Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Badania KNC  (Przeczytany 15753 razy)

RB

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 279
  • Liked: 146
Badania KNC
« dnia: Wrzesień 09, 2013, 14:11 »
WIML otrzymał dzisiaj wiele telefonów w sprawie KNC. Umieścili na swojej stronie http://www.wiml.waw.pl/pl/personel%20lotniczy informację na temat badań w KNC, wraz z aktualnym telefonem.

Ceny badań są bardzo wysokie i raczej nie na kieszeń szybowników, którzy sporadycznie wykonują loty wysokościowe. Myślę, że AP winien zwrócić się do WIML o obniżenie ich do poziomu sprzed 3 lat.
Jednocześnie zwrócę się do ULC o aktualną interpretację obowiązujących przepisów w zakresie badań przed lotami wysokościowymi, oraz wymagania sprzętowe.
Jak w innym wątku pisałem, jaki sprzęt stosowany jest w lotach wysokościowych może mieć znaczenie prawne np. ze względu na ubezpieczenia Hull (AC szybowców), OC, NNW oraz ew. odpowiedzialność karną organizatorów lotów i pilotów, za spowodowanie zagrożenia, czego nikomu oczywiście nie życzę. Warto w tym względzie mieć absolutną pewność, bo życie jest brutalne.

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 447
  • Liked: 202
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 09, 2013, 14:27 »
Myślę, że jasne stanowisko zajął w tej sprawie Szef Wyszkolenia GSS Żar. Dalsze drążenie tematu może się skończyć tym, że jakiś urzędnik dla świętego spokoju zakaże latania wysoko - na zasadzie lepiej zabronić, bo jak się coś zdarzy, to będzie na mnie... 
Jak ktoś czuje się niepewnie i nie chce podejmować ryzyka - przecież zawsze może wykonać lot testowy na dwusterze, który wyniesie znacznie taniej niż podana cena badania. A w ubezpieczeniu można zadbać o stosowny indywidualny zapis.

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 613
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 09, 2013, 17:13 »
Zgadzam się w 100%  z poprzednikiem. Po zadawać te pytania? Aby jakiś urzędnik miał się czym wykazać i wydał jakąś dyrektywę?

Rysiek, zlituj się Waść ... Możesz sam co tydzień sobie wsiadać do tej komory.  Ja Tobie nie bronię.
Pozdrawiam
Żółw

Maciek Z.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 88
  • Liked: 5
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 09, 2013, 18:41 »

Rysiek, zlituj się Waść ... Możesz sam co tydzień sobie wsiadać do tej komory.  Ja Tobie nie bronię.


Nie wiem jak się tutaj lajkuje więc napiszę , Żółwiu ! lubię to !

RB

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 279
  • Liked: 146
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 09, 2013, 19:54 »
Panowie, szanuję Wasze zdanie na poruszone tutaj tematy. Szanujcie także i mnie, również ważąc sformułowania. Poczytajcie uważnie i bez emocji.

Zwróćcie uwagę na różnicę w sytuacji prawnej każdego z nas, który indywidualnie startuje do lotu w ramach uprawnień wynikających z licencji, a sytuacją tych, którzy organizują Obóz. Dla nich, przepisy i ich aktualna wykładnia ma znaczenie podstawowe. Są prawnie odpowiedzialni za to, że wszyscy uczestnicy takiego grupowo organizowanego latania są odpowiednio poinformowani i dopuszczeni do startu, zaś dopiero to, co robią w powietrzu, jest ich indywidualną odpowiedzialnością.

Tak się składa, że najlepszą taktyką jest pytać o wykładnię prawa instytucje sprawujące kontrolę - czy to jest Urząd Skarbowy, czy też w tym wypadku ULC. Nie po to, aby sobie utrudnić życie, ale po to, aby być zawsze po bezpiecznej (prawnie) stronie.

W przeszłości toczyliśmy boje, także z szefami wyszkolenia, w temacie komory, tlenu itd. Dopiero zapytanie do ULC wysłane przez kolegę z Wrocławia wyjaśniło temat i to na naszą korzyść, bo okazało się, że komorę wystarczy robić raz, a nie, jak to lansował GOBLL, co roku.
Od tamtego czasu sporo się w prawie pozmieniało i organizatorzy Obozu Żar 2013, na którym potencjalnie będą wykonywane loty wysokościowe, zatem GSS i KSS, muszą mieć krystalicznie jasne rozeznanie w tym co dozwolone i co zabronione. Interpretacje przepisów na podstawie tego, co nam, laikom, się "widzi", może kiedyś okazać się grubym błędem. Tego, jako jeden z organizatorów Obozu Żar 2013 muszę uniknąć, a mój kolega z KSS, który będzie obóz prowadził, musi być wyposażony w najbardziej aktualną wiedzę.

Zgadnienia są dwa:

1. Warunki dopuszczenia do lotów wysokościowych - komora  niskich ciśnień.
2. Instalacje tlenowe dopuszczone do stosowania powyżej 4 000 m QNH.
w świetle aktualnie obowiązujących przepisów.

