Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR  (Przeczytany 20502 razy)

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« dnia: Lipiec 27, 2013, 11:11 »
Może ktoś miał doswiadczenia z tymi szybowcami?
Proszę o wrażenia z lotu i uwagi dot ew eksploatacji oraz porównanie.
abdrzej
andrzej

Kwiatu

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 21
  • Liked: 0
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 29, 2013, 11:11 »
BMW, Mercedes czy Lexus ?

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 29, 2013, 22:36 »
podpowiedź,odpowiedź,  żarcik ?
andrzej
andrzej

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 629
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 30, 2013, 12:03 »
A co chcesz robić z tym szybowcem? Latanie dla siebie, na zawodach?

Astir uchodzi za niezbyt udaną konstrukcję. Do latania rekreacyjnego OK, do latania na zawodach nie za bardzo.

Nie latałem na Cirrusie. Widziałem jednak dwa przypadki zakupu w Polsce i piloci nie byli zachwyceni.

Mimo wszystko kupiłbym Jantara. Bardziej uniwersalny (woda), znany, mniej potencjalnych kłopotów technicznych.
Wysokie podwozie. Zdecydowanie trudniej w polu uszkodzić.

Aby wykorzystać walory Cirrusa trzeba w klasie klub trzeba być dobrym zawodnikiem i latać z współczynnikiem na zawodach.
W klasie standard w Polsce na Cirrusie nie wystartujesz - a jeśli już to z Jantarem nie masz szans. Małe zbiorniki - bardzo rzadko z resztą sprawne.


Pozdrawiam
Żółw

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 30, 2013, 17:04 »
Tak , chce latac na zawodach.

A rekreacyjnie co to znaczy? wokół lotniska w stożku?-no to tak nie .
W ostrowie cirrusy były w czołówce (maja dobry współczynnik) ale słyszałem też opinie że w słapbszych warunkach są lepsze od Jantara

Napisz więcej o astirze .
dlaczego nie na zawody?
Podobno cirrus i astir mają bardzo wytrzymałą konstrukcje podwozia.
Andrzej
andrzej

GOL

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 178
  • Scio cui credidi
    • Pod niebem Afryki
Centrair Pegase
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 02, 2013, 21:21 »
Jakby ktoś chciał kupić taki szybowiec na spółę to niech do mnie napisze na priva. Interesuje mnie on bo ma dobrą opinie jako szybowiec klasy club porównywalny z Jantarem i można go dostosować z certyfikatem do sterowania ręcznego.

Proszę o opinie na temat, który typ jest najlepszy i jak to lata od osób, które tym latały.

Hans Claes - napisał
"To all glider pilots; a group of volunteers in France has developped handcontrols for the Centrair Pegase glider. The Pegase is a mono seat club glider, very similar to the ASW 19. It is very affordable, compared to the other EASA approved gliders (ASK 21, Discus, Duodiscus) Recently EASA has performed tests, and now the handcontrols are EASA approved. For the final stage, they urgently need to know how many people would be interested to equip a Pegase with these handcontrols. The french gliding federation has found a manufacturer, but it is clear that the more sets they order, the lower the price. So I call up on you guys, urgently, to let know who and where there would be any interest in these handcontrols. I myself have seen the prototype and it is made excellent with no play at all. The price would be around 5-7000€ depending how many sets would be ordered in total. So please, spread this message as much and as soon as possible please... You can PM me for more details.
thx Hans"

[załącznik usunięty przez administratora]
ecc

TWJ

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 51
  • Liked: 6
    • Winged Wolf
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 05, 2013, 01:06 »
Tak , chce latac na zawodach.

A rekreacyjnie co to znaczy? wokół lotniska w stożku?-no to tak nie .
W ostrowie cirrusy były w czołówce (maja dobry współczynnik) ale słyszałem też opinie że w słapbszych warunkach są lepsze od Jantara

Napisz więcej o astirze .
dlaczego nie na zawody?
Podobno cirrus i astir mają bardzo wytrzymałą konstrukcje podwozia.
Andrzej

