Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: podatki od lotnisk a latanie  (Przeczytany 14384 razy)

andrzej wernicke

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 35
  • Liked: 11
podatki od lotnisk a latanie
« dnia: Styczeń 21, 2014, 22:14 »
w aeroklubach trwa walka o milionowe zobowiązania wobec miejscowych samorządów z tytułu podatków lokalnych za posiadanie lotniska.
Nawet firmy profesjonalnie przygotowane do działalności lotniczej/dzisiejsze informacje z Kaniowa/podnoszą ręce.
Kwota zapłaconego przez mój aeroklub podatku osiągnęła 1 milion /w wyniku spłaty zaległości/
Aerokluby w Gliwicach i w Szczecinie mogą także wiele o tym powiedzieć. INTERESUJE  MNIE TO DLACZEGO TO NIKOGO NIE INTERESUJE.
Może zamiast zatwierdzać regulaminy  na zjeździe  zadbać o lotniska nasz majątek wielkiej wartości.
Pozdrowienia

Bohdan Wlostowski

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 72
  • Liked: 4
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 22, 2014, 10:35 »
Skoro autor postu twierdzi, że kwestia podatków lokalnych nikogo nie interesuje to widocznie nie orientuje się co AP w tym kierunku zrobiło i nadal czyni.

Rozwiązanie problemu jest opracowane i wdrażane. Kongres AP w tej kwestii na niewiele może się przydać natomiast Kongresu nikt nie wyręczy z ustawowego obowiązku uchwalenia choćby regulaminu dyscyplinarnego.

Rozwiązanie to polega na wywalczonej przed dwoma laty przez Aeroklub Polski nowej kategorii lotnisk użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji, która znalazła się w znowelizowanej ustawie prawo lotnicze. Lotnisko tego typu ma USTAWOWE zwolnienie z podatku od nieruchomości od tej  części terenu lotniska, która służy celom lotniczym. W przypadku lotnisk aeroklubowych w praktyce obejmuje to cały teren lotniska. Co szczególnie warto podkreślić, że Aeroklubowi Polskiemu udało się przekonać ustawodawcę aby lotniskiem publicznym tego typu mogło  stać się nawet lotnisko o nawierzchni trawiastej! Po wprowadzeniu korzystnych zapisów ustawowych Aeroklub Polski był jako jedyna organizacja w Polsce aktywnym uczestnikiem konsultacji przepisów wykonawczych dla tej kategorii lotnisk. Trudno teraz w szczegółach opisywać jak wiele uzyskaliśmy oraz zalety tych przepisów, a jest ich naprawdę wiele.

Kolejnym istotnym krokiem było powołanie spółki Aero Partner w celu wspierania Aeroklubów Regionalnych w zmianie statusu swoich  lotnisk na użytku publicznego a tym samym uzyskiwanie ustawowego zwolnienia od podatków. Powołano spółkę gdyż w obecnej formie prawnej Aeroklub Polski nie mógłby tego realizować, ponieważ ustawa prawo lotnicza tego nie dopuszcza. Spółka jest w pełni gotowa do realizacji tych przekształceń i czeka na decyzje poszczególnych AR. W kilku nielicznych przypadkach już trwają bardzo zaawansowane prace koncepcyjne i projektowe.

Luk

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 114
  • Liked: 55
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 22, 2014, 14:14 »
To jest pierwsza informacja na temat działania AP która mi zaimponowała.

Wywalczając wydanie rozporządzenia o ograniczonej certyfikacji lotnisku użytku publicznego AP uratował tyłki dużej części aeroklubów.

Tylko teraz trzeba szybko ogarnąć tę certyfikację bo zapłacenie rocznego  podatku dla niektórych aeroklubów może oznaczać wizytę komornika...

andrzej wernicke

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 35
  • Liked: 11
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 22, 2014, 17:22 »
Interesuje mnie odpowiedź na następujące pytanie:
Czy AP zamierza przekształcić lotniska  szkół szybowcowych  w lotniska użytku publicznego o ograniczonym zakresie certyfikacji  korzystając- np z wiedzy i zasobów spółki Aero Partner?
Zebrane doświadczenia mogą posłużyć do przekazania doświadczeń i wzorów dokumentów innym zainteresowanym aeroklubom.