Może ktoś z kolegów prawników opracuje opinię prawną na ten temat i nie będziemy kłopotać ULCu?

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 157
  • Liked: 25
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 09, 2013, 20:04 »
Z tego co pamiętam z dyskusji z tamtego roku to od 2013 ze względu na zmianę przepisów miał zostać zniesiony wymóg badania w komorze ale nie pamiętam na jakiej podstawie (może ktoś przypomni . W IWL AP z tego co pamiętam jest wpis ale co mówią przepisy. Co do samych badań to w jeseniku ich nie wymagają na żarze w tamtym roku też nikt o to nie pytał i w sumie dobrze po co szukać dziury w całym po to żeby urzędasy wydały rozporządzenie i zafundowały nam obowiązek bo z tego co kojarzę to tylko u nas w polsce mamy ten "problem" a szczególnie koledzy z AJG.

Pozdrawiam
Robert

CZECHU.KSS

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 147
  • Liked: 38
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 09, 2013, 20:50 »
Nie miejcie pretensji do Rysia Bendkowskiego, opisującego stan faktyczny, a do AP, które powinno w międzyczasie, po opublikowaniu interpretacji znoszącej wymóg badania w KNC, zmienić warunki dopuszczające do lotów wysokosciowych w IWL AP.
Karkonoskie Stowarzyszenie Szybowcowe
 
Odwiedź nas-

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 157
  • Liked: 25
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 09, 2013, 21:11 »
Z projektu rozporządzenia w sprawie badań Lotniczo Lekarskich

Konsultacje społeczne
2) „Wnosi się o usunięcie § 9 ust. 2 utrzymującego w stosunku do pilotów szybowcowych niczym nieuzasadniony wymóg  badania w komorze niskich ciśnień. Wymóg badania w komorze niskich ciśnień (KNC) pozostaje w sprzeczności z przepisami prawa UE, które precyzyjnie określa zakres badań dla pilotów szybowcowych, tj. LAPL(S) lub SPL. Utrzymanie tego wymogu będzie w sposób oczywisty naruszało zasadę bezpośredniego stosowania prawa UE oraz zakaz ustanawiania przepisów krajowych sprzecznych z prawem UE. Niezależnie od zarzutu niezgodności w/w wymogu z prawem UE należy podnieść, że brak jest podstaw merytorycznych dla utrzymania jednorazowego badania w KNC.” - Uwaga została uwzględniona, co spowodowało zmianę § 9 projektowanego rozporządzenia poprzez usunięcie dotychczasowych ust. 2 i 3.

w ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1178/2011 nic nie znalazłem

CZECHU.KSS

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 147
  • Liked: 38
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 09, 2013, 21:21 »
Z projektu rozporządzenia w sprawie badań Lotniczo Lekarskich

Konsultacje społeczne
2) „Wnosi się o usunięcie § 9 ust. 2 utrzymującego w stosunku do pilotów szybowcowych niczym nieuzasadniony wymóg  badania w komorze niskich ciśnień. Wymóg badania w komorze niskich ciśnień (KNC) pozostaje w sprzeczności z przepisami prawa UE, które precyzyjnie określa zakres badań dla pilotów szybowcowych, tj. LAPL(S) lub SPL. Utrzymanie tego wymogu będzie w sposób oczywisty naruszało zasadę bezpośredniego stosowania prawa UE oraz zakaz ustanawiania przepisów krajowych sprzecznych z prawem UE. Niezależnie od zarzutu niezgodności w/w wymogu z prawem UE należy podnieść, że brak jest podstaw merytorycznych dla utrzymania jednorazowego badania w KNC.” - Uwaga została uwzględniona, co spowodowało zmianę § 9 projektowanego rozporządzenia poprzez usunięcie dotychczasowych ust. 2 i 3.

w ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1178/2011 nic nie znalazłem





http://www.aeroklub.jelenia.pl/pages/show/21
Karkonoskie Stowarzyszenie Szybowcowe
 
Odwiedź nas-

Maciek Z.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 88
  • Liked: 5
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 09, 2013, 22:06 »
Tak mi się jakoś skojarzyło  Nie przenoście nam stolicy do Krakowa - Pod Budą   ;)

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 269
  • Liked: 28
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 09, 2013, 23:58 »
Tak mi się jakoś skojarzyło

Mnie też  :)

http://youtu.be/dQrC0mSRNUk

Czy nie lepiej spędzać czas z pięknymi i mądrymi ludźmi ?

Pozdrawiam

Waldek

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 613
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 10, 2013, 09:42 »
Nie miejcie pretensji do Rysia Bendkowskiego, opisującego stan faktyczny, a do AP, które powinno w międzyczasie, po opublikowaniu interpretacji znoszącej wymóg badania w KNC, zmienić warunki dopuszczające do lotów wysokosciowych w IWL AP.

Przepraszam bardzo. Będąc członkiem KS doprowadziłem do usunięcia z programu szkolenia zapisów o obowiązkowym halniaku, lotach chmurowych, KNC. Z bardzo dużym oporem ze strony AJG.