Astir to solidna klubowa maszyna. Popularny w UK, chyba każdy klub ma na stanie sztukę lub dwie.
Dość trudny do złożenia. Potrzeba trzech ludzi, zeby złożyć Astira. Ma bardzo cięzkie skrzydła. Potrzeba dwóch osób, żeby założyć tail plane. Ten co pomagam składać regularnie ma beznadziejny wózek (dolly) na kadłub i opuszczenie podwozia wymaga podniesienia ogona wysoko do gory. Jak będziesz kupował Astira po prostu złóż go choć raz.
Na zawodach w klasie club nie pojawia się zbyt często. Za to Std Libelle i Std Cirrus mają wzięcie ze względu na całkiem niezłe parametry w stosunku do współczynników.
Na przeloty Astir się śmiało nadaje, choć w zawodach nie występuje zbyt często. Poza tym wiedz jaki model Astira kupujesz. Starszy model (CS, CS 77) ma best L/D przy ok. 50kts, a ten nowszy (G102) coś w okolicy 55kts. Robi to różnicę.
Poza tym lata się nim świetnie, moim skromnym zdaniem jest łatwy w pilotażu. Ma sporą kabinę, można zmieścić w nim sporego chłopa. Kumpel 196cm wzrostu wchodzi do niego, a do Cirrusa Standard już nie!
Najtańszego Astira z przyczepą jaki widziałem (nie wiem w jakim stanie) był za 5500 funtów. Taniocha.
Pozdrawiam
TWJ
_______________________________________ _____
https://www.facebook.com/WolfTheAviator
https://www.youtube.com/WolfTheAviator

Zbyszek

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 49
  • Liked: 10
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 05, 2013, 12:47 »
Jeśli bierzemy pod uwagę możliwość latania w klasie standard, z wodą - to w pełni zgadzam się z Żółwiem, że ciężko znaleźć bardziej uniwersalny szybowiec od Jantara w tej półce cenowej, mogący latać w klasie club i std. Wynika to m.in. z pojemności zbiorników, ich trwałości, ....Choć jeszcze pewną zagadką jest, do kiedy warto będzie rozważać start Jantara w krajowej klasie STD/15m. Jakoś nie widzę latania w jednej klasie Jantara Std razem np z Dianą czy ASG29 :)

Natomiast jeśli zakładamy, że szybowiec ten ma służyć do startu w zawodach w klasie club - to jest kilka typów, które warto rozważyć jako alternatywę dla Jantara STD - LS1, LS4, Cirrus, Libelle, DG100-101, DG300.

Pozdrawiam
Zbyszek

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 23, 2013, 22:20 »
Przeleciałem sie Cirrusem std ,(pojechałem by go kupić), i od razu mi sie go odechciało.
Co prawda kabina obszerna i wygodna lecz płytowy ster wysokości jest do kitu.Szybowiec bardzo wrazliwy na ster wysokosci co w praktyce oznacza nieustanne zmiany wysokości(latałem kilka miesiecy na LS1-0 i odczucie było podobne)

Ponadto cirrusy std są stosunkowo drogie i raczej stare(roczniki 1970-1977)

ASTIRY są podobno bardzo poprawne jednakże ze wzgledu na "gruby" profil skrzydła na wiekszych prędkościach zdecydowanie przegrywają z Jantarami, choć zaletą jest cena ,w ostatnich miesiącach było kilka ofert za8,5 do 10 tys euro z wózkiem.

Wygrywa Jantar-(zalety wymienił Żółw, dodam jeszce że uchodzi za "pancerny" czyli wytrzymały, choć niezwykle trudno go kupić, no i co za tym idzie cena stosunkowo wysoka.

podumowując szukam Jantara std3

(jesli cos wiesz napisz na priv)
 (lub szd55 ale to już zdecydowanie wyższa cena a słabo nadaje sie na zawody ze względu na niekorzystny współczynnik)

andrzej
andrzej

WiktorSP

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 2
    • Szybowce Paralotnie
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 23, 2013, 22:51 »
Byłem z dwa lata temu oglądać Astira std ponieważ chodził mi po głowie by go kupić.
Już tylko po oględzinach zewnętrznych mnie odstraszył - strasznie wielki i obszerny kadłub. Kłopotliwy montaż.
Cirusa miał Wojtek który latał na Żarze i często oglądałem i pomagałem przy składaniu. Problemem w Cirusach był i jest ster wysokości, który ma cudaczny patent na jego uruchamianie . Pamiętam jak Wojtek tuż przed startem prosił mnie by poszarpać sterem wysokości bo nie był pewien czy na pewno wszystko się poprawnie poskładało. http://www.standardcirrus.org/ gdzieś tu jest schemat tego patentu mocowania steru wysokości.
Zdecydowanie polecam Jantara - nie latałem nim ale byłem świadkiem twardego lądowania Jantara i muszę powiedzieć iż byłem bardzo zdumiony jak się okazało że pilotowi nic się nie stało a Jantar w jednym kawałku. Na zachodzie Jantar uchodzi za maszynę nie do zabicia z dużym zapasem wytrzymałości, wysokie i bezpieczne podwozie i nadal jest kupowany przez pilotów którzy chcą tłuc kilometry. Szybowce które jeszcze można brać pod uwagę:
LS4 - dodatkowe opłaty roczne dla producenta 150 e - zawody- bardzo niekorzystny współczynnik a szkoda
ASW19  i ASW20 

[załącznik usunięty przez administratora]
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 23, 2013, 23:25 wysłana przez WiktorSP »

wbuczak

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 42
  • Liked: 14
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 25, 2013, 13:36 »
Witam

Posiadalem Cirrusa Std, jednak byla to wersja 75. W wersji tej zmodyfikowany jest mechanizm montowania statecznika poziomego co powoduje, ze nie jest tak latwo sie pomylic i zle go zamontowac. Zalaczony w uprzednim poscie schemat dotyczy starszej wersji Cirrusa Std - w ktorej kilkakrotnie doszlo do takich pomylek, raczej z nieciekawymi konsekwencjami.

