscia dla poszczegolnych dyscyplin. Zapewne czesto wcale szybownicy nie zarzadzaja swoja dzialka samodzielnie, tylko sa zarzadzani przez reprezentantow innych dyscyplin.

Aby zbudowac sensowna Federacje Szybowcowa wlasnie to musi sie zmienic. Na poziomie lokalnym musza powstac kluby szybowcowe, dbajace tylko o swoje interesy, bo tylko takie kluby beda robily to dobrze i z korzyscia dla szybownikow.
Naturalnym byloby wtedy przystapienie takich klubow do Federacji stricte szybowcowej.

Niestety problem jak to wdrozyc jest podobnie zlozony jak przeksztalcanie AP...

przemek łośko

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 289
  • Liked: 113
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 31, 2016, 10:15 »
Ale dlaczego członkami federacji miałyby być jakieś AR-y, jakieś kluby? Nie mogą być nimi bezpośrednio szybownicy? Jedna federacja skupiająca 3000 osób. Wiadomo wtedy na co idą składki, kontrola jest bezpośrednia, podobnie władze są wybierane bezpośrednio i muszą liczyć się z tym, że w takim przypadku jaki teraz obserwujemy w AP, decyzja o Walnym będzie błyskawiczna.

Podział na regiony może być czysto wyborczy i może odwzorowywać sieć AR-ów tylko w tym celu, żeby nie trzeba było wynajmować salli na 3000 osób. Wtedy osoby z danego okręgu wybierają kandydata, który prezentuje stanowisko okręgu w sprawie. Kandydat jest upełnomocniony i wykonuje mandat okręgu bez możliwości zajęcia innego stanowiska w sprawie niż to, do prezentowania którego został zobligowany przez szybowników z okręgu. Wymaga to przygotowania zamkniętej listy spraw głosowanych na Walnym, ale też ogranicza koszty, czas trwania i jałowe spory do minimum.

Oczywiście, statut federacji musi być zgodny z ustawą o sporcie i rozporządzeniami MSiT. Nie widzę jednak potrzeby wciągania do federacji AR-ów, w których mogą dominować przecież inne sekcje, niż szybowcowa, i które mają swoje problemy, często niemożliwe do rozwiązania.

Federacja musi zapewnić sobie dostęp do lotnisk, lądowisk, sprzętu holującego i szybowców, to oczywiste. Może te zadania realizować na rózne sposoby. Podpisywać umowy z AR-ami, tworzyć nowe lądowiska, podpisywać umowy z osobami prywatnymi. Daje to dużą swobodę, ale i dużą odpowiedzialność w nawiązywaniu stosunków gospodarczych. Unikając jednak wciągania do federacji AR-ów, unikniemy ogromnej ilości problemów i możliwych manipulacji inspirowanych przez władze AR-ów.

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 629
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 31, 2016, 13:17 »
Ale dlaczego członkami federacji miałyby być jakieś AR-y, jakieś kluby? Nie mogą być nimi bezpośrednio szybownicy? Jedna federacja skupiająca 3000 osób. Wiadomo wtedy na co idą składki, kontrola jest bezpośrednia, podobnie władze są wybierane bezpośrednio i muszą liczyć się z tym, że w takim przypadku jaki teraz obserwujemy w AP, decyzja o Walnym będzie błyskawiczna.

To co pisze Przemek może ma sens. Może powinniśmy zerwać z myśleniem w kategoriach AR. Jest nas tak mało że być może nie ma sensu tworzyć jakiś podziałów.

1. Jakie byłyby źródła finansowana federacji?
To jest pytanie podstawowe.
a) 10% dotacji z MSiT może iść na cele administracyjne. Wysokość tej dotacji bywa różna. Może być rok gdy nic z tego nie będzie. Nie można traktować tego jako wpływ pewien.
b) składki członkowskie.
Ilu ludzi i dlaczego miałoby płacić składki do federacji w taki sposób zorganizowanej?

Myślę że nie wszyscy szybownicy by się zapisali. Zawodnicy - tak, bo musieliby. Prywatni właściciele szybowców - być może tak.
Pozostali, którzy muszą należeć do AR niechętnie płaciliby dodatkowe składki.