Andrzej Siembida

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 165
  • Liked: 16
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 22, 2014, 18:21 »
Interesuje mnie odpowiedź na następujące pytanie:
Czy AP zamierza przekształcić lotniska  szkół szybowcowych  w lotniska użytku publicznego o ograniczonym zakresie certyfikacji  korzystając- np z wiedzy i zasobów spółki Aero Partner?
Zebrane doświadczenia mogą posłużyć do przekazania doświadczeń i wzorów dokumentów innym zainteresowanym aeroklubom.

Pytanie należy skierować do Rad Szkół - to one decydują o wszelkich sprawach związanych z działalnością Szkół.
Tak czy inaczej wydaje mi się, że jednak każde postępowanie tego typu będzie musiało być przeprowadzone indywidualnie.

andrzej wernicke

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 35
  • Liked: 11
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 23, 2014, 11:19 »
Wartym docenienia jest fakt że w dzienniku ustaw z 10 lipca 2013 jest opis wymagań dla lotniska publicznego o ograniczonym zakresie certyfikowania.
Warto jednak przypomieć  że Aeroklub Polski jest -w rozumieniu ustawy prawo lotnicze zarządzającym na większości lotnisk aeroklubowych. Z tego wynika że to AP jest stroną dla ULC-u w poruszanych kwestiach. Dlatego sądzę że rada szkoły GSS nie posiada tego typu kompetencji. Tak mówiąc wprost trzeba to załatwić tylko jak zwykle- kto to załatwi i za czyje pieniądze. Jest to inna dyskusja do której zapraszam -a temat to żródła finansowania AP i aeroklubów regionalnych.
Pozdrowienia

Andrzej Siembida

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 165
  • Liked: 16
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 23, 2014, 11:31 »
Wartym docenienia jest fakt że w dzienniku ustaw z 10 lipca 2013 jest opis wymagań dla lotniska publicznego o ograniczonym zakresie certyfikowania.
Warto jednak przypomieć  że Aeroklub Polski jest -w rozumieniu ustawy prawo lotnicze zarządzającym na większości lotnisk aeroklubowych. Z tego wynika że to AP jest stroną dla ULC-u w poruszanych kwestiach. Dlatego sądzę że rada szkoły GSS nie posiada tego typu kompetencji. Tak mówiąc wprost trzeba to załatwić tylko jak zwykle- kto to załatwi i za czyje pieniądze. Jest to inna dyskusja do której zapraszam -a temat to żródła finansowania AP i aeroklubów regionalnych.
Pozdrowienia

Zgadza się: AP jest zarządzającym i jest stroną dla ULC. Natomiast decyzję o zmianie klasyfikacji danego lotniska musi podjąć zainteresowany użytkownik, czyli aeroklub regionalny.

Krzysztof Mazur

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 166
  • Liked: 9
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 23, 2014, 16:36 »
w aeroklubach trwa walka o milionowe zobowiązania wobec miejscowych samorządów z tytułu podatków lokalnych za posiadanie lotniska.


Ja bym tak bardzo nie pańkował, bo zwolnienie z tych opłat leży w gestii samorządów, a zazwyczaj samorządom zależy na lotniku w swoim rejonie. Tutaj pomocne może się okazać przekształcenie Aeroklubów Regionalnych w stowarzyszenia-kluby sportowe. Do tej pory dla samorządów Aerokluby Regionalne jako terenowe jednostki były własnością AP, czyli nie były swojski organizacjami społecznymi. Warto by AR to podkreśliły w negocjacjach. No i teraz Aerokluby Regionalne muszą się włączyć w pracę dla regionu i dobrze żyć z samorządami dogadywać się z innymi lotniczymi organizacjami społecznymi w regionie i z posiadaczami sprzętu lotniczego, tak aby się oni na AR nie skarżyli do samorządów. Generalnie AR musi się wykazać pożytecznym wkładem w region, aby zasłużył na zwolnienie z opłat. Uważam, że przy obopólnej dobrej woli większości Aeroklubom powinno się udać przy zachowaniu formy lotniska użytku wyłącznego, ale w praktyce otwartej polityce dopuszczania do korzystania z lotniska na zasadach społecznego wkładu do działalności stowarzyszenia non profit.