Jako uzytkownik cirrusa std 75 moge powiedziec, ze bylem zadowolony. Pilotazowo szyybowiec bardzo poprawny -  do czulosci usterzenia plytowego sie przyzwyczailem. Skrzydla - "mieksze" niz w Jantarze - w slabszych warunkach byla to zaleta. W mocnych - Jantar jest jednak lepszy.  No..moze lotki w Cirrusie moglyby byc bardziej efektywne. Nigdy nie latalem Cirrusem z woda.

Zdecydowanie zaleta Jantara jest wysokie podwozie - Ja przy ladowaniu Cirrusem w polu (pole orne, ziemia jeszcze mokra, wiosna), wyrwalem klapke podwozia.  Cirrus - jak wiekszosc kostrukcji (poza polskimi) z tych lat ma bardzo niskie zawieszenie i minimalny przeswit pomiedzy klapa podwozia i ziemia.

Jednak Jantary sa bardzo chodliwe i poszukiwane w Polsce  - podobnie jak Pegase'y we Francji - i nieczesto zdarzaja sie dobre okazje.

pozdrawiam
Wojtek

« Ostatnia zmiana: Wrzesień 25, 2013, 13:41 wysłana przez wbuczak »

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 157
  • Liked: 25
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 28, 2013, 20:59 »
A ja w tym temacie mam kilka pytań do użytkowników Astira może jacyś czytają to forum ... Zastanawiam się z kolegą nad zakupem CS z 1977 roku. Jakie są koszty utrzymania takiego sprzętu (co ile przeglądy). Jak to lata. Ewentualnie na co zwrócić uwagę przy zakupie. Dokumenty itp... Może ktoś ma w posiadaniu taki sprzęt i chciałby podzielić się wiedzą.
Pozdrawiam
Robert



boruh

  • Gość
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 28, 2013, 22:17 »
madaa w skrócie :
przeglądy są raz na 12 mcy,
duży jest po 3k h,
potem co 1000 robisz ,

ale wiecej pisac nie będę bo ludzie nie uwierzą ze to prawda .

w mojej skromnej opinii to niemcy robili szybole po to zeby latały a SZD po to zeby stado mechaników w areoklubie miało zajęcie. Robili tez szybowce po to zeby ludzie na nich latali a polacy po to zeby w aeroklubie "zasłużeni" mieli na czym latać jak sie spóźnia pod hangar

ps.
to moja prywatna opinia i duze uproszczenie.

weź sobie ze strony groba ściągnij kwity sam zobaczysz jak to sie obsługuje

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 29, 2013, 02:34 »
Zaletą Astirów jest ich dostepność-w cenie ok 10 tys jest ich kilka na segelflugu.!!!!

Jantarów ani dudu
andrzej

SZD-41A

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 39
  • Liked: 0
Odp: ASTIR CIRRUS CZY JANTAR
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 29, 2013, 09:56 »
Cześć,
Ze swojej strony polecam Ci wielorybka. Można go kupić taniej niż std 2 i 3, a niewiele odbiega od nich osiągami, poza tym u nas ma lepszy współczynnik. Pojawia się trochę ogłoszeń z wielorybkami na segelflugu, teraz chyba jest dostępny egzemplarz ze Słowenii. Dobrze utrzymanym powalczysz spokojnie na zawodach typu kzs. Bezproblemowa dostępność części i obsługi, każdy mechanik zna ten szybowiec jak własną kieszeń. Z obsługą we własnym zakresie też nie ma problemów - to nie jest aż tak skomplikowany szybowiec. Do dyskusji jest czy mieć go na obcych znakach, czy na SP. Swojego mam na OE - przeglądy co 1000h, pasy, zaczepy, trzeba sprawdzić czy ma główne biuletyny, ubezpieczenie i ARC co roku i latać, latać. U mnie w klubie są dwa prywatne, w Jeleniej też dwa, czyli jest dość popularny (wyprodukowano coś koło 140 szt). Jak chcesz więcej szczegółów to pisz na priva.
Pozdrawiam
Maciek