Drugie pytanie
2. Czym zajmowałaby się federacja?
Tak realnie - bez koncertu życzeń.
Regulaminy, zawody, kadra narodowa, dystrybucja środków z MSiT - czyli tym co w chwili obecnej AP + KS.
Czym poza tym?
Jak zbudować strukturę i zapewnić jej finansowanie aby realnie zajmowała się naszymi potrzebami?
Jak dla mnie :
a) przestrzeń powietrzna
b) szkolenie po licencji. Doskonalące, instruktorów.
c) propagowanie latania przelotowego np: poprzez wspieranie obozów, zawody korespondencyjne (mamy platformę - np: fundowanie nagród za 1-5 miejsce oraz np 15, inne klasyfikacje: juniorów, kobiet)

Apropos obozów. Grupa ludzi z Karkonoskie Stowarzyszenie Szybowcowe pokazała że można to robić. Inni zaczęli to kopiować.
Mamy teraz wiele imprez, które wypełniły lukę po szkołach szybowcowych.
Pozdrawiam
Żółw

kraskiewicz

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 489
  • Liked: 36
    • Szybowcowy Szczecin
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 31, 2016, 14:47 »
Federacja zrzesza inne podmioty (kluby szybowcowe - nie napisalem ARy).

Osoby fizyczne moze zrzeszac stowarzyszenie.

Ktora z tych organizacji ma wieksza sile i wiekszy zakres dzialania chyba jest oczywiste.

Nic tutaj nie odkrylem nowego, tylko porzadkuje fakty.

Rozumiem, ze jestesmy na etapie burzy mozgow wiec wszystkie opinie sa dopuszczalne :)

przemek łośko

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 289
  • Liked: 113
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 31, 2016, 15:23 »
Opracowałem statut federacji do dyskusji. W statucie zawarłem cele federacji. Są one przygotowane w taki sposób, aby Federacja mogła działać bez częstych zmian statutu, czyli cele zostały skrojone na miarę organizacji dojrzałej.

Zapraszam do grupy zamknietej na FB: https://www.facebook.com/groups/1675990159340674/?fref=ts  do dyskusji celów i samego statutu. Jest tam pierwsza, robocza wersja statutu federacji.

Na tym forum natomiast dyskutujmy o SENSIE powołania Polskiej Federacji Szybowcowej do życia, o sprawach finansowych i technicznych.


przemek łośko

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 289
  • Liked: 113
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 31, 2016, 15:28 »
Żródła finansowania:

1. składki i donacje
2. dotacje

Dopóki federacja nie zdobędzie majątku lub prawa dysponowania majątkiem obcym w celach zarobkowych, dopóty będzie miała ograniczoną zdolność do pozyskiwania środków do tych już wymienionych. To pokazuje, że od samego początku członkowie federacji powinni szukać sposobów na pozyskanie majątku, który mógłby pracować na federację.




MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 31, 2016, 15:30 »
Opracowałem statut federacji do dyskusji. W statucie zawarłem cele federacji. Są one przygotowane w taki sposób, aby Federacja mogła działać bez częstych zmian statutu, czyli cele zostały skrojone na miarę organizacji dojrzałej.

Zapraszam do grupy zamknietej na FB: https://www.facebook.com/groups/1675990159340674/?fref=ts  do dyskusji celów i samego statutu. Jest tam pierwsza, robocza wersja statutu federacji.

Na tym forum natomiast dyskutujmy o SENSIE powołania Polskiej Federacji Szybowcowej do życia, o sprawach finansowych i technicznych.

Wydaje mi się, że statut PFS czy też innych federacji to rzecz wtórna. Najpierw należy się głęboko zastanowić nad nową formułą Aeroklubu Polskiego jako PZS, a następnie do tego dostosować statut podmiotu członkowskiego. W przeciwnym wypadku stworzysz kolejny wirtualny aeroklub...
MS

przemek łośko

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 289
  • Liked: 113
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 31, 2016, 16:39 »
Gdyby AP miał być działającym przejrzyście i skutecznie stowarzyszeniem musiałyby zajść w nim daleko idące zmiany.

Przede wszystkim, AP i AR-y posiadają majątek zbyt wielki, aby w ramach MSiT znaleźć środki na jego utrzymanie i rozwój. Majątek nieruchomy jest kosztowny, nie pracuje na tyle efektywnie, żeby sprostać wymaganiom podatkowym, a aerokluby nie są w stanie samodzielnie finansować odnowy tego majątku. Nasuwa to pytanie o sens działania AP jako związku sportowego. Moim zdaniem sensu ekonomicznego, żeby AP był związkiem sportowym nie ma.