A że trzeba się dogadywać i wykazywać wobec samorządów świadczy ten artykuł,w  tym wypadku coś musiało wyjść nie tak:
http://www.tvn24.pl/park-technologiczny-zamyka-ladowisko-przez-podatki,390276,s.html

Krzysztof Mazur

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 166
  • Liked: 9
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 23, 2014, 16:47 »
Wartym docenienia jest fakt że w dzienniku ustaw z 10 lipca 2013 jest opis wymagań dla lotniska publicznego o ograniczonym zakresie certyfikowania.
Warto jednak przypomieć  że Aeroklub Polski jest -w rozumieniu ustawy prawo lotnicze zarządzającym na większości lotnisk aeroklubowych. Z tego wynika że to AP jest stroną dla ULC-u w poruszanych kwestiach. Dlatego sądzę że rada szkoły GSS nie posiada tego typu kompetencji. Tak mówiąc wprost trzeba to załatwić tylko jak zwykle- kto to załatwi i za czyje pieniądze. Jest to inna dyskusja do której zapraszam -a temat to żródła finansowania AP i aeroklubów regionalnych.
Pozdrowienia
Mam wrażenie, że Pan za bardzo nie rozumie co to jest zarządzanie lotniskiem użytku publicznego, a kto to jest zarządzający lotniskiem użytku publicznego. Czy aby na pewno lotnisko użytku publicznego musi mieć zarządzającego?

andrzej wernicke

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 35
  • Liked: 11
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 23, 2014, 18:25 »
 zgodnie z ustawą prawo lotnicze oraz jej materializacją w postaci rejestru lotnisk, na stronie ULC /której lekturę polecam/ WSZYSTKIE lotniska zarejestrowane w Polsce posiadają zarządzającego.
 Wszystkie zarejestrowane lotniska aeroklubowe i szkoły posiadają  zarządzającego. Zwolnienia z opłat lokalnych teraz ma charakter uznaniowy - mogą być ale nie muszą coraz częściej nie są zwalniane.
Wracając do meritum;
Moim zdaniem brak przekształcenia statusu lotnisk aeroklubowych z 'wyłącznego użytkowania' na' publiczne o ograniczonym zakresie certyfikacji  ' jest  zagrożeniem finansowym dla aeroklubów i szkół.
uprawnione  jest stwierdzenie ustawodawcy ; lotnisko użytku wyłącznego -jest zwolnienie z podatku , podatek ograniczony, podatek pełny- do uznania przez samorząd lokalny , aeroklub i szkoła jest petentem.
                                                                     lotnisko  publiczne o ograniczonym zakresie certyfikacji -USTAWOWO ZWOLNIONE
Na koniec dygresja dot. pierwszego wpisu./interesuje mnie to dlaczego nikogo to nie interesuje/.Czytając forum temat nie pojawił się w dyskusjach w żadnym z wątków, a to  ile będzie latania na zadłużonych lotniskach użytku wyłącznego /zaległe podatki płaci się w perspektywie minionych 5 lat/ pozostawiam ocenie środowiska. Oby naszym mistrzom nie pozostały Himalaje i ich minister sportu.
Pozdrowienia