Proszę się od AP odczepić w tym zakresie. Tu akurat traktowny jako chłopiec do bicia. Ludzie z AJG pełnili i pełnią wg mnie rolę hamulcowych w tym temacie.

Zamiast dyskutować proponuję wnieść do AP projekt zmian stosownych dokumentów (IWL, program szkolenia) wywalający te bzdury o końca.

Chciałbym szanownym kolegom przypomnieć że Aeroklub Polski to nie jacyś tajemniczy oni tylko MY.
Pozdrawiam
Żółw

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 613
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 10, 2013, 10:26 »
Od słów do czynów.
Które kawałki IWL AP i programu szkolenia należy zmienić?

Wysłałem maila do Sekretarza Generalnego AP z prośbą o elektroniczną wersję tych dokumentów. Te dokumenty są dla nas a nie my dla nich.
Pozdrawiam
Żółw

CZECHU.KSS

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 147
  • Liked: 38
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 10, 2013, 11:32 »
Nie miejcie pretensji do Rysia Bendkowskiego, opisującego stan faktyczny, a do AP, które powinno w międzyczasie, po opublikowaniu interpretacji znoszącej wymóg badania w KNC, zmienić warunki dopuszczające do lotów wysokosciowych w IWL AP.

Przepraszam bardzo. Będąc członkiem KS doprowadziłem do usunięcia z programu szkolenia zapisów o obowiązkowym halniaku, lotach chmurowych, KNC. Z bardzo dużym oporem ze strony AJG.

Proszę się od AP odczepić w tym zakresie. Tu akurat traktowny jako chłopiec do bicia. Ludzie z AJG pełnili i pełnią wg mnie rolę hamulcowych w tym temacie.

Zamiast dyskutować proponuję wnieść do AP projekt zmian stosownych dokumentów (IWL, program szkolenia) wywalający te bzdury o końca.

Chciałbym szanownym kolegom przypomnieć że Aeroklub Polski to nie jacyś tajemniczy oni tylko MY.



Drogi Żółwiu,

na NOWEJ stronie AJ wiszą warunki minimalne do wykonywania tam lotów falowych, w tym punkt 8....

http://www.aeroklub.jelenia.pl/pages/show/21

"Piloci, którzy chcą latać samodzielnie na fali karkonoskiej, muszą spełniać następujące minimalne warunki:

Nalot ogólny 150 godz. w tym min. 100 godz. samodzielnie i 20 w okresie 12 m-cy.

Ważną licencję z badaniami okresowymi, dla pilotów zagranicznych uznaną przez ULC (załatwiamy na miejscu).

Skierowanie z Aeroklubu Regionalnego.

Ważne KWT i KTP zasadnicze.

Ważne KTP w lotach chmurowych przy pokryciu nieba powyżej 4/8

KTP chmurowe wykonujemy na miejscu.

Ważne uprawnienie do lotów w silnej turbulencji (wykonujemy na miejscu lub szkolimy).

Ważne orzeczenie i badania w KNC.

Wpis w książce pilota szybowcowego dopuszczający do wykonywania lotów na fali w Jeleniej Górze (załatwiamy na miejscu).

Mapa rejonu lotów w skali 1:200 000 (załatwiamy na miejscu).

Uprawnienia do szybowcach Junior i Puchacz (wykonujemy na miejscu).

Loty falowe można wykonywać na własnym sprzęcie dopuszczonym do wykonywania lotów w silnej turbulencji i chmurach."
Karkonoskie Stowarzyszenie Szybowcowe
 
Odwiedź nas-

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 269
  • Liked: 28
Odp: Badania KNC
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 10, 2013, 11:42 »
Od słów do czynów.
Które kawałki IWL AP i programu szkolenia należy zmienić?

Wysłałem maila do Sekretarza Generalnego AP z prośbą o elektroniczną wersję tych dokumentów. Te dokumenty są dla nas a nie my dla nich.

Przejrzałem IWL wydanie z 2004 r. zm.0 z 25.04.2004 r. Zapewne później były jakieś nowe rewizje tego dokumentu, choć raczej na pewno nie w tej kwestii. Zmienić (usunąć) należy dwa punkty:

str.6-9

"6.2.5.4 Załoga statku powietrznego uczestnicząca w lotach wysokościowych powyżej 4000 m    musi posiadać aktualne orzeczenie o wyniku badań lotniczo-lekarskich w komorze niskich ciśnień. Ważność tego orzeczenia wynosi 12 miesięcy."

oraz str.str 14-12

"14.8.4.1 Skoki spadochronowe z wysokości powyżej 4.000 m n.p.m. może wykonywać skoczek, który posiada ważne orzeczenie lekarskie o pozytywnym wyniku badań w komorze niskich ciśnień i spełnione są wymogi dotyczące zaopatrzenia skoczków w tlen na pokładzie samolotu, lub jeżeli wysokość i rodzaj skoku tego wymaga, to również wyposażenia w tlen również w czasie skoku."

Pozdrawiam

Waldek