Gdyby AP był stowarzyszeniem, na którego majątku działają federacje - samolotowa, szybowcowa, mikrolotowe, inne - to byłaby możliwa taka konstrukcja, w której AP byłby pod MON (podobna zatem do koncepcji francuskiej), a federacje sportowe pod MSiT. Wówczas federacje mogłyby liczyć na bezpośrednie wsparcie z MSiT, a wielkość tego wsparcia byłaby licząca się dla federacji. Natomiast AP, jako posiadający infrastrukturę, która byłaby rezerwą strategiczną armii, mógłby liczyć na dofinansowanie MON i zwolnienie z lokalnych, samorządowych podatków od nieruchomości, co pozwoliłoby utrzymywać i rozwijać lotniska, stacje paliw i hangary.

Nadanie podmiotowości aeroklubom regionalnym miało w zamierzeniu zaktywizować majątek i dać aeroklubom szansę efektywniejszego działania lokalnego. Nie doceniono jednak kosztów odtwarzania majątku. Dlatego wszystkie aerokluby regionalne zmagają się z dużymi problemami finansowymi i organizacyjnymi.

Podział, który postuluje (AP jako operator majątku i federacje sportowe działające na tym majątku na podstawie umów) ma też inne, dobre strony. W ramach federacji ujednolicone zostanią programy szkolenia. Uproszczona zostanie również administracja aeroklubów regionalnych. To federacje będą musiały opłacać mechaników, prowadzić politykę CAMO/AMO oraz szkoleniową, zarządzać llicencjonowaniem, a to wpłynie na efektywniejsze wykorzystanie zasobów. Jeden szef wyszkolenia na przykład, mógłby obsługiwać kilka aeroklubów.

Niezależnie od tych zmian istotnemu uproszczeniu musiałby ulec statut AP. Jest oczywiste, że przyjecie postulowanej struktury zwolni członków z obowiązku wpłacania składek do aeroklubów regionalnych - będą teraz płacić składki federacjom. Federacje z kolei będą kontrolować poczynania AP w sposób bardziej bezpośredni i mniej narażony na politykę niż ma to miejsce w tej chwili: ZAP nie będzie w stanie kształtować skutków głosowania na Walnym poprzez wpływanie na politykę i obsadę stanowisk w aeroklubach regionalnych. Wszystko to przyczyni się do większej przejrzystości i przewidywalności działań AP.

Federacje jako twory mniejsze i dedykowane będą na pewno skuteczniej pomagać swoim członkom w realizowaniu celów niż AP.







J

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 197
  • Liked: 150
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 01, 2016, 03:21 »
   " a gdyby tu była nagle federacja w przyszłości , i nie mówcie mi
że federacja siedzi z tyłu "
Patrzę na to i widzę że oczko się odlepiło "temu misiu " wiem przecież "

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 546
  • Liked: 252
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 01, 2016, 09:56 »
   " a gdyby tu była nagle federacja w przyszłości , i nie mówcie mi
że federacja siedzi z tyłu " *
*) Sprawdzic czy nie czlonek ZAP

Lech B

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 14
  • Liked: 14
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 02, 2016, 21:22 »
 paragraf 4, ust. 2 statutu AP:
Związek ma wyłączne prawo do reprezentowania sportu lotniczego w międzynarodowych
organizacjach sportowych działających w tym sporcie, a w szczególności Międzynarodowej
Federacji Lotniczej (FAI).


Krótko mówiąc, bez zmiany prawa (ustawy o sporcie), nie ma miejsca dla drugiej alternatywnej organizacji. Stąd jedyną drogą jest reformowanie AP.

Jeżeli prawdą jest, że przez ostatnie trzy lata księgowa AP nie była należycie nadzorowana i regularnie okradała nas (w osobie AP), łącznie na kwotę ponad miliona złotych, to w zaistniałej sytuacji cały Zarząd AP i cała Komisja Rewizyjna AP powinny honorowo podać się do dymisji i więcej nie kandydować. Gdyby tak się stało, to droga wolna - wystarczy tylko znaleźć i wybrać ludzi, którzy dokonają podobnego "cudu" jaki dokonał się przez ostatni rok w Aeroklubie Nadwiślańskim.

Tak na dobry początek...



A. Rydzyński

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 303
  • Liked: 73
Odp: Federacja Sportu Szybowcowego ???
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 03, 2016, 09:16 »
Lechu o jakim cudzie mówisz. Przybliż nam to zdarzenie może środowisko skorzysta i będzie się powiększać.