Krzysztof Mazur

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 166
  • Liked: 9
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 23, 2014, 21:35 »
zgodnie z ustawą prawo lotnicze oraz jej materializacją w postaci rejestru lotnisk, na stronie ULC /której lekturę polecam/ WSZYSTKIE lotniska zarejestrowane w Polsce posiadają zarządzającego.
 Wszystkie zarejestrowane lotniska aeroklubowe i szkoły posiadają  zarządzającego. Zwolnienia z opłat lokalnych teraz ma charakter uznaniowy - mogą być ale nie muszą coraz częściej nie są zwalniane.
Wracając do meritum;
Moim zdaniem brak przekształcenia statusu lotnisk aeroklubowych z 'wyłącznego użytkowania' na' publiczne o ograniczonym zakresie certyfikacji  ' jest  zagrożeniem finansowym dla aeroklubów i szkół.
uprawnione  jest stwierdzenie ustawodawcy ; lotnisko użytku wyłącznego -jest zwolnienie z podatku , podatek ograniczony, podatek pełny- do uznania przez samorząd lokalny , aeroklub i szkoła jest petentem.
                                                                     lotnisko  publiczne o ograniczonym zakresie certyfikacji -USTAWOWO ZWOLNIONE
Na koniec dygresja dot. pierwszego wpisu./interesuje mnie to dlaczego nikogo to nie interesuje/.Czytając forum temat nie pojawił się w dyskusjach w żadnym z wątków, a to  ile będzie latania na zadłużonych lotniskach użytku wyłącznego /zaległe podatki płaci się w perspektywie minionych 5 lat/ pozostawiam ocenie środowiska. Oby naszym mistrzom nie pozostały Himalaje i ich minister sportu.
Pozdrowienia
Nie odpowiedział Pan na pytanie. Nie chodzi o to kto ma zarządzającego, tylko czy na lotnisku użytku publicznego musi być obowiązkowo podmiot zrządzający, jak np. spółka.

Może w odpowiedzi na to pytanie pomocne będzie pismo Ministra jakie otrzymałem jakiś czas temu, proszę je przeczytać uważnie:
http://www.interactive.art.pl/lotniska.pdf

Ps.
(Tak się złożyło, że jakoś tam jestem z Ministrem spokrewniony ze strony mojej Mamy z Grodziska Dolnego, a moim rodzinnym miastem jest piękny Leżajsk, widać Świat jest mały:)

ML

  • Administrator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 105
  • Liked: 13
    • Szybowce.Com
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 23, 2014, 22:40 »
Moim zdaniem brak przekształcenia statusu lotnisk aeroklubowych z 'wyłącznego użytkowania' na' publiczne o ograniczonym zakresie certyfikacji  ' jest  zagrożeniem finansowym dla aeroklubów i szkół.
uprawnione  jest stwierdzenie ustawodawcy ; lotnisko użytku wyłącznego -jest zwolnienie z podatku , podatek ograniczony, podatek pełny- do uznania przez samorząd lokalny , aeroklub i szkoła jest petentem.
lotnisko  publiczne o ograniczonym zakresie certyfikacji -USTAWOWO ZWOLNIONE

Andrzeju,

w pełni podzielam Twoje stanowisko. Moim zdaniem wszystkie nasze lotniska, dla bezpieczeństwa działalności lotniczej-aeroklubowej, powinny uzyskać status lotnisk pożytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Ustawowe zwolnienie z podatku jest jedynym gwarantem bezpieczeństwa. Inaczej przez 4 lata może się udawać nic nie płacić, a potem zmieni się w samorządzie siła polityczna i przez podatki od nieruchomości może doprowadzić niemal każdy aeroklub do bankructwa.

Krzysztof Mazur

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 166
  • Liked: 9
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 31, 2014, 20:00 »
Moim zdaniem brak przekształcenia statusu lotnisk aeroklubowych z 'wyłącznego użytkowania' na' publiczne o ograniczonym zakresie certyfikacji  ' jest  zagrożeniem finansowym dla aeroklubów i szkół.
uprawnione  jest stwierdzenie ustawodawcy ; lotnisko użytku wyłącznego -jest zwolnienie z podatku , podatek ograniczony, podatek pełny- do uznania przez samorząd lokalny , aeroklub i szkoła jest petentem.
lotnisko  publiczne o ograniczonym zakresie certyfikacji -USTAWOWO ZWOLNIONE

Andrzeju,

w pełni podzielam Twoje stanowisko. Moim zdaniem wszystkie nasze lotniska, dla bezpieczeństwa działalności lotniczej-aeroklubowej, powinny uzyskać status lotnisk pożytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Ustawowe zwolnienie z podatku jest jedynym gwarantem bezpieczeństwa. Inaczej przez 4 lata może się udawać nic nie płacić, a potem zmieni się w samorządzie siła polityczna i przez podatki od nieruchomości może doprowadzić niemal każdy aeroklub do bankructwa.
Pomysł z lotniskami użytku publicznego dla AR jest moim zdaniem świetny, dobrze też, że AP powołało spółkę prowadzącą działalność gospodarczą w zarządzaniu lotniskami. Jednak na temat spółki krążą różne dziwne mity. Warto to wyjaśnić. Z pisma Ministra zrozumiałem, że prawo powołało nowy rodzaj prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu lotniskami użytku publicznego, i że ten rodzaj działalności gospodarczej nie mogą prowadzić stowarzyszenia. Jednak to nie oznacza, tego, że jeśli stowarzyszenie chce mieć lotnisko pożytku publicznego to musi mieć na jego teranie podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie zarządzania lotniskiem. Jest możliwość, że stowarzyszenie będzie samo zarządzało lotniskiem spełniając warunki techniczne i eksploatacyjne tyczące się zarządzania, podobnie jak warunki bezpieczeństwa, itd.
A więc aby AR miał lotnisko pożytku publicznego nie jest mu potrzebna spółka AP, może wykalkulować czy się opłaca powierzyć zarządzanie tej spółce, czy też zarządzać samemu. Być może jeśli spółka AP będzie konkurencyjna na rynku to i podmioty nie będące członkami AP skorzystają z usług spółki AP.
Jeśli źle zrozumiałem pismo Ministra to proszę o sprostowanie.

Jest jednak moim zdaniem lepsza możliwość, którą inteligentnie podpowiedział Minister. Moim zdaniem AR czy szkoły szybowcowe nie powinny iść w kierunku spółek. Spółki mają inne priorytety, często antyspołeczne i ukierunkowane na agresywny zysk. Leprze było by skorzystanie z możliwości prowadzenia działalności jako organizacja społeczna w sporcie. Ustawa o sporcie daje szerokie możliwości współpracy z samorządami i pozyskiwania z wielu źródeł wszelkich dotacji na sport. Ustawa wyraźnie wskazuje, że źródła finansowania sportu zostały przesunięte z centrali do samorządów.

Jest cały rozdział:
„Rozdział 6
Wspieranie sportu przez organy władzy publicznej
Art. 27.
1. Tworzenie warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu
 stanowi zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego.
2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może określić, w drodze
 uchwały, warunki i tryb finansowania zadania własnego, o którym mowa w ust.
1, wskazując w uchwale cel publiczny z zakresu sportu, który jednostka ta zamierza osiągnąć.
3. Przepisy ustawy nie naruszają uprawnień jednostek samorządu terytorialnego do
 wspierania kultury fizycznej na podstawie przepisów odrębnych.

Np. to: „4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia
sportowego,

Czy lotnisko może być też obiektem sportowym? Myślę że tak.

Ale wróćmy do pisma Ministra z którego wynika, że podmiotem mogącym prowadzić działalność gospodarczą na lotniskach użytku publicznego oprócz spółki może być:  państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna! To moim zdaniem jest interesująca płaszczyzna do zainteresowania się samorządu lotniskiem organizacji społecznej. Samorząd prowadząc działalność zarządzania lotniskiem organizacji społecznej poczuwał by się też do inwestowania w to lotnisko jako obiektu sportowego na podstawie ustawy o sporcie. Miałby tez gwarancje, że to lotnisko jest „swojskie”:) Warto moim zdaniem przemyśleć sprawę czy ma sens aby polski związek sportowy i kluby sportowe brnęły w spółki kiedy sporty lotnicze w 100 % są amatorskie. Moim zdaniem więcej środków można pozyskać będąc organizacją społeczną patrząc na obowiązujące przepisy prawa. Tyczy się to też szkół szybowcowych.

Krzysztof Mazur

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 166
  • Liked: 9
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 01, 2014, 13:54 »
Poważne środki na działalność aeroklubową sportową są nie centralnie, ale lokalnie. Bardzo dobrze więc, że Mistrz się udziela przy kontaktach z władzami lokalnymi:)
http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/spotkanie-sebastiana-kawy-z-mariuszem-kleszczewskim-wicemarszalkiem-wojewodztwa




Marian

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 182
  • Liked: 69
    • Galeria Mariana
Odp: podatki od lotnisk a latanie
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 02, 2014, 07:54 »
Mam pytanie: piszemy o ustawowym zwolnieniu lotnisk użytku publicznego z podatku - może warto wskazać również konkretny przepis, z któtego to zwolnienie wynika...?